Γιατί λέμε ΟΧΙ στη χρήση του κινητού τηλεφώνου στο αυτοκίνητο!


Εξαιρετικά επικίνδυνη για τη δημόσια Υγεία η χρήση κινητού από τον οδηγό λόγω απόσπασης προσοχής. Ανησυχητικά τα στοιχεία ερευνών, καμία σχετική πρόνοια από το νέο Κ.Ο.Κ.

Στην πρόσφατη «αναθεώρηση» το Κ.Ο.Κ., υπήρξαν αρκετές αλλαγές σε ότι αφορά τα πρόστιμα, τον τρόπο πληρωμή τους, τη διαβάθμιση επικινδυνότητας των παραβάσεων, τα εισοδηματικά κριτήρια που τελικά μπήκαν (παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις μέχρι την τελευταία στιγμή), αλλά και τη θέσπιση διοικητικών μέτρων για παραβάσεις όπως χρήση του κινητού τηλεφώνου κ.α. (Διαβάστε σχετικά άρθρα ΕΔΩ, ΕΔΩ και ΕΔΩ).

Επί της ουσίας πέραν της αύξησης των προστίμων με τη διαχρονικά ίδια… εισπρακτική λογική, αλλά και την φιλοτέχνηση ενός… φιλολαϊκού προσωπείου της κυβέρνησης δίκην «εισοδηματικών κριτηρίων», ουδείς πιστεύει ότι έχει αλλάξει κάτι, τουλάχιστον προς το καλύτερο. Όπου «καλύτερο» θεωρούμε τη μείωση των Τροχαίων ατυχημάτων. Αυτός δεν θα πρέπει να είναι ο στόχος της όποιας «βελτίωσης» κατά καιρούς δέχεται ο Κώδικας Οδικής Ασφάλειας;

Θα μπορούσε κατά την άποψή μας, ο αναθεωρημένος Κ.Ο.Κ. να προβλέπει και το «προλαμβάνειν» και το πώς θα βγάλει στους δρόμους καλύτερους οδηγούς, ακόμη και να «διορθώσει» εκείνους που κυκλοφορούν έχοντας μια εσφαλμένη συμπεριφορά, επικίνδυνη για τη δημόσια Υγεία.

Δείτε τι συμβαίνει σήμερα στους δρόμους. Η έλλειψη οδικής αγωγής, η πλημμελέστατη εκπαίδευση των νέων οδηγών και η στρεβλή οδηγική κουλτούρα έχουν ως αποτέλεσμα κωμικοτραγικές καταστάσεις.

Η πλειονότητα των Ελλήνων οδηγών δεν γνωρίζει τι είναι ΛΕΑ γι΄ αυτό και τη χρησιμοποιούν για «κοπάνα», ούτε βεβαίως και το πώς πρέπει να κινούνται στις λωρίδες, εξ ου και τα όσα στραβά βλέπουμε στους αυτοκινητόδρομους, ενώ αδιαφορούν πλήρως για τις κυριότερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων. Αναφερόμαστε φυσικά στο αλκοόλ (δεν χρειάζεται να σχολιάσουμε κάτι άλλο γι΄ αυτό), αλλά και στη χρήση του κινητού από τους οδηγούς. Όπου και να κοιτάξεις τριγύρω σου βλέπεις οδηγούς με ένα τηλέφωνο στο χέρι, ακόμη και σε σύγχρονα αυτοκίνητα με σύστημα ανοικτής ακρόασης.

Σύμφωνα με μελέτη που έγινε πρόσφατα στις ΗΠΑ, η χρήση του κινητού στο αυτοκίνητο είναι εξαιρετικά επικίνδυνη λόγω απόσπασης προσοχής του οδηγού και όχι μόνον…

Οι αμερικάνικες ρυθμιστικές Αρχές ακόμη δεν είναι ακόμη σε θέση να ορίσουν το βαθμό της επικινδυνότητας χαρακτηρίζοντας «θανατηφόρα» τη χρήση τους, ωστόσο τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους είναι πολύ ανησυχητικά.

Σε αυτά έρχονται να προστεθούν τα αποτελέσματα μεγάλης έρευνας της εταιρείας Zendrive, που εδρεύει στο Σαν Φρανσίσκο και δραστηριοποιείται για λογαριασμό ασφαλιστικών εταιρειών και εταιρειών ταξί στην παρακολούθηση της χρήσης κινητών τηλεφώνων στο αυτοκίνητο προκειμένου να δημιουργηθεί ένα «προφίλ» κινδύνου.

Η έρευνα έγινε στο αρκετά μεγάλο δείγμα των 2,3 εκατομμυρίων οδηγών και έδειξε ότι το 12% μπορεί να χαρακτηριστεί εθισμένο με τo κινητό του τηλέφωνο, καθώς τηλεφωνεί, στέλνει μηνύματα και χρησιμοποιεί εφαρμογές τρεις φορές περισσότερο από τον μέσο οδηγό!

Αξίζει να τονιστεί ότι ακόμη και στις 15 πολιτείες των ΗΠΑ που οι νόμοι που απαγορεύουν την χρήση του κινητού κατά την οδήγηση είναι πιο αυστηροί, δεν έχει υπάρξει κάποιο  σημαντικό αποτέλεσμα, καθώς το ποσοστό των εθισμένων στο κινητό τους οδηγών πέφτει κατά μόλις 2% (από το 12% στο 10%)!

Πρόκειται για ένα ξεκάθαρο δείγμα α) εθισμού των οδηγών με το κινητό τους σε τέτοιο σημείο που να αδιαφορούν για την εφαρμογή των νόμων και β) της έλλειψης εκ μέρους της Πολιτείας μέτρων που θα μπορούσαν να «θεραπεύσουν» αυτές τις συμπεριφορές.

Αποτέλεσμα των ανωτέρω, η σταδιακή πτώση των θανάτων των τελευταίων δεκαετιών  στους αμερικανικούς δρόμους να αποτελεί παρελθόν, καθώς από το 2006 έως το 2016 σημειώθηκε αύξηση κατά 14,4% με τη μεγαλύτερη να καταγράφεται στους θανάτους  πεζών, δικυκλιστών και ποδηλατών, δηλαδή σε ομάδες ανθρώπων που είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούν όταν η προσοχή του οδηγού αποσπάται από τη χρήση του κινητού του.

Βεβαίως, δεν μπορεί να αποδειχθεί πόσοι απ’ αυτούς τους θανάτους οφείλονται στο texting ή στη χρήση των social από τον οδηγό που προκάλεσε το ατύχημα, μια και στις αναφορές των ατυχημάτων οι αστυνομικές αρχές δεν καταγράφουν τη χρήση κινητού ως αιτία σύγκρουσης… Είναι προφανές ότι πιο εύκολα μπορούν να ασκηθούν διώξεις για «υπερβολική ταχύτητα» ή «επήρεια αλκοόλ», παρά η χρήση κινητού.

Είναι ακόμη πιο προφανές ότι αυτά δεν συμβαίνουν μόνον στην Αμερική, αλλά παντού και στην χώρα μας ίσως περισσότερο.

Συμβουλευτικά, κλείστε το κινητό σας όταν μπείτε στο αυτοκίνητο ή τέλος πάντων για να απαντήσετε σε μια επείγουσα κλίση σταματήστε με ασφάλεια σε ένα πάρκινγκ.

Μόνον έτσι θα γίνουμε όλοι καλύτεροι οδηγοί και –κυρίως- αρωγοί στα παιδιά μας των κανόνων μιας άλλης οδηγικής κουλτούρας. Εκείνης που σέβεται τους κανόνες, τους νόμους και κυρίως τον συνάνθρωπο.