Κωνσταντίνος Λάσκαρης: Ο Έλληνας της Tesla!


Συνέντευξη με τον επικεφαλής σχεδιασμού ηλεκτρικών κινητήρων της Tesla Motors.

  • 26/5/2015

Πριν από μερικά χρόνια, και μόνο η ιδέα των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων φαινόταν περισσότερο φαντασία παρά πραγματικότητα. Η εικόνα ενός σπορ αμαξιού το οποίο κινείται με ηλεκτρισμό φάνταζε πιο πολύ τρελό όνειρο κάποιων φανατικών της επιστημονικής φαντασίας που διακατέχονταν από οικολογικές ανησυχίες, παρά βιώσιμη προοπτική.

Ωστόσο, αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει τα τελευταία χρόνια, και τεράστιο ρόλο σε αυτό έχει παίξει η Tesla Motors του χαρισματικού Έλον Μασκ: Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την ιδιωτική διαστημική εταιρεία SpaceX και φιλόδοξα projects όπως το υπερ-ταχύ μέσο μεταφοράς Hyperloop δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί και έναν από τους πρωταγωνιστές στον συγκεκριμένο τομέα, καθώς η εταιρεία δεν παράγει «απλά» αυτοκίνητα για χρήση στην πόλη, όπως θα περίμενε κανείς, αλλά σπορ, γοητευτικά αυτοκίνητα.

Στην εμπροσθοφυλακή αυτού του φιλόδοξου εγχειρήματος -την καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης στον χώρο του αυτοκινήτου- βρίσκεται και ένας Έλληνας: Ο Κωνσταντίνος Λάσκαρης είναι επικεφαλής σχεδιασμού ηλεκτρικών κινητήρων στην Tesla Motors, και μίλησε στη HuffPost Greece για το μέλλον του τομέα, τα πλεονεκτήματα των ηλεκτροκίνητων, τον Έλον Μασκ και το «παιχνίδι» που γίνεται στην αυτοκινητοβιομηχανία, με όραμα προς την πραγματική αυτοκίνηση του 21ου αιώνα.

Σε πόσα χρόνια θεωρείτε ότι θα καθιερωθεί η παρουσία ηλεκτροκίνητων σε ευρωπαϊκούς/ ελληνικούς δρόμους;

Ήδη σε κάποιες χώρες όπου η υποδομή φόρτισης έχει ωριμάσει, υπάρχει σημαντικός αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Γίνονται συνεχώς επενδύσεις στους σταθμούς φόρτισης αλλά και στη μείωση του κόστους απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η Tesla για παράδειγμα επεκτείνει συνεχώς το δίκτυο των superchargers στην Ευρώπη (αλλά και σε όλο τον κόσμο) ενώ προχωρά ασταμάτητα η κατασκευή του τεράστιου Gigafactory που θα παράγει πιο φθηνά μπαταρίες για τα μελλοντικά μοντέλα. Αυτά τα δύο μαζί θα καθιερώσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολύ πιο γρήγορα απ’ότι φανταζόμαστε, διότι απλούστατα τα συμβατικά δεν θα πλεονεκτούν σε τίποτα. Η Ευρώπη και η Ελλάδα έχουν ένα πλεονέκτημα σε σύγκριση με την Αμερική, σε ότι αφορά την καθιέρωση της ηλεκτρικής κίνησης, που είναι οι μικρές αποστάσεις και οι χαμηλές ταχύτητες σε καθημερινή βάση, όπου το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ευνοείται επιπρόσθετα.

Ο Έλον Μασκ αποτελεί μια πολύ ιδιαίτερη προσωπικότητα στον κόσμο της τεχνολογίας, καθώς, πέρα από την Tesla Motors, αποτελεί κεφαλή και της SpaceX και βρίσκεται πίσω από το εξαιρετικά φιλόδοξο πρόγραμμα Hyperloop. Τον έχετε συναντήσει; Αν ναι, πώς θα τον περιγράφατε; Σε κάθε περίπτωση, πώς η συγκεκριμένη αντίληψη καινοτομίας «περνάει» στην εταιρεία όπου εργάζεστε;

Θα περιέγραφα τον Elon ως έναν χαρισματικό άνθρωπο που παίζει την τεχνολογία, το business κομμάτι και το innovation  στα δάκτυλα. Δεν γίνονται τέτοια εγχειρήματα πραγματικότητα χωρίς ο εμπνευστής τους να είναι χαρισματικός. Έχω παρουσιάσει στον Elon κάποιες φορές το μελλοντικό πλάνο της εταιρίας για τους κινητήρες καθώς και τη διαστασιολόγηση του κινητήρα του Hyperloop, για τον οποίο ήμουν υπευθυνος στην προκαταρκτική μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν κάποιο καιρό και η αλήθεια είναι ότι πάντα αισθανόμουν ένα δέος μπροστά στο πόσο μπορεί να επηρεάσει τον κόσμο και πόσο σημαντικά πράγματα έχει καταφέρει. Η Tesla καταφέρνει να είναι ευέλικτη και να κινείται σε ταχύτατους ρυθμούς.

Θα μπορούσατε να περιγράψετε  την πορεία που σας οδήγησε στην Tesla Motors; 

Η πορεία που με οδήγησε στην Tesla είναι αποτέλεσμα σειράς επιλογών κυρίως και αρκετά λιγότερο αποτέλεσμα τύχης. Οι σπουδές μου με βοήθησαν σε πολύ μεγάλο βαθμό. Η διατριβή μου ήταν πολυ ξεχωριστή διότι κατευθυνόταν από απέραντο πάθος γιαυτό που ερευνούσα, το σχεδιασμό και βελτιστοποιηση ηλεκτρικών κινητήρων για ηλεκτρικά οχήματα δηλαδή. Το ΕΜΠ είναι ένα ίδρυμα άλλωστε που αποδεικνύει συνεχώς ότι οι φοιτητές του είναι ικανοί για τα πάντα. Και φυσικά, το ταλέντο και οι ικανότητες δε βοηθούν εάν δεν συνδυαστούν με θυσίες, τεράστια προσπάθεια  και υπομονή, όπως σε οποιουδήποτε είδους «πρωταθλητισμό».
 
Κάποια στιγμή άρχισα συνειδητά να απαρνούμαι την καλοπέραση στην οποία ήμουν συνηθισμένος ως φοιτητής και αφοσιώθηκα στο να διερευνήσω αυτό που πάντα ήθελα. Ξεκίνησα το διδακτορικό μου, απολαμβάνοντας τόσο πολύ αυτό που ερευνούσα, που παράλληλα με το ακαδημαϊκό κομμάτι, μετέτρεψα το Smart μου σε ηλεκτροκίνητο, χρησιμοποιώντας δικό μου κινητήρα που σχεδίασα και κατασκεύασα, συμμετείχα σε ευρωπαϊκά ερευνητικα προγράμματα σχεδιασμου ηλεκτρικών κινητήρων και ξεκίνησα την ομάδα Προμηθέας, η οποία κατέρριψε το πανελλήνιο ρεκόρ, σε διεθνή διαγωνισμό εξοικονόμησης ενέργειας, κατά οκτώ φορές.  Οταν βρέθηκα να συζητάω με την Tesla για συνεργασία,  ήμουν πλέον πανέτοιμος και στεκόμουν πολύ καλά απέναντι στον ανταγωνισμό . Σήμερα η ομάδα μου απαρτίζεται και απο άλλους Έλληνες μηχανικούς, οι οποίοι αναδείχτηκαν από την ομάδα του Προμηθέα και είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί ακόμα και σε ένα περιβάλλον σαν αυτό της Silicon Valley.

Διαβάστε όλη τη συνέντευξη στη HuffPost Greece.