Έξυπνες και απλές συμβουλές για την οδήγηση των σύγχρονων τζιπ


Η τετρακίνηση και η αυξημένη απόσταση από το έδαφος, μπορεί να είναι τα βασικότερα πλεονεκτήματα των εξαιρετικών ικανοτήτων των «τζιπ» στις εκτός δρόμου διαδρομές, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν ανυπέρβλητες δυνατότητες. Μέχρι που φτάνουν τα όριά τους, τι πρέπει να προσέξετε.

Σε κάθε περίπτωση ελπίζουμε το κείμενο που ακολουθεί να σας βρίσκει σε κάποια παραλία και όχι σε κάποια… κοινή, αλλά σε εκείνη με έναν «X» βαθμό δυσκολίας που προσεγγίσατε με το off road όχημα σας. Σε παραλία που με πολύ απλά λόγια χαρακτηρίζουμε «δυσπρόσιτη» για ένα συμβατικό όχημα…

Για να φθάσατε σημαίνει ότι: α) διαθέτετε τζιποειδές όχημα και β) έχετε την οδηγική ικανότητα για να το κάνετε.

Αν όχι, γιατί «κάτι πήγε στραβά» ενώ το προσπαθήσατε αξίζει να διαβάσετε το πιο κάτω κείμενο που προσφέρει απλοποιημένες συμβουλές οδήγησης ενός τζιποειδούς… Το ίδιο (αξίζει) και για εσάς που σχεδιάζεται να το κάνετε!

Ξεκινάμε με το εύλογο ερώτημα: Είναι όλα… τζιπ;

Καταρχάς, να διαχωρίσουμε τις φυλές των τζιπ που κυκλοφορούν… ανάμεσά μας:

Α) Τα καθαρόαιμα off road εκείνα δηλαδή που έχουν πιο αυξημένη απόσταση από το έδαφος, δυνατούς σε ροπή κινητήρες, με επιλογή εμπλοκή τετρακίνησης και κιβώτιο υπο-πολλαπλασιασμού ταχυτήτων (κοντό). Βεβαίως και «μπλοκέ» διαφορικό/ά. Για την καλύτερη κατανόηση θα αναφέρουμε το παράδειγμα του Jeep Wrangler, που ακόμη και στη νέα του γενιά διατηρεί την παράδοση. Το ίδιο και το πιο ταπεινό Suzuki Jimny!

Β) Τα SUV (π.χ. Nissan QasqhaiToyota RAV4, VW Tiguan, κ.α.) που διαθέτουν αυτόματη τετρακίνηση (σε κάποιες περιπτώσεις και με επιλογή lock 50:50), έχουν ικανή απόσταση από το έδαφος, αλλά και πολλά ηλεκτρονικά που θεωρητικά μπορούν να «αντικαταστήσουν» κάποια μηχανολογικά επιτεύγματα των καθαρόαιμων 4Χ4 (μπλοκέ διαφορικά, αερανάρτηση), στην πράξη όμως μπορεί να μην είναι ακριβώς έτσι. Στην κατηγορία αυτή προσφάτως έxoυν προστεθεί και τα προσθιοκίνητα SUV (ή Crossover), τα οποία με ατού την αυξημένη απόσταση και τις καλές «γωνίες», αλλά και κάποια ηλεκτρονικά βοηθήματα (ρυθμίσεις Traction Control) μπορούν να πατήσουν με αξιώσεις χώμα (π.χ. Peugeot 3008, Citroen C3 Aircross, Renault Captur, κ.α.).

Kοινός παρονομαστής ανεξάρτητα από την κατηγορία είναι το σωστό ελαστικό (το πιο μάχιμο 4Χ4 να έχεις, άμα τα ελαστικά σου είναι ακατάλληλα, π.χ. φθαρμένα ή ασφάλτινα θα κολλήσεις στην πρώτη δυσκολία), αλλά και οι ικανότητες του οδηγού. Ικανότητες που έχουν να κάνουν με τις εμπειρίες του, αλλά και με το πόσο καλά ξέρει το αυτοκίνητο που οδηγεί…

Όπως και να έχει τα διαφόρου τύπου τζιποειδή, μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να κοστίζουν μια περιουσία, όμως προσφέρουν μοναδικές συγκινήσεις, αρκεί βεβαίως να μην χαραμίζονται στα... «κακοτράχαλα» πεζοδρόμια του Κολωνακίου και στις «βουνοπλαγιές» των Βορείων προαστίων.

Τα οχήματα αυτά, μπορεί να προσφέρουν την δυνατότητα κίνησης σε επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση ή δύσκολες διαδρομές (χιόνι, λάσπη, πέτρες), όμως αυτό δεν σημαίνει ότι διαθέτουν ανυπέρβλητα όρια, όπως φυσικά το ίδιο ισχύει και για τον οδηγό ως προς τις ικανότητές του...

Το σημαντικότερο στην όλη υπόθεση είναι η επίγνωση από την πλευρά του οδηγού των δυνατοτήτων του και δευτερευόντως των ορίων του αυτοκινήτου, ώστε μια φαινομενικά αθώα εξόρμηση να μην εξελιχθεί δυσάρεστα.

Με όλα αυτά δεν θέλουμε να σας τρομοκρατήσουμε, αλλά να σας επιστήσουμε την προσοχή. Σεβαστείτε τους νόμους της φύσης και σε καμία περίπτωση μην έχετε την εντύπωση πως το «θηρίο» σας είναι ασταμάτητο. Μόνο έτσι θα απολαύσετε με ασφάλεια τα χόμπι σας και την αγάπη σας για τις εξορμήσεις.

Μικρές και έξυπνες συμβουλές

  • Στην άσφαλτο το τζίπ θέλει ειδική μεταχείριση. Το αυξημένο-και υψηλό-κέντρο βάρους συνεπάγεται μεγαλύτερες αδράνειες, άρα ευαισθησία σε θέματα ευστάθειας στις μεγάλες ταχύτητες. Οπότε διάφοροι ελιγμοί απαγορεύονται.
  • Εκτός δρόμου, η λεπτομερής γνώση των βοηθητικών συστημάτων του αυτοκινήτου είναι βασική.
  • Είναι πασιφανές ότι εάν κινείστε σε εδάφη με ολισθηρές επιφάνειες η εμπλοκή της τετρακίνησης είναι επιβεβλημένη.
  • Σε εδάφη με ανωφέρειες(και αντιστρόφως), η χρήση του κιβωτίου με τις «κοντές» σχέσεις είναι η καταλληλότερη, όπως και στην περίπτωση ρυμούλκησης.
  • Eάν διαθέτετε όχημα με αυτόματη εμπλοκή της τετρακίνησης(SUV), τότε έχετε υπόψη σας ότι η δυνατότητές του είναι σαφώς πιο υποδεέστερες από αυτές ενός «καθαρόαιμου» τζιπ.
  • Η επιλογή του σωστού τύπου ελαστικών, αποτελεί τον Νο1 παράγοντα για τις όποιες ικανότητες εκτός δρόμου, οποιουδήποτε τζιπ.
  • Μην ξεγελιέστε όσοι έχετε ένα προσθιοκίνητο SUV/Crossover. Αν θέλετε να πάτε λίγο πιο μακριά, επιλέξτε έναν αντίστοιχο τύπο ελαστικού.