Καζαμίας 2016!


Πολλά ζητήματα παραμένουν ανοικτά και κυρίως αυτό που έχει να κάνει με την αναθεώρηση του πλαισίου φορολόγησης των αυτοκινήτων.

  • 5/1/2016

Η χρονιά ξεκινάει για την αγορά αυτοκινήτου χωρίς να έχουν ληφθεί αποφάσεις ή να υπάρχει ένας «μπούσουλας» τον οποίο θα μπορούσαμε όλοι μας να ακολουθήσουμε.

Πολλά ζητήματα παραμένουν ανοικτά και κυρίως αυτό που έχει να κάνει με την αναθεώρηση του πλαισίου φορολόγησης των αυτοκινήτων.

Είναι κοινά αποδεκτό ότι το ισχύον είναι τουλάχιστον ξεπερασμένο και δεν επιτρέπει σε μια αγορά με μεγάλες δυνατότητες να αναπτυχθεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται όχι μόνο για τα κρατικά έσοδα αλλά και για την οδική ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος.

Είναι τελείως διαφορετικό ο στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορεί στην επικράτεια να παραμένει κατά 60% γερασμένος απ' ό,τι να ανανεώνεται με μια σταδιακή πρόοδο.

Επίσημη ενημέρωση δεν υπάρχει (τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές) για το τι μέλλει γενέσθαι, ωστόσο οι κυβερνητικές προθέσεις είναι γνωστές... Εμείς πάντως μάθαμε, ρωτήσαμε και τολμούμε να κάνουμε προβλέψεις για το πώς θα κινηθεί και τι θα αλλάξει στην αγορά το 2016.

Το πρώτο πράγμα που η κυβέρνηση θα αλλάξει είναι ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.

Βασική «ιδέα», η μετάθεση του κόστους στη χρήση και όχι στην ιδιοκτησία, προκειμένου ο ΙΧης να πληρώνει αναλογικά τέλη αλλά και να τεθούν σε κυκλοφορία τα υψηλού κυβισμού αυτοκίνητα με κατατεθειμένες πινακίδες.

Οπως αποκαλύφθηκε, το σχέδιο προβλέπει τη μείωση των τελών κυκλοφορίας έως και 50%, με την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα ως ισοδύναμο.

Μέχρι εδώ «σωστό» θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς ένα τέτοιο  μέτρο (άλλωστε είναι και πάγια θέση του ΣΕΑΑ η μετακύλιση του κόστους των τελών από την κτήση στη χρήση) και είναι κάτι που ως μοντέλο (μικρό ή και μηδενικό πάγιο τέλος κυκλοφορίας και αυξημένο κόστος χρήσης) ισχύει και στην Ευρώπη. Μόνο που στην Ευρώπη ισχύουν και άλλα, που δεν ισχύουν στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, εάν δεν αντιμετωπιστεί το μεγάλο ζήτημα της λαθρεμπορίας καυσίμων, η αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα (υπολογίζεται ότι οι τιμές θα αυξηθούν τουλάχιστον 10-15 λεπτά ανά λίτρο) θα κάνει ακόμη πλουσιότερους τους λαθρέμπορους, χωρίς κανένα δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Θυμίζουμε πρόσφατη μελέτη του ΣΕΕΠΕ που αναφέρει ότι το ετήσιο ύψος φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο καυσίμων υπολογίζεται από 125-300 εκατ. ευρώ!

Γρίφος παραμένει και το τι θα γίνει με την απόσυρση. Ολες οι ενδείξεις θέλουν την παράταση πλέον των τριών μηνών του προγράμματος ως έχει (παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ, με πρώτη άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/2001) και μέχρις ότου κατατεθεί το νέο νομοσχέδιο φορολόγησης των αυτοκινήτων που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση στις αρχές της άνοιξης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές είναι αρκετές και έχουν να κάνουν με τη διασύνδεση κυρίως των έμμεσων φόρων (π.χ. πολυτελείας, τεκμηρίων διαβίωσης) με την εμπορική αξία του αυτοκινήτου και όχι με τον κυβισμό του κινητήρα, όπως ισχύει σήμερα. Η συλλογιστική του νέου νομοσχεδίου έχει τις «ευλογίες» του ΣΕΑΑ και είναι κοινό μυστικό ότι σε αυτό το πλαίσιο συμφωνήθηκε και η παράταση της απόσυρσης μέχρι την κατάθεσή του. Το αν θα προβλέπεται πρόγραμμα απόσυρσης με το πέρας της παράτασης ουδείς γνωρίζει, ωστόσο υπάρχει η διάθεση να ισχύσει με πιο αυστηρούς όρους και συγκεκριμένα για αυτοκίνητα με μικρό σε κυβισμό κινητήρα και με εμπορική αξία έως 15.000-17.000 ευρώ...

Με όλα αυτά στο «τραπέζι» όλοι θεωρούν (και κυρίως μεγαλοστελέχη αντιπροσωπειών) ότι η αγορά για το 2016 θα μεγαλώσει, ξεπερνώντας τις 80.000 μονάδες και με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι δεν θα υπάρξουν πολιτικές αναταράξεις.

Η σταθερότητα το ζητούμενο

Ακλόνητη θέση μας η αναθεώρηση του πλαισίου φορολόγησης των αυτοκινήτων, με ένα σύγχρονο μοντέλο που θα μπορεί να εφαρμοστεί στη χώρα μας. Με σταθερή ισχύ για ένα ευρύ χρονικό διάστημα ώστε να αποδώσει. Ακόμη και σε εκείνους τους αγοραστές που έχουν επενδύσει στη μία ή στην άλλη τεχνολογία. Πρόκειται για τους απλούς κανόνες της αγοράς, αλλά τη στάση μιας χώρας που σέβεται τους πολίτες και όλους όσοι επιχειρούν σε εκείνη.

Θα ήταν ευχής έργον η κυβέρνηση να εγγυηθεί ότι η όποια αύξηση στον ειδικό φόρο των καυσίμων ως ισοδύναμο για τη μείωση των τελών του 2017 θα ισχύσει το 2018, το 2019, το 2020 κ.ο.κ. Κυρίως ότι δεν θα γίνει αυτό που φοβόμαστε όλοι. Να παραμείνει αυξημένος ο ειδικός φόρος στα καύσιμα και τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 να επιστρέψουν αυξημένα!

                                                                                                                           Καλή χρονιά!