Οι προκλήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας


Σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία όπου οι συσχετισμοί μεταβάλλονται και από τις πολιτικές εξελίξεις, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα μπορούσε να μείνει ανέγγιχτη.

«Brexit», «Ντόναλντ Τραμπ», «ευρωπαϊκή κρίση», «διεθνής τρομοκρατία», «Συρία» είναι παράγοντες ικανοί να ανατρέψουν τα πάντα.

Τον μήνα που πέρασε το ενδιαφέρον μονοπώλησε το deal της General Motors με το PSA-Group για την πώληση της Opel σε μια προσπάθεια να μειώσει την «έκθεσή» της στους κινδύνους της ασταθέστατης ευρωπαϊκής αγοράς, στρεφόμενη στις αναδυόμενες της Ασίας, αλλά και στην εγχώρια…

Στο ίδιο πλαίσιο, προσφάτως, και η… ανταλλαγή δηλώσεων μεταξύ των επικεφαλής των ομίλων Volkswagen και FCA, κ.κ. Matthias Muller και Sergio Marchionne. Πίσω από την προσπάθεια του εντυπωσιασμού, είναι δεδομένο ότι η συζήτηση περί επικείμενης «συνέργιας» έχει ανοίξει…

Ευλόγως θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι όλο αυτό έρχεται ως παρενέργεια του Brexit και των αλλαγών που κυοφορούνται ακόμη για τη δομή της ίδιας της ΕΕ, αλλά και της διαφαινόμενης διαμάχης των ΗΠΑ με τη Γερμανία στον τομέα της οικονομικής κυριαρχίας.

Και είναι δεδομένο πως τα θεμέλια της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας δεν θα μείνουν ανέπαφα με τις προκλήσεις να είναι μπροστά.

Και η μεγαλύτερη έχει να κάνει με τη συμμόρφωση στην ευρωπαϊκή Οδηγία σύμφωνα με την οποία μέχρι το 2020 ο μέσος όρος εκπομπών CO2 μιας εταιρείας δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 95 gr/km και για να επιτευχθεί όλα θα εξαρτηθούν κυρίως από την πρόοδο της ηλεκτροκίνησης, καθώς η τεχνολογία της υδρογονοκίνησης έχει πολύ δρόμο ακόμη.

Μια ακόμη σημαντική πρόκληση είναι και η αναθεώρηση του τρόπου μέτρησης της κατανάλωσης των αυτοκινήτων στην Ευρώπη (NEDC), υιοθετώντας ρεαλιστικές συνθήκες, κάτι που εκτιμάται ότι μπορεί να απαιτήσει τη μείωση του μέσου όρου εκπομπών στα 80 gr/km προκειμένου να υπάρξει εναρμόνιση και αποφυγή τσουχτερών προστίμων στις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Να σημειωθεί πως το diesel gate της VW άλλαξε την ατζέντα συνολικά για τους ρύπους, ενοχοποιώντας πλέον στην ΕΕ και το μονοξείδιο του αζώτου (ΝΟx) που αφορά κυρίως στους πετρελαιοκινητήρες.

Ανεξάρτητα εάν το lobbing του ACEA πιέζει για τη μετάθεση αυτών των αλλαγών στο μέλλον ή και για εξαιρέσεις, η ουσία είναι ότι η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται μπροστά στην πρόκληση της σταδιακής απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και των «συνεργιών» με εταιρείες hi end που μπορούν να αναπτύξουν τεχνολογίες για την επόμενη μέρα.

Στην ίδια ευθυγράμμιση είναι και οι ΗΠΑ με τις εταιρείες της Silicon Valley να κερδίζουν το στοίχημα, κυρίως στους αυτοματισμούς.

Πρόσφατα η Ford ανακοίνωσε την επένδυση 1 δισ. δολαρίων για την από κοινού ανάπτυξη με την Argo AI συστήματος «εικονικού οδηγού» που πηγαίνει την αυτόνομη οδήγηση ένα βήμα πιο πέρα.

Ανάλογες επενδύσεις έχουν ανακοινωθεί και θα ανακοινωθούν, όπως και deals μεταξύ ομίλων προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για χαμηλότερους ρύπους μέσα από την κοινή ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και εξοικονόμησης πόρων.

Το πώς θα έχει διαμορφωθεί ο χάρτης της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας ουδείς γνωρίζει, πάντως οι τάσεις είναι σίγουρο ότι θα κινηθούν γύρω από τη νέα στρατηγική της Mercedes-Benz με την ονομασία CASE: Connected, Autonomous, Share & Service και Electric Drive. Αυτή είναι η κατεύθυνση που όλοι εργάζονται…