Χόντρο παιχνίδι κερδοσκόπων με τα καύσιμα


Πληρώνουμε πανάκριβα τα καύσιμα παρά τη μεγάλη... βουτιά του αργού πετρελαίου

  • 29/7/2015

Άγρια κερδοσκοπία στις τιμές των υγρών καυσίμων αποκαλύπτει την Τετάρτη έρευνα του Έθνους.

Παρά τη «βουτιά» κατά 20% του αργού πετρελαίου μέσα σε έναν μήνα, οι μειώσεις δεν έχουν περάσει στις αντλίες των πρατηρίων. Οι Έλληνες συνεχίζουν να πληρώνουν πανάκριβα την αμόλυβδη βενζίνη σε όλη τη χώρα.

Θύματα όμως μεγαλύτερης κερδοσκοπίας πέφτουν οι κάτοικοι και οι παραθεριστές των νησιών και των άλλων τουριστικών περιοχών, καθώς οι τιμές ξεπερνούν ακόμη και τα 1,70 ευρώ το λίτρο.

Ούτε καν ένα λεπτό του ευρώ δεν υποχώρησαν οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης στα πρατήρια υγρών καυσίμων της χώρας, παρά την εδώ κι έναν μήνα μεγάλη... βουτιά του αργού πετρελαίου. Έπεσε κατά 21% και για την ακρίβεια από τα 60,5 στα 47,5 δολάρια το βαρέλι.

Έρευνα του Έθνους, βασισμένη στα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας, αποκαλύπτει ότι οι μειώσεις του αργού όχι μόνο δεν φτάνουν στην κατανάλωση, αλλά αντίθετα διαπιστώνονται και αυξήσεις.

Με πιο απλά λόγια καταγράφονται «καπέλα» στις τιμές. Το φαινόμενο μάλιστα είναι έντονο στα νησιά όπου πρατήρια εκμεταλλεύονται την αυξημένη θερινή κίνηση ανεβάζοντας ή στην καλύτερη των περιπτώσεων κρατώντας σταθερές τις τιμές.

Συγκεκριμένα, την περίοδο 26 Ιουνίου με 24 Ιουλίου οι τιμές του αργού πετρελαίου κατρακύλησαν θεαματικά λόγω κυρίως της υπερπροσφοράς που προκαλεί η επάνοδος στις αγορές των ποσοτήτων που παράγουν το Ιράκ και το Ιράν.

Τα ελληνικά διυλιστήρια για το ίδιο διάστημα έριξαν τις τιμές στην αμόλυβδη βενζίνη κατά 1,4 λεπτά το λίτρο. Στις 26 Ιουνίου πωλούσαν στις εταιρείες εμπορίας προς 0,500 ευρώ το λίτρο και στις 24 Ιουλίου έναντι 0,486 ευρώ.

Οι εταιρείες πετρελαιοειδών, όμως, αντί να κάνουν μειώσεις προχώρησαν σε αύξηση. Ετσι, η μέση τιμή χονδρικής ανέβηκε κατά 1 λεπτό το λίτρο από τα 1,481 ευρώ στα 1,491 ευρώ το λίτρο.

Τα βενζινάδικα με τη σειρά τους άφησαν για το ίδιο χρονικό διάστημα σχεδόν αμετάβλητη την τιμή πώλησης προς τον καταναλωτή. Για την ακρίβεια, η μέση τιμή μειώθηκε ανεπαίσθητα κατά 0,006 ευρώ το λίτρο, λίγο πιο πάνω από μισό λεπτό.

Ετσι το Παρατηρητήριο κατέγραψε στις 24 Ιουλίου τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα 1,571 ευρώ το λίτρο, από 1,577 ευρώ το λίτρο στις 26 Ιουνίου.

Στελέχη της αγοράς καυσίμων, μιλώντας στο Έθνος, αποδίδουν τη διαφορετική τροχιά των διεθνών σε σχέση με τις εγχώριες τιμές της βενζίνης στους ακόλουθους λόγους:

1. Πρατηριούχοι αλλά και εταιρείες εμπορίας δεν πέρασαν τις μειώσεις των διυλιστηρίων, επιδιώκοντας να κερδοσκοπήσουν καθώς λόγω του καλοκαιριού αυξάνονται οι οδικές μετακινήσεις από τους παραθεριστές. Ετσι, δεν μετακυλούν όλο το ποσοστό των μειώσεων.

Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι σε έναν μήνα το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και πρατηριούχων έχει ανέβει στα 11 από 10 λεπτά το λίτρο. Στα δε νησιά όπως στις Κυκλάδες και στη Ζάκυνθο οι τιμές αυξήθηκαν κατά 1 με 1,7 λεπτά το λίτρο, ενώ στα υπόλοιπα νησιά ουσιαστικά η αμόλυβδη παραμένει αμετάβλητη.

2. Το 62% της τελικής τιμής πώλησης της βενζίνης αποτελείται από φόρους, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις. Είναι σταθερό. Το αποτέλεσμα είναι το όφελος που προκύπτει από την πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων να επηρεάζει μόλις το 31% της τιμής. Το υπόλοιπο ποσοστό διαμορφώνεται από τα κέρδη των εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων.

3. Η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, που καθορίζει την τιμή των καυσίμων, στο προαναφερόμενο διάστημα, κινήθηκε πτωτικά σε βάρος του ευρωπαϊκού νομίσματος.

Για την ακρίβεια το ευρώ υποχώρησε χθες στα 1,104 έναντι του δολαρίου από 1,113 στις 26 Ιουνίου. Οταν το δολάριο ανεβαίνει, ακριβαίνουν τα καύσιμα.

4. Τα διυλιστήρια υποστηρίζουν ότι διαμορφώνουν τις τιμές τους με βάση την τιμή -πλατφόρμα- των προϊόντων (βενζίνη, ντίζελ) των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platt's).

Αυτό το «καλάθι» δεν ακολουθεί απαραίτητα το αργό πετρέλαιο, καθώς υπάρχουν άλλες συνθήκες στη Μεσόγειο για την παραγωγή και διακίνηση των καυσίμων. Επιπλέον, στην ελληνική αγορά, λόγω των οικονομικών γεγονότων, έχει αυξηθεί το κόστος χρήματος. Δηλαδή, δεν υπάρχει επαρκής ρευστότητα για τις απαραίτητες προμήθειες.

Η επιβάρυνση αυτή μετακυλίεται στις τιμές πώλησης.

Σε χαμηλό τετραμήνου οι τιμές του «μαύρου χρυσού»

Σε χαμηλό τετραμήνου «προσγειώθηκαν» χθες οι τιμές του «μαύρου χρυσού» διεθνώς, που μόνο τον τελευταίο μήνα έχουν κατρακυλήσει 21% λόγω της παγκόσμιας υπερπροσφοράς αλλά και των ανησυχιών ότι το μαζικό ξεπούλημα που εκδηλώθηκε στα κινεζικά χρηματιστήρια θα πλήξει τη ζήτηση στη «νούμερο 2» καταναλώτρια πετρελαίου.

Ταυτόχρονα, η συμφωνία-ορόσημο μεταξύ του Ιράν και της Δύσης μετρίασε τους φόβους για σύγκρουση σε αυτή την ασταθή περιοχή. Αυτοί οι φόβοι είχαν επιτρέψει στο πετρέλαιο να κινείται σε υψηλά επίπεδα τιμών. Πλέον, μετά τη σύναψη της συμφωνίας για τα πυρηνικά, εκτιμάται πως η ιρανική παραγωγή θα μπορούσε να φτάσει τα 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Το αργό υποχώρησε χθες μέχρι και τα 46,62 δολάρια το βαρέλι για να ανακάμψει στη συνέχεια κοντά στα 48.

Διεθνείς αναλυτές εκτιμούν πως αν η πτώση συνεχιστεί, ενδέχεται να δοκιμάσει αρχικά τα 43,5 και στη συνέχεια τα 42 δολάρια (χαμηλό 18ης Μαρτίου). Το μπρεντ διολίσθησε ενδοσυνεδριακά στα 52,3 δολάρια για να ενισχυθεί αργότερα στα 53,7.

Κύκλοι της αγοράς πετρελαίου εκφράζουν έντονες ανησυχίες για την αυξανόμενη παραγωγή διεθνώς σε μια αγορά που ήδη χαρακτηρίζεται από πλεονάζουσα προσφορά.