Θα είναι το 2020 η χρονιά των αλλαγών της αυτοκινητοβιομηχανίας;


Την επόμενη 5ετία είναι δεδομένο ότι θα έχει ξημερώσει μια άλλη μέρα στην αυτοκίνηση, εκείνη που θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις εξελίξεις στην τηλεματική, τις τεχνολογίες απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και την ανάπτυξη νέων μορφών μετακίνησης με ιπτάμενα μη επανδρωμένα οχήματα μέσα στις πόλεις!

Αυτός είναι ο κοινός τόπος ερευνών, οι τάσεις και η κατεύθυνση των ίδιων των εταιρειών. Πολύ πρόσφατα η κολοσσιαία εταιρεία πετρελαιοειδών Total εξέφρασε την εκτίμησή της (συνέδριο Bloomberg New Energy Finance) πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030 θα αντιστοιχούν στο 15-30% των πωλήσεων των νέων αυτοκινήτων, φθάνοντας τα 20 εκατομμύρια μονάδες.

Η αγορά της Κίνας αποτελεί εκείνη που θα απορροφήσει τα περισσότερα, με Ευρώπη και ΗΠΑ να ακολουθούν. Μάλιστα, εκτιμήσεις αναφέρουν ότι στο όχι και τόσο μακρινό 2040, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αφορούν το 35-47% των νέων αυτοκινήτων, καθώς θα έχουν εξομαλυνθεί και οι τιμές πώλησης. Θυμίζουμε ότι σήμερα το μερίδιο αγοράς είναι μόλις στο 1% και η όποια διείσδυσή τους βασίζεται σε πολιτικές μείωσης φόρων.

Από την άλλη, όλο και περισσότερες πετρελαϊκές εταιρείες μειώνουν τις μακροπρόθεσμες προβλέψεις σχετικά με τη ζήτηση του πετρελαίου. Η Royal Dutch (Shell) εκτιμά πώς η κάμψη της ζήτησης θα ξεκινήσει από το 2020 και όχι από το 2040 που ήταν η αρχική πρόβλεψη, και όχι τυχαία.

Είναι δεδομένο ότι εκείνη τη χρονιά θα ξεκινήσει το «μπουμ» στις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς ήδη έχει δρομολογηθεί η επίλυση των σημαντικών τους προβλημάτων.

Το βασικό έχει να κάνει με το κόστος των μπαταριών που αφορά το 50% από το συνολικό ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (αυτός είναι ο λόγος που η γαλλική εταιρεία Renault πουλάει το Zoe χωρίς μπαταρία επιβαρύνοντας τους πελάτες της με μηνιαία συνδρομή εκμίσθωσης) και το οποίο μέσω της «μαζικοποίησης» της τεχνολογίας και των επιμερισμών του κόστους μειώνεται κάθε χρόνο κατά 20%!

Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν δισεκατομμύρια για την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκειμένου να βελτιωθεί και το mix του στόλου, ώστε να επιτευχθούν και οι αυστηροί στόχοι στο διεθνές «χρηματιστήριο» ρύπων. Η Mercedes-Benz σχεδιάζει για το 2020 το λανσάρισμα 10 νέων ηλεκτρικών μοντέλων της μπράντας EQ, η VW στοχεύει για το 2025 το 25% των πωλήσεών της να είναι ηλεκτρικά, ενώ για το 2050 η Toyota σχεδιάζει να εγκαταλείψει τα ορυκτά καύσιμα!

Επιστρέφοντας στο 2020, όπου περισσότερα από 120 νέα μοντέλα θα λανσαριστούν στις ανά τον κόσμο αγορές, αναμένονται και άλλες πολύ σημαντικές τομές.

Κατ' αρχάς η τεχνολογία της «αυτόνομης οδήγησης» αυτοκινήτων θα έχει κάνει σημαντικά βήματα, όπως και το νομοθετικό πλαίσιο που θα υποστηρίζει τη χρήση τους θα γίνει πιο ξεκάθαρο.

Ωστόσο, εκείνο που αναμένεται με πολύ ενδιαφέρον είναι οι δοκιμές των ιπτάμενων οχημάτων που θα ξεκινήσουν από εκείνη τη χρονιά!

Τα VTOL (Vertical Take-Off and Landing) οχήματα, όπως ονομάζονται, αξιοποιώντας την ηλεκτροκίνηση θα μπορούν να προσγειώνονται και να απογειώνονται, ακόμη και μη επανδρωμένα, μέσα από ειδικούς σταθμούς (π.χ. στις ταράτσες κτιρίων), προκειμένου οι επιβάτες τους να αποφύγουν το κυκλοφοριακό...

Οι πρώτες δοκιμές αναμένονται από το 2020, με τις εταιρείες της Silicon Valley να βρίσκουν ένα νέο πεδίο δράσης και πόλεις όπως το... Ντουμπάι και το Ντάλας να δηλώνουν πρόθυμες να συνεργαστούν.

Είναι σαφές ότι η αυτοκίνηση αλλάζει ριζικά και κυρίως πιο γρήγορα απ' ό,τι αναμενόταν. Η εποχή που τα αυτοκίνητα θα γίνουν «οχήματα» και οι οδηγοί «χειριστές» ή «χρήστες» δεν είναι μακριά, όσο και αν αυτό στενοχωρεί τους ρομαντικούς...