FIRST DRIVE: MINI John Cooper Works 2015


Η MINI διατηρεί ολοζώντανο το όνομα του ανθρώπου που συνέδεσε τη φίρμα με τους αγώνες, του John Cooper, με το νέο MINI John Cooper Works. Αν και πολλά έχουν αλλάξει από τότε…

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ:ΜΙΝΙ
  • 12/5/2015

Σε μια tehno-freak εποχή το να αποζητάς πιουρίστες στη μηχανολογία, στη δημιουργία ενός αυτοκινήτου, στην οδήγηση είναι πλέον ουτοπικό. Αλλά πάλι, ίσως, αν ζούσε σήμερα ο John Cooper να έκανε πολλά –ίσως και όλα- από όσα η τεχνολογία επιτάσσει για ένα αυτοκίνητο. Ακόμα κι αν αυτό το αυτοκίνητο λέγεται MINI, ακόμα κι αν πρόκειται για ένα πυραυλάκι 231 ίππων. Δεν ξέρουμε.

Αυτό που ξέρουμε είναι ότι σήμερα, 55 χρόνια μετά τη γέννηση αυτού του πιο διάσημου μικρού αυτοκινήτου στον κόσμο ξεκινήσαμε από το Puerto Rico και το Cooper S και να ‘μαστε στη Μαγιόρκα και το John Cooper Works. Από το Φλεβάρη του ’14 στον Μάη του ’15. Ταξιδέψαμε πολύ για να βιώσουμε την επανίδρυση και κορύφωση του MINI hatch. Μήπως όμως είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα που χρειάστηκε για να πάρει σάρκα και οστά το πιο ισχυρό MINI…ever; Είναι. Όπως εντελώς διαφορετικό στην ουσία του είναι το νέο αυτοκίνητο της MINI, σχεδιασμένο για να μπορεί να ανταπεξέλθει από μια χαλαρή βόλτα, μέχρι την πίεση μιας πίστας και ταυτόχρονα να είναι στιλάτο, premium σε όψη και αίσθηση, πακτωμένο με μηχανολογική αρτιότητα στα όρια του motorsport αλλά και ψηφιακές τεχνολογίες με κάμερες, αισθητήρες, Internet-on-the-Go...

Iδανικό για petrol heads που αρέσκονται σε 0-100 και ρεπρίζ αλλά και για trendsetters που κοιτάζουν πόσο CO2 εκπέμπει. Και ταυτόχρονα όλα αυτά με πλήρη πακέτα εξατομίκευσης. Έτσι, με τόσα κουτάκια που έπρεπε να γεμίσουν με «τικ» στη λίστα των «θέλω» των πελατών (αλλά και της ίδιας της MINI), μάλλον δε γινόταν αλλιώς παρά να περιμένουμε. Τελικά άξιζε η αναμονή; Η απάντηση στο ερώτημα έρχεται τελειώνοντας την οδήγηση τόσο του MINI JCW με μηχανικό εξάρι κιβώτιο σε πίστα, αλλά και με αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων Steptronic στους δρόμους της Μαγιόρκα.

Ίδιο αλλά διαφορετικό

Ο «κορμός» του νέου JCW είναι ο ίδιος, (πλαίσιο, φιλοσοφία κίνησης κλπ.), με το απλό, όμως μη γελιέστε. Τούτο το MINI έχει πολύ ουσία εντός του. Οτιδήποτε περιγράφεται σε μηχανολογικό επίπεδο στο νέο MINI JCW προσδιορίζεται με τον όρο «σπορ». Αναρτήσεις, κινητήρας, τα εξάρια κιβώτια (μηχανικό και αυτόματο), σύστημα διεύθυνσης, φρένα, αεροδυναμική, κόκπιτ και styling θα έρεπε να διαφέρουν. Κι έτσι είναι.

Οι μικρές λεπτομέρειες μερικές φορές κάνουν τις μεγάλες διαφορές.

Μπορεί λοιπόν η εμφάνιση του νέου παντοδύναμου MINI να ανάγει στην τρέχουσα γενιά του, πάμπολλες όμως αλλαγές οριοθετούν τον χαρακτήρα του. Εισαγωγές αέρα για καλύτερη ψύξη κινητήρα και φρένων, διαχύτης πίσω και σπέσιαλ αεροτομή για καλύτερη ροή αέρα πίσω και δημιουργία κάποιας νότας αρνητικής άντωσης σε υψηλές ταχύτητες για πιο σταθερό πάτωμα. Στο styling, κόκκινα σιρίτια και ειδικά μαρσπιέ, υπενθυμίζουν την «ονομασία προέλευσης». Το τελικό αποτέλεσμα είναι σχεδόν πολεμικό σε όψη και με τις πανέμορφες ζάντες με ελαστικά PZero της Pirelli 205/45-R17 και μπορεί να γίνει και…πολεμοχαρές αν επιλέξετε 18άρες ζάντες.

Στο εσωτερικό οι διαφοροποιήσεις επικεντρώνονται στα πολύ όμορφα μονοκόμματα καθίσματα που αγκαλιάζουν με –επιτέλους!- επάρκεια πλευρικής στήριξης το σώμα, τον φωτισμό και το περιεχόμενο πληροφοριών για τον οδηγό, διανθισμένα με σπορτίφ πινελιές όπως είναι τα ατσαλένια πεντάλ, ο σπορ επιλογέας, το πλούσιο head-up display με τις σπορ πληροφορίες και η διακόσμηση με καρό σημαίες εδώ κι εκεί.

Ο οδηγός-χειριστής εκτός από το «πειραγμένο» hardware έχει στη διάθεσή του μπόλικη παραμετροποίηση των χαρακτηριστικών λειτουργίας αναλόγως του πακέτου εξοπλισμού. Έτσι δύναται να ρυθμίσει μέσω του γνωστού μας πια δακτυλίου στη βάση του επιλογέα ταχυτήτων ανάμεσα σε τρία προγράμματα: τα GREEN Mode, MID Mode και SPORT Mode το στιλ απόδοσης του κινητήρα, την αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης, τον ήχο της εξάτμισης, τη σκληρότητα των αναρτήσεων...       

Για να περάσουμε στο υπόλοιπο hardware…

231, 320

Τελευταία φορά που οδήγησα αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα με 231 ίππους και 320 Nm ροπής ήταν το …BMW i8. Να λοιπόν ξανά το ίδια νούμερα, αυτή τη φορά μπροστά και όχι πίσω μου, με κινητήρα τετρακύλινδρο και όχι τρικύλινδρο, δίλιτρο και όχι 1500άρη ή έστω 1600άρη του προηγούμενου John Cooper Works. Προς απογοήτευση των απανταχού…MINImalists το JCW αναγκάστηκε να ακολουθήσει την πορεία του…Cooper S, φορώντας το ίδιο μπλοκ κινητήρα με όλα του τα καλούδια (υπερσυμπιεστή ενσωματωμένο στην πολλαπλή εξαγωγής, άμεσο ψεκασμό, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και double VANOS για τους δύο εκκεντροφόρους)  αλλά και ενισχυμένα έμβολα, πιο ανθεκτική τουρμπίνα (η οποία λειτουργεί με πίεση στα 2,2 bar) για υψηλότερη απόδοση και καλύτερη θερμική συμπεριφορά. Έτσι καταφέρνει να αποδίδει τους 231 ίππους, έτσι φέρνει τα 320 Nm ροπής στις 1.250 σ.α.λ. τα οποία είναι διαθέσιμα μέχρι τις 4 800 σ.α.λ. και κυρίως με τη λέξη-κλειδί σύμφωνα με  τη MINI: αξιόπιστα.

Η φροντίδα στο JCW συνεχίζει με τις αναρτήσεις (γόνατα εμπρός, πολλαπλοί πίσω, αντιστρεπτική εμπρός-πίσω) με χάλυβα υψηλής αντοχής για τα στελέχη  και τα γόνατα εμπρός για να αντέχουν τις καταπονήσεις όταν μπαίνετε σε μια στροφή με…όσα. Για την επιβράδυνση φροντίζει η Brembo με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω, ενώ το σύστημα διεύθυνσης διαθέτει Torque Steer Compensation για τη διόρθωση της πορείας και της κατευθυντικότητας μέσω της ηλεκτρομηχανικά υποβοηθούμενης κρεμαγιέρας.

Από την άλλη, ούτε λίγο ούτε πολύ 12 ηλεκτρονικά συστήματα φροντίζουν να φιλτράρουν και να πειθαρχήσουν όλα τούτα τα άλογα και άλλα τόσα συστήματα δίνουν την απαραίτητη πληροφόρηση για τα τεκταινόμενα στο δρόμο με κάμερα και πλειάδα αισθητήρων. Θα αναρωτηθείτε αν για ένα «σαν-κάρτ» αυτοκίνητο όπως είναι το MINI όλα αυτά έχουν κάποια ουσιαστική αξία και εμπλοκή. Έχουν μόνο και μόνο γιατί μιλάμε για ανοιχτούς δρόμους, όπου κάθε τι που δεν μπαίνει στην ικανότητας ενός σπορ οδηγού και στην ασφάλεια μιας πίστας πρέπει να περνά από…cross-check.

Πάντως με γρήγορο τέμπο στους –στα όρια του καύσωνα- δρόμους της Μαγιόρκα και με το JCW με το εξάρι αυτόματο κιβώτιο, τα συστήματα ελέγχου ευστάθειας σπανιότατα εμπλέκονται, απόδειξη ότι το αυτοκίνητο είναι καλοστημένο, καλοζυγισμένο που δεν σε «πουλάει».Η αίσθηση του τιμονιού στο Sport mode είναι motorsport επιπέδου ενώ αξίζει να αναφέρουμε και κάτι απολύτως…αιρετικό. Το 6άρι αυτόματο Steptronic διαθέτει ένα απίθανο σύστημα ρύθμισης λειτουργίας  το οποίο «διαβάζει» τη διαδρομή από το σύστημα πλοήγησης  και αναλόγως ρυθμού και χάραξης δρόμου ρυθμίζει τον τρόπο αλλαγής σχέσεων. Ως επίκουρος δηλαδή για την εμπλοκή της βέλτιστης σχέσης στο κιβώτιο ανά πάσα στιγμή. Και βέβαια έχει και λειτουργία Launch Control με την οποία γίνονται πράξη οι ηρωικές εκκινήσεις με εντυπωσιακό γκάζι και διάρκεια στην αίσθηση της επιτάχυνσης για ένα μόνιμο χαμόγελο στα χείλη του οδηγού.

Στην πίστα –με άρωμα από τα MINI Challenge- το MINI JCW εκπλήσσει με τον αλέγκρο, σχεδόν εκρηκτικό του χαρακτήρα. Πιο πολύ όμως εκπλήσσει ο θρύλος των ράλι και φίλος/δάσκαλος, ο Rauno Aaltonen που στα 77 του χρόνια έχει βαλθεί να τρελάνει τα βιολογικά κοντέρ καθώς ηγείται με το pace car του και τρέχουμε να τον ακολουθήσουμε στo μήκους 3,2 χλμ. σφικτό, τεχνικό Cirquito de Mallorca. Εδώ βλέπεις πως όλα λειτουργούν by the book. Ο κινητήρας ολοζώντανος, (με συνοδεία τη μπάσα εξάτμιση) «γεμίζει άνετα» και με το ακριβέστατο κιβώτιο σου δίνει συνεχώς 10/10. Η συνέργια κινητήρα-κιβωτίου συνεπικουρείται και από τη διατήρηση των στροφών του κινητήρα στις αλλαγές σχέσεων έτσι ώστε να μην «κρεμά» ποτέ.

Η MINI μας ενημερώνει ότι για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα χρειάζονται μόλις 6,3 δλ (6,1 για το αυτόματο κιβώτιο), νούμερο διόλου ευκαταφρόνητο για τα δεδομένα της κατηγορίας.  Τα φρένα επίσης έλαμψαν δια της… παρουσίας τους καθώς τα 1.205 κιλά δε θεωρούνται πολλά με δεδομένα όσα το JCW κουβαλά. Εν τέλει μόνο με άτσαλη οδήγηση ή κακή εκτίμηση σε είσοδο στροφής θα νιώσεις το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ψευδομπλοκέ διαφορικό εμπρός –όχι, δεν υπάρχει μηχανικό- να δουλεύει με επάρκεια και…ευγένεια και το πίσω μέρος μια σταλιά μοναχά τείνει να ξεκολλήσει  από την ιδανική του τροχιά πράγμα ενίοτε που επιδιώκει ο οδηγός. Κι όλα αυτά με τα υπόλοιπα συστήματα ευστάθειας απενεργοποιημένα. Μην περιμένετε να σας πούμε για κατανάλωση, διοξείδια και Euro. Δεν είναι του χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Άξιος συνεχιστής

Συμπαγές σε διαστάσεις, κάθε εκατοστό του MINI John Cooper Works είναι πακτωμένο με αγωνιστική μηχανολογία, υψηλή τεχνολογία, μια σχεδόν brutal αισθητική αλλά συνάμα μια φιλική αίσθηση στο δρόμο. Ξεπερνώντας την ελληνική μας, μικρόψυχη λογική για το δίλιτρο της χωρητικότητας του κινητήρα τούτο το νέο MINI συνεχίζει να κρατάει ψηλά το όνομα της φίρμας μέσα από bits και μικροπροσέσσορες αλλά και μια ωραία αίσθηση δύναμης και fun-to-drive αντίληψης που σπανίζει όλο και περισσότερο στις μέρες μας.

Οι προπαραγγελίες για το νέο MINI John Cooper Works έχουν ήδη ξεκινήσει για την χώρα μας με το επίσημο λανσάρισμα στις 22 Μαΐου με τιμές στα 28.150 ευρώ με απόσυρση.