Αυτές είναι οι ριζικές αλλαγές στον μεταφορικό «χάρτη» της Ελλάδας


Αλλάζει ριζικά στο εγγύς μέλλον ο μεταφορικός εμπορευματικός χάρτης της χώρας, με την ολοκλήρωση βασικών οδικών αξόνων αλλά και της ραχοκοκαλιάς του ελληνικού σιδηρόδρομου από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη

  • 12/2/2017

Όπως αποκαλύπτει το www.imerisia.gr και το ρεπορτάζ της κας Μαρίας Μόσχου, οι μεταφορές γίνονται πιο γρήγορες και πιο φθηνές προσφέροντας μειωμένες τιμές σε αγαθά και προϊόντα. Στο πλαίσιο αυτό πρωταρχικό ρόλο θα έχει το πρώτο εμπορευματικό κέντρο της χώρας στο Θριάσιο Πεδίο αλλά και η δημοπράτηση του νέου κέντρου στη Θεσσαλονίκη, που θα αλλάξουν τα δεδομένα και θα μετατρέψουν τη χώρα μας σε παγκόσμιο διαμετακομιστικό εμπορευματικό κέντρο.

Η ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων μέσα στους επόμενους μήνες του 2017 καθώς και του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, με πλήρη ηλεκτροκίνηση το 2018, η κατασκευή εμπορευματικών κέντρων, η ανάπτυξη logistics αλλά και η σιδηροδρομική σύνδεση με βασικά λιμάνια της χώρας δημιουργούν μία νέα μεταφορική δυναμική στην Ελλάδα προκαλώντας ντόμινο αλλαγών στις εμπορευματικές μεταφορές.

Για πρώτη φορά οι σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές ανταγωνίζονται μεταξύ τους με την ίδια δυναμική με μοναδικό κερδισμένο τον καταναλωτή, ο οποίος θα απολαμβάνει φθηνότερα προϊόντα.

Οι χρονοαποστάσεις συρρικνώνονται ενώ μέσα στο 2017 τροχοδρομούν στις ελληνικές ράγες και οι πρώτες ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες θα προσφέρουν εμπορευματικές μεταφορές.

Παράλληλα, η αναταραχή που επικρατεί στη γειτονική Τουρκία οδηγεί πολλές χώρες της Εγγύς Ανατολής στην αναζήτηση νέων τρόπων προσέγγισης των αγορών της Ε.Ε., προκειμένου να αποφύγουν οδεύσεις μέσα από την Τουρκία, δίνοντας ένα μεγάλο προβάδισμα στη χώρα μας.

 

Αυτοκινητόδρομοι

O κυκλοφοριακός χάρτης της χώρας αλλάζει ριζικά με την επίσημη παράδοση του πρώτου από τους πέντε αυτοκινητόδρομους που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 2007 με σύμβαση παραχώρησης.

Στα τέλη του προηγούμενου έτους, δόθηκαν σε κυκλοφορία τα τελευταία 3,5 χιλιόμετρα της Περιμετρικής Καλαμάτας, με τον Μορέα να αποτελεί τον πρώτο ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο στην επικράτεια.

Μετά την ολοκλήρωση του Μορέα, τον ερχόμενο Μάρτιο αναμένεται να ακολουθήσουν η Ιόνια Οδός, η Ολυμπία Οδός, ο Ε65 και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα στο τέλος Νοεμβρίου 2016 αγγίζει το 88%, ενώ τα μεγάλα και δύσκολα από τεχνικής απόψεως έργα όπως σήραγγες, γέφυρες και lane cover βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Σήμερα, στην Κορίνθου - Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες, και σ' αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.

Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονται σήμερα στη χώρα. Η διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού είναι σε άλλα σημεία μονόπλευρη και σε άλλη αμφίπλευρη. Έτοιμη μέχρι το Μάρτιο του 2017 θα είναι και η Ιόνια Οδός, καθιστώντας συντομότερα και ασφαλέστερα τα οδικά ταξίδια στη δυτική Ελλάδα. Πρόκειται για ένα έργο 196 χιλιομέτρων, από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου μέχρι την πόλη των Ιωαννίνων. Στην ίδια κατεύθυνση, με την παράδοση των σηράγγων σε Τέμπη και Πλαταμώνα - Σκοτίνα στα τέλη Μαρτίου ολοκληρώνεται η πλήρης ανάπτυξη του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός - Κλειδί, καθώς και ο οδικός άξονας Αθήνας - Θεσσαλονίκης που είχε αρχίσει να κατασκευάζεται στις αρχές της δεκαετίας του 1970.

 

Σιδηρόδρομος

Συντομότερο κατά μισή ώρα θα είναι το ταξίδι Θεσσαλονίκη - Αθήνα με τρένο από τον Ιούνιο του 2017, καθώς θα παραδοθεί το αναβαθμισμένο τμήμα της γραμμής Λιανοκλάδι - Τιθορέα, μήκους 54 χλμ. Πρόκειται για το πρώτο από τα τελευταία δύο τμήματα που είναι υπό κατασκευή και με τα οποία θα ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στο σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Το Μάρτιο του 2018 θα παραδοθεί και το δεύτερο και τελευταίο τμήμα Λιανοκλάδι - Δομοκός, μήκους 52 χλμ., οπότε η χρονοαπόσταση θα μειωθεί σε μόλις 3 ώρες και 25 λεπτά από 5 ώρες και 20 λεπτά που είναι σήμερα.

Στο τμήμα Τιθορέα ? Δομοκός ολοκληρώνεται η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων (ΣΓΥΤ), μήκους 106 χιλιομέτρων και εξοπλισμένης με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, τηλεπικοινωνίες και ηλεκτροκίνηση. Η ΣΓΥΤ θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη μονή γραμμή, φτωχών γεωμετρικών χαρακτηριστικών, μήκους 122 χιλιομέτρων.

Η νέα χάραξη έχει σχεδιαστεί για ταχύτητες 160-200 χλμ./ώρα, ξεκινά από το σιδηροδρομικό σταθμό Τιθορέας, κατευθύνεται ανατολικά διασχίζοντας το όρος Καλλίδρομο με δίδυμη σήραγγα μονής γραμμής, μήκους 9.038 μέτρων η καθεμία, και ακολουθώντας στη συνέχεια την πεδινή διαδρομή μέσω της πεδιάδας του Σπερχειού ποταμού καταλήγει στο σιδηροδρομικό σταθμό Λιανοκλαδίου.

Στη συνέχεια διασχίζει το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα μονής γραμμής, μήκους περίπου 7.000 μέτρων η καθεμία, και ακολουθώντας την πεδινή διαδρομή μέσω της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας ανέρχεται τον ορεινό όγκο του Δομοκού μέχρι τον ομώνυμο σιδηροδρομικό σταθμό.

Διαβάστε περισσότερα στο ΗΜΕΡΗΣΙΑ.gr.