Η Michelin στο πρωτάθλημα FIA Formula-Ε!


Οι λόγοι συμμετοχής της Michelin στο Πρωτάθλημα FIA Formula-Ε.

  • 12/9/2014

Όταν η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) δημοσίευσε κλήση υποψηφιοτήτων για τεχνικούς συνεργάτες στα πλαίσια του Πρωταθλήματος της Formula-E, η Michelin ήταν η πρώτη που κατέθεσε τον φάκελό της. Μια στρατηγική επιλογή στο τεχνολογικό πεδίο, για τον Όμιλο και για την Michelin Motorsport. Οι κύριοι λόγοι είναι τρεις :

1-Το θέμα είναι η κινητικότητα

Το Πρωτάθλημα Formula-Ε αφορά μια προβληματική πάνω στην οποία ο Όμιλος Michelin εργάζεται ανέκαθεν : την πρόοδο της κινητικότητας. « Ένας καλύτερος τρόπος να πηγαίνουμε μπροστά », το μότο της επιχείρησης, από το 1889. Με την έννοια αυτή, ήταν προφανές ότι η Michelin θα ήταν ο συνεργάτης της Formula-Ε.

2-Ο τόπος διεξαγωγής της κούρσας

Χάρη στη διεξαγωγή του σε αστικό περιβάλλον, στην καρδιά δέκα μεγάλων πόλεων, και στην οργανωτική μορφή του (ελεύθερες δοκιμές, κατατακτήριες δοκιμές και αγώνας στην διάρκεια της ίδιας ημέρας), το Πρωτάθλημα της Formula-Ε θα δώσει τη δυνατότητα στη Michelin να συναντήσει ένα νέο, αστικό κοινό, που θα παρακολουθήσει τον αγώνα πιθανόν και για λόγους άλλους, εκτός από την αγάπη για τα μηχανοκίνητα σπορ. Το ηλεκτρικό χωριό (e-village) και τα πολλά εργαστήρια και οι εκδηλώσεις του στις παρυφές της πίστας, θα αντιπροσωπεύουν επίσης διάφορες ευκαιρίες ώστε να γίνει καλύτερα κατανοητός ο ρόλος του ελαστικού στην βιώσιμη κινητικότητα.

3-Το επικοινωνιακό ενδιαφέρον

Η Michelin θεωρεί ότι το Πρωτάθλημα της Formula-Ε είναι ένα αγώνισμα του μέλλοντος με μεγάλη επικοινωνιακή υποστήριξη από το ΜΜΕ, και το οποίο θα παρέχει εκτεταμένη θεαματικότητα στο σύνολο του Ομίλου σε όλον τον κόσμο, καθώς και την ευκαιρία να προβληθούν οι αξίες της Michelin. Τα Μέσα ενδιαφέρονται για την Formula-Ε επειδή αυτό το νέο πρωτάθλημα είναι στο ίδιο μήκος κύματος με τα ενδιαφέροντα του μεγάλου κοινού, όπως είναι η βελτίωση της αστικής κινητικότητας, και επίσης προωθεί το αυτοκίνητο του μέλλοντος, πιο καθαρό και συνδεδεμένο.

Οι αγώνες ως εργαστήριο ανάπτυξης

Η Michelin Motorsport δοκιμάζει, σε όλα τα αγωνίσματα στα οποία συμμετέχει, νέες τεχνολογίες οι οποίες στη συνέχεια θα εισαχθούν στην παραγωγή των μελλοντικών ελαστικών. Η Formula-E, στην οποία συμμετέχουν μόνον μονοθέσια που κινούνται με ισχυρούς ηλεκτρικούς κινητήρες, θα δώσει στη Michelin τη δυνατότητα να μάθει πράγματα που θα της επιτρέψουν να βελτιώσει την ενεργειακή αποτελεσματικότητα των μελλοντικών ελαστικών της, και όχι μόνον εκείνων τα οποία προορίζονται για οχήματα 100 % ηλεκτροκίνητα. Η καλύτερη αντίσταση στην κύλιση, θα επιτρέψει στους πελάτες της γαλλικής φίρμας να πραγματοποιούν οικονομίες καυσίμων, είτε πρόκειται για βενζίνη είτε για αέριο ή ηλεκτρισμό.

Καμία πρόοδος δεν είναι «μικρή»

Τέλος, η Michelin συμμετέχει στην Formula-e προκειμένου να καταστήσει κατανοητό στον καθένα ότι σε ό,τι αφορά στην βιώσιμη κινητικότητα, δεν υπάρχει πρόοδος που να είναι μικρή. Για παράδειγμα, η αυτονομία του Renault ZOE, ένα όχημα 100 % ηλεκτροκίνητο, αυξήθηκε κατά 6 % χάρη στην υιοθέτηση, σε πρώτη τοποθέτηση, του ελαστικού MICHELIN Energy EV.  Ασφαλώς, αυτή η συμβολή των ελαστικών, είναι μια αρχή στην πορεία της καινοτομίας Michelin, αλλά και ένα μεγάλο τεχνολογικό βήμα εμπρός, που στο μέλλον θα ωφελήσει και άλλες σειρές ελαστικών της μάρκας.

Το MICHELIN Pilot Sport EV: ένα ελαστικό μοναδικό και επαναστατικό

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ετοιμάζεται να υποδεχτεί ένα ελαστικό μοναδικό στο είδος του.

Tο MICHELIN Pilot Sport EV έχει δημιουργηθεί ειδικά για τις Formula-E του πρώτου πρωταθλήματος ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ιστορία και μοιάζει οπτικά με το MICHELIN Pilot Sport Cup 2, το ελαστικό που συναντάμε σήμερα στα σπορ αυτοκινήτων με το υψηλότερο κύρος παγκοσμίως, όπως η Ferrari 458 Speciale, η Mercedes SLS-AMG Black Series ή ακόμη η Porsche 918 Spyder, ως ελαστικό πρώτης τοποθέτησης.

Τα πλευρά του διαθέτουν βελούδινη όψη  χάρη στη Velvet Technology™ που ανέπτυξε η Michelin. Οι διαστάσεις για εμπρός και για πίσω -245/40R18 και 305/40R18- και το σκάλισμα του πέλματος, καθιστούν προφανές ότι το MICHELIN Pilot Sport EV, που τοποθετείται σε μονοθέσια, είναι ένα στάνταρ ελαστικό. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα γνήσιο ελαστικό αγώνων που ενσωματώνει όλες τις τελευταίες καινοτομίες, και που οι υψηλού επιπέδου επιδόσεις του θα προκαλέσουν έκπληξη.

Ένας αγώνας, ένα ελαστικό

Για πρώτη φορά σε έναν αγώνα παγκοσμίου επιπέδου, και μάλιστα αγώνα μονοθέσιων, τα σετ ελαστικών των αυτοκινήτων θα πρέπει να καλύψουν ολόκληρη την ημέρα (ελεύθερες δοκιμές, κατατακτήριες και αγώνα) και μάλιστα όποιες κι αν είναι οι μετεωρολογικές συνθήκες.  Είτε βρέξει είτε είναι στεγνό το έδαφος, είτε κάνει κρύο είτε κάνει ζέστη, οι αγωνιζόμενοι θα κρατήσουν, με απόλυτη ασφάλεια και με το καλύτερο επίπεδο επιδόσεων, τα ίδια ελαστικά. Αυτή είναι όλη η δύναμη του MICHELIN Pilot Sport EV : πολλαπλότητα δυνατοτήτων για κάθε στιγμή. Αυτός ο μηχανισμός, επιτρέπει εξ άλλου στην Michelin να μειώσει τον αριθμό ελαστικών που πρέπει να κατασκευαστούν και να φέρει σε κάθε αγώνα έναν περιορισμένο αριθμό ελαστικών (περίπου 200 για 40 αυτοκίνητα), και επομένως να περιορίσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Για αυτό και ενώ ο εφοδιασμός σε ελαστικά έχει περιοριστεί και εκεί κατά περισσότερο από 40 % μέσα σε δύο χρόνια, ένας αγώνας του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι FIA WRC θα απαιτούσε την μεταφορά περισσότερων από 1500 ελαστικά για τον ίδιο αριθμό αυτοκινήτων που θα έπρεπε να εξοπλιστούν.

Η επανάσταση στις 18 ίντσες

Η Michelin το πρότεινε, η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου  (FIA) το υλοποίησε : οι ζάντες που έχουν επιλεγεί για το Πρωτάθλημα της Formula-E έχουν διάμετρο 18 ιντσών. Γιατί επιμείναμε υπέρ αυτής της διάστασης ;  Πρώτον, επειδή στο πλαίσιο της προσπάθειας για την μεταφορά τεχνολογίας από την πίστα στον δρόμο, η Michelin υποδείκνυε πάντοτε ότι έπρεπε τα αυτοκίνητα αγώνων να χρησιμοποιούν τροχούς και ελαστικά σε διαστάσεις όμοιες με εκείνες των αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, στην Formula 1, οι ζάντες είναι 13 ιντσών, και τα ελαστικά έχουν στιβαρά πλευρά και μεγάλο φάρδος. Επομένως, είναι αδύνατον να εξαχθεί από αυτά αξιόπιστη τεχνική γνώση  για τα ελαστικά καθημερινής χρήσης.  Φορώντας MICHELIN Pilot Sport EV σε 245/40R18, δηλαδή μια διάσταση που σήμερα έχει γίνει συνηθισμένη στον δρόμο, η Formula-E θα εκτελέσει χρέη ενός πραγματικού εργαστηρίου για τα μελλοντικά ελαστικά  MICHELIN ευρείας κατανάλωσης. Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο επιλέξαμε να εξοπλίσουμε τα μονοθέσια με ελαστικά διαμέτρου 18 ιντσών, ανάγεται στην επιδίωξη της ενεργειακής αποτελεσματικότητας. Διότι, ένα ελαστικό που έχει χαμηλά πλευρά, υφίσταται λιγότερη παραμόρφωση κατά την κύλιση, μειώνεται η υπερθέρμανσή του και οι επιπτώσεις του στην κατανάλωση ενέργειας.

Η μαγεία του συνδεδεμένου ελαστικού

Στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας είναι η συλλογή δεδομένων, ώστε να αναλυθούν και να γίνουν κατανοητά όλα όσα συμβαίνουν μέσα στο αυτοκίνητο.  Για αυτό, τα MICHELIN Pilot Sport EV θα φέρουν ένα μικροτσιπ τύπου RFID (Radio Frequency Identification Device – Συσκευή Ταυτοποίησης μέσω Ραδιοσυχνοτήτων). Εγκατεστημένο μέσα στο πλευρό του ελαστικού, αυτό το μικροτσιπ, θα χρησιμεύσει, αρχικά, στην παρακολούθηση των ελαστικών από την κατασκευή τους μέχρι την επιστροφή τους στο εργοστάσιο, πριν από την ανακύκλωσή τους.  Όμως, σ’ ένα δεύτερο επίπεδο, η μνήμη αυτών των ηλεκτρονικών στοιχείων, θα εξυπηρετήσει όχι μόνον τις ανάγκες του αγώνα, αλλά επίσης και εκείνες των μηχανικών της Michelin. Θα μπορέσουν να αποθηκεύσουν όλα τα δεδομένα που συνδέονται με τις πιέσεις που υφίσταται το ελαστικό, σε σύνδεση με τους αισθητήρες θερμοκρασίας και πίεσης αέρα. Αυτές οι πολύτιμες πληροφορίες θα επιτρέψουν στους μηχανικούς της MICHELIN Motorsport να αναλύσουν την συμπεριφορά του ελαστικού σε όλες τις φάσεις λειτουργίας του, και να συναγάγουν το συντομότερο τεχνικές πληροφορίες που θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν τόσο για τον αγώνα όσο και για την ανάπτυξη των ελαστικών για στάνταρ επιβατικά αυτοκίνητα.

H BMW στο πρωτάθλημα Formula-E

Πέραν της Michelin και η βαυαρική φίρμα θα έχει και τη δική της συμμετοχή στο πρωτάθλημα προμηθεύοντας τη FIA με το Safety Car και δύο Medical Cars. Με το πρωτάθλημα να ξεκινάει στις 13 Σεπτεμβρίου στο Πεκίνο, σε ρόλο αυτοκινήτου ασφαλείας θα δούμε το πρώτο plug-in υβριδικό supercar την BMW i8. Ν αυπενθυμίσουμε ότι η i8 μπορεί να κινηθεί και ως αμιγώς ηλεκτρική, ενώ η συνολική ισχύς του υβριδικού συστήματος (ηλεκτροκινητήρας για την κίνηση των εμπρός τροχών και βενζίνης 3κύλινδρος turbo 1,5 λίτρων για τους πίσω) αγγίζει τους 362 ίππους και τα 570 Nm ροπής. Η BMW i8 είναι ικανή να επιταχύνει από στάση στα πρώτα 100 km/h σε 4,4'' με την τελική να αγγίζει τα 250 km/h, ενώ η μέση κατανάλωσή της είναι μόλις 2,1 lt/100 km!

Σε ρόλο Medical Car θα βρίσκονται δύο ειδικά διαμορφωμένες BMW i3. Φυσικά μιλάμε για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα να αγγίζει τους 170 ίππους. Η μέγιστη ροπή φτάνει τα 270 Nm και είναι περιττό πιστεύουμε να αναφέρουμε ότι μιλάμε για οχήματα μηδενικών ρύπων.