Test Drive: Honda Jazz 1.3 i-VTEC 102 PS CVT


Η Honda πήρε γνωστά συστατικά της αυτοκινητικής φιλοσοφίας που τη διακρίνει και κατάληξε να δημιουργήσει το Jazz, ένα αυτοκίνητο-έκφραση των όσων πρεσβεύει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 9/3/2016

Jazz is Freedom*

*H Τζαζ είναι Ελευθερία - Thelonious Monk

Διότι αν υποθέσουμε ότι «ο μουσικός της τζαζ ασκείται επίπονα σε γνωστά συστατικά στοιχεία της μουσικής, κοινά για κάθε μουσικό είδος, όπως οι κλίμακες, οι συγχορδίες, η μελωδία, ο ρυθμός, η αρμονία, ώστε να είναι σε θέση οι μελωδίες να κατευθύνουν τα δάχτυλά του σε μια πραγματικά προσωπική (σ.σ. ελεύθερη) έκφραση, σε έναν διάλογο με τον εαυτό του, τους μουσικούς που τον συνοδεύουν και με το κοινό», τότε αρχίζει να διαφαίνεται ένας ενδιαφέρον παραλληλισμός.

Η Honda πήρε γνωστά συστατικά της αυτοκινητικής φιλοσοφίας που τη διακρίνει και κατάληξε να δημιουργήσει το Jazz, ένα αυτοκίνητο-έκφραση των όσων πρεσβεύει.

Η τεχνολογία, η αισθητική, η αρμονία, ο χαρακτήρας μπήκαν σε έναν δρόμο εξέλιξης όχι μόνο για τους μυημένους αλλά και για όσους αρέσκονται να οδηγούν ένα Honda χωρίς να γνωρίζουν τίποτα περισσότερο από το ότι «δεν σπάει - δεν χαλάει».

Οσο για το Jazz, ύστερα από περισσότερα από 5 εκατομμύρια μονάδες που κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο από το 2001, η επιτυχία της πρωτότυπης ιδέας θεωρείται δεδομένη. Ιδού λοιπόν το νέο Jazz.

 

Macho mini

Διακρίνουμε ένα κρεσέντο από δυναμικές γραμμές με προεξάρχον το εμπρός μέρος που είναι έντονα... Honda, με το ανάστροφο τόξο σε μαύρη λάκα να δίνει έναν αέρα δυναμισμού και πολυτέλειας. Υπάρχουν ακμές άφθονες στο νέο Jazz, ακμές αιχμηρές που δεν θυμίζουν σε τίποτα το «αθώο» σε όψη Jazz της προηγούμενης γενιάς. Τα πίσω φώτα είναι ιδιότυπα, σίγουρα ξεχωριστά (μας θύμισαν... XC90 σε σμίκρυνση). Εως τώρα έχουμε στοιχεία ενός δυναμικού παραστήματος, μπολιασμένα σε ένα monovolume αμάξωμα. Αν αυτό δεν είναι... jazz, τότε τι είναι; Κι αν νομίζετε ότι έτσι απλά μπήκαν όλα στη θέση τους, πλανάστε.

Η Honda έδωσε μεγάλο βάρος στα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά του Jazz. Οι νέες αεροδυναμικές ποδιές -για παράδειγμα- κάτω από το αμάξωμα μειώνουν τον θόρυβο από τη ροή του αέρα. Επίσης η ακρίβεια στη συναρμολόγηση, τα μικρότερα από πριν διάκενα δείχνουν αφοσίωση στις αρχές καϊζέν των Ιαπώνων. Περνώντας στο εσωτερικό, η πρώτη εκτίμηση είναι ότι έχουμε μια σοβαρή εξέλιξη της πρωτότυπης ιδέας Jazz. Το νέο ταμπλό είναι λιγότερο «αθώο».

Δείχνει πιο σοβαρό και hi-tech. Εχει μια οδηγοκεντρική προσέγγιση, με την κεντρική κονσόλα να «κοιτά» τον οδηγό. Τα χρώματα είναι σοβαρά, σκούρα με πινελιές βαφής αλουμινίου που τονίζουν τον τεχνολογικό προσανατολισμό του αυτοκινήτου. Η διάταξη των οργάνων είναι διαφορετική με κεντρικό μεγάλο ταχύμετρο αλλά η πλειάδα συστημάτων που ρυθμίζονται μέσω διακοπτών στο τιμόνι απαιτούν χρόνο εξοικείωσης. Ψηλά στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη αφής επτά ιντσών, με το νέο infotainment σύστημα, Honda Connect. Περιλαμβάνει λειτουργικό Android και συνεργάζεται άψογα με τα περισσότερα κινητά για προβολή μέσω Mirrorlink. Τα μενού του δε είναι εύκολα και πλούσια. Ολα είναι όμορφα τοποθετημένα με άφθονες θήκες για μικροπράγματα, όπως μας έχει συνηθίσει η ιαπωνική σχολή. Τα εμπρός καθίσματα από την άλλη, bucket δεν είναι, έχουν όμως πιο σκληρή γόμωση και κρατούν καλύτερα το σώμα συγκριτικά με το προηγούμενο Jazz.

Και τα της χωροταξίας; Βγάζουμε τα «κιτάπια» μας και συγκρίνουμε. Το νέο Jazz είναι κατά 95 χλστ. μακρύτερο από τον προκάτοχό του, με μεταξόνιο μεγαλύτερο κατά 30 χλστ. Το τιμόνι έχει επιπλέον 10 χλστ. στη ρύθμιση απόστασης, ενώ η διαδρομή του καθίσματος του οδηγού έχει αυξηθεί κατά 36,4 χλστ. Στοιχεία που υπόσχονται ακόμα μεγαλύτερη ευρυχωρία από ό,τι στο παρελθόν. Ακολούθως είναι τα Magic Seats. Μια πανδαισία διαμόρφωσης εσωτερικού για κάθε ανάγκη αφού χωρούν αντικείμενα με μήκος μέχρι 2,48 μέτρα (!). Κι ας περάσουμε στα «βαθιά, μηχανολογικά ύδατα».

 

Jazz Fusion

Το νέο Jazz φτιάχτηκε πάνω σε μια νέα πλατφόρμα. Ετσι είναι 12% ελαφρύτερο από τον προκάτοχό του, έχοντας συνάμα αυξημένη δομική ακαμψία μέσω της πατενταρισμένης τεχνολογίας Advanced Compatibility Engineering που επιτρέπει σε ένα αμάξωμα ενός όγκου να διαθέτει άριστα χαρακτηριστικά απορρόφησης των δυνάμεων που εκλύονται κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης. Πολλές ακόμα έξυπνες εφαρμοσμένες τεχνικές δίνουν το στίγμα τους για τον τρόπο που δημιουργήθηκε το νέο Jazz. Αναβαθμισμένα, ελαφρύτερα εξαρτήματα ανάρτησης με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, ρεζερβουάρ καυσίμου τοποθετημένο στο κέντρο (καλύτερη κατανομή βάρους και μεγάλος χώρος αποσκευών στα 354 λίτρα), νέο, πιο γρήγορο σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση, νέα γεωμετρία εμπρός ανάρτησης και νέα αμορτισέρ, που για το «ευρωπαϊκό» Jazz είναι σκληρότερα. Τα εισαγωγικά αφορούν μόνο στο στήσιμο του αυτοκινήτου, καθώς το νέο μικρό της Honda είναι γνήσιο Made in Japan.

O 1.300άρης κινητήρας είναι κι αυτός νέος, όπως και το κιβώτιο, ενώ μια πλειάδα ηλεκτρονικών συστημάτων φροντίζουν για την καλύτερη δυνατή οδική συμπεριφορά και την προστασία της ζωής. Το AHA (Agile Handling Assist), για παράδειγμα, βελτιώνει τη δυναμική ευστάθεια του οχήματος, κυρίως στους απότομους ελιγμούς ή σε υψηλά πλευρικά φορτία. Λειτουργεί μέσω του συστήματος VSA (Vehicle Stability Assist) και εφαρμόζει πίεση πέδησης στους εσωτερικούς τροχούς όταν στρίβει το τιμόνι. Υπάρχει επίσης το γνωστό μπουκέτο ABS, EBD, Brake Assist και υποβοήθηση εκκίνησης σε ανωφέρεια. Επίσης, όλα τα Jazz που προορίζονται για την Ευρώπη εφοδιάζονται στάνταρ με το City-Brake Active System, που μέσω αποστασιόμετρου λέιζερ μετρά την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και φρενάρει αυτόματα το αυτοκίνητο. Και δεν τελειώσαμε. Μέσω κάμερας υλοποιείται το Advanced Driver Assist System, μια «ομπρέλα» συστημάτων προειδοποίησης σύγκρουσης, ανάγνωσης οδικών περιοριστικών πινακίδων, έξυπνης διατήρησης ταχύτητας βάσει ορίων από πινακίδες, προειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας και αυτόματης αλλαγής της λειτουργίας της μεγάλης σκάλας φώτων για να μην ενοχλούνται οι οδηγοί από το αντίθετο ρεύμα.

 

Man maximum, machine minimum

Αυτό είναι το motto της Honda. Πώς δηλαδή η τόση τεχνολογία να είναι φιλική, έτσι ώστε ο οδηγός να βρίσκεται σε πρώτο πλάνο χωρίς να «καπελώνεται» η οδηγική του διάθεση. Αν έχετε διαβάσει τα tech talk τούτης της δοκιμής, θα έχετε αντιληφθεί ότι το νέο Jazz είναι πακτωμένο με τόση τεχνολογία όσο λίγα supermini. Οπότε το man maximum έχει αντίκρισμα; Ας το ανακαλύψουμε.

Εχουμε στη διάθεσή μας το Jazz 1.3 CVT απόδοσης 102 ίππων με 123 Nm ροπής. Νούμερα «παράξενα» εμπρός στην υπεροπλία των turbo. Εκκινούμε και το ρελαντί μόλις που ακούγεται, οι δε κραδασμοί στο απόλυτο μίνιμουμ. Καλό αυτό. Τα άφθονα ηχομονωτικά υλικά αλλά και η ίδια η μηχανολογική υλοποίηση βοηθούν προς τούτο. Ξεκινάμε και το Jazzάκι αρχίζει να επιταχύνει κάπως ράθυμα. Η λειτουργία ECO Assist της Honda μεταβάλλει το φως φόντου του ταχύμετρου από λευκό σε πράσινο κατά τη διάρκεια της αποδοτικής οδήγησης. Οι αύξηση της ταχύτητας στο πρόγραμμα «D» του κιβωτίου CVT γίνεται ομαλά όπως όλα τα κιβώτια τέτοιου τύπου. Οι πρώτες λακκούβες έρχονται και μαζί η μεγάλη μας έκπληξη.

Το φιλτράρισμα των ανωμαλιών θυμίζει... Renault Clio. Ανεση λοιπόν, σταθερότητα στο εμπρός μέρος, ελάχιστες μετατοπίσεις και μηδενικοί τριγμοί στρέβλωσης. Σίγουρα ένα μεγάλο βήμα εμπρός έχουμε εδώ. Πατάμε βαθιά το πόδι στο γκάζι, το ταμπλό φωτίζεται μπλε και γρήγορα γρήγορα το επίπεδο θορύβου ανεβαίνει. Οχι τόσο ενοχλητικά όσο στο παλιό Jazz CVT, αλλά αυτά έχει η τεχνολογία CVT. Επιλέγουμε από τα paddles στο τιμόνι να κινηθούμε πιο σβέλτα.

Γίνεται. Στις 6.000 σ.α.λ όμως το κιβώτιο επανέρχεται αυτόματα στη θέση D. Ας αλλάξουμε λοιπόν στο σπορ S. Εδώ τα πράγματα είναι πιο «ζωντανά». Οι αλλαγές γίνονται μέσω των paddles λίγο πιο ζωντανές, φτάνουν μέχρι τον κόφτη και αν ξεχαστούμε, το κιβώτιο αλλάζει στην επόμενη ιδανική σχέση. Με αυτό το σύστημα μπορείς να κινηθείς πιο γρήγορα, αλλά πάλι με έναν λιγότερο δυναμικό τρόπο από ό,τι π.χ. με διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο. Εκεί πάντως που πραγματικά βγάζεις το καπέλο στους μηχανικούς της Honda είναι στο πώς το αυτοκίνητο στρίβει ή ελίσσεται στο όριο. Απλά άψογα. Υψηλό επίπεδο κρατήματος, μια υποψία μοναχά υποστροφής κι αν αφήσεις το γκάζι σε στροφή η υπερστροφή έρχεται τόσο γλυκά και εύκολα ελεγχόμενα (χάρη όχι μόνο στο Agile Handling Assist αλλά και στο hardware set-up) που σε κάνει να το επιδιώκεις για το... fun του πράγματος. Σε όλα αυτά να προσθέσουμε την εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση (μέχρι 7 λτ./100 χλμ.), απόρροια τόσο της αποδοτικότητας του συστήματος όσο και του σχετικά χαμηλού βάρους του αυτοκινήτου.

 

Το καλό να λέγεται

Διαβάσατε σχεδόν τα πάντα για το νέο Jazz. Ενα νέο -και όχι απλά βελτιωμένο- αυτοκίνητο που κρατά ψηλά τη σημαία της Honda σε μια απαιτητική κατηγορία. Η πληθώρα συστημάτων, η υψηλή τεχνολογία είναι δεδομένη, όπως και το σκληρό γιέν. Με αυτά κατά νου η βασική τιμή των 16.030 ευρώ για την εισαγωγική έκδοση με το -επίσης νέο- μηχανικό εξάρι κιβώτιο φαντάζει σαν... έντιμος συμβιβασμός. Το αυτοκίνητο δε της δοκιμής μας, η μεσαία εξοπλιστική έκδοση Comfort με το κιβώτιο CVT φτάνει τα 20.030 ευρώ. Χρήματα ίσως πολλά, αλλά το αυτοκίνητο είναι έξτρα ποιοτικό, με σεμιναριακή ευρυχωρία και πολυχρηστικότητα σε σχεδόν 4 μέτρα μήκος, που μπορεί άνετα να είναι το οικογενειακό σας αυτοκίνητο και με προίκα 5 χρόνια εγγύηση. Θα το θέλαμε φθηνότερο, αλλά ποτέ κανένα Honda δεν ήταν φθηνό. Το νέο Jazz κινείται στις κλίμακες της κατηγορίας του, με σύνθετες μηχανολογικές συγχορδίες, smooth μελωδία, ωραίο οδηγικό ρυθμό και σχεδιαστική αρμονία. Είναι λοιπόν jazz φέρνοντας έναν αέρα που μπορούν να τον εκτιμήσουν όσοι ξέρουν. Συγνώμη Thelonious... Ετσι είναι.