Η Tesla και ο Tesla


«Το παρόν είναι δικό τους. Το μέλλον, για το οποίο δούλεψα πραγματικά, είναι δικό μου». NikolaTesla.

Ο Elon Musk, ο ιδρυτής της «Tesla Motors», σε συνέντευξή του το 2008, επισήμανε ότι ονόμασε έτσι την εταιρεία του επειδή είχε μάθει ότι ο εφευρέτης του ηλεκτροκινητήρα εναλλασσόμενου ρεύματος ήταν κάποιος Nikola Tesla. Τότε, είχε ομολογήσει πως δεν γνώριζε πολλά γι’ αυτόν αλλά χρησιμοποίησε τη δημιουργία του (και το επίθετό του) για να αλλάξει τα δεδομένα στην Αυτοκινητοβιομηχανία. Η αρχή έγινε στις 20 Ιουλίου 2006, στη Santa Monica (Καλιφόρνια), όταν ο Musk και τα... μούσκουλα του Arnold Schwarzenegger αποκάλυψαν το πρώτο μοντέλο της εταιρείας, το Roadster.

Μάλιστα, ο διάσημος ηθοποιός, Κυβερνήτης της αμερικανικής πολιτείας τότε, υπό το πρίσμα της προστασίας του περιβάλλοντος αγόρασε ένα Roadster για να δείξει έμπρακτα την υποστήριξή του στην προσπάθεια.

Γιατί όμως, Tesla; Την απάντηση τη δίνει η ζωή και η ιστορία του Σέρβου επιστήμονα ο οποίος άλλαξε πολλά με τις εφευρέσεις του, με τη φιλοσοφία του, με την πρωτοποριακή σκέψη του, με την ενασχόλησή του με πολλά από τα μυστήρια των φυσικών φαινομένων. «Φύσις κρύπτεσθαι φιλεί», όπως μας κληροδότησε ο Ηράκλειτος, αφήνοντάς μας να αναρωτιόμαστε διαχρονικά. Όμως, σύμφωνα με τους βιογράφους του και με όσα έχει γράψει και έχει πει ο ίδιος, ο Tesla κατάφερε να κοιτάξει πίσω από το πέπλο της, να δει τα «μυστικά» της και φανερώσει κάποια από αυτά. Ή τουλάχιστον όσα από αυτά έκρινε ότι θα μπορούσε να εμπιστευτεί στον άνθρωπο, ο οποίος -μεταξύ άλλων- είναι και αυτοκαταστροφικός.

Ο Tesla θεωρείται από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της επιστημονικής κοινότητας. Όσοι τον θαυμάζουν, τον χαρακτηρίζουν ως πρωτοπόρο, οραματιστή, διορατικό, πραγματικό φιλόσοφο της επιστήμης, ως τον άνθρωπο που διείδε το μέλλον και το όρισε σε σημαντικό βαθμό με τις εφευρέσεις του και τις μελέτες του στον ηλεκτρομαγνητισμό και την ελεύθερη μεταφορά ενέργειας.

Πέραν αυτών, τον χαρακτηρίζουν ως εκκεντρικό, απόμακρο και ιδιόρρυθμο άνθρωπο ο οποίος ενδιαφερόταν για την κατανόηση των γνώσεων της Φύσης και όχι για το κέρδος από την εμπορική εκμετάλλευση των εφευρέσεων του. Παρότι οι τελευταίες ήταν πολλές -έχει καταχωρισμένες περισσότερες από 700 ευρεσιτεχνίες- ήταν θεωρητικός και στοχαστής.

Τι σχέση έχει ο Nikola Tesla με τον Elon Musk; Καμία.

Όσοι θέλουν να φτιάξουν το προφίλ του ιδρυτή της «Tesla Motors» στέκονται σε χαρακτηρισμούς όπως πρωτοπόρος, οραματιστής, επίμονος, ως ένας άνθρωπος που μπορεί να έχει τα πόδια του στη γη αλλά το βλέμμα του στο διάστημα, που σκέφτηκε να αλλάξει την καθημερινότητα όλων μας μέσω του διαδικτύου, τις συνήθειές μας. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο κατάφερε να υλοποιήσει τις προθέσεις του αλλά με αμφιλεγόμενα -προς το παρόν- αποτελέσματα.

Ο Musk δεν παύει να είναι ένας επιχειρηματίας που κάποια στιγμή πρέπει να «δείξει το χρήμα» (sic) στους μετόχους των εταιρειών που έχει συστήσει. Αναπόφευκτα, χρησιμοποιεί τις εφευρέσεις του Tesla, όπως κάνουμε όλοι μας στην καθημερινότητά μας ακόμα και αν δεν το γνωρίζουμε. Σε ό,τι αφορά την «Tesla Motors», τα δεδομένα αλλάζουν σταδιακά καθώς οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν αρχίσει να ασχολούνται εντατικότερα και εμβριθέστερα με την ηλεκτροκίνηση. Τα δεδομένα για τον Musk θα γίνονται δυσχερέστερα αναφορικά με τον ανταγωνισμό που θα αντιμετωπίζει εφεξής, επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα θέλουν το δικό τους μερίδιο αγοράς και κερδών και προφανώς θα το διεκδικήσουν. Σαφώς, έχουν τις δυνατότητες να το πράξουν ευκολότερα απ’ ό,τι μπορεί η «Tesla Motors».

Ο Nikola Tesla έμεινε στην ιστορία ως μια ξεχωριστή προσωπικότητα. Η επιστημονική κοινότητα τον έχει κατατάξει και τον έχει αποδεχθεί στο βαθμό που αναγνωρίζει ως επιστημονικώς ορθά τα επιτεύγματά του, εφευρέσεις και θεωρίες του.

Ο Elon Musk δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς και ο χρόνος θα δείξει πόσο θα γίνει αποδεκτός από την «επιχειρηματική κοινότητα» ως ένας από τους σημαντικότερους αυτής ή όχι. Τουλάχιστον, προσπάθησε, δημιούργησε και κατάφερε να επιταχύνει τις εξελίξεις αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση και να δραστηριοποιήσει τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες ν’ ασχοληθούν εντονότερα με αυτή.