ΔΟΚΙΜΗ: Audi RS Q3 2016


Ο απόλυτα αντιφατικός του χαρακτήρας θα μπορούσε εύκολα να κατατάξει το RS Q3 στη θεωρητική κατηγορία των «όλα σε ένα» με πραγματικές σπορ διαθέσεις...

  • 12/5/2016

Η αθώα εμφάνιση ενός συμπαγούς crossover δεν προμηνύει σε καμία περίπτωση τα... δαιμονισμένα σωθικά του! Ο απόλυτα αντιφατικός του χαρακτήρας θα μπορούσε εύκολα να κατατάξει το RS Q3 στη θεωρητική κατηγορία των «όλα σε ένα» με πραγματικές σπορ διαθέσεις...

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως το απόλυτο «Q-car», ένας... λύκος με προβιά αμνού κατά τους Βρετανούς. Eνα «high performance» όχημα που η εμφάνισή του δεν προμηνύει τις εκρηκτικές του επιδόσεις. Οι πιο παλιοί σίγουρα θα θυμούνται ότι η Audi δεν είναι νέα στο παιχνίδι.

Αν ανατρέξουμε πίσω στο 1994 θα δούμε ότι η πρώτη δημιουργία με διακριτικά «RS» είχε χτιστεί πάνω στο αμάξωμα του Station Wagon μεσαίου οικογενειακού της γερμανική εταιρείας εκείνη την εποχή. Το εκρηκτικό RS2 Avant ήταν βασισμένο στην πρακτική και άκρως οικογενειακή station έκδοση του τότε 80.

Φυσικά, με το πέρασμα των χρόνων η γκάμα των «RS»... χτίστηκε με σταθερά βήματα. Το RS Q3 ξεκίνησε μόνο του το 2013 ως ένα compact υπερυψωμένο... supercar. Παρότι λοιπόν το Q3 με κωδικό RS παρουσιάστηκε σχεδόν δύο χρόνια αργότερα από τα... αθώα αδελφάκια του, το «mid-life» facelift του compact crossover της Audi συμπεριέλαβε και την κορυφαία έκδοσή του. Η αισθητική βεβαίως ανανέωση όλων των Q3 έφερε ελάχιστες αλλαγές, και το ίδιο βεβαίως ισχύει και για το RS Q3.

Η εμπρός ευμεγέθης μάσκα έχει επεκταθεί στα δύο επάνω άκρα της και μοιάζει να αποτελεί συνέχεια των φωτιστικών σωμάτων, το πλέγμα της είναι διαφορετικό, ενώ αλλαγές υπάρχουν και στον εμπρός προφυλακτήρα που διαθέτει μεγαλύτερες εισαγωγές.

Στο πίσω μέρος ο διαχύτης και η μεγάλη οβάλ εξάτμιση σε βάζει στο νόημα της σπορ δημιουργίας. Στο πλάι, το χαμηλωμένο αμάξωμα (κατά 20 mm σε σχέση με τις απλές εκδόσεις), οι 19άρες ζάντες με τα Pirelli P Zero με το 40άρι προφίλ και οι τεράστιες τρυπητές δισκόπλακες στον εμπρός άξονα είναι οι λεπτομέρειες που θα τραβήξουν την προσοχή του υποψιασμένου.

Κάτω από το καπό υπάρχει ο πολλάκις εκλεγμένος ως καλύτερος κινητήρας στα 2-2,5 λίτρα, 5κύλινδρος εν σειρά των 2.480 cc. Το σύνολο διαθέτει άμεσο ψεκασμό και turbo και με τις κατάλληλες μετατροπές σε πρόγραμμα και ECU, στο νέο σύστημα ψύξης, αλλά και στην ανασχεδιασμένη αντλία βενζίνης η απόδοσή του από 310 ίππους αγγίζει πλέον τους 340 ίππους.

Επιπλέον 30 είναι και τα Nm της μέγιστης ροπής που αγγίζουν τώρα τα 450 (από 420) και αποδίδονται μόλις από τις 1.600 rpm, ενώ η μέγιστη ροπή παραμένει «flat» έως τις 5.300. Συνολικά το βάρος του μηχανικού συνόλου φτάνει τα 180 kg, ενώ και οι διαστάσεις του είναι αρκετά συμπαγείς, καθώς οι πέντε κύλινδροι εν σειρά δεν ξεπερνάνε τα 49 cm (82,5Χ92,8 mm η διάμετροςxδιαδρομή του υποτετράγωνου).

Αλλαγές έχουμε και στο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων, με τις τέσσερις πρώτες σχέσεις να είναι πιο «κοντές» και την έβδομη πιο «μακριά» για χαμηλότερη κατανάλωση στο ταξίδι, ενώ και οι αλλαγές των σχέσεων σύμφωνα με την Audi είναι ακόμα πιο... αστραπιαίες. Νέος είναι όμως και ο πολύδισκος συμπλέκτης (5ης γενιάς) του γνωστού quattro. Ολα αυτά μεταφράζονται σε ακόμα πιο εκρηκτικές επιδόσεις.

Το κερασάκι στην τούρτα; Οτι το μηχανικό σύνολο είναι πλέον και συμβατό με τις αυστηρότατες προδιαγραφές ρύπων EU6! Ακατάπαυστη δύναμη, επιδόσεις που κόβουν την ανάσα και εντυπωσιακός ήχος, ιδίως στις υψηλές ταχύτητες που ανοίγουν τα «flap» της εξάτμισης και η μελωδία της... ευτυχίας χτυπάει ακόμα πιο δυνατά τα τύμπανά σου, είναι τα πρώτα διαπιστευτήρια.

«Παφλασμός» και «σκασίματα» στο ανέβασμα ή κατέβασμα κάθε σχέσης σού δίνουν το σήμα ότι το... θηρίο είναι εν βρασμώ και με το δεξί πεντάλ όλο πιο κοντά στο πάτωμα η πλάτη κολλάει στην κυριολεξία στα εξαιρετικά μπάκετ!

Ολο το πακέτο, από το εκπληκτικό κιβώτιο που δεν αλλάζει (επιτέλους!!!) από μόνο του στο όριο στη «manual» λειτουργία, μέχρι την άριστη τετρακίνηση, στις επιταχύνσεις σε κάνουν να νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε μια... υπερταχεία 1.660 kg, με τα όργανα μετρήσεών μας να επιβεβαιώνουν το εργοστάσιο για το 0-100 km/h (4,8 s) και το 400άρι από στάση να έρχεται σε 13,1 s, με ταχύτητα εξόδου τα 169 km/h! Οσο για τις ρεπρίζ; Εκρηκτικές πραγματικά...

Για να δούμε όμως μονοψήφιο στον υπολογιστή ταξιδιού για την κατανάλωση βενζίνης, έπρεπε να είμαστε εγκρατείς στα όρια του ασκητισμού... Καταφέραμε με ευλάβεια στο δεξί πεντάλ μετά το τέλος της δοκιμής να είμαστε στο 12,7.

 

Racing, Sport και... cross!

Με τα καθίσματα να είναι τοποθετημένα κατά 15 mm χαμηλότερα σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, στο συγκεκριμένο Q3 σίγουρα δεν νιώθεις ότι κάθεσαι... πάνω στο αυτοκίνητο, αλλά... μέσα. Τα δερμάτινα μπάκετ στηρίζουν πολύ καλά το σώμα, χωρίς να γίνονται κουραστικά.

Αν εξαιρέσεις το «flat-bottom» τιμόνι, τις δερμάτινες επενδύσεις με τις μπλε ραφές, τον διαφορετικό πίνακα οργάνων, τα λογότυπα RS, τα αλουμινένια πεντάλ αλλά και τις λεπτομέρειες από ίδιο υλικό, το υπόλοιπο... περιβάλλον θυμίζει τυπικά Q3, με καλή εργονομία και πρακτικότητα.

Η σχεδίαση βέβαια είναι λίγο αναχρονιστική για τα σημερινά δεδομένα της Audi και ο εξοπλισμός σε κάποια σημεία (έλλειψη σποτ στην πλαφονιέρα και κάμερας οπισθοπορείας, μίας μεγαλύτερης οθόνης για το MMI...) δεν συνάδει απόλυτα με την τιμή των 69.200 ευρώ.

Από εκεί και ύστερα, με το Drive Select -μέσω του οποίου ρυθμίζεις γκάζι, τιμόνι, κιβώτιο και ήχο κινητήρα σε τρία προγράμματα (Comfort, Auto, Dynamic)- να είναι διαθέσιμο ευθύς εξαρχής (η ενεργή ανάρτηση sport suspension plus είναι προαιρετική), αυτό που σου κάνει εντύπωση είναι η άνεση σε σχέση με τον χαρακτήρα «RS».

Παρά τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης και τις 19άρες ζάντες, τα γόνατα με τα αλουμινένια ψαλίδια εμπρός (δανεισμένα από το TT) και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω (τέσσερις) «ισοπεδώνουν» εύκολα τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, ενώ και η ποιότητα κύλισης κινείται στα υψηλά επίπεδα που μας έχει συνηθίσει η Audi.

Το γεγονός αυτό καθιστά το RS Q3 άνετο ακόμα και σε πολύωρες διαδρομές, ενώ στη ρύθμιση Comfort και το τιμόνι είναι αρκετά «ελαφρύ», κάτι που το κάνει αρκετά ευκολοδήγητο σε συνθήκες εντός πόλης.

Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι τόσο υψηλά που ιδίως οι πιο ανοιχτές καμπύλες «καταπίνονται» με «fast forward» ρυθμούς, παρότι το εμπρός μέρος δείχνει λίγο «βαρύ» και το τιμόνι δεν είναι ό,τι πιο ακριβές υπάρχει στην κατηγορία των... σχεδόν supercars.

Ακόμα και στις «κλειστές» φιδίσιες διαδρομές, ρυθμίζεις την ταχύτητα στην είσοδο, σημαδεύεις την κορυφή, «τηλεγραφείς» στο γκάζι και μετά το apex «σανιδώνεις» αφήνοντας την τετρακίνηση, που είναι ρυθμισμένη για απόλυτους χρόνους, να σε... εκτοξεύσει έως την επόμενη καμπή. Αν κινείσαι με σωστές γραμμές και δεν είσαι γυμνασμένος, είναι σίγουρο ότι ο ρυθμός και η κατευθυντικότητα κάνουν τον αυχένα σου να περάσει δύσκολα από τα... g!

Το ίδιο δύσκολα θα περάσει όλο σου το σώμα κατά την επιβράδυνση. Με τις 8πίστονες δαγκάνες να γραπώνουν τους διάτρητους αεριζόμενους δίσκους των 365 mm με την κυματοειδή αλά «μαργαρίτα» περίμετρο (γλιτώνουν ένα κιλό στη δισκόπλακα) νιώθεις σε κάθε επιβράδυνση ότι ρίχνεις... άγκυρα και τα... σωθικά σου θα κολλήσουν στο παρμπρίζ (γύρω στα 50 μέτρα όσες φορές και αν προσπαθήσαμε για πλήρη ακινητοποίηση από τα 120 km/h)!

Οι όποιες τάσεις υποστροφής -κυρίως σε πιο «γυαλιστερό» οδόστρωμα- διορθώνονται σχεδόν αυτόματα με το που σηκώσεις το πόδι από το δεξί πεντάλ, αφού η ουρά θα γλιστρήσει τόσο ώστε το εμπρός μέρος να τοποθετηθεί καλύτερα στην κορυφή.

Με σαφώς λιγότερο υποστροφική συμπεριφορά σε σχέση με το παρελθόν, αρκετά «βιδωμένη» ουρά, εξαιρετικό έλεγχο του αμαξώματος που δεν «ψαρεύει» παρά το αυξημένο ύψος, αλλά και συνδυασμό «διαμάντι» μεταξύ κινητήρα-κιβωτίου-τετρακίνησης, το RS Q3 αποτελεί μια αποτελεσματική... υπερταχεία.

Αν συμπεριλάβετε σε αυτά τον χώρο αποσκευών των 356 λίτρων, τους καλούς χώρους για τους επιβάτες και την πρακτικότητα του crossover αμαξώματος, τότε είναι σίγουρο ότι έχεις στα χέρια σου μία μοναδική συνταγή μεταξύ «hardcore» και «every day»!