Οδηγούμε το 2017 Jeep Compass


Το νέο Jeep Compass (πυξίδα στα αγγλικά) άλλαξε ρότα, βρίσκοντας πλέον τη σωστή κατεύθυνση. Μπαίνει με εξαιρετικές προοπτικές στο πιο απαιτητικό segment αυτοκινήτων: αυτό των συμπαγών, premium SUV. 

  • 17/11/2017

ΚΕΙΜΕΝΟ: BΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤΟ: JEEP

Το προηγούμενο Compass ήταν ένα ιδιαίτερης αισθητικής, αρχαίας ποιότητας κατασκευής και παρωχημένων τεχνολογικών λύσεων βασισμένο στην πλατφόρμα DaimlerChrysler/ Mitsubishi GS PM/MK του 2004. Τώρα πια βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα της Fiat στην οποία στηρίζονται τα 500X, 500L αλλά και το εκπληκτικά δημοφιλές στη χώρα μας Renegade. Η Jeep όμως επιμήκυνε τα δομικά στοιχεία της άριστης πλατφόρμας από την κολόνα Β και πίσω, αυξάνοντας το μεταξόνιο κατά 8 εκατοστά, δημιουργώντας ένα αυτοκίνητα στα σχεδόν 4,4 μέτρα και στα 2,64….μέτρα μεταξονίου. Η δε άφθονη χρήση χάλυβα και σύνθετων υλικών σε ποσοστό 65% την καθιστά αρκούντως άκαμπτη και ελαφριά.

Η σχεδίαση του Compass ήταν μια «άσκηση» πρώτου μεγέθους. Πώς να εντάξεις στη γκάμα σου ένα αυτοκίνητο «εύπεπτο» στην όψη, που να γεφυρώνει τα Cherokee και Grand Cherokee με το ρηξικέλευθο –και νεανικό- Renegade και το macho Wrangler. Συνάμα να απευθύνεσαι σε ένα ευρύ κοινό αλλά με όσο πιο premium χαρακτήρα γίνεται, χωρίς να κάνεις εκπτώσεις στο Real thing, δηλαδή τις ικανότητες εκτός δρόμου. Πολλά ετερόκλητα «θέλω» που εύκολα να μπορούσαν να φέρουν στην εταιρία «a complete mess» που λένε και οι Αμερικάνοι. Το κατάφεραν όμως. Δείχνει αρκετά δυναμικό, όχι κυβισμένο ή πρόχειρα φτιαγμένο με μπόλικο χρώμιο εδώ κι εκεί, με χαρακτηριστικά φώτα εμπρός-πίσω και μια υποψία αρκετής εξατομίκευσης για ελκυστικές διχρωμίες.

Στο εσωτερικό, η εικόνα παραπέμπει άμεσα στο Cherokee κι αυτό είναι καλό για τη σχεδιαστική συνοχή της μάρκας, αλλά εδώ θα θέλαμε σίγουρα το κάτι παραπάνω σε εργονομία, ποιότητα υλικών και συνολική αντιληπτή ποιότητα. Κρίνουμε αυστηρά το αυτοκίνητο; Αν θέλει να είναι premium το Compass πρέπει και να το δείχνει και ενίοτε το «χάνει». Πάντως χώροι υπάρχουν εν αφθονία ενώ στην σπέσιαλ παρουσίαση που μας έγινε μας απαρίθμησαν 70 ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας και ανέσεων που απεικονίζονται στην πληρέστατη πλατφόρμα U-Connect της Fiat.

Ποικιλία εκδόσεων

Το νέο Jeep Compass έρχεται σε εκδόσεις βενζίνης Μultiair2 (με ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διαχείρισης βαλβίδων και turbo) και πετρελαίου Multijet2 αμφότεροι από το «πάνω ράφι» της Fiat. Οι εκδόσεις βενζίνης περιλαμβάνουν το MultiAir2 Turbo 1.4 με 140 ίππους στις 5.000 rpm και ροπή 230 Nm στις 1.750 rpm, σε συνδυασμό με εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο και κίνηση στους εμπρός τροχούς και 1.4 MultiAir2 Turbo, που αποδίδει 170 ίππους στις 5.500 rpm και 250 Nm ροπής στις 2.500 rpm, σε συνδυασμό με αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων και τετρακίνηση.

Οι πετρελαιοκινητήρες συμπεριλαμβάνουν τον 1.6 Multijet2 ισχύος 120 ίππων στις 3.750 rpm με ροπή 320 Nm στις 1.750 rpm, σε συνδυασμό με εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο ως δικίνητο, τον 2λιτρο Multijet2 140 ίππων στις 4.000 rpm που συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο εννέα ταχυτήτων - είτε 140 ίππους στις 3.750 rpm συνδυαζόμενος με το εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο - και με ροπή 350 Nm στις 1.750 rpm, αμφότερα τετρακίνητα. Επίσης είναι διαθέσιμη η έκδοση 2.0 Multijet2 με 170 ίππους και συνδυάζεται και αυτό με τετρακίνηση και αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων σε «απλή» και Trailhawk έκδοση. Όλοι διαθέτουν σύστημα AdBlue για μείωση της εκπομπής ρύπων. Το δε αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την ZF. Διαθέτει 4 σετ γραναζιών και έξι μηχανισμούς αλλαγής – πολύδισκους συμπλέκτες, συγχρονιζέ και φουρκέτες και η επεξεργαστική του μονάδα περιλαμβάνει πάνω από 40 μεμονωμένες χαρτογραφήσεις οι οποίες βελτιστοποιούν την ποιότητα αλλαγής σχέσεων και βελτιώνουν την οικονομία καυσίμου, την απόδοση και τις επιδόσεις.

Πάει παντού

 

Είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό το στήσιμο του αυτοκινήτου. Θυμίζοντας πολύ ακριβές και εγνωσμένης αξίας υλοποιήσεις είναι άκαμπτο, ακλόνητο σε στρεβλώσεις και ικανό να ανταπεξέλθει σε μία ποικιλία οδηγικών σεναρίων. Είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τόσο το βενζινοκίνητο 1.4 Multiair2 των 140 ίππων με μηχανικό 6άρι κιβώτιο, όσο και τα diesel 2.0 140PS Limited με τετρακίνηση και 9άρι, αυτόματο κιβώτιο και Trailhawk 2.0 Multijet2 170PS επίσης με τετρακίνηση και αυτόματο κιβώτιο αλλά και σπέσιαλ χαρακτηριστικά που το κάνουν κορυφαίο εκτός δρόμου.

Αρχής γενομένης με το 1400άρι είναι εμφανής η συμπεριφορά των turbo κινητήρων του γκρούπο με μια ραθυμία στις χαμηλές στροφές που γίνεται ευρωστία από τις 2.200 μέχρι σχεδόν τις 6.000 rpm. Τυπικό δείγμα ενός μοτέρ που αρκεί για μια πλειάδα σεναρίων. Δεν το λέμε τυχαία αυτό. Μόλις τελείωσαν τα «σταμάτα-ξεκίνα» φτάσαμε σε εκτός δρόμου διαδρομή όπου, δοκιμάσαμε το δικίνητο Compass «μας» και το οποίο πέρασε με άνεση μια μικρή, σχεδόν ακροπολική ειδική, με μπόλικες κροκάλες και άφθονη σκόνη, φορώντας ελαστικά Bridgestone Dueler H/P Sport 235/45-R19.

Σε παρόμοια μονοπάτια αλλά σε διαδρομές με νεροφαγώματα απείρου…βάθους και φυτευτά…αγκωνάρια, το Trailhawk δεν κατάλαβε τίποτα. Κατ΄αρχάς είναι παντοδύναμο. Έχει γωνίες εισόδου, ράμπας και διαφυγής στις 30, 24,4 και 33,6 μοίρες αντίστοιχα. Η απόσταση του πατώματος από το έδαφος είναι στα 21, 6 mm ενώ η διαδρομή της ανάρτησης φτάνει τα 20 cm (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, και μια ανάρτηση εμπνευσμένη από τον Colin Chapman πίσω σε μια παραλλαγή γονάτων είναι η ανάρτηση όλων των Compass). Σαν στάνταρ εξοπλισμό φοράει ακόμα μεταλλικές ποδιές πάχους 3 mm, γάντζους ρυμούλκησης, ελαστικά all-season, (εδώ Falken Wildpeak 225/60-R17) ενώ διαφέρει τόσο αισθητικά με ειδικά φροντισμένη μάσκα και ποδιά, όσο και με το ειδικό πρόγραμμα Rock στον διακόπτη τετρακίνησης.

 

Λοιπόν…

 

Η Jeep αναφέρεται με τον προσδιορισμό Recalculate (επανυπολόγισε) θέλοντας να δείξει ότι το Compass είναι αυτοκίνητο που αλλάζει τα καθιερωμένα και εν πολλοίς το καταφέρνει μπαίνοντας «σφήνα» στην κατηγορία των SUV με έναν αέρα premium (όχι όμως πολλών…μποφόρ), και λύσεις τεχνολογικές και μηχανολογικές που δεν υπάρχουν στο σύνολό τους σε κανένα άλλο SUV εκεί έξω. Μπαίνει με εξαιρετικές προοπτικές στο πιο απαιτητικό segment αυτοκινήτων: αυτό των συμπαγών, premium SUV. Είναι σαφές ότι σχεδιαστικά κινείται περισσότερο στο ίδιο μήκος κύματος με το Cherokee παρά με το ρηξικέλευθο Renegade δείχνοντας με την ήπια, χωρίς εξάρσεις σχεδίαση του ότι δεν επιθυμεί άστοχους πειραματισμούς.

 

TECH TALK

 

Jeep Active Drive και Jeep Active Drive Low

Το Compass προσφέρεται με δύο συστήματα τετρακίνησης: τα Jeep Active Drive και Jeep Active Drive Low. Kαι τα δύο συστήματα εναλλάσσουν αυτόματα την μετάδοση μεταξύ 4x2 και 4x4 με συνεχή διαχείριση της ροπής, ενώ μπορούν να στείλουν το 100% της διαθέσιμης ροπής σε οποιοδήποτε τροχό. Επίσης διατίθεται η επιλογή 4WD lock, (ενεργοποιείται με το πάτημα ενός πλήκτρου στον περιστροφικό πολυδιακόπτη ελέγχου του συστήματος Selec Terrain) με την οποία κλειδώνει μόνιμα η τετρακίνηση. Μέχρι 2.000Nm ροπής, μέσω υγρού συμπλέκτη μπορούν να μεταφερθούν στον πίσω άξονα. Επιπλέον το σύστημα συνεργάζεται και με το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας ESC. Το Jeep Active Drive Low παρέχει επιπλέον την δυνατότητα επιλογής κοντής σχέσης μετάδοσης με υποπολλαπλασιασμού 4.334 και τελική σχέση 20:1 για εκτός δρόμου κίνηση και αυξημένη ικανότητα αναρρίχησης σε δύσβατες διαδρομές. Λειτουργώντας σε συνεργασία με το σύστημα Selec-Terrain, μπορεί να τροποποιεί την διανομή της ροπής.

Στο μοντέλο Trailhawk παρέχεται επιπρόσθετα η λειτουργία Rock στο Selec-Terrain – ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα, που ελέγχει με ακρίβεια την λειτουργία του κινητήρα και του συστήματος πέδησης και είναι σχεδιασμένο να υποστηρίζει την κίνηση του οχήματος σε σκληροτράχηλα εδάφη, ενώ η ισχύς κατανέμεται ομοιόμορφα μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα. Τέλος, οι κορυφαίες Trail Rated εκτός δρόμου επιδόσεις του υποστηρίζονται και από το σύστημα ελέγχου κατάβασης Hill Descent Control.

Jeep Selec-Terrain

Το συστήματα τετρακίνησης Active Drive και Active Drive Low διαθέτουν το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Selec-Terrain, που επιτρέπει στον οδηγό μέσω ενός πολυδιακόπτη, να επιλέγει σε πραγματικό χρόνο και εν κινήσει, την λειτουργία για βέλτιστη απόδοση κίνησης. Προσφέρονται μέχρι και πέντε ρυθμίσεις λειτουργίας: Auto, Snow, Sand, Mud και αποκλειστικά για το μοντέλο Trailhawk, Rock. Είναι σχεδιασμένο να επεμβαίνει, συντονίζει και βελτιστοποιεί ελέγχοντας ηλεκτρονικά μέχρι και 12 συστήματα (μονάδες ελέγχου κινητήρα, κιβωτίου ταχυτήτων, τετρακίνησης, πέδησης, ESC, κ.α.). Στις εκδόσεις 4WD Low το Selec-Terrain περιλαμβάνει και Selec-Speed Control μέσω της επιλογής Hill Decent Control: ένας περιοριστής ταχύτητας που επιδρά αυτόματα στα φρένα κατά την κατάβαση διευκολύνοντας την ασφαλή κίνηση του οχήματος.

Auto (4X4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – Είναι η προεπιλεγμένη λειτουργία, κατάλληλη για καθημερινή χρήση σε στεγνό οδόστρωμα και θερμοκρασίες άνω του μηδενός. Το σύστημα αποσυνδέει τον κεντρικό και πίσω άξονα για μείωση απωλειών και οικονομία καυσίμου. Σε περίπτωση μειωμένης πρόσφυσης το σύστημα αυτόματα εμπλέκει την τετρακίνηση για βέλτιστη πρόσφυση.

Snow (4X4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – Αποτελεί ρύθμιση για δυσμενείς καιρικές συνθήκες και ολισθηρές συνθήκες. Εδώ η ισχύς κατανέμεται ομοιόμορφα μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα, ενώ το όχημα εκκινεί με την 2η σχέση στο κιβώτιο. Το ABS και η απόκριση του γκαζιού είναι βελτιστοποιημένα για εκτός δρόμου οδήγηση, ενώ επιδιώκεται η κατανομή της ροπής να φτάνει μέχρι 60/40 εμπρός/πίσω.

Mud (4X4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – Ρύθμιση που μεγιστοποιεί την δυνατότητα κίνησης σε λασπωμένες επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση επιτρέποντας την ολίσθηση των τροχών. Στην επιλογή Mud μέχρι και το 100% της ροπής μπορεί να μεταβιβαστεί στον πίσω άξονα.

Sand (4X4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – Ρύθμιση για εκτός δρόμου οδήγηση, με χαμηλή ταχύτητα σε σαθρές, καλυμμένες με άμμο επιφάνειες, επιτρέποντας την ολίσθηση των τροχών. Μέχρι και 100% της ροπής μπορεί να μεταφερθεί στον πίσω άξονα.

Rock (4X4 Jeep Active Drive Low/Selec-Terrain διαθέσιμο μόνο στο Trailhawk) – η λειτουργία αυτόματα ενεργοποιεί το 4WD low, υποπολλαπλασιάζοντας την μετάδοση κατά 20:1, προσφέροντας χαμηλές ταχύτητες κίνησης για εκτός δρόμου κίνηση. Ελέγχει ηλεκτρονικά το σύστημα πέδησης προσφέροντας ικανότητες μπλοκέ διαφορικού (Brake Lock Differential). Επιτρέπει την μεταφορά ως και 100% της ροπής στον πίσω άξονα.