Δοκιμάζουμε το FIAT Tipo Hatchback 1.6 MTJ 120 PS [photos]


Συνεχίζοντας την τακτική της ανάσυρσης ονομάτων από το χρονοντούλαπο της ένδοξης ιστορίας της, η FIAT επιχειρεί να σταθεί στο παρόν και να ατενίσει λίγο πιο αισιόδοξα το μέλλον.

  • 19/3/2017

KEIMENO: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ

Αυτήν τη φορά είναι η σύγχρονη εκδοχή του Tipo με την οποία οι Ιταλοί επιχειρούν να επανατοποθετηθούν στην πολύ ανταγωνιστική μικρομεσαία κατηγορία. Με φουλ εκδόσεις αμαξωμάτων, τη sedan (έχετε διαβάσει ήδη τις εντυπώσεις μας σε προηγούμενα τεύχη), τη hatchback που δοκιμάζουμε τώρα και τη station wagon που αναμένουμε. Κοινός τόπος οι γενναιόδωροι χώροι, το καλό επίπεδο εξοπλισμού και οι ανταγωνιστικές τιμές στις entry level εκδόσεις, στρατηγική με την οποία οι άνθρωποι της FIAT θεωρούν ότι μπορούν να αντιπαρέλθουν σε μια άκρως ανταγωνιστική κατηγορία.

Back to 80s

Αν γυρίσουμε κάποια χρόνια πίσω, στο 1988, θα δούμε πώς το πρώτο και αμιγώς hatchback, Tipo, ήταν για την εποχή του ένα μοντέρνο αυτοκίνητο, που μάλιστα πρωτοτυπούσε με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, έχοντας βεβαίως κάτι διαφορετικό να «πει» στην κατηγορία.

Κάτι τέτοιο δεν ισχύει με τη σύγχρονη εκδοχή του, καθώς για την κατασκευή του έχει υιοθετηθεί η λογική της αξιοποίησης των διαθέσιμων «πόρων», δηλαδή υπάρχον πλαίσιο (το κοινής εξέλιξης FIAT-GM) και κινητήρες (η γνωστή γκάμα βενζίνης και ντίζελ μικρού κυβισμού), με το εργοστάσιο Tofas στην Μπούρσα της Τουρκίας να αναλαμβάνει στη διαδικασία παραγωγής. Ολα αυτά κάτω από ένα ομολογουμένως ενδιαφέρον σε αισθητική αμάξωμα, που γεννά αρκετές προσδοκίες αναφορικά με τα οδικά χαρακτηριστικά του… Είναι όμως ακριβώς έτσι;

Ομολογούμε πώς περιμέναμε περισσότερα πράγματα στον τομέα των δυναμικών χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου και ειδικά από μια εταιρεία όπως η FIAT, που έχει φτιάξει τη δική της «σχολή» και στην γκάμα της, ευτυχώς, υπάρχουν ακόμη ενδιαφέροντα ή κορυφαία στην κατηγορία τους οδηγικά αυτοκίνητα, όπως η σειρά 500, το Panda και το νέο 124 Spider. Θα μας πείτε ότι τα δείγματα είχαν δοθεί με τη Sedan έκδοση, ναι, αλλά εκεί μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που απευθύνεται σε ένα άλλο κοινό. Στη hatch κατηγορία, που ακόμη και οι Κορεάτες κατασκευαστές προσεγγίζουν το sport, οι Ιταλοί... φρόντισαν να μείνουν πίσω.

Ιταλικό hatch χωρίς sportive προεκτάσεις

Το συγκεκριμένο πλαίσιο στο οποίο εδράζεται το Tipo έχει δώσει επιτυχημένες εξετάσεις σε πολλά δημοφιλή αυτοκίνητα του gruppo -και νυν FCA-, μόνο που στην περίπτωσή μας η ρύθμισή του είναι τέτοια που δεν επιτρέπει καμία υποψία οδηγικής απόλαυσης.

Με γόνατα και ψαλίδια βάσης εμπρός, ημιάκαμπτο άξονα πίσω και μαλακή ρύθμιση ανάρτησης είναι δεδομένο πως έχουμε να κάνουμε με ένα τυπικά οικογενειακό αυτοκίνητο. Από την άλλη, είναι και ο βαρύς ντίζελ 1.6 MTJ που επηρεάζει το «ζύγισμα» του πλαισίου… Ολα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα το 5θυρο Tipo να χαρακτηρίζεται από την καλή ποιότητα κύλισης, τη σωστή απόσβεση της ανάρτησης και έναν ξεκάθαρο προσανατολισμό στη δημιουργία της αίσθησης «άνετη μετακίνηση». Και έως εδώ όλα καλά.

Τα όποια θέματά του βγαίνουν στην επιφάνεια σε απαιτητικούς ρυθμούς οδήγησης. Και εκεί είναι η «πλαδαρότητα» του πλαισίου που δεν επιτρέπει στο Tipo να ξεφύγει από τη μετριότητα. Το διαπιστώνεις σε μια ορεινή επαρχιακή διαδρομή. «Εμπροσθοβαρές» είπαμε το Tipo και με πίσω ανάρτηση που δεν μπορεί να ακολουθήσει τις αλλαγές κατεύθυνσης με τον ίδιο ρυθμό. Γίνεται αντιληπτό ότι η οδηγοκεντρική φιλοσοφία, ίδιον των ιταλικών πλαισίων, είναι κάτι που δεν χαρακτηρίζει το Tipo καθώς δείχνει μια τεμπέλικη συμπεριφορά στις αντιδράσεις του. Αυτό δεν σημαίνει ότι αφήνουμε υπονοούμενα σε θέματα ασφαλείας (το Tipo θωρακίζεται και θωρακίζει τους επιβάτες με πληθώρα ηλεκτρονικών), δεν μπορούμε όμως να αφήσουμε ασχολίαστη την έλλειψη των sportive εκείνων στοιχείων που διαθέτουν οι ανταγωνιστές του ή που περιμένεις από ένα ιταλικό αυτοκίνητο.

Ο κινητήρας, από την άλλη, είναι το «δυνατό χαρτί» αυτής της έκδοσης, ένα σύνολο από τα καλύτερα της κατηγορίας. Με την άφθονη ροπή των 320 Nm, «τράβηγμα» κάτω από τις 2.000 rpm, δεν αντιμετωπίζει κανένα απολύτως πρόβλημα στο να διατηρήσει πολύ υψηλές ταχύτητες και να προσφέρει ξεκούραστα πολύωρα ταξίδια. Και οι επιδόσεις του κρίνονται, τηρουμένων των αναλογιών, πολύ καλές (0-100 km/h σε 10,6 sec), όπως και η οικονομία που προσφέρει (μέση κατανάλωση 6,2 l/100km) και με δεδομένο ότι το αμάξωμα των 1.295 κιλών του δεν είναι από τα πιο ελαφριά της κατηγορίας.

Ο κινητήρας συνδυάζεται με εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, που στην περίπτωση του Tipo δεν προσφέρει το ίδιο θετικό «κούμπωμα» όπως σε άλλα αυτοκίνητα του ομίλου που έχουμε δοκιμάσει ιδίως σε γρήγορες αλλαγές. Την ίδια μέτρια αίσθηση προσφέρουν και τα φρένα, ενώ τυπικά ηλεκτρική είναι και η αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης. Το 5θυρο Tipo κερδίζει πολλούς πόντους στον τομέα των χώρων και των ανέσεων που «γεννά» το μήκος των 4.368 mm και το μεταξόνιο των 2.638 mm του αμαξώματος. Ανετη φιλοξενία 5 ενήλικων σε ένα αρκετά ευχάριστο εσωτερικό και με αποθηκευτικό χώρο 440 λίτρων!

Πάμε ταμείο;

Με 18.950 ευρώ (συνυπολογίζουμε και την ισχύουσα έκπτωση των 800 ευρώ) τιμάται το Tipo 1.6 120 MTJ στην έκδοση Lounge (6 αερόσακοι, πλήρες ESC με πλειάδα υποσυστημάτων, Hill Holder, αυτόματος κλιματισμός, UConnect radio με MP3 player και θύρες USB και AUX-in με οθόνη LCD 7 ιντσών, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικές ευκολίες κ.ά.), η οποία επιβαρύνεται με μόλις 88,2 ευρώ τέλη κυκλοφορίας και υποστηρίζεται με 5ετές πρόγραμμα εγγυήσεων και οδικής βοήθειας.

Και μπορεί να έχουμε να κάνουμε με μια έκδοση που τα τυπικά χαρακτηριστικά της (1.600σάρης κινητήρας ντίζελ, εξοπλισμός, πακέτο after sales) ενδεχομένως δικαιολογούν το «φλερτ» με τα 19.000 ευρώ, ωστόσο σε αυτή την περιοχή υπάρχουν αυτοκίνητα με οδηγικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά καλύτερα από το 5θυρο Tipo.

ΣΥΝ:ΧΩΡΟΙ, ΑΝΕΣΕΙΣ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΛΚΥΣΤΙΚΟ ΝΤΙΖΑΙΝ, ΕΠΑΡΚΕΣΤΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ.

ΠΛΗΝ:ΜΕΤΡΙΑ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΑΙΣΘΗΣΗ ΚΙΒΩΤΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΦΡΕΝΩΝ, ΚΟΣΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1.6 MTJ LOUNGE.

Κατά την άποψή μας το σημαντικότερο δέλεαρ που προσφέρει το αυτοκίνητο, εκτός από την αισθητική και την ευρυχωρία, είναι οι τιμές εκκίνησης των εκδόσεων με τους κινητήρες βενζίνης 1.4 95 PS (από €12.990) και ντίζελ 1.3 MTJ 90 PS (από €15.290) που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «τίμιες» και σε κάθε περίπτωση θα δικαιολογούσαν την πρόθεση αγοράς, συνδυαστικά φυσικά με το πακέτο after sales που ορθώς «στηρίζει» η FIAT.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

TECH INFO - FIAT TIPO HATCHBACK 1.6 MTJ 120 PS

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO
  • ΚΑΥΣΙΜΟ: ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ
  • ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc): 1.598
  • ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm]: 88(120)/3.750
  • ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm): 320/1.750
  • ΚΙΒΩΤΙΟ: ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΞΙ ΣΧΕΣΕΩΝ
  • ΚΙΝΗΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
  • ΑΝΑΡΤΗΣΗ (ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ): ΓΟΝΑΤΑ McPHERSON ME ΨΑΛΙΔΙΑ ΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ / ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ
  • EΛΑΣΤΙΚΑ: CONTINENTAL CONTIECOCONTACT5
  • ΔΙΑΣΤΑΣΗ: 225/45-R17

ΑΜΑΞΩΜΑ

  • ΜXΠXΥ (mm): 4.368χ1.792χ1.495
  • ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm): 2.638
  • ΒΑΡΟΣ (kg): 1.295
  • ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l) min/max: 440/Δ.Α.
  • ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ (l): 50

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

  • ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h)*: 200
  • ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ (s)
  • 0-80 km/h: 7,3
  • 0-100 km/h: 10,6
  • 0-120 km/h: 16,1
  • 0-400 m: 17,6
  • ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ (s)
  • 50-80 km/h (ΜΕ 3η): 3,4
  • 70-100 km/h (ΜΕ 4η): 4,6
  • 80-120 km/h (ΜΕ 5η): 8,5
  • 90-120 km/h (ΜΕ 6η): 8,3
  • ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ (m)
  • 90-0 km/h: 30,9
  • 120-0 km/h: 54
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100km)
  • ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ*: 4,0/3,0
  • ΜEΙΚΤΗ*: 3,4
  • ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,2
  • ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km)*: 98
  • ΘΟΡΥΒΟΣ (dBA)
  • 90 km/h (ΜΕ 4η): 58
  • 110 km/h (ΜΕ 5η): 65
  • 130 km/h (ΜΕ 6η): 68

* ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ.

  • ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ΕΥΡΩ)*: 17.550
  • ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΕΥΡΩ): 88,2

* ΜΕ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ - 8
  • ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ - 8
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ - 8
  • ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ - 7
  • ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ - 7
  • ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ - 9
  • ΑΣΦΑΛΕΙΑ - 8
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ - 8
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - 7
  • VALUE FOR MONEΥ - 7
  • ΣΥΝΟΛΟ - 77