Το μέλλον των μετακινήσεων στις πόλεις


Ερχονται διεθνώς και τα πρώτα «ρομποταξί».

  • 27/8/2015

Ευκολότερα και περιβαλλοντικά φιλικότερα υπόσχονται να είναι τα νέα μοντέλα αυτοκινούμενων οχημάτων, τα οποία αναμένεται να αποκτήσουν σταδιακά μεγαλύτερη διείσδυση πέρα από τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Τα αυτόνομα ηλεκτρικά ταξί μπορούν να καταστούν σημαντικοί παράγοντες για τη μείωση της ρύπανσης στις αστικές περιοχές μέχρι το 2030, όπως αποκαλύπτει μια νέα μελέτη του Εθνικού Εργαστηρίου Lawrence Berkeley στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας, ο στόλος των μη επανδρωμένων ηλεκτρικών ταξί θα μπορεί να παράγει 90% λιγότερες εκπομπές ανά χιλιόμετρο σε σχέση με τα συμβατικά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Τα «ρομποταξί» θα ξεπερνούν ακόμη και τα σύγχρονα υβριδικά οχήματα, τα οποία συνήθως παράγουν 82% λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου.

Ήδη, μετά τα πρώτα πειραματικά βήματα που καταγράφονται τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, τα αυτοκινούμενα οχήματα αποτελούν αιχμή στην τεχνολογική έρευνα, με την Google να πρωτοστατεί στην παγκόσμια αγορά. Τα αυτόνομα οχήματα της Google κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους, τα Uber βρίσκονται στη φάση της ανάπτυξης και η Tesla θα παρουσιάσει ένα νέο Model S με τεχνική δυνατότητα μερικής αυτονομίας.

Μολονότι η ιδέα ενός ταξί που κινείται μόνο του να παραπέμπει σε ταινία επιστημονικής φαντασίας, οι αμερικανοί ερευνητές σκοπεύουν να την πραγματοποιήσουν νωρίτερα υπογραμμίζοντας τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα.

Η ερευνητική ομάδα συνέκρινε οχήματα τεσσάρων τύπων: συμβατικά με μηχανές εσωτερικής καύσης, υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα, οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου (FCVs) και 100% ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρίες.

Λαμβάνοντας ως βάση μια εκτίμηση της μέσης ετήσιας απόστασης που θα διανύει ένα όχημα ως το 2030, οι επιστήμονες σχεδίασαν το ιδανικό όχημα με υπόδειγμα το εξολοκλήρου ηλεκτροκίνητο Nissan Leaf.

Στα 18.000 χιλιόμετρα ανά έτος, τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξακολουθούν να είναι πιο ακριβά από ό,τι τα βενζινοκίνητα. Ωστόσο, στα 60.000 με 100.000 χιλιόμετρα το χρόνο, η ενέργεια από κυψέλη καυσίμου υδρογόνου ή ηλεκτρική μπαταρία αποτελεί την πιο αποδοτική επιλογή. Αυτές οι αποστάσεις δεν είναι ασυνήθιστο να καλυφθούν από ένα ταξί μέσα σε ένα χρόνο.

Η μελέτη κάνει την παραδοχή ότι τέτοια ηλεκτρικά ταξί θα τροφοδοτούνται από ένα πιο «πράσινο» δίκτυο που θα βασίζεται περισσότερο στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Η πρόκληση έγκειται στο γεγονός ότι η μείωση των εκπομπών ρύπων πρέπει να είναι ιδιαιτέρως υψηλή ώστε η νέα τεχνολογία να προσελκύσει κεφάλαια.

Ένα ακόμα εμπόδιο είναι το μέγεθος καθώς το Nissan Leaf θεωρείται μεγάλο για να πετύχει το στόχο της μείωσης των ρύπων. Οι επιστήμονες προτείνουν ένα όχημα με το 40% του πλάτους του Leaf που θα χωράει μόνο έναν επιβάτη. Εξάλλου, το 62% των μετακινήσεων με αυτοκίνητο στις ΗΠΑ γίνονται για έναν μόνο επιβάτη, τον οδηγό.

Στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, οι πρώτες πειραματικές διαδρομές της τεχνολογίας των αυτόνομων οχημάτων ξεκίνησαν στις αρχές Ιουλίου στα Τρίκαλα με τα δοκιμαστικά δρομολόγια λεωφορείων χωρίς οδηγό, στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος για την τεχνολογία αυτόνομων οχημάτων.

Τα δύο πρώτα αυτόνομα λεωφορεία ξεκίνησαν τις διαδρομές από τη στάση τερματισμού και αφετηρίας που έχει δημιουργηθεί πίσω από το Τζαμί. Στην περίοδο δοκιμαστικής λειτουργίας (από την Τετάρτη 1 Ιουλίου μέχρι την Κυριακή 12 Ιουλίου), τα οχήματα λειτούργησαν καταγράφοντας τι «βλέπουν» στη διαδρομή για τεχνικούς λόγους.

Μετά τη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου τον Σεπτέμβριο, τα Τρίκαλα θα έχουν την παγκόσμια πρωτιά χρήσης λεωφορείων χωρίς οδηγό σε αστικό περιβάλλον.
Ο δήμος Τρικάλων είναι μία από τις πέντε ευρωπαϊκές πόλεις στην οποία θα δοκιμαστεί η τεχνολογία στο πλαίσιο του προγράμματος CityMobil2. Τα Τρίκαλα, τα οποία είχαν βραβευτεί το 2009 ως μια από τις πιο «έξυπνες» πόλεις του κόσμου, διαγωνίστηκαν με άλλες 11 ευρωπαϊκές πόλεις και καταφέραν να προκριθούν.

Το τετραετές πρόγραμμα CityMobil2 (Cities demonstrating cybernetic mobility) ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2012. Συνολικά συμμετέχουν 45 ευρωπαίοι εταίροι, ενώ από την Ελλάδα εκτός από την e- Trikala ΑΕ συμμετέχει και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών & Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Οι 12 εταίροι εκπροσωπούν ισάριθμες πόλεις/περιοχές (Τρίκαλα, Ρέτζιο Καλάμπρια, Λεόν, Σεν Σουλπίς, Σοφία Αντίπολις, Βάντα, Βρυξέλλες, Λα Ροσέλ, Σαν Σεμπαστιάν, CERN, Μιλάνο, Οριστάνο) ενώ άλλοι πέντε εκπροσωπούν τους κατασκευαστές αυτοματοποιημένων οχημάτων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα: Yamaha, Robosoft, 2GetThere, Induct, Movemile.

Περισσότερα στο ΗΜΕΡΗΣΙΑ.gr.