Aυτά ειναι τα -πενιχρά- σχέδια του Sergio Marchionne για το μέλλον της Fiat


Aν και είναι το πρώτο συνθετικό του ονόματος του γκρουπ FCA η Fiat αντιμετωπίζεται πλέον ως μία από τις μικρές μάρκες της εταιρίας χωρίς ιδιαίτερα μεγάλες βλέψεις για το μέλλον.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 3/6/2018

Στην πρόσφατη ομιλία του στους μετόχους του γκρουπ FCA όπου εξέθεσε το πρόγραμμα για το διάστημα 2018-2022 ο Sergio Marchionne εστίασε κυρίως στις εταιρίες που πιστεύει ότι έχουν την δυναμική να φέρουν κέρδη στην εταιρία, με πρώτη και καλύτερη την Jeep. Οι αναφορές του στην ιστορική Fiat ήταν εξαιρετικά περιορισμένες, και μάλλον θα στεναχωρήσουν τους φίλους της άλλοτε κραταιάς ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σύμφωνα με το νέο πλάνο για την επόμενη τετραετία, η Fiat θα κρατήσει στην γκάμα της μόνο δύο μοντέλα, το 500 και το Panda, ενώ τόσο το Punto όσο και το Tipo θα πάψουν να πωλούνται στην Ευρωπαϊκή αγορά (το πρώτο θα σταματήσει τελείως).

Η απόφαση αυτή πάρθηκε με βάση τα νούμερα των πωλήσεων, καθώς η Fiat κυριάρχησε στα μικρά μοντέλα στην Ευρώπη το 2017, με πωλήσεις 190.389 μονάδες για το 500 και 187.682 μονάδες για το Panda, τα οποία είχαν σχεδόν διπλάσιες πωλήσεις από το αμέσως επόμενο μοντέλο, το up! της VW.

Στα σχέδια της εταιρίας είναι να προχωρήσει η παρουσίαση ηλεκτρικών και υβριδικών εκδόσεων του 500, με έμφαση κυρίως σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό 500. Παράλληλα θα παρουσιαστεί και η station wagon έκδοση του 500, με το όνομα Giardiniera, που θυμίζει έντονα ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο με το ίδιο όνομα που κατασκεύαζε η Fiat στην δεκαετία του 60.

Σε ότι αφορά το Tipo που κατασκευάζεται στην Τουρκία, θα πάψει σταδιακά να έρχεται στην Ε.Ε. από την στιγμή που θα ισχύσουν οι πιο αυστηροί κανονισμοί ρύπων, αν και θα συνεχίσει να πωλείται σε τρίτες χώρες, όπως στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Το 124 Spider θα συνεχίσει να παράγεται καθώς υπάρχουν υποχρεώσεις απέναντι στην Mazda 

Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι πλέον κανένα αυτοκίνητο της εταιρίας δεν θα κατασκευάζεται εντός της Ιταλίας, καθώς η παραγωγή τους έχει μεταφερθεί στην Πολωνία, ενώ το ηλεκτρικό 500e που κυκλοφορεί στις ΗΠΑ κατασκευάζεται στο Μεξικό. 

Ο Marchionne διατήρησε τις επιλογές του ανοικτές ως προς το πού θα κατασκευάζονται τα νέα μοντέλα FIAT. «Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα πού θα κατασκευαστεί το ηλεκτρικό 500», είπε. Το σημερινό 500 κατασκευάζεται στο Tychy της Πολωνίας, ενώ το σημερινό 500e κατασκευάζεται στο Μεξικό και πωλείται μόνο στις ΗΠΑ

Σε ότι αφορά άλλες αγορές εκτός Ευρώπης, θα προσπαθήσει να κρατήσει το μερίδιό της στην Λατινική Αμερική (ιδίως στην Βραζιλία που είναι και η μεγαλύτερη αγορά) ενώ άλλες χώρες όπως στην Ασία (Κίνα για παράδειγμα) ή στον Ειρηνικό, μάλλον δεν θα υπάρχει παρουσία της Fiat. Όσο για τις ΗΠΑ, η Fiat θα παραμείνει εκεί προς το παρόν με το ηλεκτρικό 500e και για όσο υπάρχει κάποια σοβαρή ζήτηση στην εκεί αγορά. 

Σε γενικές γραμμές πάντως βλέπουμε μία σαφή τάση συρρίκνωσης της εταιρίας και περιχαράκωσής της σε λίγα και κερδοφόρα μοντέλα, ενώ πουθενά δεν ακούστηκε κάποια φράση για επιστροφή σε κατηγορίες που άλλοτε -όχι πολύ μακριά- η Fiat ήταν κυρίαρχος της Ευρωπαϊκής αγοράς.

Τέλος εποχής (και ίσως αρχής μιας άλλης) για την ιστορική ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, που αν γλίτωσε την χρεωκοπία στις αρχές της δεκαετίες του 2000 φαίνεται ότι οδηγείται στην απαξίωση με άλλοθι την... σωτηρία της.