FIRST DRIVE: Honda Civic Type R 2015 (VIDEOS)


Μπήκαμε στην πίστα μαζί του και τα... είδαμε όλα!

  • 20/6/2015

Πέντε ολόκληρα χρόνια περίμεναν οι φανατικοί της ιαπωνικής φίρμας για την αποκάλυψη του νέου Civic Type R, αλλά όλα δείχνουν ότι η αναμονή άξιζε τον κόπο.

Με τον καιρό στη Σλοβακία να είναι «καυτός» (31 βαθμούς κελσίου και… απίστευτη υγρασία), βρεθήκαμε στο Slovakia Ring για την  πρώτη μας επαφή με το πιο… hot Civic Type R… ever! Αυτό είναι το πρώτο υπερτροφοδοτούμενο μικρομεσαίο hot hatch της Honda και σύμφωνα με τους ανθρώπους της  ιαπωνική εταιρίας μιλάμε για ένα «αγωνιστικό δρόμου», όπως θέλει να το αποκαλεί.

Έχοντας σπάσει το ρεκόρ στα αυτοκίνητα παραγωγής με κίνηση στον εμπρός άξονα επιτυγχάνοντας τον ταχύτερο γύρο στην «πράσινη κόλαση», πιο γνωστό και ως Nurburgring Nordschleife, το Civic Type R του 2015 διαθέτει κάτω από το καπό έναν 4κυλινδρο εν σειρά δίλιτρο turbo άμεσου ψεκασμού (2.0 VTEC Turbo δηλαδή), ο οποίος αποδίδει 310 ίππους στις 6.500 σ.α.λ., ενώ η μέγιστη ροπή αγγίζει τα 400 Nm και αποδίδεται μεταξύ των 2.500 και 4.500 σ.α.λ. Σύμφωνα με την Honda το πιο extreme και υψηλών επιδόσεων Type R... ever (!) θα είναι διαθέσιμο με το 5θυρο αμάξωμα και θα ξεκινήσει να πωλείται στην υπόλοιπη Ευρώπη από τον Ιούλιο του 2015.

Το ολοκαίνουριο υπερτροφοδοτούμενο μηχανικό σύνολο είναι ικανό να στροφάρει μέχρι τις 7.000 σ.α.λ. Ο 2.0-liter VTEC Turbo βενζίνης είναι γνήσιος εκπρόσωπος της νέας γενιάς μηχανικών συνόλων Earth Dreams Technology και ενσωματώνει τεχνολογίες όπως Μεταβλητού Χρονισμού & Ηλεκτρονικού Ελέγχου Βύθισης Βαλβίδων - Variable Timing & Lift Electronic Control (VTEC) και Διπλού Μεταβλητού Ελέγχου Χρονισμού Dual-Variable Timing Control (VTC) της Honda, ούτως ώστε να μεγιστοποιείται η απόδοση του στις χαμηλές στροφές και να διατηρείται μία εκρηκτική επιτάχυνση έως τον κόφτη.

Ο δίλιτρος, διαθέτει «mono-scroll» υπερσυμπιεστή με ηλεκτρονική βαλβίδα διαφυγής (κοινώς wastegate), αλουμινένια κοκοράκια VTEC, ενώ τα πιστόνια είναι από χυτό αλουμίνιο, οι μπιέλες σφυρήλατες και ο στροφαλοφόρος άξονας ειδικά σχεδιασμένος για την περίσταση και πιο ελαφρύς για μικρότερες τριβές και μείωση της περιστρεφόμενης μάζας. Με τη σχέση συμπίεση να αγγίζει το 9.8:1 και το μεγάλο intercooler, η Honda έχει δημιουργήσει για την περίπτωση ένα ειδικό σύστημα ψύξης τόσο για την κυλινδροκεφαλή και για τα πιστόνια, όσο και για τις βαλβίδες εξαγωγής με πλήρωση νατρίου. Το Dual-VTC επιτρέπει ένα βαθμό επικάλυψης χρονισμού των βαλβίδων που ελέγχεται σε μία ευρεία κλίμακα στροφών για βελτίωση της απόκρισης και της απόδοσης. Το VTEC μεταβάλλει τη βύθιση των βαλβίδων εξαγωγής για μείωση της υστέρησης του turbo μέσω της αυξημένης πίεσης εξαγωγής στις χαμηλότερες στροφές, αποδίδοντας υψηλή ισχύ τις υψηλότερες στροφές. Με τη βοήθεια αυτών  των τεχνολογιών, ένας υπερσυμπιεστής χρησιμοποιείται για την παραγωγή κορυφαίας μέγιστης ισχύος, διατηρώντας την απόκριση στις χαμηλότερες στροφές και την ισχύ στις υψηλές. Τεχνολογίες καύσης υψηλής ακρίβειας βοηθούν στη βελτίωση της ισχύος του κινητήρα, της απόδοσης του καυσίμου και των εκπομπών ρύπων. Στην καρδιά αυτών το σύστημα άμεσου ψεκασμού πολλαπλών σημείων της Honda που εμποδίζει το καύσιμο να κολλά στους αυλούς εισαγωγής ψεκάζοντάς το απευθείας στους κυλίνδρους και εισάγοντας μόνο αέρα μέσω των αυλών. Τα μπεκ υψηλής πίεσης (20MPa) βελτιώνουν το σπρέι καυσίμου και υποστηρίζουν μία αύξηση 85% στη ροή και 45% στην πίεση καυσίμου σε σχέση με ένα συμβατικό σύστημα βασισμένο απλά σε μια αντλία καυσίμου.

Ο συνδυασμός του κινητήρα γίνεται με ένα νέο μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων το οποίο διαθέτει ένα ξεχωριστό ψυγείο λαδιού για την ψύξη του. Παρά την προσθήκη του ψυγείου λαδιού, το πολύ άκαμπτο κέλυφος του κιβωτίου συντελεί ώστε το κιβώτιο του νέου Civic Type R να είναι το ελαφρύτερο στην κατηγορία του. Η αίσθηση από την αλλαγή των σχέσεων σχεδιάστηκε για να είναι η καλύτερη στην ιστορία του Type R. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί ότι οι διαδρομές του επιλογέα είναι στα 40 χλστ.  (ίδια με του 2002 NSX-R!) και ο χρόνος αλλαγής είναι εξαιρετικά γρήγορος. Κάθε μία από τις έξι σχέσεις έχει βελτιστοποιηθεί με γνώμονα τις επιδόσεις και εναρμονίζεται με τις καμπύλες ισχύος και ροπής του κινητήρα. Η τελική μετάδοση γίνεται μέσω ενός ελικοειδούς διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, άμεσης απόκρισης. Αυτός ο τύπος διαφορικού προσφέρει υψηλή πρόσφυση ακόμα και στις γρήγορες στροφές. Για να καταλάβουμε όμως και στην πράξη τι εννοούμε θα σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία, συγκρινόμενη με ενός παραδοσιακού διαφορικού, μειώνει το χρόνο γύρου του νέου Civic Type R κατά πέντε δευτερόλεπτα ανά γύρο στο Nürburgring Nordschleife. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα το Civic Type R του 2015 να πραγματοποιεί το κλασικό 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7 δλ. με την τελική ταχύτητά του να αγγίζει τα 270 χλμ./ώρα. Πολύ καλή για όχημα του είδους είναι και η μέση κατανάλωση σύμφωνα με την εταιρία καθώς χρειάζονται 7,3 λίτρα βενζίνης για κάθε 100 χλμ. κάτι που αντιστοιχεί σε εκπομπές CO2 της τάξης των 170 γρ. ανά χλμ., ενώ το μηχανικό σύνολο είναι προδιαγραφών Euro 6.

Buttigiri

Εμπνευσμένοι από την Ιαπωνική λέξη «Buttigiri», που σημαίνει «να πρωτοπορούμε και να αφήνουμε τους άλλους πίσω», οι μηχανικοί της Honda δημιούργησαν χωρίς καμία υπερβολή σε αυτό που λέμε ένα Type R το οποίο ξεπερνάει τις προσδοκίες που υπόσχεται το κόκκινο λογότυπο.  Καταρχήν αεροδυναμικά, οι υπεύθυνοι της Honda τόνισαν ότι και η παραμικρή λεπτομέρεια στο νέο Civic Type R βρίσκεται εκεί για να παράγει πραγματική downforce και εξυπηρετεί κάτι ουσιαστικά λειτουργικό και όχι για το… θεαθήναι. Μπορεί οπτικά να είναι λίγο… extreme (τραβάει με τι μία τα βλέμματα να είστε σίγουροι…) για τα γούστα μας, αλλά η αεροδυναμική είναι εκπληκτική και έχει δοθεί έμφαση στη ροή αέρα, όχι μόνο γύρω αλλά και μέσα από το αυτοκίνητο για να διασφαλίζεται αρνητική άντωση (downforce δηλαδή με τη ροή αέρα να πιέζει το αυτοκίνητο στο δρόμο) και στους δύο άξονες σε συνδυασμό με ελάχιστη αντίσταση. Αυτό είναι ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτο στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου και παρέχει ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες ακόμα και στην κορυφαία στην κατηγορία τελική ταχύτητα των 270 km/h. Για να επιτευχθεί αυτό, η τέταρτη γενιά Civic Type R υποβλήθηκε σε εκτενή αεροδυναμική ανάλυση, δοκιμή και εξέλιξη τόσο μέσω υπολογιστικών μοντελοποιήσεων CFD και δοκιμών στην αεροδυναμική σήραγγα στις ειδικές εγκαταστάσεις των μηχανοκίνητων σπορ της Honda στη Sakura, Ιαπωνία, εκεί όπου εξελίσσεται ο κινητήρας της Honda για τη Formula 1! Η λεπτομέρεια υπάρχει ακόμα και εκεί που δεν… φαίνεται, καθώς το σχεδόν επίπεδο κάτω τμήμα αμαξώματος βοηθά στη ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο και συνδυάζεται με πίσω διαχύτη. Το φαρδύ εμπρός σπόιλερ και οι πλαϊνές ποδιές διαχειρίζονται τη ροή του αέρα και μειώνουν την άντωση, ενώ ο εμπρός προφυλακτήρας είναι σχεδιασμένος για να εμποδίζει το στροβιλισμό του αέρα γύρω από τους εμπρός τροχούς, αυξάνοντας την ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητα. Η δομή της πίσω πτέρυγας – η γωνία, το ύψος, το σχήμα και τα κάθετα πτερύγια – έχει σχεδιαστεί προσεκτικά με σκοπό τη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής πίεσης χωρίς σημαντική αύξηση της αντίστασης στις υψηλότερες ταχύτητες.

Οι μεγαλύτεροι πάνω και κάτω αεραγωγοί επιτρέπουν την υψηλότερη παροχή αέρα στο χώρο του κινητήρα, ενώ οι εμπρός και πίσω θόλοι τροχών του νέου Civic Type R έχουν μεγαλώσει σύμφωνα με την αύξηση του εμπρός και πίσω μετατροχίου. Οι ενσωματωμένες προεκτάσεις των θόλων κατασκευάζονται από αλουμίνιο, πετυχαίνοντας μείωση βάρους 42% σε σχέση με ένα συμβατικό ατσάλινο πάνελ. Από εκεί και ύστερα τα φώτα ημέρας Led, οι νέες, ελαφριές, αλουμινένιες 19άρες ζάντες υψηλής ακαμψίας, μοναδικές για το Civic Type R, συμπληρώνουν τις οπτικές αλλαγές. Οι διευρυμένοι θόλοι των τροχών φιλοξενούν ελαστικά 235/35R19 που σχεδιάστηκαν ειδικά για το Type R σε συνεργασία με την Continental.

Το Type R διατίθεται σε πέντε χαρακτηριστικές αποχρώσεις: Championship White – κοινή με προηγούμενες γενιές του Type R – Crystal Black (ιριδίζουσα), Polished Metal (μεταλλική), Brilliant Sporty Blue (μεταλλική) και Milano Red. Μία σειρά αισθητικών και λειτουργικών αναβαθμίσεων μέσα στην καμπίνα ενισχύουν το σπορ χαρακτήρα του Type R συνθέτοντας ένα cockpit άκρως σπορτίφ. Τα αγωνιστικού τύπου καθίσματα, το τιμόνι και ο λεβιές ταχυτήτων είναι μοναδικά στο μοντέλο Type R. Οι όποιες αλλαγές στο εσωτερικό έχουν ως αποτέλεσμα εξοικονόμηση βάρους 17% συγκριτικά με το στάνταρ πεντάθυρο Civic. Το σύστημα πολλαπλών ενδείξεων - intelligent Multi Information Display (i-MID) περιλαμβάνει πληροφορίες ειδικές για το Civic Type R. Πρόσθετες οθόνες πληροφοριών ειδικές για το Type R μπορούν να επιλέγονται ατομικά από τον οδηγό.

Ένα νέο Σύστημα Ενεργής Προσαρμογής Απόσβεσης τεσσάρων σημείων (Adaptive Damper System) έχει εξελιχθεί ειδικά για το Civic Type R. Αυτό επιτρέπει το συνεχή, ανεξάρτητο έλεγχο κάθε τροχού. Το σύστημα χρησιμοποιεί πολλαπλούς αισθητήρες που παρακολουθούν την κατάσταση του αυτοκινήτου σε χιλιοστά του δευτερολέπτου. Σε πραγματικό χρόνο, το ρεύμα στα ηλεκτρομαγνητικά πηνία μέσα στους αποσβεστήρες προσαρμόζεται, μεταβάλλοντας τις διόδους λαδιού και επομένως ελέγχοντας την απόσβεση. Το προηγμένο σύστημα εμπρός ανάρτησης με γόνατα δύο αξόνων (Dual Axis Strut) αυξάνει την ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες, στο στρίψιμο στο όριο και βελτιώνει την αίσθηση στο τιμόνι. Το Dual Axis Strut είναι ένα μηχανικό σύστημα με δύο βασιλικούς πείρους έδρασης. Αντί του ενιαίου ακραξονίου-γονάτου ενός συμβατικού συστήματος ανάρτησης, το ακροαξόνιο και το γόνατο είναι ανεξάρτητα, ώστε το ακραξόνιο να διαχειρίζεται φορτία από το σύστημα διεύθυνσης και το γόνατο από το οδόστρωμα. Ένα ανεξάρτητο ακραξόνιο προσφέρει επίσης μικρότερο offset, χάρη στη μειωμένη κλίση του βασιλικού πείρου, βοηθά στη μείωση του «ψαρέματος» του συστήματος διεύθυνσης κατά την επιτάχυνση κατά 55% συγκριτικά με το στάνταρ Civic. Το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση διπλού πινιόν  (Dual Pinion Electric Power Steering), που αποτελεί εξέλιξη του συστήματος του στάνταρ Civic, βοηθά στην επίτευξη ταχείας και γραμμικής απόκρισης του συστήματος διεύθυνσης και θαυμάσιας αίσθησης σε συνδυασμό με την αυξημένη ισχύ και ροπή. Ο ημιάκαμπτος άξονας τύπου ‘Η’ του Type R στην πίσω ανάρτηση βελτιώνει τη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, ακόμα και σε πολύ γρήγορες στροφές, έχοντας αξιοσημείωτη συνολική συμβολή στην ελαχιστοποίηση των κλίσεων του αμαξώματος. Αντίθετα με το στάνταρ Civic, ο ημιάκαμπτος άξονας ‘Η’ του Type R κατασκευάζεται από σωλήνες που έχουν υποστεί σύνθλιψη και όχι από συμπαγή μπλοκ, κάτι που βελτιώνει την δυσκαμψία του κατά 177% (!) και καταργεί την ανάγκη για πίσω αντιστρεπτική δοκό, εξοικονομώντας επομένως βάρος. Μία συνολική αύξηση στην δυσκαμψία του αμαξώματος κατά 18% επιτεύχθηκε με βελτιστοποίηση των βάσεων και χρήση κόλλας αεροπορικού τύπου στις συγκολλήσεις αντί πρόσθετου δομικού ατσαλιού. Με αυτή τη στρατηγική εξοικονομήθηκε βάρος 4,5 kg. Τέλος τα φρένα της Brembo με τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός και διάτρητους αεριζόμενους δίσκους 350 χλστ. και πίσω με δίσκους κατά 20 χλστ. μεγαλύτερους διασφαλίζουν την άμεση ακινητοποίηση του Type R ακόμα και σε extreme συνθήκες.

Road Racer!

Προσθέστε σε όλα αυτά και το Agile Handling Assist (μιλάμε ουσιαστικά για torque vectoring της Honda) και το κουμπί R και έχουμε ένα… αγωνιστικό με πινακίδες κυκλοφορίας. Το πρώτο σύστημα να πούμε ότι λειτουργεί μέσω του VSA φρενάροντας τους εσωτερικούς τροχούς κατά τις υψηλές ταχύτητες, βελτιώνοντας την οδική συμπεριφορά. Το R Mode, που ενεργοποιείται από ένα κουμπί αριστερά του τιμονιού, καταρχήν αλλάζει το φωτισμό του πίνακα οργάνων που γίνεται κόκκινος από λευκός. Έτσι αλλάζει η χαρτογράφηση του κινητήρα για καλύτερη απόκριση στο πάτημα του γκαζιού, το τιμόνι παίρνει… βάρος και η ενεργή ανάρτηση γίνεται κατά 30% πιο σκληρή.

Με το πάτημα του «start» δεν έχεις ακόμα καταλάβει τι σε περιμένει… Αρχικά στο Slovakia Ring που είναι μία πολύ τεχνική πίστα και περιλαμβάνεται στο καλεντάρι του πρωταθλήματος WTCC, όσο και του RallyCross. Ακόμα και στον αναγνωριστικό γύρο με τον instructor στο μπάκετ του συνοδηγού να μας δείχνει τα πατήματα το Civic Type R σε προϊδεάζει για… hardcore εμπειρίες. Το αγωνιστικό D.N.A. είναι εμφανές από τα πρώτα μέτρα που θα κάνεις με το hot hatch της Honda, και το σχεδόν… ηλεκτρικό μοτέρ να είναι πολύ δυνατό σε όλο το φάσμα των στροφών. Μετά τις 2.500 στροφές όμως πραγματικά τρελαίνεται και ακούραστα δουλεύει μέχρι τον κόφτη. Το τιμόνι προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση (για ηλεκτρικό), αν και θα θέλαμε να είναι ελάχιστα πιο βαρύ και πληροφοριακό στο R, ενώ τα φρένα είναι πραγματικά αυτά που σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό. Όχι μόνο γιατί είναι… άγκυρες, αλλά και για το ότι μετά από πολύωρη και εξαντλητική χρήση δεν έδειξαν κανένα απολύτως σημάδι κόπωσης. Στην πίστα και με το R ενεργοποιημένο και το διαφορικό να δουλεύει εξαιρετικά, αν το οδηγήσεις με τις σωστές γραμμές, το Type R λειτουργεί πραγματικά χειρουργικά, χαράσσοντας τις γραμμές που θα του δόσεις με… νυστέρι! Είναι ικανό να καταπιεί κάθε είδους καμπή με πολύ μεγάλη ευκολία, ενώ το πλαίσιο σου συγχωρεί οποιεσδήποτε μικροδιορθώσεις ακόμα και στην κορυφή της στροφής. Το εμπρός μέρος παραμένει κολλημένο στο οδόστρωμα, ενώ το πίσω είναι συμμετοχικό και σε βοηθάει με τσίμπημα του φρένου στην είσοδο της στροφής να τοποθετηθείς με ελαφρύ ντριφτάρισμα θυμίζοντας κάτι από… Marquez σε δύο τροχούς. Υπεράνω κριτικής είναι το κιβώτιο ταχυτήτων που αντέχει σε οποιαδήποτε βασανιστήρια με τις διαδρομές του εθιστικού επιλογέα με την κλασική αλουμινένια μπίλια να είναι τόσο κόντες που θυμίζουν κάτι από… playstation.

Δύο ακόμα πράγματα μας εντυπωσίασαν. Πρώτον ότι σε «normal mode» το Civic είναι αρκετά άνετο συγκριτικά στις όποιες ανωμαλίες καταφέραμε να καταγράψουμε στην Αυστριακή και Σλοβάκικη άσφαλτο και το ότι είναι εξαιρετικά ευκολοδήγητο ακόμα και σε καθημερινή χρήση αλλά και σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Το μόνο που μας κούρασε λίγο ήταν το έδρανο του αγωνιστικού τύπου καθίσματος το οποίο δεν είναι και για πολύ… XL τύπους σαν την αφεντιά μας. Από εκεί και ύστερα και η κατανάλωση παραμένει σε λογικά επίπεδα σε ήπια χρήση με τον υπολογιστή ταξιδιού να δείχνει περί τα 9,5 λίτρα ανά 100 χλμ. σε πιο «ανοιχτές» και ήπιες διαδρομές και πάνω από τα 12 με 13 λίτρα στα πιο «κλειστά» κομμάτια με συνεχόμενη πίεση.

Η άποψή μας είναι ότι δικαίως οι άνθρωποι της Honda μιλάνε για «αγωνιστικό δρόμου». To νέο Honda Civic Type R εντυπωσιάζει από κάθε άποψη ακόμα και τον πιο αδαή και θα μαγέψει τον πραγματικό φανατικό της γρήγορης οδήγησης. Χωρίς περιστροφές είναι ίσως ό,τι καλύτερο έχουμε οδηγήσει με κίνηση στον εμπρός άξονα. Υπάρχουν αυτοκίνητα που πλησιάζουν (βλέπε Megane RS Trophy) αλλά δεν το φτάνουν κατά την άποψή μας συνολικά.

Δυστυχώς, στην Ελλάδα οι παραγγελίες θα ξεκινήσουν από το τέλος του έτους και οι τιμές παραμένουν άγνωστες.