Έφθασε η αρχή του τέλους για την Tesla;


Η εταιρία του Elon Musk εκτοξεύθηκε στα ύψη μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Ίσως όμως το διάστημα της πτώσης να είναι ακόμα μικρότερο.

Το διαβόητο tweet του Εlon Musk στις 7 Αυγούστου για απόσυρση της εταιρίας από την Wall Street έχει ήδη δημιουργήσει ένα κύμα συζητήσεων και δημοσιεύσεων ανά τον κόσμο. Η πρωτοφανής στα χρονικά κίνηση κατάφερε να φέρει ξανά τον πανέξυπνο ιδιοκτήτη της Tesla στα πρωτοσέλιδα όλου του κόσμου, άλλοτε με αρνητικό τρόπο και τις περισσότερες φορές με ένα πνεύμα δυσπιστίας για το που το πηγαίνει και τι επιδιώκει με αυτή την κίνηση.

Η εταιρία του κατάφερε μέσα σε ελάχιστα χρόνια, χάρη στην διορατικότητά του και το ανήσυχο πνεύμα του, να καθιερωθεί σε μία βιομηχανία πολύ ιδιαίτερη και με εξαιρετικά δύσκολες απαιτήσεις από την πλευρά των καταναλωτών. Όμως το πραγματικό της πρόβλημα μόλις τώρα αρχίζει. Και ονομάζεται "ανταγωνισμός". Η Tesla μέχρι σήμερα ουσιαστικά έκανε παιχνίδι μόνη της στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα με μεγάλη αυτονομία και υψηλό κόστος. Όμως από φέτος και σταδιακά τα επόμενα δύο χρόνια έρχονται στην αγορά και οι παραδοσιακές βιομηχανίες του χώρου, με αυτοκίνητα απευθείας ανταγωνιστικά απέναντι στα προϊόντα του Musk.

Οι premium κατασκευαστές, εκεί δηλαδή που δρα η Tesla με τα κυρίαρχα μοντέλα της, μπαίνουν πλέον δυναμικά στο παιχνίδι. Η Porsche με την Τaycan έχει ήδη αρχίσει να δέχεται παραγγελίες, ακόμα και αν το αυτοκίνητο θα παρουσιαστεί επίσημα στα μέσα της επόμενης χρονιάς. Η Jaguar ήδη ξεκίνησε τις παραδόσεις της I-Pace σε τιμές που βρίσκονται ανταγωνιστικά τόσο στο Μodel S όσο και στο Model X. H Αudi επιδεικνύει διαρκώς σε συνεχή teasers το e-Tron το οποίο θα παρουσιάσει μέσα στον Σεπτέμβριο στις ΗΠΑ ενώ και το δίδυμο Mercedes-BMW έχουν έτοιμο το χρονοδιάγραμμα της παρουσίασης των premium ηλεκτρικών τους μοντέλων.

Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, το τοπίο στα ακριβά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι εντελώς διαφορετικό από ότι ήταν πριν λίγο καιρό, με την Tesla να έχει να αντιμετωπίσει πλέον τον σκληρό πυρήνα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Απέναντι σ' αυτή την ομοβροντία των ευρωπαϊκών premium εταιριών, η Tesla θα έχει κάποια σημαντικά μειονεκτήματα. 

Το πρώτο είναι ότι, για τις αγορές της Ευρώπης, είναι πολύ πιο εύκολο στον καταναλωτή να εμπιστευθεί μία μάρκα που ήδη γνωρίζει από την Tesla και την ταχύτατη όσο και παράδοξη ανάπτυξή της. Στην απόφαση του καταναλωτή έρχονται να προστεθούν και πράγματα όπως η τεχνική υποστήριξη, το μεγάλο δίκτυο, η παρουσία του ανθρώπινου δυναμικού της εκάστοτε εταιρίας σε οτιδήποτε του συμβεί μετά την αγορά. Κάτι που μόνο οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, με την παράδοση δεκαετιών, μπορούν να προσφέρουν στους καταναλωτές τους.

Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό θέμα είναι ότι οι ευρωπαϊκές εταιρίες θα έχουν σίγουρα ένα πολύ καλύτερο, και σε κάθε περίπτωση, πιο ώριμο προϊόν από το αντίστοιχο Tesla. Και όχι μόνο σε ότι αφορά την ποιότητα κατασκευής και την πολυτέλεια (όπου ούτως ή άλλως δεν έχουν αντίπαλο, και ειναι και η αχίλλειος πτέρνα των Tesla) αλλά και στα δυναμικά τους χαρακτηριστικά. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές μπαίνουν στο παιχνίδι έχοντας ήδη σχεδιάσει την παρουσία τους σε χρονικό ορίζοντα μεγαλύτερο της δεκαετίας, με πλαίσια ειδικά φτιαγμένα για ηλεκτροκίνητα μοντέλα και μια γενικότερη προσέγγιση που θέλει το επιπλέον βάρος από τις μπαταρίες και τους ηλεκτροκινητήρες να μην επηρεάζουν την οδική τους συμπεριφορά.

Από την άλλη, η αγορά αυτών των ακριβών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι για αρκετό καιρό ακόμα στην διακριτική ευχέρεια κάθε κράτους να προχωρά σε χρηματοδότηση. Ενώ και ο οικονομικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας είναι σίγουρο ότι θα λειτουργήσει δραστικά υπέρ των ευρωπαϊκών μοντέλων, τα οποία θα βρεθούν σε πλεονεκτική θέση σ' αυτή την τεράστια αγορά. Όπου υπάρχουν τέτοιες επιδοτήσεις (Νορβηγία και Ολλανδία) η Τesla πηγαίνει σχετικά καλά. Σε όλες τις υπόλοιπες χώρες -για τις οποίες η Tesla δεν ανακοινώνει στοιχεία- οι καταναλωτές είναι διστακτικοί. Ιδίως όταν υπάρχει έντονη φημολογία τόσο για την αξιοπιστία τους όσο και για τις καθυστερήσεις στις επισκευές και στην διαχείριση των ανταλλακτικών. Στην Αμερική εξακολουθεί να έχει το momentum, όμως τα προβλήματα με το Model 3 (κυρίως με τους προμηθευτές) έχουν και αυτά τον αντίκτυπο στην αξιοπιστία της εταιρίας. Πολλώ δε μάλλον όταν πρόκειται για το "νέο αίμα" του αγοραστικού κοινού που αναζητά εναγωνίως η Tesla και δη επί αμερικανικού εδάφους.

Όπως και να έχει, ο Μusk βρίσκεται πλέον εμπρός στο χρονικό ενός προαναγγελθέντος βιομηχανικού πολέμου. Κατάφερε να πιάσει στον ύπνο τους παραδοσιακούς κατασκευαστές, όμως γνώριζε ότι αργά ή γρήγορα θα έμπαιναν και αυτοί στο παιχνίδι. Απέναντί τους δεν έχει καμία τύχη, καθώς μέχρι το 2020 η αγορά θα έχει πλημμυρίσει από αυτοκίνητα γνωστών εταιριών με κορυφαία ποιότητα, τεράστια υποστήριξη και πληθωρική τεχνολογία. Και πάνω απ' όλα την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού σε ονόματα που γνωρίζει και ακολουθεί τυφλά εδώ και δεκαετίες.

Ίσως η ευκαιρία του Musk να κρύβεται πίσω από αυτό το διαβόητο tweet. Γιατί αν δεν είναι μια κίνηση πανικού και υπάρχει όντως επενδυτής, τότε σίγουρα τα πράγματα θα επιταχυνθούν και ίσως καταφέρει να διατηρήσει ζωντανή την Tesla. Αν πρόκειται απλά για ένα χρηματιστηριακό "παιχνίδι", από το οποίο θα πρέπει να ξεμπλέξει με τις νομικές επιπλοκές που ήδη έχουν αρχίσει, τότε μάλλον ο "μάγος" Musk βγάζει τον τελευταίο λαγό από το καπέλο του. Μόνο που δεν είναι σίγουρο ότι το κοινό θα χειροκροτήσει και αυτή τη φορά.