Απόσυρση: Η στιγμή για ένα «PASS» στον κλάδο του αυτοκινήτου έχει φτάσει!


Κίνητρα αντικατάστασης παλαιών αυτοκινήτων επιζητά η αγορά για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά και για να αντιμετωπιστεί η άνοδος των τιμών.

Η ελληνική αγορά του αυτοκινήτου δεν έχει καταφέρει να βρει ακόμη τον βηματισμό της, συνεχίζοντας να έχει ανοικτές τις πληγές της από την περίοδο των μνημονίων και, ίσως περισσότερο από άλλες μεσογειακές αγορές, την πρόσφατη πανδημία το κορωνοϊού.

Η αλήθεια είναι πως η χώρα μας είναι πιο ευάλωτη σε «κρίσεις» λόγω των πολιτικοοικονομικών της ιδιαιτεροτήτων, αλλά και της έλλειψης ενός σταθερού περιβάλλοντος σε ό,τι έχει να κάνει με τη φορολογία, το επιχειρείν και την καταναλωτική πίστη.

Με μια απλή ανάγνωση στα στατιστικά στοιχεία των πωλήσεων (ΣΕΑΑ), θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για success story το 2023 στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου βλέποντας το ποσοστό αύξησης για το πρώτο εξάμηνο στο 28,4% (70.362 ταξινομήσεις, συνολικά), που είναι αρκετά μεγαλύτερο από τον μέσο όρο ανάπτυξης της ευρωπαϊκής αγοράς (17,9%)! Αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι…

Ένα μεγάλο ποσοστό από αυτές τις ταξινομήσεις, που υπολογίζεται στο 65%, είναι εταιρικές (!), δηλαδή αυτοκίνητα που θα παραδοθούν σε εταιρείες leasing και RAC, αποτέλεσμα της ανόδου των τιμών των αυτοκινήτων και της αδυναμίας των νοικοκυριών να μπορέσουν να αγοράσουν ένα καινούργιο ΙΧ.

Με δεδομένο ότι δεν προβλέπεται κάποια σταθεροποίηση στις τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων στο άμεσο μέλλον, είναι αναμενόμενο πως οι ιδιωτικές πωλήσεις θα επιβραδυνθούν περισσότερο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια στις μεταφορές και στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς όλο και λιγότεροι ιδιώτες θα έχουν τη δυνατότητα να αντικαταστήσουν το παλαιό τους αυτοκίνητο.

Χαμηλές πτήσεις

Χαρακτηριστικές είναι οι προβλέψεις των ανθρώπων της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου στους οποίους απευθυνθήκαμε, που σε καμία περίπτωση δεν διαβλέπουν να επιστρέφουμε στις υψηλές «πτήσεις» άνω των 200.000 ταξινομήσεων ανά έτος τα επόμενα χρόνια, βάζοντας τον πήχη στην περιοχή των 150.0000-160.000 ταξινομήσεων τον χρόνο για δύο βασικούς λόγους:

Ο πρώτος έχει να κάνει, όπως προαναφέρθηκε, με την αλματώδη αύξηση των τιμών των ΙΧ η οποία συνιστά τροχοπέδη στον μέσο Έλληνα που αμείβεται χαμηλότερα από τον μέσο Ευρωπαίο, έχοντας, παράλληλα, πληγεί περισσότερο από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό.

Ο δεύτερος με τη διακράτηση ενός μεγάλου στόλου παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ που κυκλοφορούν στους δρόμους της επικράτειας ή καταλαμβάνουν… μονίμως μια θέση στάθμευσης με κατατεθειμένες τις πινακίδες. Επειδή τα περισσότερα από αυτά τα αυτοκίνητα έχουν επιβαρυνθεί με υψηλούς φόρους και έχουν απαξιωθεί, οι ιδιοκτήτες τους αποφεύγουν να τα αποσύρουν χωρίς κάποιο κρατικό όφελος…

Για τον πρώτο λόγο, τα βασικά αίτια είναι γνωστά, λόγω της μείωσης της παραγωγής οχημάτων, από την έλλειψη μικροτσίπ και άλλων εξαρτημάτων, την αλματώδη αύξηση του ενεργειακού κόστους και πολλών υλικών, τα πολύ ακριβότερα μεταφορικά, τα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα (ηλεκτροκίνηση, Euro7), αλλά και τις αναταράξεις που επέφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Βεβαίως, εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε και τις κερδοσκοπικές τάσεις που δεν απέφυγαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς πλέον δεν διαγκωνίζονται για την πρωτιά στις πωλήσεις, αλλά μόνο για τα ποσοστά κέρδους ανά αυτοκίνητο, καταγράφοντας ιστορικά ρεκόρ κερδοφορίας, είναι η αλήθεια, σε μια εποχή παρατεταμένης κρίσης...

Αυτά, βεβαίως, μπορεί να αφορούν συνολικά στην παγκόσμια αγορά, ωστόσο ο Έλληνας με το χαμηλότερο βιοτικό επίπεδο τα βιώνει δυσμενέστερα έχοντας στην πλάτη του και το βάρος ενός αδηφάγου φορολογικά κράτος. Η ουσία είναι πως η δυναμική της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, βάσει πληθυσμιακών χαρακτηριστικών, είναι για περισσότερες από 200.000 πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ανά έτος, κάτι που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πυροδοτήσουν οι εταιρικές πωλήσεις, όσο υψηλή κι αν είναι η ζήτηση και λόγω τουρισμού.

Άποψή μας, όπως ακριβώς με τις επιδοτήσεις διάδοσης της ηλεκτροκίνησης που σωστά έχουν δοθεί, η κυβέρνηση θα πρέπει να μεριμνήσει με ένα σταθερό πολυετές πρόγραμμα να δώσει κίνητρα απόσυρσης παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ, ώστε να φύγουν από την κυκλοφορία όσα ρυπαίνουν, δεν παρέχουν ασφάλεια ή καταλαμβάνουν μια πολύτιμη θέση στάθμευσης, παραμένοντας… αγκυροβολημένα για χρόνια.

Μόνον έτσι θα μπορέσει ο μέσος Έλληνας να δρομολογήσει ένα πρόγραμμα αντικατάστασης του παλαιού αυτοκινήτου του με ένας νέας τεχνολογίας και όχι απαραίτητα ηλεκτρικό. Όπως ακριβώς δόθηκαν τα διάφορα «PASS» σε συγκεκριμένους κλάδους της αγοράς, έτσι θα μπορούσαν να δοθούν και στους υποψηφίους αγοραστές ΙΧ, εφόσον θέλουμε να μειώσουμε τους ρύπους για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή και να βγάλουμε από τους δρόμους τα επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ.