Η αγορά μοτοσυκλέτας χρειάζεται δομικές αλλαγές


Βαδίζουμε στο δεύτερο εξάμηνο του 2016 και τα μηνύματα από την αγορά της μοτοσυκλέτας δεν είναι εκείνα που θα αναμέναμε από μια χώρα όπου το τουριστικό προϊόν της βρίσκεται σε συνεχή άνοδο, αλλά και με καιρικές συνθήκες που ευνοούν την χρήση της όλους τους μήνες του χρόνου.

  • 27/6/2016

Βαδίζουμε στο δεύτερο εξάμηνο του 2016 και τα μηνύματα από την αγορά της μοτοσυκλέτας δεν είναι εκείνα που θα αναμέναμε από μια χώρα όπου το τουριστικό προϊόν της βρίσκεται σε συνεχή άνοδο, αλλά και με καιρικές συνθήκες που ευνοούν την χρήση της όλους τους μήνες του χρόνου.

Βεβαίως, οι απαντήσεις εύκολα μπορούν να αναζητηθούν στο οικονομικό περιβάλλον που διέπει τη χώρα μας, αλλά θα ήταν σκόπιμο να σταθούμε και στα εγγενή προβλήματα που λιμνάζουν.

Σε μια χώρα που απαριθμεί περίπου 10 εκατομμύρια κατοίκους, ο στόλος των μοτοσυκλετών αγγίζει σήμερα τα 1,62 εκατομμύρια μονάδες, ενώ να θυμίσουμε ότι μέχρι το 2000 ήταν μόλις στα 0,78 εκατομμύρια.

Είναι προφανές ότι ο διπλασιασμός του στόλου έχει να κάνει με την οικονομική ευμάρεια της δεκαετίας 2000-2010, αλλά και της… κατανόησης της χρηστικότητας και της ευκολίας στη μετακίνηση που προσφέρει η χρήση της. Από τότε τίποτε δεν έχει γίνει από την πλευρά της πολιτείας, προκειμένου ο στόλος να ανανε-

ωθεί (κυκλοφορεί ένας σημαντικά μεγάλος αριθμός ρυπογόνων μοτοσυκλετών και όχι απαραίτητα παλαιός, αλλά σίγουρα κακοσυντηρημένος) προκειμένου να μην ρυπαίνεται το περιβάλλον και να μην υπάρχουν κίνδυνοι για την δημόσια ασφάλεια και ιδίως των αναβατών.

Με απλά λόγια, αυτό που προτείνουμε είναι ένα πρόγραμμα απόσυρσης, όπως ακριβώς έχει γίνει και στα αυτοκίνητα με ευεργετικές συνέπειες τόσο για την αγορά και το επιχειρείν, όσο και για τους πολίτες που απαλλάχθηκαν από το παλαιό αυτοκίνητό τους με ένα καινούργιο με μειωμένους φόρους, αλλά και για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.

Τίποτε από όλα αυτά δεν συμβαίνει, αλλά αντιθέτως η ανασφάλεια και το θολό τοπίο που υπάρχει, κυρίως στα φορολογικά βουλιάζουν την αγορά.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, o Μάιος, που παραδοσιακά είναι πολύ καλός μήνας για τις ταξινομήσεις μοτοσυκλετών, έκλεισε με πτώση 4,2%. Πέρυσι τον ίδιο μήνα και και με κίνδυνο Grexit οι ταξινομήσεις ήταν στο +25,9%, ενώ για το πρώτο πεντάμηνο του 2015 η αύξηση κυμαινόταν στο 13%. Φέτος το ποσοστό αγγίζει μόλις το 1,9% λόγω της στάσης αναμονής που τήρησε το αγοραστικό κοινό αναφορικά με τη φορολόγηση. Οι εταιρείες ενοικιάσεων από την πλευρά τους, έχοντας να αντιμετωπίσουν τα οικονομικά αδιέξοδα που προκάλεσαν τα capital control, δεν προχώρησαν σε παραγγελίες, αν και οι ενδείξεις για τις αφίξεις τουριστών είναι ενθαρρυντικές.

Μπορεί να θεωρείται ουτοπικό να ξαναπάμε σε μια αγορά των 100.000 μονάδων ετησίως, ωστόσο ούτε οι 35.000 μονάδες που είναι η επίδοση των τελευταίων ετών είναι η πραγματική δυναμική της αγοράς.

Ξεκάθαρα, η πολιτεία θα πρέπει να δει και αυτόν τον κλάδο του «επιχειρείν» στον οποίο δραστηριοποιούνται σοβαροί επιχειρηματίες και εργάζονται εκατοντάδες άνθρωποι προκειμένου να σταματήσει να παραπαίει.

Ένα ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο προκειμένου να «μεγαλώσει» η αγορά, άρα και οι έμμεσοι και άμεσοι φόροι για το κράτος είναι αναγκαίο, όπως και ένα πλαίσιο κανόνων «δεοντολογίας» που θα αφορά και

την εισαγωγή μεταχειρισμένων μοτοσυκλετών για μην γίνει η χώρα μας «νεκροταφείο διτρόχων» από την Ευρώπη και αλλού. Πιθανόν, μια πιο ενεργή δράση από έναν σύνδεσμο του κλάδου των μοτοσυκλετών, όπως αυτός του αυτοκινήτου, να μπορούσε να βοηθήσει περισσότερο, μέσα από προτάσεις, παρεμβάσεις με δεδομένο την καλύτερη γνώση των προβλημάτων που υπάρχουν.

Το Moto and Rider θα είναι αρωγός σε μια τέτοια κίνηση, όπως και σε προτάσεις που βρίσκονται στην κατεύθυνση της εξυγίανσης της αγοράς και της ανανέωσης του στόλου.