Αυτοκίνηση μέσω συνδρομητικών προγραμμάτων: Γίνεται;


Μέσω συνδρομητικών πακέτων οι κατασκευαστές επιχειρούν να μεγιστοποιήσουν τα έσοδά τους μετά την πώληση, παρέχοντας πρόσβαση σε ήδη εγκατεστημένες υπηρεσίες ή εξοπλισμό με έξτρα χρέωση, όπως, για παράδειγμα, τα… ηλεκτρικά καθίσματα.

Δεν απέχουμε πολύ από την εποχή που τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα είναι η μοναδική επιλογή στους υποψηφίους αγοραστές και ήδη οι κατασκευαστές έχουν ξεκινήσει να στρώνουν το έδαφος.

Όπως όλα δείχνουν, αυτή η νέα γενιά οδηγών –ή καλύτερα, χρηστών– δεν θα ενδιαφέρεται για την εμπειρία της οδηγικής απόλαυσης, κάτι αδιαπραγμάτευτο στα καλά αυτοκίνητα της εποχής μας, αλλά για το πόσο γρήγορα και με ασφάλεια θα ταξιδέψουν από το σημεία Α στο σημείο Β, έχοντας πάντοτε πρόσβαση στα προσωπικά ή επαγγελματικά τους data και ό,τι άλλο ορίζει η έννοια «διασυνδεσιμότητα».

Αυτή η νέα γενιά των υποψηφίων αγοραστών αυτοκινήτων εκπαιδεύεται ήδη στο να αφήσει στην άκρη το παραδοσιακό μοντέλο της ιδιοκτησίας και να επιλέξει εκείνο της μίσθωσης, που προσφέρει λιγότερες δεσμεύσεις και περισσότερη ελευθερία στις επιλογές. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζονται οι υποστηρικτές της, χωρίς να σημαίνει πως εντέλει ισχύει.

Θα έλεγε κανείς  πως το αυτοκίνητο του μέλλοντος, που –ξεκάθαρα– θα είναι ηλεκτρικό, θα μετασχηματιστεί σε gadget, όπως ακριβώς το κινητό τηλέφωνο σήμερα, που εκτός από τη  βασική του λειτουργία (εν προκειμένω, τηλεφωνικές κλήσεις), μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερες υπηρεσίες. Κάποιες από αυτές περιλαμβάνονται στο δωρεάν «πακέτο» εφαρμογών κατά την αγορά, ενώ κάποιες άλλες πιο εξειδικευμένες, μπορούν να ξεκλειδώσουν ακόμα και μετά την πώληση, με επιπλέον χρέωση ή μηναία συνδρομή. Αν παρατηρήσουμε κινήσεις γνωστών αυτοκινητοβιομηχανιών, θα δούμε ότι έχουν υιοθετηθεί μοντέλα μάρκετινγκ εταιρειών, όπως η Apple, σε ό,τι αφορά στην πρόσβαση σε συγκεκριμένες λειτουργίες του οχήματος, ακόμα και στον έλεγχο της επιλογής γνήσιων ανταλλακτικών. Μέσα από την εξέλιξη ειδικών λογισμικών, μπορούν να διεισδύσουν στην καθημερινότητά μας, αποκτώντας πληροφόρηση για το πώς χρησιμοποιούμε τα προϊόντα τους. 

Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, το γεγονός πως το δημοφιλές iPhone, έπειτα από μια αναβάθμιση, μπορούσε να ενημερώσει τον χρήστη σε περίπτωση που χρησιμοποιηθεί ένα after market ανταλλακτικό. Μάλιστα, εάν κάποιος επέλεγε να αντικαταστήσει την οθόνη με μία όχι γνήσια, τότε αυτομάτως η Apple καταργούσε τη λειτουργία αναγνώρισης προσώπου (FaceID). Έπειτα από τις σφοδρές αντιδράσεις, η εταιρεία έκανε πίσω αποσύροντας την πλήρη απαγόρευση αυτής της εφαρμογής, ειδοποιώντας μόνον τον χρήστη.

Ανάλογα περιστατικά παρατηρούνται και στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς ήδη κάποιες εταιρείες έχουν προσφύγει σε αυτές τις μεθόδους, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους μετά την πώληση. Υπάρχουν περιπτώσεις, όπου το λογισμικό εντοπίζει τις αλλαγές που έχει κάνει μόνος του ο ιδιοκτήτης και στη συνέχεια τις αχρηστεύει πλήρως ή μερικώς. Για παράδειγμα, η Tesla εντοπίζει εξαρτήματα που είναι άλλου κατασκευαστή, παρότι ορισμένα από τα δικά της εξαρτήματα έχουν εξαντληθεί σε ΗΠΑ ή Ευρώπη.

Σε άλλες περιπτώσεις, κατασκευαστές επιχειρούν να αποκλείσουν την πρόσβαση του πελάτη τους σε ορισμένες εγκατεστημένες λειτουργίες ή δυνατότητες του αυτοκινήτου, χωρίς επιπλέον χρέωση, όπως, για παράδειγμα, την καλύτερη επιτάχυνση του οχήματος ή… την ενεργοποίηση των θερμαινόμενων καθισμάτων. Προϋπόθεση, μια μηνιαία συνδρομή για αυτές τις υπηρεσίες, ενώ, σε αντίθετη περίπτωση, αν κάποιος προσπαθήσει να τις ενεργοποιήσει παράτυπα, τότε ο κατασκευαστής μπορεί να λειτουργήσει σχεδόν «τιμωρητικά», έχοντας τη δυνατότητα να καταργήσει άλλες λειτουργίες τού αυτοκινήτου.

Είναι δεδομένο ότι όλο αυτό σήμερα  μας φαίνεται τουλάχιστον παράδοξο, δηλαδή να έχεις αγοράσει ένα αυτοκίνητο δυνητικά ανυπέρβλητων ικανοτήτων και με πληρέστατο εξοπλισμό, αλλά για να το απολαύσεις στο μάξιμουμ (αλήθεια, από πότε η επιτάχυνση είναι… υπηρεσία;), να πρέπει να πληρώνεις κάθε μήνα μία επιπλέον συνδρομή. Είναι σαν να σου ζητά ο εργολάβος του σπιτιού σου μηνιαίο χαράτσι για να ενεργοποιήσεις τα εγκατεστημένα κλιματιστικά! Μπορεί να περνάμε στην εποχή των εφαρμογών, μέσω των οποίων προσφέρονται απίστευτες δυνατότητες στον χρήστη, όπως η ενεργοποίηση  υπηρεσίες ή συσκευών εξ αποστάσεως δωρεάν ή με μηνιαία συνδρομή, ωστόσο θα πρέπει να προσέξουμε μη φτάσουμε στην υπερβολή. Το εάν όλο αυτό παγιωθεί και στον χώρο της αυτοκίνησης με τα πανάκριβα, πλέον, προϊόντα, από το αγοραστικό κοινό εξαρτάται. Δηλαδή από εμάς…