Η πορεία του Μιχαήλ Κορτέση


Σε ένα σύντομο χρονογράφημα, ο Ηλίας Καφάογλου, επιχειρεί να αναδείξει τα πρώτα επιχειρηματικά βήματα της οικογένειας Κορτέση.

  • 28/7/2014

Ο Μιχαήλ Κορτέσης (1877-1943) ήταν γιος του Ιούλιου Κορτέση, που είχε γεννηθεί στην Καρκασόν της Γαλλίας. Εγκαταστάθηκε στον Βόλο, εργάστηκε ως μηχανικός έργου στην κατασκευή των Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων και για την αποξήρανση της λίμνης της Κωπαΐδας. Πέθανε, ενώ εργαζόταν στην κατασκευή της γέφυρας του Κεράτιου.

Ο Μιχαήλ μαθήτευσε από μικρός κοντά στον πατέρα του και ασχολήθηκε με την κατασκευή αμαξών και ύστερα, γύρω στο 1910, με την κατασκευή αμαξωμάτων στη Λιβαδειά, πόλη με ισχυρή παράδοση στον εν λόγω τομέα. Ο Κορτέσης, από το 1920 και ύστερα, αξιοποιώντας την εμπειρία που είχε αποκομίσει στη Βοιωτία και στη Θεσσαλία, ίδρυσε μηχανουργείο και επισκευαστική μονάδα γεωργικών ελκυστήρων στη Λιβαδειά, μονάδα που επεξέτεινε σε μηχανουργείο κατασκευής πλαισίων λεωφορείων και φορτηγών χρησιμοποιώντας πλαίσια της Φορντ, ανταλλακτικά της οποίας εισήγαγε.

Το 1936, ο Μ. Κορτέσης ίδρυσε μαζί με τους τρεις γιους του εταιρεία, αντικείμενο της οποίας ήταν η εισαγωγή γεωργικών ελκυστήρων  της Φορντ. Οι εργασίες της εταιρείας, η οποία εισήγε απευθείας και τα πλαίσια της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, επεξέτεινε τις εργασίες της στην Αθήνα. Εδώ, στην οδό Δώρου 7, στα Χαυτεία, εγκαταστάθηκε ο μικρότερος γιος του Μιχαήλ, Ιωάννης, και ίδρυσε αντιπροσωπεία και συνεργείο επιβατικών Φορντ, τα οποία εισήγε από τις Η.Π.Α. και την Αίγυπτο, παράλληλα με τα τρακτέρ Φόρντσον. Κατά την Κατοχή, οι εγκαταστάσεις της εταιρείας επιτάχθηκαν από τους Γερμανούς και κατασχέθηκαν τα ανταλλακτικά και τα μηχανήματα επισκευής.

Τη διεύθυνση της επιχείρησης ύστερα από τη λήξη του πολέμου και το θάνατο του Μ. Κορτέση το 1943, ανέλαβε ο Ιωάννης Κορτέσης, ο οποίος  μετά το 1946 άρχισε πάλι να εισάγει αυτοκίνητα και κινητήρες της Φορντ, ενώ συγχρόνως ενεργοποιήθηκε στην ανακατασκευή παλαιών λεωφορείων και φορτηγών, δραστηριότητα που του επέτρεψε να ανασυγκροτήσει την επιχείρησή του, χάρη και στη δανειοδότηση της Εθνικής Τράπεζας. Το 1951 οι αδελφοί Κορτέση ίδρυσαν τη «Στακόρ», με βασικούς μετόχους τον Ι. Στασινόπουλο και τους Κορτέσηδες – το ως άνω ακρωνύμιο συγκροτείται από τη σύντμηση των δύο επωνύμων (Στα-Κορ).

Η εταιρεία αντιπροσώπευσε για όλη την Ελλάδα νοτίως της Θεσσαλίας τα προϊόντα της Φορντ Γερμανίας, κυρίως τα Τάουνους. Δύο χρόνια αργότερα, με την απελευθέρωση των εισαγωγών, άρχισε η αλματώδης ανάπτυξη της επιχείρησης.

Ξέρουμε σήμερα τη συνέχεια.