Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Κλειδί η Κίνα


H τεράστια αγορά της Κίνας κρατάει το κλειδί των εξελίξεων στον μεγαλύτερο μετασχηματισμό που γνώρισε η αυτοκινητοβιομηχανία στην ιστορία της.

Μπορεί όλοι οι κατασκευαστές να έχουν στραφεί στον ένα ή στον άλλο βαθμό προς τα ηλεκτρικά και πάσης φύσεως EV οχήματα, όμως τα νούμερα των πωλήσεων είναι ακόμα πολύ χαμηλά. Και όλοι κοιτάζουν προς την πλευρά της Κίνας, καθώς όπως υποστηρίζουν ειδικοί αναλυτές, η τεράστια αυτή αγορά θα κρίνει το πόσο γρήγορα θα προχωρήσουν οι εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση.

Προς το παρόν, στην Ευρώπη, τα EV οχήματα αντιπροσωπεύουν περί το 1% των συνολικών πωλήσεων. Οι πιο σημαντικές αγορές είναι η Ολλανδία, η Νορβηγία και η Βρετανία. Τα κυρίαρχα μοντέλα είναι αυτή την στιγμή τα Renault Zoe, Nissan Leaf και η ηλεκτρική έκδοση του Mitsubishi Outlander. 

Στην Αμερική υπάρχει επίσης μία ξεκάθαρη τάση σε νέους καταναλωτές να στραφούν προς τα ηλεκτρικά μοντέλα, με την Tesla να οδηγεί τις εξελίξεις και προσιτά μοντέλα όπως το Chevrolet Bolt να φέρνουν νέους αγοραστές σ’ αυτού του είδους τα αυτοκίνητα. Και στις ΗΠΑ πάντως το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι περίπου στο 1%, αν και η άνοδος σε ετήσια βάση ξεπερνά το 70% (κάτι που συμβαίνει και με τα υβριδικά).

Που όμως εδράζεται η αισιοδοξία των κατασκευαστών και οι ανακοινώσεις τους για δεκάδες νέα ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2025, καθώς τα προαναφερθέντα νούμερα δεν προδικάζουν κάποια εκρηκτική άνοδο σε πωλήσεις;

Η απάντηση βρίσκεται κατ’ αρχήν στους πολύ αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών ρύπων, που μπορούν να φθάσουν ως μέσος όρος για τον στόλο της κάθε εταιρίας έως και τα 70 γραμ/χλμ μέχρι το 2025.

Ο δεύτερος παράγοντας είναι η αγορά της Κίνας, καθώς η κυβέρνηση της αχανούς χώρας ωθεί τις εξελίξεις προς την ηλεκτροκίνηση έχοντας να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο πρόβλημα μόλυνσης του περιβάλλοντος τόσο από τα αυτοκίνητα όσο και από την εκρηκτική άνοδο της βιομηχανικής της παραγωγής.

Την προηγούμενη χρονιά πωλήθηκαν στην Κίνα 28 εκατομμύρια αυτοκίνητα ενώ το 2025 αναμένεται το νούμερο αυτό να ανέλθει στα 35 εκατομμύρια αυτοκίνητα τον χρόνο! Η κυβέρνηση στην Κίνα θέλει μέχρι εκείνη την χρονιά, το 20% των αυτοκινήτων που θα πωληθούν στην χώρα να είναι κάποιας μορφής EV, κάτι που σημαίνει γύρω στα 7 εκατομμύρια μονάδες μέσα σε ένα χρόνο.

 

Ο στόχος για το 2025

Την εξαγγελία έκανε ο  Xin Guobin, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών της Κίνας. Στόχος της κυβέρνησης είναι η μεγαλύτερη παραγωγή ηλεκτροϋβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων ώστε μέχρι το 2025 να αντιστοιχούν στο 1/5 των αυτοκινήτων που θα πωλούνται τότε. Αν και δεν έχει ανακοινωθεί τίποτε ακόμη επισήμως η κυβέρνηση σε συνεργασία με τις αυτοκινητοβιομηχανίες στοχεύει να διασφαλίσει ένα ποσοστό του 8% για το 2018 και ένα 12% για το 2020.

Το θέμα είναι αν η αυτοκινητοβιομηχανία είναι σε θέση να ανταποκριθεί σε τέτοια ζήτηση ιδίως στην τεράστια αγορά της Κίνας όπου ήδη είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο και αναμένεται να σημειώσει εκρηκτική άνοδο μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Πρόκειται για ένα τεράστιο νούμερο σε σχέση με τα λιγότερο από 2 εκατομμύρια μονάδες που θα πωληθούν φέτος παγκοσμίως, και σε κάθε περίπτωση ένας πήχης που όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα ήθελαν να είναι σε θέση να εκμεταλλευτούν.

Το πρόβλημα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι ξένες εταιρίες είναι η θέληση της κυβέρνησης να ενισχύσει την ντόπια βιομηχανία, κάτι που απαιτεί από τους μη Κινέζους κατασκευαστές να προχωρήσουν σε συνεργασίες χωρίς όμως ξεκάθαρο το οικονομικό και πολιτικό τοπίο.

Όπως και να έχει, είναι προφανές ότι η Κίνα κρατάει το κλειδί των εξελίξεων στον μεγαλύτερο μετασχηματισμό που γνώρισε η αυτοκινητοβιομηχανία στην ιστορία της.

Η μεγάλη αυτή αλλαγή η οποία μάλιστα γίνεται μέσα σε ελάχιστο χρόνο (για τα δεδομένα της βιομηχανίας) κρύβει πολλές εκπλήξεις και παγίδες για τους κατασκευαστές, και η παραμικρή λάθος εκτίμηση αυτή την στιγμή είναι πολύ πιθανό να αλλάξει και τον χάρτη των μεγάλων παικτών που γνωρίζουμε σήμερα στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Το σίγουρο είναι ότι όλα αλλάζουν με εξαιρετικά ταχείς ρυθμούς και οι προβλέψεις είναι παρακινδυνευμένες, ιδίως όταν όλα κρίνονται από μία αγορά όπως αυτή της Κίνας όπου το πολιτικό και το οικονομικό πεδίο είναι αρκετά εύθραυστο.