Τι θέλει να πετύχει η κυβέρνηση με τις αλλαγές στη φορολόγηση των ΙΧ


Aντιδράσεις & αναλύσεις για τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση.

  • 26/5/2015

Αποσαφήνιση των προτεινόμενων κυβερνητικών αλλαγών στην φορολόγηση των ΙΧ επιθυμεί ο ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων), προκειμένου να πάρει μια ξεκάθαρη θέση.

«Είμαστε καταρχήν θετικοί σε ένα πιο δίκαιο και πιο ρεαλιστικό σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων, ωστόσο δεν μπορούμε να εκφράσουμε κάποια συγκεκριμένη θέση εάν δεν δούμε πιο εξειδικευμένες τις προτεινόμενες αλλαγές» δηλώνει ο κος Δημήτρης Πάτσιος, γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ, εκφράζοντας παράλληλα τον προβληματισμό του συνδέσμου για το «πώς η κυβέρνηση ανακοινώνει κάτι το οποίο δεν είναι έτοιμη να υλοποιήσει άμεσα και όταν όλη αυτή η φημολογία έχει αρνητική επίδραση σε μια αγορά που μόλις άρχισε να δείχνει σημάδια σταθεροποίησης».

Ο ΣΕΑΑ στέκεται και στο θέμα της κατάργησης της απόσυρσης, ένα μέτρο το οποίο κρίνει θετικό και ως δημοσιονομικό και ως περιβαλλοντικό.

«Το μέτρο της απόσυρσης είναι ένα θετικό μέτρο. Η κατάργησή του θα είναι εντελώς λανθασμένη. Επίσης, θα πρέπει να μας ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση τι σημαίνει επιδότηση. Σε ποιες περιπτώσεις και πώς θα δοθεί».

Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες αυτοκινήτων, τα στελέχη τους τηρούν «σιγή ιχθύος», παραπέμποντας στο αρμόδιο όργανό τους (ΣΕΑΑ) για δηλώσεις, καθώς δεν έχουν περάσει παρά ελάχιστες μέρες από την ψυχρολουσία με την μείωση του ΦΠΑ στο 18%.

Η αγορά "πάγωσε", καθώς οι αγοραστές κράτησαν στάση αναμονής για να δουν πόσο θα μειωθούν οι τιμές των αυτοκινήτων, ανεξάρτητα από το αν πολλές εταιρείες εν είδει προσφοράς μείωσαν τον ΦΠΑ κατά 5 μονάδες...

«Ό,τι είναι να γίνει πρέπει να γίνει γρήγορα», μας τόνισαν γιατί «...η παρατεταμένη φημολογία δημιουργεί αστάθεια και μόνο προβλήματα σε μια ήδη ταλαιπωρημένη αγορά».

Επιχειρώντας να επεξηγήσουμε αυτή την... δημιουργική ασάφεια του ΥΠΟΙΚ, αυτό που μπορούμε να αντιληφθούμε είναι ότι οι αλλαγές που επιχειρούνται έχουν ξεκάθαρα δημοσιονομικό χαρακτήρα.

Η φορολόγηση των ΙΧ με βάση την αξία λιανικής προ φόρων και όχι την εργοστασιακή (πάνω στην οποία επιβάλλεται ο ΕΤΤ, ο ΦΠΑ και ο Φόρος πολυτελείας) είναι σίγουρο ότι θα αυξήσει τις τιμές των αυτοκινήτων ανεξαρτήτου κατηγορίας. Και ειδικά στα μικρού κυβισμού, όπου υπάρχει προνομιακή τιμολογιακή πολιτική από τα εργοστάσια προκειμένου να επιτυγχάνεται μεγαλύτερος όγκος πωλήσεων. Μόνο αν οι εταιρείες απορροφήσουν τους αυξημένους φόρους μειώνοντας τα ποσοστά κέρδους θα συμβεί το αντίθετο...

Επίσης, δεν έχει διευκρινιστεί αν με αυτό τον τρόπο (στην τιμή λιανικής προ Φόρων) θα υπολογίζεται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, για τον οποίο η κυβέρνηση έχει εκφράσει την πρόθεσή της να τον αυξήσει κατά 30%...

Πιο... ξεκάθαρες είναι οι κυβερνητικές προθέσεις, τόσο στην διακοπή του προγράμματος απόσυρσης (αύξηση έμμεσης φορολόγησης), όσο και στην επιβολή του «τέλους περιβάλλοντος» ως αντικίνητρο για τα παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ.

Εδώ στόχος είναι οι ιδιοκτήτες των ΙΧ ηλικίας 15 ετών και πάνω με μικρούς κινητήρες (επιβαρύνονται με χαμηλά τέλη), καθώς τα υψηλού κυβισμού (άνω των 2 λίτρων) απλά δεν υπάρχουν: το 92% των κυκλοφορούντων ΙΧ στην επικράτεια είναι κάτω από τα 1.928 κ.εκ. (όριο που επιβάλλονται υψηλά τέλη και φόρος πολυτελούς διαβίωσης), ενώ στις μεγάλες κατηγορίες ένας στους τρείς ιδιοκτήτες έχει καταθέσει τις πινακίδες.

Ελλείψει φορολογητέας ύλης από την εξαφάνιση των μεγάλου κυβισμού ΙΧ, θα την πληρώσουν οι ιδιοκτήτες των μικρότερων αυτοκινήτων με την επίφαση περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, όταν ο κρατικός στόλος των αυτοκινήτων, των δημόσιων λεωφορείων, των απορρηματοφόρων των δήμων, κ.α., ρυπαίνει ασύστολα χωρίς καμία απολύτως μέριμνα για τη δημόσια υγεία.