FIRST DRIVE: smart fortwo & smart forfour 2015 (video)


Το νέο smart στην 3η του γενιά είναι πιο ώριμο από ποτέ και πολύ πιο... αυτοκίνητο!

  • 27/11/2014

Έπρεπε να περάσουν δύο γενιές και μία δεκαπενταετία για να μπορέσει το γνωστό σε όλους μας smart να γίνει όσο πιο… αυτοκίνητο γίνεται στα 2,7 μέτρα και η υλοποίηση της πρωταρχικής ιδέας να φτάσει στην πιο ώριμη μορφή της.

Προς τα τέλη της δεκατίας του ’80 ήταν που ο εκλιπών πρόεδρος και CEO της SWATCH Nicolas Hayek σκέφτηκε να φτιάξει ένα αυτοκίνητο πόλης με τις ίδιες κατασκευαστικές στρατηγικές και τις δυνατότητες παραμετροποίησης που είχαν και τα ελβετικά ρολόγια. Ένα trendy καθημερινό αυτοκίνητο πόλης δηλαδή με εξαιρετικές δυνατότητες customization που δεν θα έμοιαζε με κανένα άλλο. Το πρώτο smart βγήκε στην παραγωγή τον Οκτώβριο του 1998 και η πρώτη εταιρεία λεγόταν MCC (Micro Compact Cars). Στο Παρίσι τον Οκτώβρη και λίγο πριν στις αρχές του καλοκαιριού του 2014 σε μία στατική παρουσίαση στο Βερολίνο φτάσαμε τελικά στην αποκάλυψη της 3ης γενιάς. Μία γενιά που φέρνει με όλη τη σημασία της λέξης την απόλυτη ωριμότητα στην υλοποίηση της πρωταρχικής ιδέας έπειτα από 15 χρόνια πορείας.  

Και μπορεί σε αυτή τη γενιά το μήκος να παρέμεινε αμετάλλακτο (2,69 μέτρα), αλλά το πλάτος πήρε 10 ολόκληρους πόνους (1,66 και ύψος 1,55), ενώ και το μεταξόνιο φτάνει τα 1,87 μέτρα, δηλαδή επιπλέον 80 mm. Μαζί με την 3η γενιά όμως και το επαναλανσάρισμα της εταιρίας έχουμε και την επαναφορά του smart forfour, του τετραθέσιου smart. Αυτά τα δύο είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε στην Ισπανία και πιο συγκεκριμένα στη Βαρκελώνη και να διαπιστώσουμε ότι σε αυτή τη γενιά του είναι πιο ώριμο από ποτέ και είναι όσο πιο… αυτοκίνητο μπορεί να είναι ένα τετράτροχο με μήκος κάτω από 2,7 μέτρα.  

Παρότι μάλιστα σε αυτή τη γενιά smart η συνεργασία στην εξέλιξη και υλοποίηση του project με τη Renault ήταν κάτι παραπάνω από έντονη (έως καταλυτική θα λέγαμε), η  ιδέα πίσω από το εντελώς νέο fortwo παραμένει αναλλοίωτη (και έπρεπε να παραμείνει θα προσθέταμε): κινητήρας/μετάδοση στον πίσω άξονα, κλωβός tridion, το πατενταρισμένο «κλουβί» παθητικής ασφάλειας, το οποίο πλέον γίνεται πιο ασφαλές με χρήση χάλυβα υπερυψηλής αντοχής σε ποσοστό 13%, αύξηση μετατροχίων και ενίσχυση με εγκάρσιους και διαμήκεις βραχίονες του κλωβού ασφαλείας του οχήματος. Παράλληλα το smart fortwo είναι ελαφρύτερο σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του και κατά συνέπεια πιο αποδοτικό. Σημαντικότατο στοιχείο το γεγονός ότι οι εμπρός τροχοί μπορούν να στρίψουν μέχρι και 45 μοίρες, γεγονός που σημαίνει ότι ο κύκλος στροφής είναι μόλις 6,95 μέτρα. Στην πράξη και με βάση το γεγονός ότι μιλάμε για αμάξωμα 2,7 μέτρων μήκους μιλάμε για το απόλυτο αυτή τη στιγμή πασπαρτού τετράτροχο πόλης.

Καταρχήν, η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις από το εσωτερικό με τα σκληρά αλλά ποιοτικά πλαστικά, είναι ότι οι χώροι είναι αρκετά αυξημένοι, ενώ η σχέση του οδηγού με τον συνεπιβάτη είναι λιγότερο… κολλητική. Σε γενικές γραμμές αν κάθεσαι πίσω από το τιμόνι και κοιτάς μόνο προς τα εμπρός η αίσθηση είναι ότι βρίσκεσαι σε όχημα μεγαλύτερων διαστάσεων. Στις πλούσιες εκδόσεις οι έντονοι χρωματισμοί και οι αντιθέσεις δένουν πολύ αρμονικά μεταξύ τους και δημιουργούν μία αίσθηση premium και trendy ταυτόχρονα με τον διάκοσμο να είναι πολύ ευχάριστος και το μάτι να μην… βαριέται σε κάποιο σημείο. Οι θήκες για μικροαντικείμενα είναι επιτέλους πολλές και εύχρηστες και ο χώρος αποσκευών είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικός (260 λίτρα) με βάση τις διαστάσεις και την κατηγορία του οχήματος. Οι διαφορές με το ForFour εντοπίζονται στην ύπαρξη δύο επιπλέον θέσεων για τους πίσω επιβάτες (με τους χώρους να είναι καλή με βάση την mini κατηγορία, αλλά όχι κορυφαίοι), οι οποίες αναδιπλώνονται με μία μόνο κίνηση. Το μεταξόνιο σε σχέση με το ForTwo έχει φτάσει τα 2.494 χλστ. (από 1.873) και το μήκος τα 3,49 μέτρα, ενώ και ο κύκλος στροφής είναι στα 8,49 μέτρα.

Την παράσταση στο εσωτερικό των δύο οχημάτων κλέβει η οθόνη αφής 7 ιντσών στην κεντρική κονσόλα με τα πολύ καλά γραφικά της (προαιρετικά). Υψηλής ανάλυσης είναι και τα γραφικά της οθόνης στον πίνακα οργάνων (3,5 ιντσών), ενώ ακόμα πιο ευχάριστο κάνουν το εσωτερικό πολλές λεπτομέρειες όπως το ανεξάρτητα τοποθετημένο στροφόμετρο, στα αριστερά του ταμπλό.

Στη Βαρκελώνη είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το νέο smart fortwo κυρίως σε αστικές διαδρομές με τις δύο εκδόσεις κινητήρων με τις οποίες διατίθεται προς το παρόν με το μηχανικό κιβώτιο των 5 σχέσεων με τη σωστή κλιμάκωση, καθώς και με το νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 6 σχέσεων (στην ατμοσφαιρική έκδοση το συγκεκριμένο με τον χιλιάρη των 71 ίππων). Σημειώστε ότι το νέο αυτόματο κιβώτιο είναι… αιώνες πιο γρήγορο από το παλιό και πολύ πιο ομαλό στις αλλαγές. Βεβαίως και αυτό προέρχεται από τη Renault, όπως και το υπερτροφοτούμενο μοτέρ των 898 κυβικών με τους 90 ίππους, καθώς το νέο smart αποτελεί συμπαραγωγή με το Renault Twingo. Ο βελτιωμένος κινητήρας του ενός λίτρου (αυτός που υπήρχε και στο προηγούμενο που ήταν από την Mitsubishi), αργότερα θα είναι διαθέσιμος και στη βασική του ατμοσφαιρική έκδοση με τους 60 ίππους. Και ο συγκεκριμένος κινητήρας θα συνδυάζεται είτε με μηχανικό 5 σχέσεων είτε με αυτόματο διπλού συμπλέκτη.  

Να πούμε ότι την παράσταση κλέβει ο η κατά πολύ βελτιωμένη ποιότητα κύλισης, ενώ και η άνεση και στις δύο περιπτώσεις είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με το παρελθόν. Το νέο smart διαθέτει κύλιση μεγαλύτερου οχήματος, το τιμόνι του είναι πλέον πιο άμεσο ενώ και σε περίπτωση απότομης αλλαγής πορείας δεν νιώθεις ότι δοκιμάζεις τα όρια του πλαισίου. Γενικότερα πρέπει να ξεχάσετε τις «ξερές» αντιδράσεις του πίσω άξονα, ενώ και οι ανωμαλίες του οδοστρώματος απορροφώνται με πολύ μεγαλύτερη άνεση δίνοντάς σου μια πιο… Mercedes αίσθηση σε αυτόν τον τομέα.  Αν και διακρίνεις ένα μικρός «lag» χαμηλά από τον υπερτροφοδοτούμενο των 0,9 λίτρων γενικά είναι πολύ καλός με βάση τον χαρακτήρα του smart και του χαρίζει πολύ καλές επιδόσεις. Θετική εντύπωση μας έκανε και ο ατμοσφαιρικός χιλιάρης που είναι πιο «ζωηρός» στις χαμηλές στροφές και ταιριάζει λίγο περισσότερο στο αστικό του χαρακτήρα. Από εκεί και ύστερα το ForFour εστιάζει περισσότερο στην άνεση και διαθέτει πολύ καλή ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο με υψηλές ταχύτητες. Στις πιο κλειστές διαδρομές όμως με συνεχόμενες στροφές το σχετικά μαλακό «set-up» της ανάρτησης δεν σε εμπνέει ιδιαίτερα να το πιέσεις πάρα πολύ.

Στην Ελλάδα, τα νέα Smart έχουν αρχίσει ήδη να διατίθενται με τις τιμές να ξεκινάνε από τα 11.450 ευρώ (με απόσυρση) για το fortwo με τον 1.0 71 PS και τα 12.427 (με απόσυρση) με τον 0.9 90 PS. Οι τιμές για το smart forfour ορίστηκαν στα 12.087 ευρώ με απόσυρση και τον κινητήρα τους ενός λίτρου.

Πιο αναλυτικά υπάρχουν τρεις εκδόσεις εξοπλισμού: passion, prime και proxy

- Η passion είναι πολύ κομψή και μοντέρνα, με μια επιλογή χρωματικών συνδυασμών σε μαύρο/πορτοκαλί ή μαύρο/άσπρο για το εσωτερικό. Το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών με δερμάτινη επένδυση, ο πίνακας οργάνων με έγχρωμη οθόνη TFT 3,5 ιντσών, και το σύστημα διεύθυνσης Direct-Steer με μεταβλητή υποβοήθηση συνδυάζουν μια ποιοτική ατμόσφαιρα με τη λειτουργικότητα.

- Χαρακτηριστικά όπως τα μαύρα δερμάτινα καθίσματα με άσπρες εμφανείς ραφές, το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και ο επιλογέας ταχυτήτων με δερμάτινη επένδυση, προσφέρουν στο εσωτερικό της γραμμής prime μια κομψή και κλασική εμφάνιση. Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει σύστημα διεύθυνσης Direct-Steer, θερμαινόμενα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού, καθώς και σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας Lane Keeping Assist.

- Η proxy είναι αυτή που θέτει πρωτοποριακές τάσεις. Βασικά στοιχεία εδώ είναι η πανοραμική οροφή και τα καθίσματα με επενδύσεις συνθετικού δέρματος και λευκού/μπλε υφάσματος. Το πακέτο Sports με τις ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών είναι ιδανικό για δυναμική οδήγηση.

Η έκδοση edition #1

Επίσης είναι διαθέσιμη και η έκδοση edition #1 για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Η έκδοση αυτή προσφέρει αποκλειστικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, όπως τον κλωβό ασφαλείας tridion σε πορτοκαλί χρώμα lava orange, σε συνδυασμό με bodypanel/αμάξωμα σε λευκό χρώμα για το fortwo και σε γκρι graphite για το forfour. Άλλα στοιχεία εξοπλισμού είναι οι ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών σε μαύρο χρώμα, η σπορ ανάρτηση με την οποία το αυτοκίνητο χαμηλώνει κατά 10 mm και η πανοραμική οροφή με αλεξήλιο ρολό.

Το εσωτερικό συνάδει απόλυτα με την exclusive σχεδίαση του εξωτερικού: καθίσματα με μαύρες/πορτοκαλί υφασμάτινες επενδύσεις, ταμπλό και κεντρικές επενδύσεις θυρών με ύφασμα και τονισμένα διακοσμητικά στοιχεία σε μαύρο/γκρι χρώμα, τριάκτινο δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, μοχλός αλλαγής ταχυτήτων με δερμάτινη επένδυση, sport πεντάλ από βουρτσισμένο ανοξείδωτο χάλυβα με αντιολισθητικά στοιχεία. Στο βασικό πακέτο εξοπλισμού άνεσης περιλαμβάνεται σύστημα διεύθυνσης Direct-Steer, πακέτο Cool & Audio, πίνακας οργάνων με έγχρωμη οθόνη TFT, κεντρική κονσόλα με συρτάρι και διπλή ποτηροθήκη, φως ανάγνωσης για το συνοδηγό, καθρέφτης στο αλεξήλιο του οδηγού και του συνοδηγού, θήκη για γυαλιά στην πλευρά του οδηγού, χειρολαβή στήριξης στην πλευρά του συνοδηγού, φωτισμός χώρου αποσκευών και εσωτερικές λαβές ανοίγματος θυρών με ματ επένδυση σε εμφάνιση χρωμίου.

Τα συστήματα πολυμέσων πληρούν τα υψηλότερα στάνταρ, με την πλήρη ενσωμάτωση smartphones, την πλοήγηση σε πραγματικό χρόνο και τη διαισθητική λειτουργία με οθόνη αφής (touchscreen). Για πρώτη φορά, το smart προσφέρει το ηχοσύστημα JBL, το οποία παράγει έναν εντυπωσιακά «γεμάτο» ήχο. Περιλαμβάνει έναν ενισχυτή 6 καναλιών DSP (240 W) στο fortwo και έναν ενισχυτή 8 καναλιών DSP (320 W) στο forfour. Συνολικά οκτώ (fortwo) ή δώδεκα (forfour) ηχεία υψηλής απόδοσης παρέχουν εξαιρετική ακουστική απόλαυση.

Το smart cross connect είναι μια επαναστατική νέα εφαρμογή που διατίθεται δωρεάν στους πελάτες της smart για το smart fortwo και το smart forfour. To smart cross connect προσφέρει ακόμα περισσότερες δυνατότητες κατά τη διάρκεια της κίνησης αλλά και εκτός του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, το smart parking είναι μία από τις λειτουργίες που τώρα προσφέρουν σχεδιασμό ακόμα πιο φιλικό προς το χρήση ενώ διαθέτει νέες λειτουργίες.

Ενδεικτικός τιμοκατάλογος:

Έκδοση / smart fortwo 52 kW / smart fortwo 66 kW turbo / smart forfour 52 kW

Βασική έκδοση / 12.175 € (11.450 €) / 12.750 € (12.427 €) / 12.850 € (12.087 €)

passion / 13.675 € (12.879 €) / 14.210 € (13.857 €) / 14.350 € (13.516 €)

prime / 14.335 € (13.509 €) / 14.850 € (14.485 €) / 15.180 € (14.309 €)

proxy / 14.658 € (13.818 €) / 15.200 € (14.828 €) / 15.452 € (14.568 €)

Να σημειώσουμε ότι οι τιμές είναι με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ οι τιμές στις παρενθέσεις είναι με απόσυρση.