Κυρώσεις από την κυκλοφορία ανασφάλιστου οχήματος


Στο προηγούμενο άρθρο μας ασχοληθήκαμε με τις ρυθμίσεις, που προβλέπει ο Νόμος 4261/2014, με τις οποίες επέρχονται ριζικές αλλαγές στην υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης από την κυκλοφορία οχημάτων (τροποποίηση ν.489/1976, όπως κωδικοποιήθηκε με το π.δ. 237/1986).

  • 13/2/2017

Ηλίας Αρ. Σύριος, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω

Στο άρθρο αυτό τονίσαμε ότι οι αλλαγές στη νομοθεσία διαμορφώνουν ένα νέο, πιο ξεκάθαρο και λειτουργικό σύστημα λειτουργίας της ασφαλιστικής σύμβασης. Παρακάτω θα αναφερθούμε στις κυρώσεις που προβλέπονται για όσους εντοπίζονται να κυκλοφορούν ανασφάλιστο όχημα. Ειδικότερα, οι κυρώσεις αυτές διακρίνονται σε διοικητικές, ποινικές και αστικές, ως εξής:

Διοικητικές κυρώσεις

Τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους παραβάτες που εντοπίζονται από τις αστυνομικές αρχές να κυκλοφορούν με ανασφάλιστο όχημα ανέρχονται σε: € 1.000 για τα λεωφορεία και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, € 500 για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και € 250 για τα δίκυκλα. Επιπλέον, στους εν λόγω παραβάτες αφαιρούνται η άδεια ικανότητας οδήγησης, η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος και οι πινακίδες για 6 μήνες. Ειδικά στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων που εμπλέκονται σε ατύχημα, ασχέτως ευθύνης του οδηγού τους, οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας αφαιρούνται για 2 χρόνια και, σε περίπτωση υποτροπής, για 3 χρόνια.

Ποινικές κυρώσεις

Οι ποινές που επιβάλλονται σε όσους συλλαμβάνονται να κυκλοφορούν με ανασφάλιστο όχημα και καταδικάζονται από τα ποινικά δικαστήρια είναι: ποινή φυλάκισης από 2 μέχρι 12 μήνες και χρηματική ποινή μέχρι € 3.000.

Αστικές κυρώσεις

Στην περίπτωση εμπλοκής ανασφάλιστου οχήματος σε τροχαίο ατύχημα από υπαιτιότητα του οδηγού του, τότε αυτός (οδηγός), ο ιδιοκτήτης και ο κάτοχος του οχήματος ενέχονται, καθένας σε ολόκληρο και απεριόριστα, σε αποζημίωση των ζημιωθέντων. Στην περίπτωση που οι ζημιωθέντες αποζημιωθούν από το ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ, το οποίο εκ του νόμου καλύπτει, με κάποιους περιορισμούς, την ευθύνη από την κυκλοφορία ανασφάλιστων οχημάτων, τότε, τα παραπάνω εμπλεκόμενα πρόσωπα (οδηγός, ιδιοκτήτης, κάτοχος του ανασφάλιστου οχήματος), ευθύνονται, επίσης καθένας σε ολόκληρο, σε αποζημίωση του Επικουρικού Κεφαλαίου και για ποσό ίσο προς το καταβληθέν στους ζημιωθέντες.

Οι νομικές συμβουλές έχουν ισχύ κατά την περίοδο δημοσίευσής τους στην έντυπη έκδοση του περιοδικού Car and Driver και μπορεί να έχουν ωστόσο τροποποιηθεί.