Χρονογράφημα: Μενέλαος, Δημήτριος και Μιλτιάδης Κύρτσης


Ειδικές Διαδρομές στον ελληνικό Μεσοπόλεμο.

  • 19/2/2015

Οι τρεις αδελφοί Κύρτση δραστηριοποιούνται στον χώρο της αυτοκίνησης στην Ελλάδα κατά τον Μεσοπόλεμο, με την ίδρυση, μάλλον το 1930, της «Ανωνύμου Εμπορικής και Βιομηχανικής Εταιρείας», και το 1934 της «Ανωνύμου Εμπορικής Εταιρείας Αυτοκινήτων», οι οποίες συνέχισαν και μετά τον πόλεμο να λειτουργούν, επιτυγχάνοντας, όπως και προπολεμικά,  κερδοφορία -το 1950, πρόεδρος του ΔΣ της δεύτερης εταιρείας ήταν ο Δημήτριος Π. Κύρτσης.

Το 1931, οι αδελφοί αντιπροσωπεύουν αμερικανικά αυτοκίνητα, Σέβρολετ, Κράισλερ, Φάργκο, Πλύμουθ. Εισήγαγαν, επίσης, από τις ΗΠΑ, πλαίσια, τα οποία, μάλιστα, κατά την περίοδο της ανασυγκρότησης χρησιμοποιούσε ο Ταγκαλάκης για την κατασκευή λεωφορείων, παράλληλα με την αντιπροσώπευση της Ντε Σόττο.

Σύμφωνα με το Αρχείο Βιβλίο Μελών του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, το 1939, οι Αδελφοί Κύρτση αντιπροσωπεύουν για τη χώρα μας τα προαναφερθέντα αμερικανικά αυτοκίνητα -το 1940, τα μέλη του συνδέσμου συναριθμούνται σε 40-, ενώ, βάσει του Εμπορικού και Βιομηχανικού Οδηγού Αθηνών-Πειραιώς-Προαστίων του Νικ. Ιγγλέση, έναν χρόνο πριν από τον πόλεμο, η εταιρεία εισάγει, επίσης, Λασάλ.

Έναν χρόνο πριν, ο Ελληνικός Στρατός είχε παραγγείλει στους Αδελφούς Κύρτση 50 Όπελ Μπλιτζ 4x2, ύστερα από διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, ενώ κατά την ίδια περίοδο, στο πλαίσιο της προς πόλεμο προετοιμασίας, βάσει του αρχείου συνεδριάσεων του Ανωτάτου Συμβουλίου Εθνικής Αμύνης, παραγγέλθηκαν 24 Σέβρολετ, παραγωγής 1937-1938, χωρητικότητας 20 ατόμων, για το Μηχανοκίνητο Σύνταγμα Ιππικού, που είχε συγκροτηθεί το 1937, με βάση την Ευκαρπία Θεσσαλονίκης – επρόκειτο  στην ουσία για μια πεζόμαχο μονάδα ιππικού η οποία μετακινείτο με φορτηγά αυτοκίνητα.

Κατά την Κατοχή, φαίνεται ότι η επιχείρηση βρισκόταν σε λειτουργία, εφόσον καταγράφονται σιτιζόμενοι, και λειτουργεί ως «συνεργείον αυτοκινήτων», επιταγμένο από τους Γερμανούς.

Η περίπτωση των Αδελφών Κύρτση καταδεικνύει το ενδιαφέρον επιχειρηματιών για τον χώρο της αυτοκίνησης, συνιστά σαφή ένδειξη για την κινητικότητα του χώρου, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, κινητικότητα που ενισχύεται από την όλο και μεγαλύτερη διάδοση της αυτοκίνησης στην Ελλάδα πριν από τον πόλεμο και αποτυπώνεται στην ανάπτυξη των δικτύων αντιπροσώπευσης και πωλήσεων, αλλά και συνεργείων επισκευής.

Από αυτή την άποψη, η περίπτωση των Αδελφών Κύρτση συστήνει και ένα κάποιο δείκτη διερεύνησης νοοτροπιών.