ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ: Citroen C3 1.6 BlueHDi 75 PS vs KIA Rio 1.1 CRDi 75 PS


Τα Citroen C3 και KIA Rio με πετρελαιοκινητήρες είναι δύο μοντέλα με πολύ χαμηλές εκπομπές CO2.

  • 11/4/2016

Η πρόσφατη αλλαγή στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας βάσει διοξειδίου του άνθρακα -πάντα προς άγραν κρατικών εσόδων- στρέφει τους υποψήφιους αγοραστές και σε εκδόσεις με πετρελαιοκινητήρες που εκπέμπουν όσο το δυνατόν μικρότερες τιμές του CO2 αερίου. Το Citroen C3 και το KIA Rio είναι δύο από αυτά τα μοντέλα.

Η καινούργια νομοθετική ρύθμιση για τον υπολογισμό των ετήσιων τελών κυκλοφορίας ανακατέταξε την έως και πριν από λίγο καιρό επικρατούσα κλιμάκωση. Eτσι, κάποιοι από αυτούς που είχαν επιλέξει το αυτοκίνητό τους βάσει και της απαλλαγής του από αυτά, υποχρεώνονται πλέον να πληρώσουν. Κατά συνέπεια και οι ελληνικές αντιπροσωπείες καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, δηλαδή να προωθούν εμπορικά εκδόσεις των μοντέλων τους που εκπέμπουν όσο το δυνατόν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα. Oπως τα Citroen C3 και KIA Rio. Το πρώτο, στη συγκεκριμένη εκδοχή του, απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, ενώ το δεύτερο χρεώνεται με το ποσό των 89,10 ευρώ ετησίως.

Βεβαίως, η συγκεκριμένη παράμετρος έχει τη σημασία της, ωστόσο δεν είναι από τις καίριες. Είναι ευνόητο ότι η προτίμηση κάποιου από τα δύο έγκειται στα σημαντικότερα σημεία καθενός εξ αυτών, δηλαδή στα πλεονεκτήματα που έκαστο διαθέτει. Ουσιαστικά, έχουμε να κάνουμε με δύο διαφορετικές «σχολές» στην Αυτοκινητοβιομηχανία. Σε ό,τι αφορά τη γαλλική εταιρία, τα στελέχη της «δεν έχουν το άγχος» να εδραιωθεί και να πείσει εντός Ευρώπης. Εντούτοις, «υπάρχει το άγχος» να διατηρήσει την ιστορία της με τη δημιουργία οχημάτων που να ανταποκρίνονται σε αυτή (όπου για τη Citroen είναι ιδιαίτερη σε τεχνολογικό και σχεδιαστικό επίπεδο). Την τελευταία πενταετία έχει αρχίσει μια ουσιαστική αναμόρφωση της εταιρείας με στόχο να επανακάμψει εμπορικά και οικονομικά έναντι των κυριότερων ανταγωνιστών της.

Σε ό,τι αφορά τον πρώτο τομέα (τεχνολογικό), δόθηκε έμφαση στη μείωση του βάρους των οχημάτων, την εξέλιξη των κινητήρων για τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου και στην υιοθέτηση διαδικασιών κατασκευής που να μειώνουν το κόστος παραγωγής και επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Αναφορικά με τον δεύτερο παράγοντα (σχεδίαση), η παρουσίαση ιδιότυπων εμφανισιακά οχημάτων είναι εκ των ων ουκ άνευ, με στόχο να υπάρξει ιστορική συνέχεια και «επιστροφή στο πραγματικό “DNA” της Citroen», σύμφωνα με τα λόγια του κ. Mathieu Bellamy (Διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης της εταιρείας). Βάσει όσων τόνισε, ήδη εντός του 2016 θα υπάρξουν τα πρώτα δείγματα αυτής της τακτικής.

Στην ΚΙΑ, τα δεδομένα είναι αντίστοιχα αλλά σε διαφορετικό επίπεδο. Οι Κορεάτες έπρεπε να προσπαθήσουν να πείσουν τους Ευρωπαίους και με το πέρασμα των χρόνων κατάφεραν να δημιουργήσουν μια καλή εμπορική «εικόνα» σε μια ιδιαιτέρως απαιτητική αγορά, αυτή της «γηραιάς ηπείρου». Αν και υπό την επιχειρηματική «σκέπη» της Hyundai, τα αυτοκίνητα της KIA διακρίνονται από τα μοντέλα της πρώτης για τη σχεδίασή τους και την ποιότητα κατασκευής τους. Αντίστοιχα, την τελευταία πενταετία τα ανώτατα στελέχη της η ΚΙΑ επικέντρωσαν την προσοχή τους στη δημιουργία μιας πολυτελούς «εικόνας» για τα αυτοκίνητά τους και -συν τω χρόνω- και για την εταιρεία καθαυτή. Ετσι αποφάσισαν να βελτιώσουν κάθε τομέα του αυτοκινήτου, να διακρίνονται από τους ανταγωνιστές τους αλλά και να αυξήσουν την τιμή πώλησής τους. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, στα εγκαίνια της Διεθνούς Εκθεσης Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, ο κ. Hyung Cheong Kim (πρόεδρος και CEO της Hyundai και ΚΙΑ Ευρώπης) έθεσε τους στόχους για την αύξηση των πωλήσεων στη «γηραιά ήπειρο» και την κατάκτηση της πρώτης θέσης μεταξύ των ασιατικών αυτοκινητοβιομηχανιών επί ευρωπαϊκού εδάφους. Ο κ. Kim δεν απέκρυψε την προς τα άνω μεταβολή της τιμολογιακής πολιτικής, η οποία είναι αναπόφευκτη για κάθε εταιρεία από τη στιγμή που θα βελτιώσει την ποιότητα των οχημάτων και των εν γένει παροχών της προς τους πελάτες της.

 

Συγκριτικά

Τα δύο οχήματα δείχνουν εξαρχής τη διαφορά μεταξύ τους, τη διαφορά μεταξύ της «φιλοσοφίας» και της εταιρικής κουλτούρας που διαθέτει και εφαρμόζει καθεμία από τις Citroen και ΚΙΑ. Το C3 είναι ψηλότερο κατά 6,9 cm, έχει κατά 0,8 cm μεγαλύτερο πλάτος από το Rio, ενώ το τελευταίο έχει μεγαλύτερο μήκος, κατά 10,4 cm. Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν τη διαφορά στην προσέγγιση για τη δημιουργία ενός σουπερμίνι οχήματος. Για το C3 η έμφαση έχει δοθεί στο ύψος του αμαξώματος, ενώ το Rio έχει μια τυπικότερη εμφάνιση hatchback. Το μεγαλύτερο μήκος του KΙΑ έχει ως όφελος και το, συγκριτικά, μακρύτερο μεταξόνιο, επίσης κατά 10,4 cm. Αυτό συνεπάγεται καλύτερη ευρυχωρία για τους επιβάτες απ’ ό,τι στο Citroen, ιδίως γι’ αυτούς που μεταφέρονται στο πίσω κάθισμα. Στο C3 τα καθίσματα είναι τοποθετημένα ψηλότερα απ’ ό,τι αυτά του Riο και η ορατότητα περιμετρικά κρίνεται καλή. Η σχεδίαση του εσωτερικού είναι πιο έντονη από ό,τι στο ΚΙΑ, με περισσότερες καμπύλες γραμμές στο ταμπλό και το εσωτερικό των θυρών, και η ποιότητα κατασκευής και υλικών δείχνει καλή. Στο Rio, η σχεδίαση του ταμπλό είναι τυπική των δεδομένων που συνήθως αποζητούν οι Ευρωπαίοι αγοραστές. Είναι λιτή και παραπέμπει σε τευτονικές φόρμες.

Αναφορικά με την ποιότητα κατασκευής και υλικών, επίσης κρίνεται καλή, μάλιστα σε κάποια τμήματα του ταμπλό και των θυρών είναι καλύτερη συγκριτικά με του C3. Ωστόσο, ο τομέας στον οποίο διακρίνεται ουσιαστικά το ΚΙΑ είναι η πρακτικότητα. Η σχεδίαση του εσωτερικού έχει γίνει με κύριο άξονα αυτήν, και πραγματικά αντιλαμβάνεσαι την καλή δουλειά που έχουν κάνει οι Κορεάτες. Η διαμόρφωση του εσωτερικού, γενικότερα, αλλά και των θηκών για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων, ειδικότερα, δείχνει την προσοχή που έδωσαν στο μοντέλο σε κάθε τομέα του.

 

Κινητήρες – Οδική συμπεριφορά

Οι πετρελαιοκινητήρες που είχαν τα δύο οχήματα διαφέρουν σημαντικά αναφορικά με τη χωρητικότητά τους, ωστόσο έχουν ίδια μέγιστη απόδοση. Το C3 είχε τον 1.6 ο οποίος έχει εξελιχθεί περισσότερο για μικρότερη κατανάλωση και εκπομπή ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα. Η μέγιστη ροπή του είναι μεγαλύτερη, συγκριτικά, και αποδίδεται από τις χαμηλές rpm, όμως όχι με τον βαθμό που περιμένεις. Πάντως κινεί ικανοποιητικά το όχημα, πάντα για τα δεδομένα του, αλλά είναι σχετικά θορυβώδης σε ένταση και χροιά. Στο Rio, ο πετρελαιοκινητήρας είναι οριακός σε ό,τι αφορά την απόδοσή του και η αλήθεια είναι ότι δεν μπορείς να έχεις απαιτήσεις από αυτόν. Ωστόσο είναι οικονομικός και πιο αθόρυβος. Πάντως, η «κοντή» κλιμάκωση των πρώτων τριών σχέσεων συμβάλλει στην όσο το δυνατόν καλύτερη επιτάχυνση εν κινήσει με την εμπλοκή κάποιας από αυτές. Οι τρεις τελευταίες (σημ.: το ΚΙΑ έχει κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων έναντι πέντε στο C3), είναι «overdrive», ώστε να είναι οικονομικό στο ταξίδι. Στην πράξη, ο μικρός σε χωρητικότητα πετρελαιοκινητήρας έχει χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, ιδίως όταν ο οδηγός δεν τον πιέζει πολύ.

Σε ό,τι αφορά τις αναρτήσεις, αυτή στο C3 είναι σχετικά σφιχτή, αλλά σαφώς πιο άνετη από ό,τι στο Rio. Πάντως και στα δύο οχήματα η ανάρτηση απορροφά με ικανοποιητικό τρόπο τις κακοτεχνίες του δρόμου, για τα δεδομένα της κατηγορίας.Αν και δεν είναι στοιχείο που προσμετρά πολύ στη συγκεκριμένη περίπτωση, μεταξύ των δύο το ΚΙΑ δίνει καλύτερη αίσθηση στον οδηγό. Τόσο η ρύθμιση της ανάρτησης, το γεγονός ότι αυτός κάθεται χαμηλότερα, η καλύτερη πληροφόρηση του τιμονιού και του μοχλού ταχυτήτων κάνουν το Rio να είναι προτιμητέο στον τομέα της οδηγικής αίσθησης.

 

Η επιλογή μας

Τόσο το C3 όσο και το Rio έχουν κριθεί θετικά κατά καιρούς γι’ αυτά που προσφέρουν, ωστόσο οι συγκεκριμένες εκδόσεις τους είναι «προϊόν συμβιβασμού» και «λύση ανάγκης» αναφορικά με τον κινητήρα τους. Η επιλογή τους θα γίνει κυρίως χάρη στη σχετικά χαμηλή τιμή αγοράς, την οικονομία καυσίμου και τη μικρή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα. Κατά τα λοιπά, τόσο το C3 όσο και το Rio είναι αξιόλογα, καθένα έχει την «ταυτότητά» του και εκπληρώνει τις μεταφορικές ανάγκες μιας οικογένειας. Το Citroen χαρακτηρίζεται από το γαλλικό στυλ, ωστόσο λιγότερο απ’ ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν. Η αναβάθμιση σε υλικά και ποιότητα κατασκευής και η σχεδίαση στο εσωτερικό του το έκαναν πιο «αυστηρό». Ο διαθέσιμος χώρος για τους επιβάτες είναι καλός, γενικά, όπως και ο αντίστοιχος του πορτμπαγκάζ. Επίσης ο περισσότερο συμφέρων λόγος αξίας/τιμή αγοράς σημαίνει ότι κερδίζει πόντους στη συγκεκριμένη αντιπαράθεση και διακρίνεται. Ομως, αν ο μικρής χωρητικότητας πετρελαιοκινητήρας του ΚΙΑ τού προσέδιδε καλύτερες επιδόσεις, τότε το ΚΙΑ θα κέρδιζε, καθώς είναι καλύτερο στους υπόλοιπους τομείς.