FIRST DRIVE: Ford Mondeo 2015 (videos)


Η 4η γενιά Mondeo έκανε άλματα προόδου και τα όρια με το premium να είναι πλέον δυσδιάκριτα.

  • 3/11/2014

Στη νέα γενιά του το Mondeo κατάφερε να κάνει ακόμα καλύτερα αυτά που έκανε πολύ καλά και πραγματοποίησε ένα τέτοιο ποιοτικό και τεχνολογικό άλμα που τα όρια με το premium να είναι πλέον δυσδιάκριτα.

Από το 1993 που παρουσιάστηκε, το Mondeo αποτελεί ένα αυτοκίνητο-εικόνα για το μπλε οβάλ. Δεν είναι το γεγονός ότι δεν μιλάμε για ένα άκρως ανταγωνιστικό και προσιτό μεσαίο οικογενειακό, αλλά όπως και να το κάνουμε δεν περιμένει η Ford να πραγματοποιήσει τον κύριο όγκο πωλήσεών της μέσα απ’ αυτό. Με κάθε νέο Mondeo, η Ford θέλει και επιβάλλεται να δείχνει στο κοινό τι ακριβώς είναι ικανή να κάνει σε μηχανολογικό, τεχνολογικό και ποιοτικό επίπεδο σε ένα όχημα αρκετά προσιτό για το σύγχρονο οικογενειάρχη.

Αυτό όφειλαν να κάνουν οι ιθύνοντες της Ford και στη νέα γενιά Mondeo. Από τις πρώτες εντυπώσεις που αποκομίσαμε μάλιστα από τη νέα δημιουργία της Ford στην Ισπανία (στη Μάλαγα για την ακρίβεια), τα κατάφεραν και με το παραπάνω. Να ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι η νέα γενιά διατίθεται όπως και στο παρελθόν, σε 4θυρο, 5θυρο και wagon, εξελιγμένο ειδικά για την Ευρώπη. Η ευρωπαϊκή έκδοση του μεσαίου οικογενειακού της Ford προσφέρει βελτιωμένη ποιότητα υλικών και κατασκευής, τεχνολογίες όπως προσαρμοζόμενους προβολείς LED της Ford, Inflatable Rear Seatbelts και Multi-Contour καθίσματα, καθώς και προηγμένη σχεδίαση.

Νέα πλατφόρμα

Η 4η γενιά του Mondeo βασίζεται στη νέα παγκόσμια πλατφόρμα CD της Ford και είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρίας που υιοθετεί τη νέα πίσω ανάρτηση integral link. Ουσιαστικά μιλάμε και στην προκειμένη περίπτωση για ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, αλλά η νέα σχεδίαση της δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την παλιά (Control Blade). Πιο συμπαγής αλλά ταυτόχρονα πιο στιβαρή η πίσω ανάρτησης προσφέρει όλα τα χαρακτηριστικά αποσβέσεων που απαιτούνται για μεγαλύτερη άνεση, διατηρώντας παράλληλα την πλευρική ακαμψία για βελτιωμένη κατευθυντικότητα και συμπεριφορά. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ότι η συγκεκριμένη σχεδίαση επιτρέπει την ελαφριά κίνηση του τροχού προς τα πίσω όταν συναντούν ανωμαλίες στο οδόστρωμα, με αποτέλεσμα η απόσβεση να είναι βελτιωμένη και η κύλιση ακόμα πιο ομαλή, ενώ ταυτόχρονα μειωμένα είναι και τα επίπεδα θορύβων που περνάνε στην καμπίνα των επιβατών. Εκτός από τη βελτιωμένη στιβαρότητα, την καλύτερη άνεση και τα μειωμένα επίπεδα θορύβου, τα πλεονεκτήματά της σε σχέση έχουν να κάνουν και με το γεγονός ότι είναι πιο συμπαγής σε διαστάσεις γεγονός που σημαίνει ότι «κλέβει» λιγότερο χώρο από το πίσω κάθισμα στην καμπίνα των επιβατών. Στο Wagon μάλιστα η ανάρτηση είναι αυτορυθμιζόμενη και  διατηρεί το βέλτιστο ύψος αμαξώματος για άνεση και κράτημα, ανεξαρτήτως φορτίου.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Ford ο θόρυβος από το δρόμο έχει μειωθεί κατά 3 decibel περίπου πίσω και 2 decibel μπροστά χάρη στην πίσω ανάρτηση integral link και τα πρόσθετα ηχομονωτικά υλικά. Η εντυπωσιακή νέα σχεδίαση του αμαξώματος βοηθάει και στη μείωση των αεροδυναμικών θορύβων. Χάρη στο βελτιστοποιημένο σχήμα της κολόνας των παραθύρων και των καθρεπτών, στις αναβαθμισμένες τσιμούχες θυρών και παραθύρων και στη βελτιωμένη απορρόφηση θορύβων εσωτερικού έχουμε βελτίωση 8% σε αυτόν τον τομέα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά Mondeo. Το πάχος του κρυστάλλου του πίσω παρμπρίζ έχει αυξηθεί κατά 0,4 mm, μειώνοντας τον θόρυβο από την κυκλοφορία για τους πίσω επιβάτες. Καλύτερη είναι και η ηχομόνωση στον χώρο του κινητήρα (από υαλονημάτινη σε αφρώδη και περεταίρω τσιμούχες), εξοικονομώντας βάρος 1.5 kg και μείωση θορύβου από 1.5 έως 2 decibel.

Εκτός από το νέο πλαίσιο που είναι αρκετά πιο στιβαρό σε σχέση με το παρελθόν, στην περαιτέρω βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς και άνεσης το νέου Mondeo συμβάλλουν και τα νέα ενεργά συστήματα όπως το «Torque Vectoring Control»,« Pull-Drift Compensation», «Active Nibble Compensation», και «Torque Steer Compensation». Για πρώτη φορά σε Ford λανσάρεται και το Electric Power Assisted Steering και επιτρέπει την προσαρμογή της υποβοήθησης ανάλογα με τις ρυθμίσεις του πλαισίου και της ενεργής ανάρτησης. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρία προγράμματα:  «comfort»,   «normal» και «sport» (μέρος του συστήματος Continuous Control Damping).

Στο εσωτερικό, ξεχωρίζει ο προαιρετικός πίνακα ψηφιακών-αναλογικών οργάνων με οθόνη 10-ιντσών. Το χρώμα της οθόνης είναι προσαρμοζόμενο και προβάλλει ειδοποιήσεις σε μορφή κινουμένων σχεδίων για λειτουργίες όπως το Lane Keeping Alert. Επίσης, την προσοχή τραβάει και η μεγάλη οθόνη αφής 8 ιντσών στην κεντρική κονσόλα. Η ποιοτική αναβάθμιση είναι εμφανής και το σημαντικό στοιχείο είναι ότι η αντιληπτή ποιότητα δείχνει πλέον να κινείται σε κορυφαία επίπεδα σε όποιο σημείο και αν πέσει το βλέμμα σου. Τα εμπρός καθίσματα είναι πλέον πιο λεπτά και διαθέτουν προαιρετικά μέχρι και λειτουργία μασάζ (Multi-Contour), ενώ γενικότερα οι χώροι για τους επιβάτες είναι κάτι παραπάνω από άπλετοι… Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν  επίσης μία φωτεινή και ευάερη καμπίνα χάρη στη μεγάλη κρυστάλλινη πανοραμική οροφή. Εξαιρετικός είναι και ο χώρος αποσκευών που αγγίζει τα 516 λίτρα στο 4θυρο με ρεζέρβα ανάγκης, φτάνει τα 541 στο 5θυρο και τα 500 στο wagon (525, 550 και 525 αντίστοιχα με κιτ επισκευής ελαστικού).  

Πρωτιά για την κατηγορία του Mondeo αποτελεί και η  ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη κολόνα τιμονιού με λειτουργία μνήμης και η ηλεκτρική πίσω θύρα, καθώς και το θερμαινόμενο τιμόνι.

Tech… freak!

Οι καινοτομίες και η τεχνολογική αρτιότητα του νέου Mondeo δεν σταματάνε εκεί.  Πρωτιά για τη βιομηχανία αποτελεί η τεχνολογία Inflatable Rear Seatbelt της Ford. Το νέο Mondeo είναι το πρώτο όχημα στην κατηγορία του με ζώνες ασφαλείας οι οποίες σε περίπτωση ατυχήματος διογκώνονται για την κατανομή των δυνάμεων κρούσης στο σώμα του επιβάτη σε επιφάνεια πέντε φορές μεγαλύτερη από αυτήν μιας συμβατική ζώνης. Είναι και το πρώτο όχημα παγκοσμίως που θα προσφέρει μία νέα τεχνολογία ανίχνευσης πεζού για μείωση της σφοδρότητας των ατυχημάτων ή την πλήρη αποφυγή τους. Το νέο σύστημα Pre-Collision Assist με Pedestrian Detection της Ford μπορεί να ανιχνεύει πεζούς στο δρόμο που σκοπεύουν να περάσουν μπροστά από το όχημα και φρενάρει αυτόματα αν ο οδηγός δεν αντιδράσει στις προειδοποιήσεις. Το σύστημα επεξεργάζεται πληροφορίες από κάμερα τοποθετημένη στο παρμπρίζ, και ένα ραντάρ στον προφυλακτήρα.

Το νέο Mondeo θα εφαρμόζει επίσης αυτόματη πίεση πέδησης για να μειώσει τις επιπτώσεις ή να αποφύγει εντελώς μία σύγκρουση με προπορευόμενο όχημα. Το Active City Stop λειτουργεί με ταχύτητες έως 40 km/h, ενώ σε υψηλότερες ταχύτητες, το νέο Pre-Collision Assist μπορεί να εφαρμόζει αυτόματα ακόμα και τη μέγιστη πίεση πέδησης προκειμένου να περιορίσει τις επιπτώσεις ή να αποφύγει πολλούς τύπους συγκρούσεων. Τις δυνατότητες του ραντάρ εκμεταλλεύονται και τα συστήματα «Distance Indication» και «Adaptive Cruise Control». Το πρώτο αποτελεί μία οπτική διεπαφή που ενημερώνει τον οδηγό για τη χρονική απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ενώ το δεύτερο διατηρεί αυτόματα μία επιλεγμένη απόσταση από το προπορευόμενο όχημα.  

Το σύστημα «Lane Keeping Aid» έχει τη δυνατότητα αυτόματης επαναφοράς του Mondeo στη λωρίδα του εάν ανιχνευτεί ακούσια απόκλιση από αυτή (με διορθώσεις στο τιμόνι), ενώ  το «Traffic Sign Recognition» παρέχει στον οδηγό πληροφορίες  ανιχνεύοντας τα όρια ταχύτητας, τις πινακίδες λήξης περιορισμών και απαγορεύσεων προσπέρασης μέσω της οθόνης του ταμπλό. Τι άλλο έχουμε; Τεχνολογία προσαρμοζόμενων προβολέων LED, μία προηγμένη έκδοση του «Active Park Assist με Perpendicular Parking» που βοηθά στον εντοπισμό χώρων στάθμευσης κατάλληλων διαστάσεων και στο αυτόματο παρκάρισμα και υποστηρίζεται από το «Park-Out Assist», που βοηθά τους οδηγούς να εξέρχονται κάθετα από παράλληλους χώρους στάθμευσης και το «Side Parking Aid», που προσφέρει μία οπτική απεικόνιση στην οθόνη και ηχητική προειδοποίηση για εμπόδια που βρίσκονται δίπλα, μπροστά και πίσω από τα οχήματα.

Σε όλα αυτά προσθέστε τα Ford Multi-Contour Seats με μοναδική λειτουργία μασάζ Active Motion, το σύστημα συνδεσιμότητας της «Ford SYNC 2» και την αναβαθμισμένη τεχνολογία «MyKey».

Οι κινητήρες

Η γκάμα βενζινοκινητήρων του νέου Mondeo θα περιλαμβάνει τον 1.5 EcoBoost με τους 160 ίππους και τον 2.0 EcoBoost με 203 και 240 ίππους. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι δίπλα σε αυτούς θα είναι και ο πολυβραβευμένος χιλάρης EcoBoost με τους 125 ίππους, που πρόσφατα ονομάστηκε Διεθνής Κινητήρας της Χρονιάς για τρίτη συνεχόμενη φορά.

Για πρώτη φορά στη γκάμα του Mondeo συμπεριλαμβάνεται και ο 4θυρο Hybrid που συνδυάζει έναν ειδικά σχεδιασμένο δίλιτρο βενζινοκινητήρα  με έναν ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία ιόντων λιθίου 4 kWh που παρέχει βελτιστοποιημένη οικονομία καυσίμου (4,2 λίτρα/100 χλμ.) και εκπομπές CO2 99 γρ./χλμ.

Το νέο Mondeo θα προσφέρει επίσης έναν ισχυρό 2.0 TDCi diesel με σειριακή διπλή υπερσυμπίεση που θα αποδίδει 210 PS και ροπή 450 Nm. Θα διατίθεται ένα μοντέλο τεχνολογίας ECOnetic, με κινητήρα 1.6 diesel και κορυφαίες εκπομπές CO2 94 γρ./χλμ.(3,6 λίτρα/100 χλμ.) και τις εκδόσεις 2.0 TDCi diesel με 150 PS ή 180 PS. Η απόδοση καυσίμου και οι εκπομπές ρύπων βελτιώθηκαν σε όλη τη γκάμα κινητήρων του Mondeo μέχρι 14%, με την υποστήριξη στοιχείων όπως το Active Grille Shutter που μειώνει την αντίσταση.

Το αποτέλεσμα μετράει

Στην Ισπανία είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε το 5θυρο με τον diesel κινητήρα των 2 λίτρων και τους 180 ίππους, καθώς και το wagon με το νέο EcoBoost των 1,5 λίτρων που αποδίδει 160 ίππους. Η ποιότητα κύλισης στην εξαιρετική ισπανική άσφαλτο είναι σχεδόν άψογη και στις δύο περιπτώσεις με τους αεροδυναμικούς θορύβους να είναι σχεδόν αμελητέοι ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες και την ανάρτηση (ιδίως αν επιλέξεις το πρόγραμμα «comfort») να ισοπεδώνει τις όποιες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Βεβαίως, στο πρόγραμμα «Comfort» η ανάρτηση δείχνει κάποια μικρά σημάδια «πλαδαρότητας», αλλά αυτό διορθώνεται αρκετά στο πρόγραμμα «Normal» και ακόμα περισσότερο στο «Sport». Με το τελευταίο πρόγραμμα ενεργοποιημένο ακόμα και σε κλειστές, φιδίσιες διαδρομές τα 4.871 χιλιοστά του αμαξώματος (4.867 το wagon και Hybrid με το πλάτος να είναι στα 1.852 και το ύψος στα 1.482 για τα 4/5θυρα και 1.501 για τα wagon και Hybrid) και τα σχεδόν 1.500 κιλά βάρους (1.600 και κάτι για το δίλιτρο diesel wagon) κρύβονται τόσο καλά που σε μεγάλο βαθμό νιώθεις ότι είσαι πίσω από το τιμόνι ενός «φουσκωμένου» Focus. Τη συνολική αίσθηση χαλάει ελαφρώς το ηλεκτρικό τιμόνι. Όχι γιατί δεν είναι ακριβές και καλό σε αίσθηση σε σχέση με το ότι είναι ηλεκτρικό, αλλά για το γεγονός ότι δεν προσφέρει την πληροφόρηση και την ακρίβεια που μας έχει συνηθίσει η Ford στα συστήματα διεύθυνσης.

Ο δίλιτρος diesel είναι εξαιρετικός τόσο σε χαρακτηριστικά λειτουργίας όσο και σε απόδοση και μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις νιώσαμε ότι θα χρειαζόταν λίγο περισσότερη δύναμη στις χαμηλές στροφές. Από πλευράς κατανάλωσης καυσίμου ακόμα και υπό αρκετή πίεση παραμένει σε επίπεδα του 10 και κάτι ή και παρά κάτι (λίτρα ανά 100 χλμ. εννοείται). Στον αυτοκινητόδρομο πάντως και με προσοχή στο δεξί πεντάλ είδαμε στο υπολογιστή ταξιδιού μέχρι και 6,4 λίτρα/100 χλμ. Ακόμα καλύτερη εντύπωση μας έκανε ο νέος EcoBoost των 1.5 λίτρων με τους 160 ίππους. Εξαιρετικά ελαστικός και δυνατός σε όλο το φάσμα των στροφών, παραμένει και αρκετά οικονομικός σε κάθε περίπτωση με τις αντίστοιχες τιμές κατανάλωσης που είδαμε στον υπολογιστή ταξιδιού να είναι κατά περίπου μισό λίτρο ή και λίγο παραπάνω σε σχέση με τον δίλιτρο diesel. Είναι όμως από τις φορές εκείνες που θα σας πούμε ότι σε γενικές γραμμές μας άρεσε περισσότερο ο κινητήρας βενζίνης και ότι θα τον επιλέγαμε και για φορολογικούς λόγους…

Στη χώρα μας το νέο Mondeo θα φτάσει μέσα στο Δεκέμβριο του 2014, ενώ οι τιμές δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα. Αρχικά οι κινητήρες που θα διατίθεται είναι ο 1.5 EcoBoost και ο 1.6 diesel (σε όλους τους τύπους των αμαξωμάτων) με τις υπόλοιπες εκδόσεις να έρχονται σταδιακά μέσα στο 2015. Το επόμενο χρόνο θα έρθει και μία τετρακίνητη έκδοση με τον bi-turbo κινητήρα πετρελαίου των 2 λίτρων με τους 210 ίππους. Το μόνο που γνωρίζουμε από πλευράς εκδόσεων και τιμών και είχε ανακοινωθεί στην 79η ΔΕΘ είναι ότι η οικογένεια του νέου Mondeo θα περιλαμβάνει αρχικά τις εκδόσεις Trend και Titanium. Μία βασική έκδοση Ambiente και η Business Edition θα διατίθενται στις αρχές της επόμενης χρονιάς με περισσότερους κινητήρες βενζίνης και diesel καθώς και προαιρετική τετρακίνηση. Οι τιμές για τα πρώτα διαθέσιμα μοντέλα του νέου Mondeo ξεκινούν από €23.635 με όφελος απόσυρσης, για την έκδοση 1.6L Diesel 115 PS Trend – 5θυρο, με εξαιρετικά πλούσιο εξοπλισμό.