Felipe Massa, ο τελευταίος της μεγάλης βραζιλιάνικης σχολής!


Η σεζόν της Formula 1 ολοκληρώθηκε στο Άμπου Ντάμπι, με έναν αγώνα που ομολογουμένως πολύ σύντομα θα έχουμε ξεχάσει. Προσπεράσεις ελάχιστες, μονομαχίες λίγες, «ήρεμος» αγώνας για την πλειοψηφία των πιλότων, με τον σκηνοθέτη να αναζητά εναγωνίως κάποιο εντυπωσιακό πλάνο για να… γεμίσει τον τηλεοπτικό χρόνο.

Νίκη για τον Valtteri Bottas, βάθρο για Hamilton και Vettel, έκτη θέση για τον εκπληκτικό Nico Hulkenberg, ο οποίος έκανε… απόσβεση των χρημάτων που δαπανά η Renault για το συμβόλαιό του, μιας και έδωσε στη γαλλική ομάδα τους πόντους που χρειαζόταν ώστε να ξεπεράσει στη βαθμολογία την Toro Rosso και να καρπωθεί 6,5 εκατομμύρια δολάρια παραπάνω απ’ αυτά που θα της έδινε η έβδομη θέση στην τελική κατάταξη.

Τα βλέμματα όλων, όμως, έπεσαν σε έναν άνθρωπο, ο οποίος με την παρουσία του κόσμησε τα τελευταία 15 χρόνια τη Formula 1. Ο Felipe Massa είπε οριστικά «αντίο» στην κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ, καθώς είδε πως η Williams δεν επιθυμούσε να επεκτείνει για τέταρτη σεζόν τη συνεργασία μαζί του και σε καμία περίπτωση δεν ήθελε να οδηγήσει ένα μονοθέσιο μικρότερης ομάδας το 2018.

«Obrigado Felipe» μέσα από την καρδιά μας, λοιπόν! Τα… δύσκολα για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της Βραζιλίας, όμως, τώρα ξεκινούν. «Ordem e progresso», δηλαδή «τάξη και πρόοδος» είναι το μήνυμα πάνω στη σημαία της λατινοαμερικάνικης χώρας. Φαίνεται, ωστόσο, πως ούτε «τάξη» αλλά ούτε και «πρόοδος» υπάρχει στο βραζιλιάνικο motorsport.

Για πρώτη φορά έπειτα από 48 χρόνια η Βραζιλία δεν θα έχει πιλότο στη Formula 1. Από το 1970 και την πρώτη εμφάνιση του Emerson Fittipaldi, η χώρα της σάμπα είχε πάντοτε τουλάχιστον έναν εκπρόσωπο στην κορυφαία μορφή μηχανοκίνητου αθλητισμού. Και μάλιστα υψηλού επιπέδου πιλότους, Πρωταθλητές στην πλειοψηφία τους, όπως ο Emmo (1970-1980), ο Nelson Piquet (1978-1991), ο Ayrton Senna (1984-1994) κι άλλους που έφτασαν πολύ κοντά στον τίτλο, όπως ο Rubens Barrichello (1993-2011) κι ο Felipe Massa (2004-2017).

Και με δεκάδες άλλους να τους πλαισιώνουν κατά καιρούς, σημειώνοντας μικρές ή μεγαλύτερες επιτυχίες. Η τελευταία δεκαετία, όμως, έδειχνε που όδευε το πράγμα. Από το 2008 κι ένθεν, πέραν του Massa δεν είδαμε κάποιον άλλον σπουδαίο Βραζιλιάνο πιλότο στη Formula 1. Οδηγοί όπως ο Nelson Piquet junior κι ο Bruno Senna μόνο στα επώνυμα θύμιζαν τους διάσημους προγόνους τους. Κι άλλους, όπως ο Lucas di Grassi και ο Felipe Nasr ποτέ δεν έκαναν αισθητή την παρουσία τους στη Formula 1 και σύντομα αποτέλεσαν παρελθόν από το σπορ.

Θα καταφέρει, άραγε, ο Sergio Sette Camara από τη Formula 2 να κρατήσει ψηλά τη σημαία της Βραζιλίας τα επόμενα χρόνια; Ή μήπως ήρθε η ώρα για ένα δυναμικό restart των Βραζιλιάνων; Ίδωμεν…