Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές των ΙΧ από την εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού των ρύπων


Αλλαγές στον τιμοκατάλογο των αυτοκινήτων θα επιφέρει ο νέος τρόπος υπολογισμού WLTP των ρύπων που τίθεται στη ισχύ τον Σεπτέμβριο. Τι αλλάζει...

Στα απόνερα του Diesel Gate όπου η μία μετά την άλλη γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες (φέρονται να) εμπλέκονται, το νέο επεισόδιο της «κόντρας» που έχει ξεσπάσει μεταξύ ΗΠΑ και Ε.Ε. έχει να κάνει με την πολιτική «οδοστρωτήρα» που αρέσκεται ο Donald Trump. 

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ κατά την προσφιλή του τακτική ανακοίνωσε μέσω tweet ότι προτίθεται να επιβάλλει έξτρα φόρους 20% σε όλα τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ, ως αντίποινα στους επιπλέουν δασμούς που ανακοίνωσε η Ε.Ε. σε δεκάδες Αμερικάνικα προϊόντα! Πηγαίνοντας και ένα βήμα παρακάτω, η αμερικάνικη κυβέρνηση ξεκίνησε έρευνα για το «εάν οι εισαγωγές αυτοκινήτων συνιστούν απειλή για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ», με τα αποτελέσματά της να αναμένονται με πολύ ενδιαφέρον, όταν και θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουλίου ή τον Αύγουστο… 

Η Ε.Ε. από την πλευρά της παίζει άμυνα, καθώς δεν επιθυμεί επιδείνωση των σχέσεων με τις ΗΠΑ, άλλωστε πρόκειται για την αγορά όπου οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σημειώνουν σημαντικά μερίδια από τις παγκόσμιες πωλήσεις τους, ενώ  διατηρούν τεράστιες παραγωγικές μονάδες στις ΗΠΑ, απασχολώντας χιλιάδες εργαζομένους (μόνο η BMW στη Νότια Καρολίνα έχει 9.000 υπαλλήλους). Όπως και να έχει, η ουσία έχει να κάνει με το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της νέας «κόντρας» στο καταναλωτικό κοινό… Θα κληθεί ο Αμερικανός πολίτης να βάλει πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να αγοράσει ένα ευρωπαϊκό αυτοκίνητο; 

Έχει βαρεθεί να βλέπει Γερμανικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ ο Donald Trump διαμηνύει μέσα από το αγαπημένο του Twitter. Ας του εξηγήσει κάποιος από τους συμβούλους του ότι τα περισσότερα από αυτά τα αυτοκίνητα είναι made in USA και από αμερικάνικο προσωπικό.  

Και εάν αυτή ήταν η μεγαλύτερη «συζήτηση» που έχει ανοίξει  παγκοσμίως (αντίστοιχα θέματα υπάρχουν και στις σχέσεις των ΗΠΑ με την Κίνα), μια ακόμη εξίσου σημαντική, που θα πρέπει να έχει «κλείσει» μέχρι το Σεπτέμβριο, έχει να κάνει με το νέο τρόπο υπολογισμού της κατανάλωσης των αυτοκινήτων και τις εκπομπές CO2. Είναι ο λεγόμενος και ως WLTP (World harmonized Light vehicles Test Procedure) που θα ισχύσει από 1/9/2018 και στην Ελλάδα. Και είναι αυτός που έχουν συμφωνήσει κατασκευαστές και Ευρωπαϊκοί θεσμοί ως πιο αντιπροσωπευτικός για την υιοθέτηση των δημοσιοποιημένων στοιχείων αναφορικά με την κατανάλωση και τις εκπομπές CO2. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως οι μετρήσεις που θα ανακοινώνονται με τη νέα μέθοδο θα αυξήσουν τα δεδομένα έως και 30% με αποτέλεσμα αναλόγως να αυξηθούν και οι τιμές των αυτοκινήτων (ειδικά στις χώρες όπου κατά την εισαγωγή επιβάλλονται τέλη ταξινόμησης με βάση τις εκπομπές ρύπων, όπως στην Ελλάδα), αλλά και τα τέλη κυκλοφορίας. Άρα και ο Ευρωπαίος πολίτης θα κληθεί να πληρώσει κάτι επιπλέον για να αγοράσει ένα νέο ΙΧ, καθώς είναι δεδομένο και σχεδόν αδύνατο όλες αυτές τις αυξήσεις να τις απορροφήσουν οι κατασκευαστές. Αυτό είναι και το στοίχημα στις ελληνικές αντιπροσωπείες, μιας και η όποια ανατίμηση στα ΙΧ θα «χαλάσει» το καλό κλίμα που υπάρχει στην αγορά, ενώ υπάρχουν ακόμη και κάποια «άγνωστα πεδία» για το εάν τα νέα δεδομένα θα συμπεριλάβουν και τα ήδη «στοκαρισμένα» στο τελωνείο αυτοκίνητα… Αναμένουμε, με ενδιαφέρον. Κυρίως τις καραμπόλες που θα προκύψουν…

Πάντως, ο ΣΕΑΑ έχει ανακοινώσει στα μέλη του ότι μέχρι και τον Αύγουστο του 2019 (31/8/2019)  στην ελληνική επικράτεια τα αυτοκίνητα θα ταξινομούνται με το ισχύον σύστημα μέτρησης ρύπων, κάτι που σημαίνει ότι ΔΕΝ αναμένονται αυξήσεις παρά μόνον στα εντελώς καινούργια (παραγωγή από 1/9/2018) και αυτά με ερωτηματικό, καθώς η κάθε εταιρεία είναι σίγουρο ότι θα προσπαθήσει να απορροφήσει ένα μέρος της όποιας ανατίμησης και ανάλογα με το τι θα κάνει ο ανταγωνισμός…

Πάντως με τα τωρινά δεδομένα, οι αυξήσεις στα αυτοκίνητα πόλης σε περίπτωση εφαρμογής «όπως ακριβώς είναι» του WLTP σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς κυμαίνονται περί τα 150-250 ευρώ για τα αυτοκίνητα πόλης, τα 300-500 ευρώ στα σούπερ μίνι, τα 600-800 ευρώ και μπορεί να ξεπεράσουν και τα 3.000 ευρώ στις μεγαλύτερες κατηγορίες. Και όλα αυτά βέβαια, είναι ανάλογα με την αξία προ φόρων του αυτοκινήτου, αλλά και με την εκπομπή CO2 βάσει WLTP που θα ανακοινώσει ο κατασκευαστής…

Γίνεται αντιληπτό πώς στις μικρές κατηγορίες θα μπορούσε ένα μέρος ή όλη η ανατίμηση να μην περάσει στους καταναλωτές, στις μεγάλες κατηγορίες είναι πιο δύσκολο… 

Τα πάντα θα ξεκαθαρίσουν, θέλουμε να πιστεύουμε μέσα στις επόμενες εβδομάδες, καθώς η ιστορία έχει δείξει πώς ένα θολό τοπίο δημιουργεί αναστάτωση στο αγοραστικό κοινό….