Δοκιμάζουμε KIA Sportage 1.6 T-GDI 177 PS 4X4 DCT


Το Sportage πρώτης γενιάς, με παρωχημένη αισθητική και ακόμα πιο παρωχημένη οδική συμπεριφορά, μετασχηματίστηκε 23 χρόνια αργότερα σε ένα SUV τόσο δυναμικό, καλαίσθητο, ποιοτικό, άνετο και ασφαλές που βάζει την Kia στην εποχή του σπορ χαρακτήρα.

  • 26/2/2017

The Sport Age

Ο φίλος μου ο Κώστας, κάτοχος Sportage πρώτης γενιάς, σχεδόν λιποθύμησε όταν του έδειξα το καινούργιο SUV της Kia στην 4η πλέον γενιά του. Δεν μπορεί εκείνο το πρωτόλειο κάτι σαν Willys αυτοκίνητο να έχει μετασχηματιστεί σε ένα δυναμικό σε όψη, πολυτελές, άνετο αυτοκίνητο! Μάλιστα δεν θυμίζει σε τίποτα ούτε καν το προηγούμενο. Είναι προφανές, δε, από την πλήρη κωδικονομασία του ότι είναι τόσο νέο το καινούργιο Sportage που ίσως θα μπορούσε να έχει άλλο όνομα. Σύμφωνα με την Kia, είναι το πιο ασφαλές, το πιο ευρύχωρο και το πιο αθόρυβο Sportage... ever. Επρεπε να γίνουν όλα αυτά, μια και η κατηγορία των SUV γνωρίζει άνθηση και μέσα σε αυτήν η κορεατική φίρμα βρήκε πρόσφορο έδαφος για να δείξει το νέο της προϊοντικό πρόσωπο.

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ

Το νέο Sportage, λοιπόν, είναι αρκετά μακρύτερο ( 40mm), αλλά διόλου ψηλότερο ή φαρδύτερο, προσφέροντας ακόμα μεγαλύτερη αίσθηση δυναμισμού. Μακρύτερος εμπρός πρόβολος, κοντύτερος πίσω, δίνουν μια σπορτίβικη βάση, η οποία διανθίζεται από μια εντυπωσιακότατη μάσκα (η μύτη του τίγρη κατά την Kia) με 3D ανάγλυφη μάσκα και φωτιστικά σώματα με κυλίνδρους που δίνουν ένα hi-tech εφέ. Γίνεται δε ακόμα πιο επιθετικό σε look, μια και στην έκδοση GT Line δοκιμής μας τα φώτα-παγάκια δίνουν μια space εικόνα και συνδέουν το Sportage με τα c'eed και Pro c'eed GT. Την εικόνα συμπληρώνει το επιθετικό καπό, οι ενθέσεις χρωμίου, οι 19άρες (!) ζάντες, ενώ στο πίσω μέρος τα φωτιστικά με τις λεντοταινίες και το χρώμιο να διατρέχει σε όλο το πλάτος δεν θυμίζουν τίποτε άλλο παρά μια BMW... 7άρα. Η δε στάνταρ πίσω αεροτομή, η υποψία διαχύτη, οι αλουμινένιες ποδιές και οι διπλές απολήξεις της εξάτμισης φέρνουν κάτι σε... ακριβό V8.

Συνολικά η δουλειά του σχεδιαστικού τμήματος της KIA παίρνει άριστα 10, παρότι θυμίζει αλλότριες υλοποιήσεις. Δεν θέλουμε να κατηγορήσουμε την KIA για αντιγραφή. Το νέο Sportage έχει σχεδιαστεί στις τρεις μεριές τούτου του κόσμου, σε Ευρώπη, Κορέα και Αμερική, και κάτι μας λέει ότι (θα) είναι το πρώτο παγκόσμιο αυτοκίνητο της KIA.

Παλατάκι

Τo εσωτερικό είναι καμωμένο με σκούρα, σοβαρά υλικά και ο διάκοσμος δεν θυμίζει σε τίποτα SUV. Υπάρχει μια εμφανής προσπάθεια ανάδειξης του εσωτερικού πλάτους, με μεγάλες γυάλινες επιφάνειες για καλή ορατότητα (έχουν μάλιστα λεπτύνει όλες οι κολόνες προς τούτο). Η εργονομία παντρεύει την απλότητα των χειρισμών μέσω της μεγάλης κεντρικά τοποθετημένης οθόνης αφής και των πολλών διακοπτών (30 μετρήσαμε σε κεντρική κονσόλα και τιμόνι!). Ισως να φαίνεται πονοκέφαλος, αλλά σε βάθος χρόνου δεν είναι, το αντίθετο. Το ταμπλό είναι οδηγοκεντρικό, χωρισμένο σε δύο οριζόντιες ενότητες, την επάνω απεικόνισης και την κάτω ελέγχου.

Στην έκδοση GT Line έχουμε επιπλέον flat-bottom τιμόνι, μαύρη οροφή, μαύρες σατινέ ενθέσεις, αλουμινένια πεντάλ και εμφανείς ραφές σε ένα ευπρόσδεκτο πάντρεμα δυναμισμού και πολυτέλειας. Ο επιλογέας ταχυτήτων του αυτόματου κιβωτίου είναι…δάνειο από την Audi σε σύλληψη και φιλοσοφία και συνοδεύεται και από paddles στο τιμόνι. Μόνο εδώ κι εκεί ένα δύο μικροψεγάδια, όπως τα κάτω σκληρά πλαστικά και η υφή των διακοπτών που θυμίζουν ακόμα Κορέα, αλλά μέχρι εκεί. Τα καθίσματα είναι πιο άκαμπτα και ελαφρύτερα, με περφορέ δερμάτινη επένδυση, όντας μεγάλα και άνετα, με μέτρια όμως πλευρική στήριξη, οι χώροι για μικροαντικείμενα... άπειροι, οι δε χώροι για 5 επιβάτες και τις αποσκευές τους (στα 503 λίτρα) απλώς κορυφαίοι. Με μεγαλύτερο κατά 30 mm μεταξόνιο (στα 2.670 mm), περισσότερο κατά 12 mm χώρο για τα κεφάλια των πίσω, αύξηση σε όλες τις λοιπές διαστάσεις και ιδού ευρυχωρία για σεμινάριο. Δυστυχώς όμως δεν βρήκαμε κάποιο πολυχρηστικό εύρημα, όπως συρόμενα πίσω καθίσματα.

Hi-tech

Κάτω από το σπορ «κουκούλι» κρύβεται πολλή μηχανολογία υψηλού επιπέδου. Ολη η υλοποίηση στηρίζεται στο πάτωμα του νέου Hyundai Tucson, με χρήση χάλυβα υψηλής και υπερυψηλής αντοχής, που έχουν αυξήσει τη στρεπτική ακαμψία του νέου Sportage κατά 39% (!) συγκριτικά με το παλιό. Το «όλον» στηρίζεται σε γόνατα MacPherson εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων και με υποπλαίσιο πίσω, ενισχυμένη έδραση της ανάρτησης για καλύτερο έλεγχο και ακρίβεια στο όριο.

Ο κινητήρας μας είναι γνωστός από τα λοιπά GT της KIA. 1.600άρης βενζίνης με single scroll turbo, άμεσο ψεκασμό, μεταβλητού μήκους αυλούς εισαγωγής, μεταβλητό χρονισμό για όλες τις βαλβίδες και σπέσιαλ θερμική διαχείριση.

Αποδίδει εδώ 177 ίππους και 265 Nm ροπής και συνοδεύεται από 7άρι διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο με δίσκους ξηρού τύπου, εξελιγμένο από την ίδια την Kia-Hyundai, κάτι που δείχνει την πρόθεση του Group να αναδείξει τη σοφιστικέ υπόσταση της τεχνολογικής της επάρκειας. Το σύστημα μετάδοσης συμπληρώνει σύστημα τετρακίνησης Active on-demand All-Wheel Drive. Τέλος, μια πανδαισία ηλεκτρονικών συστημάτων δύναται να εξοπλίσει το νέο Sportage. Από αυτόνομο φρενάρισμα, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, έλεγχο τυφλού σημείου, έξυπνα φώτα μέχρι αυτόνομο παρκάρισμα.

Το νέο πρόσωπο της Kia

Από τα πρώτα μέτρα καταλαβαίνεις ότι έχεις ένα αυτοκίνητο με στιβαρό, σχεδόν βαρύ, αρχοντικό πάτημα. Είναι προφανές ότι έχουμε μια σημαντική βελτίωση σε σχέση με το παρελθόν. Σε εκκινήσεις από στάση υπάρχει πρόγραμμα προστασίας κινητήρα/κιβωτίου. Εκκινεί λοιπόν υπό κανονικές συνθήκες ως δικίνητο κάπως ράθυμα, αλλά «αρπάζει» γρήγορα και παρά τις στρωτές (ακόμα και στο Sport πρόγραμμα) αλλαγές το Sportage πετυχαίνει τίμιες επιδόσεις από στάση, ενώ στις 6.500 rpm θα αλλάξει ταχύτητα μόνο του. Τα 177 άλογα πάντως πνίγονται από το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου, που με όλα τα συστήματα και τον εξοπλισμό πιάνει ταβάνι στα 1.534 κιλά.

Στις απαιτητικές ασφάλτινες διαδρομές έχουμε ένα τιμόνι αλά SUV με ηλεκτρική υποβοήθηση, τίμιο και σχετικά ακριβές, χωρίς να χρειάζεται -όχι ακόμα- να αποδείξει ότι είναι σπορτίφ, ενώ διατηρεί τον πολύ καλό κύκλο στροφής των 5,3 μέτρων. Το αυτοκίνητο γενικά ρέπει προς το μαλακό σε επίπεδο στησίματος, με μεγάλα ελαστικά ContiSportContact5. Δοκιμάζοντάς το με κλειδωμένη την τετρακίνηση από τον σχετικό διακόπτη (διατηρείται μέχρι τα 40 km/h) και χωρίς traction control είχαμε την καλύτερη δυνατή οδική συμπεριφορά on-road. Πάντως στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο η αεροδυναμική φροντίδα (0,33 αεροδυναμικός συντελεστής) με καλύμματα στο κάτω μέρος και εκτροπείς αέρα στους τροχούς και τις αναρτήσεις αλλά και η πλούσια ηχομόνωση παντού δείχνουν να δουλεύουν αποτελεσματικά (στο ρελαντί μάλιστα ο κινητήρας δεν ακούγεται καθόλου). Εξαίρεση, μια «παραφωνία» που έχει να κάνει με υψίσυχνο αεροδυναμικό θόρυβο από τους εξωτερικούς καθρέφτες ακριβώς στα 130 km/h!

Σε off-road συνθήκες με Lock στην τετρακίνηση που κατανέμει 50/50 τη ροπή μεταξύ των δύο αξόνων κινηθήκαμε με σιγουριά και με παντελή έλλειψη τριγμών, συνεπικουρούμενοι και από μια πλειάδα ηλεκτρονικών βοηθημάτων, όπως το Hill Descend Control. Μόνο σε πολύ δύσκολο ανάγλυφο δυσκολεύτηκε και ύστερα από έντονη καταπόνηση η τετρακίνηση υπερθερμάνθηκε όπως μας έδειξε η σχετική ένδειξη στο καντράν. Επίσης θα θέλαμε κάτι περισσότερο από τα 172 mm απόστασης από το έδαφος, αν και οι γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής (16,7ο/18,6ο/23,9ο) θεωρούνται ανταγωνιστικές. Τα φρένα τέλος με περίξ των 50 μέτρων απόσταση ακινητοποίησης από τα 120 km/h είναι θαυμάσια παρά τη σχετικά γρήγορη κόπωσή τους.

Εξαιρετικό

Με όλα τα παραπάνω διαπιστώνουμε αβίαστα ότι το νέο Kia Sportage μπαίνει πανηγυρικά στον κόσμο των «σοβαρών» SUV. Εντυπωσιακό σε εμφάνιση, πολυτελές, προηγμένο, άνετο και ικανό, επαναπροσδιορίζει τα θέματα της σχεδίασης, της αντιληπτής ποιότητας και -κυρίως- της ταυτότητάς του, αποτελώντας συνάμα και την «επόμενη μέρα» για την Kia. Βεβαίως με 37.750 ευρώ δεν χαρακτηρίζεται φθηνό στην έκδοση δοκιμής που τα έχει -κυριολεκτικά όλα-, αλλά τόση τεχνολογία δεν θα βρείτε σε τέτοια τιμή. Με 20.490 ευρώ από την άλλη μπορείτε να αποκτήσετε τον «πυρήνα» του νέου Sportage στα 1.600 ατμοσφαιρικά κυβικά με 132 ίππους και κίνηση στους εμπρός τροχους και να... καθαρίσετε.