Οι αλλαγές στα τέλη και τα τεκμήρια για 2015


Μείωση τεκμηρίων κατά 30% και μερική καταβολή τελών.

  • 1/2/2014

Νέα στοιχεία διαρρέει του ΥΠΟΙΚ σχετικά με το θέμα της μείωσης των τελών κυκλοφορίας, αλλά και των τεκηρίων διαβίωσης. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες πληροφορίες που έχει συλλέξει το www.caranddriver.gr, η μείωση στα τεκμήρια κατά 30% θεωρείται "κλειδωμένη" και γίνεται προς την κατεύθυνση της αποτροπής της κατάθεσης πινακίδων, καθώς ανανένεται να συμπαρασύρει, ανάλογα και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης για τους ιδιοκτήτες ΙΧ με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ.

Αλλαγές αναμένονται και στα Τέλη Κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, με το σενάριο που προκρίνεται είναι αυτό της μερικής καταβολής τελών, ανάλογα με τους μήνες της κυκλοφορίας του αυτοκινήτου την εκάστοτε χρονιά. Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι έτσι, θα "ενεργοποιήσουν" φορολογικά τους ιδιοκτήτες ΙΧ υψηλού κυβισμού που τα έχουν θέσει σε ακινησία. Με το τρόπο αυτό, θα μπορεί κάποιος να κάνει άρση ακινησίας και να καταβάλει τέλη μόνον τέλη για τους μήνες που θέλει να το θέσει σε κυκλοφορία. Το χρονικό διάστημα για το οποίο θα παρέχεται αυτή η δυνατότητα δεν έχει οριστεί πόσο θα είναι (εξάμηνο, τρίμηνο ή μήνας). Πάντως, όπως δείχνουν τα πράγματα, το Ολλανδικό μοντέλο, δεν προκρίνεται λόγω κόστους των συσκευών GPS, αλλά και γενικότερων τεχνικών προβλημάτων.

Σε ότι αφορά την κατάθεση των πινακίδων, το φαινόμενο έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Μόνο το 2013 περισσότεροι από 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων προτίμησαν να καταθέσουν πινακίδες μη μπορώντας να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους για την πληρωμή τελών κυκλοφορίας, ασφαλίστρων, αλλά και του φόρου πολυτελείας για τα ΙΧ άνω των 1.929 κυβ. εκ. με τις απώλειες να υπολογίζονται στα 35 εκατομμύρια ευρώ.

Σημειώστε δε, ότι από το 2009 έχουν κατατεθεί περί τις 750.000 πινακίδες ΙΧ, όπερ και σημαίνει σημαντική απώλεια εσόδων για την κρατική μηχανή...

Στα σχέδιά του ΥΠΟΙΚ είναι η μείωση των φόρων που θα πρέπει να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες ΙΧ από το 2015.

Αναλυτικά τα βασικά σημεία των αλλαγών που προωθεί το ΥΠΟΙΚ.

Μείωση των τεκμηρίων για τα αυτοκίνητα

Στο συρτάρι του Υπουργείου Οικονομικών βρίσκεται πόρισμα της Επιτροπής για τη φορολογία των αυτοκινήτων που προτείνει τη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης των αυτοκινήτων κατά 30%. Μια μείωση της τάξης του 20%-30% των τεκμηρίων θα επιφέρει ανάλογη μείωση και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης ο οποίος επιβάλλεται σε ΙΧ 1.929 κυβικών εκατοστών και άνω καθώς υπολογίζεται ως ποσοστό επί του ετήσιου τεκμηρίου (με συντελεστή 5% επί του τεκμηρίου για ΙΧ 1.929-2.400 κυβικών και 10% επί του τεκμηρίου για ΙΧ μεγαλύτερου κυβισμού). Με μια μείωση της τάξης του 30% το τεκμήριο διαβίωσης για ένα αυτοκίνητο 2000 κ.ε. 4ετίας από 8.800 ευρώ που ανέρχεται σήμερα θα μειωθεί στα 6.160 ευρώ, ενώ ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης που πληρώνει ο ιδιοκτήτης του από 440 ευρώ θα περιοριστεί στα 308 ευρώ.

Αλλαγές στο σύστημα τελών κυκλοφορίας

Εξετάζεται το ενδεχόμενο μείωσης των τελών για μεσαία και υψηλού κυβισμού αυτοκίνητα με στόχο να αναχαιτιστεί η μαζική κατάθεση πινακίδων. Από το 2009 μέχρι σήμερα έχουν τεθεί σε καθεστώς ακινησίας περισσότερα από 1,2 εκατ. οχήματα. Ένα από τα σενάρια που εξετάζεται προβλέπει ότι σε όσα ΙΧ γίνει άρση ακινησίας οι κάτοχοί τους να μην καταβάλουν ολόκληρο το τίμημα των τελών του έτους αλλά μόνο των υπολειπόμενων μηνών.

Κατάργηση ή μείωση του φόρου πολυτελείας

Πρόκειται για τον φόρο που επιβάλλεται σε εισαγόμενα καινούργια ή μεταχειρισμένα (με άδεια κυκλοφορίας μετά τις 15 Μαρτίου 2010) με εργοστασιακή αξία άνω των 20.000 ευρώ, σκάφη αναψυχής, κοσμήματα, γούνες. Ο φόρος αυτός επιβλήθηκε το 2010 και χαρακτηρίζεται ως ο πιο αποτυχημένος φόρος που επιβλήθηκε τα τελευταία χρόνια. 

Το «δύσκολα εφαρμόσιμο» ολλανδικό μοντέλο

Η ειδική επιτροπή που είχε συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών με αντικείμενο τις αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των ΙΧ δούλεψε εντατικά για περίπου τρεις μήνες.

Αξιολόγησε τα συστήματα φορολόγησης των αυτοκινήτων που εφαρμόζονται στα κράτη-μέλη της ΕΕ αλλά και στην Αμερική και έχει καταλήξει - όπως λένε στελέχη της Καραγεώργη Σερβίας - σε δέσμη προτάσεων που θα οδηγήσουν σε μεγάλες ανατροπές.

Το μοντέλο που επεξεργάζονται οι του ΥΠΟΙΚ, είναι σύμφωνα με σημερινό (1/2) δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», το ολλανδικό.

Το εν λόγω μοντέλο προβλέπει τον προσδιορισμό των τελών κυκλοφορίας κάθε μήνα, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει το κάθε αυτοκίνητο. Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, κάθε αυτοκίνητο εφοδιάζεται με GPS το οποίο καταγράφει και μεταφέρει ηλεκτρονικά σε έναν κεντρικό κόμβο τα δεδομένα. Η χρέωση ανά χιλιόμετρο, στο ολλανδικό μοντέλο, είναι 0,03 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως στα 10.000 χιλιόμετρα ανά χρόνο τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται σε 300 ευρώ.

Το σύστημα αυτό είχε αποφασιστεί από την ολλανδική κυβέρνηση το 2010, προκειμένου να εφαρμοστεί από το 2012 αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί.

Βάσει των υπολογισμών που είχαν γίνει τότε, με τα δεδομένα της Ολλανδίας, το 59% των κατόχων ΙΧ θα πλήρωνε λιγότερα τέλη, για το 25% των ιδιοκτητών οι επιβαρύνσεις δεν θα μεταβάλλονταν ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 16% θα είχε επιβαρύνσεις.

Το εν λόγω μοντέλο μπορεί να θεωρείται ιδανικό, ωστόσο όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου, είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί. Υπάρχουν πάντως και εναλλακτικές λύσεις, όπως για παράδειγμα το ενδεχόμενο οι ιδιοκτήτες ΙΧ να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα και επομένως να καταθέτουν πινακίδες κυκλοφορίας επίσης με τον μήνα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, θα πρέπει να θεωρείται σίγουρη η απόφαση για κατάργηση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σήμερα κατά την αγορά ακριβών αυτοκινήτων. 

Μείνετε συντονισμένοι για ότι νεώτερο...