Δοκιμάζουμε τη νέα Mercedes-Benz GLA 180 d 109 PS


Παραλλαγή σε ένα θέμα. Οχι βέβαια σε οποιοδήποτε θέμα, αλλά στο πρώτο συμπαγές SUV της Mercedes-Benz που πολύ γρήγορα και όχι άδικα έγινε ένα από τα best seller της.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 20/11/2017

Η GLA παρουσιάστηκε το 2013 ως το βήμα προς κάτι διαφορετικό που έπρεπε να έχει κάνει η Mercedes-Benz εδώ και χρόνια. Παρά την καθυστέρηση αναδείχθηκε «λίρα εκατό» αλλά και «αλλαγή σελίδας» για την ίδια τη Mercedes-Benz αφού δημιούργησε ένα συμπαγές SUV με σπορτίφ δυναμική σχεδίαση, που όμως δεν ξέφευγε σε αισθητική από την ταυτότητα της εταιρείας. Συνάμα η οδική συμπεριφορά ήταν επιβατικού και οι δυνατότητες εξατομίκευσης πολλές αλλά δεν «εξέθεταν» την premium φίρμα. Μπράβο λοιπόν στην εταιρεία που το τόλμησε. Και τώρα μόλις μια τετραετία αργότερα, δέχεται ένα μικρό φρεσκάρισμα. Οι τροποποιημένοι προφυλακτήρες και οι νέες ζάντες αλουμινίου δίνουν μια πρώτη εντύπωση ανανέωσης. Θα πρέπει να είστε πολύ εξασκημένοι για να εντοπίσετε άλλα στοιχεία, όπως είναι π.χ. η σχεδίαση των εσωτερικών των εμπρός προβολέων. Επίσης στο πίσω τμήμα, χρησιμοποιούνται προβολείς LED High Performance πολυεπίπεδης λειτουργίας, ενώ τα φώτα για τα φρένα και τα φλας ρυθμίζονται σε τρία διαφορετικά επίπεδα έντασης φωτισμού. Η εταιρεία επίσης αναφέρει και ενδελεχή αεροδυναμική σπουδή με βελτιωμένη γεωμετρία στην κολώνα A, αεροδυναμικά βελτιωμένα περιβλήματα εξωτερικών καθρεπτών, καλύμματα στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου, ειδικά διαμορφωμένα πίσω φώτα, πίσω διαχύτης και αεροτομή που μείωσαν τον αεροδυναμικό συντελεστή από 0,29 σε 0,28. Ούτως ή άλλως το αυτοκίνητο ήταν και παραμένει -για την κατηγορία- αρκετά ήσυχο σε ταξίδι με υψηλές ταχύτητες. Είναι όμως και άνετο. Στον βασικό εξοπλισμό της όπως άλλωστε και στο αυτοκίνητο δοκιμής μας, η GLA διαθέτει την ανάρτηση άνεσης, ενώ υπάρχει προαιρετικά χαμηλωμένη ανάρτηση (σε συνδυασμό με την AMG Line ή το πακέτο δυναμικής οδήγησης) και ανάρτηση off-road με την οποία το αμάξωμα ανυψώνεται κατά 30 mm, την οποία και συνιστούμε αφού προσφέρει βελτιωμένες δυνατότητες σε κακό ανάγλυφο.

 

Αμυδρές αλλαγές

Στο εσωτερικό οι αλλαγές είναι ακόμη πιο δυσδιάκριτες. Ουσιαστικά υιοθετήθηκαν οι τροποποιήσεις που δέχθηκε και η A-Class οπότε στεκόμαστε στις νέες επενδύσεις των μονοκόματων, επαρκούς στήριξης και εκπληκτικής σχεδίασης καθισμάτων, στο νέο τριάκτινο τιμόνι, τη νέα γραμματοσειρά στον πίνακα οργάνων όπως και στους κατακόκκινους δείκτες και στο λίγο περισσότερο χρώμιο εδώ κι εκεί. Ο,τι άλλο βλέπετε εδώ -αλλά και εξωτερικά- αφορά στη σχεδιαστική γραμμή Urban με δερμάτινο, πολυλειτουργικό τιμόνι, αλουμινένιες ράγες οροφής, 18άρες ζάντες, full ηλεκτρικούς καθρέπτες αλλά και gadgets όπως πακέτο σύνδεσης smartphones, κάμερα οπισθοπορείας καθώς και το διπλοσύμπλεκτο 7G-DCT κιβώτιο. Βεβαίως μαζί…διαιωνίστηκαν και οι γνωστές εργονομικές… αρρυθμίες όπως π.χ. ο συντονισμός ραδιοφωνικού σταθμού, η έλλειψη οθόνης αφής και μερικά ακόμη όπως ο περιστροφικός διακόπτης των φώτων στα αριστερά του ταμπλό με κλίση προς τα κάτω που δεν σε αφήνει να δεις τη λειτουργία τους, ή τα κουμπιά του πολυλειτουργικού τιμονιού. Εξοπλιστικά η εταιρεία που πρωτόβαλε ESP στάνταρ σε αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής πριν από 20 σχεδόν χρόνια δεν θα μπορούσε παρά να δίνει μια πλούσια παλέτα συστημάτων ασφαλείας. Πλειάδα αερόσακων λοιπόν «Active Brake Assist» (Ενεργητική υποβοήθηση πέδησης) στον βασικό εξοπλισμό που προειδοποιεί τον οδηγό όταν δεν υπάρχει επαρκής απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και, εάν χρειάζεται, επιβραδύνει το αυτοκίνητο ανάλογα με την περίπτωση. Η GLA εξοπλίζεται επίσης στάνταρ με το σύστημα «Attention Assist» που ανιχνεύει σημάδια υπνηλίας βάσει της οδηγικής συμπεριφοράς του οδηγού και προειδοποιεί ότι κινδυνεύει να αποκοιμηθεί. Σε επίπεδο μηχανικών μερών δεν υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο, ιδιαίτερα δημοφιλές στη χώρα μας GLA180d. Εχουμε λοιπόν έναν 1500άρη turbo diesel κινητήρα-πασπαρτού προερχόμενο από τη συνεργασία της Renault-Nissan με τη Mercedes-Benz. Είναι αποδοτικός άλλα όχι τόσο ζωντανός, κάτι που άλλωστε το περιμένεις από την αναλογία κυβικών/ισχύος. Συνδυάζεται με 7άρι διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο και με paddles στο τιμόνι. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα παραμετροποίησης με τον «μαγικό» διακόπτη Dynamic Select σε προγράμματα Comfort, Sport, Individual, Eco που μεταβάλλουν την αίσθηση του τιμονιού, τις αλλαγές σχέσεων, την αίσθηση απόδοσης του κινητήρα αλλά και τη χρήση -ή μη- του Start/stop.

 
 

Η συνταγή της άνεσης

Πολλά στην GLA είναι όπως τα περιμένεις από ένα «στριτάδικο» αυτοκίνητο. Με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διάταξη πολλαπλών συνυδέσμων πίσω είναι πειθαρχημένο σε μια πλειάδα οδηγικών «σεναρίων». Είναι συνάμα σπορτίβικο σε όλα του αρχής γενομένης με τα Continental ContiSportContact5 235/50-R18 χορταστικά ελαστικά με στιβαρό, αρχοντικό πάτημα. Για δικίνητο SUV είναι ακριβές και ευθύβολο στην άσφαλτο ενώ σε λακκούβες αντέχει τόσο το πλαίσιο όσο και οι επιβάτες με την παροιμιώδη πλέον άνεση που προσφέρει το 99,9% των μοντέλων της φίρμας. Ο θόρυβος -αεροδυναμικός και κύλισης- είναι σαφώς συγκρατημένος σε καλά επίπεδα ακόμη και υπό πίεση ή σε ένα μακρύ ταξίδι. Το κιβώτιο όμως είναι κάπως αργό στα ανεβάσματα -αλλάζει δε σχέση μόνο του στις 4.800 rpm- αλλά και στα κατεβάσματα ενώ αργεί να πάρει την όπισθεν. Αλλη μια ένδειξη είναι όλα τούτα της «ταπεινότητας» του κινητήρα καθώς διαφαίνεται η προσεκτική διαχείριση του κινητήρα αλλά και η προσπάθεια συγκράτησης ενός καλού επιπέδου κατανάλωσης που τις μέρες της δοκιμής μας -ακόμα και με πιεσμένο ρυθμό- δεν ξεπέρασε τα 6,5 l/100km. Σε αυτόν το ρυθμό η GLA δε θα προδώσει αλλά λόγω κινητήρα δε θα εξιτάρει κιόλας.

 

Ναι μεν αλλά

Η τιμή της GLA180 d με ένα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού ξεκινά από τα 34.110 ευρώ. Είναι τιμολογιακά λίγο πάνω απ' ό,τι θα προσδοκούσε κανείς συγκριτικά με την ομογάλακτη αδελφή της, την A-Class. Σίγουρα, όμως, οι μεγαλύτερες εσωτερικές και εξωτερικές διαστάσεις, ο πολυπρόσωπος χαρακτήρας και οι ικανότητες για κίνηση εκτός ασφάλτου -αλλά όχι εκτός δρόμου μιας και τούτη η GLA είναι δικίνητη- αντισταθμίζουν και δικαιολογούν αυτή την τιμή. Οπως και να έχει για όσους επιθυμούν το «κάτι παραπάνω» σε ποιότητα, αίσθηση πολυτέλειας, σχεδιαστική καινοτομία και κύρος, τότε ας μην κοιτάξουν αλλού.