Δοκιμάζουμε το Skoda Superb 2.0 TDI 190 PS «Laurin & Klement» [photos]


Μεγαλύτερο, ελαφρύτερο, πολυτελέστερο και τεχνολογικά αναβαθμισμένο, το νέο Superb αντιπροσωπεύει ό,τι καλύτερο έχει κατασκευάσει η Skoda έως τώρα, κάνοντας κίνηση «ματ» στη σκακιέρα της κατηγορίας.

  • 20/2/2017

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ

Είναι απαράμιλλο σε αρκετούς τομείς, διαλύει όσα εναπομείναντα στερεότυπα υπήρχαν για την εταιρεία ενώ «βάζει σε σκέψεις» όχι μόνο τους εμπορικούς ανταγωνιστές του αλλά ακόμα και ενδοομιλικά.

Είναι ένα ιδιότυπο όχημα, υπό την έννοια ότι -θεωρητικά- δεν έχει άμεσους εμπορικούς ανταγωνιστές. Είναι ένα ιδιότυπο όχημα, υπό την έννοια ότι δείχνει sedan ενώ είναι πεντάθυρο. Είναι ένα ιδιότυπο όχημα, υπό την έννοια ότι έχει τον δικό του «χαρακτήρα», συνιστάμενο ωστόσο μέσω αλληλοσυγκρουόμενων στοιχείων.

Το καινούργιο Skoda Superb αποτελεί το κορυφαίο όχημα της τσεχικής αυτοκινητοβιομηχανίας και ενισχύει την εταιρική εικόνα της. Μαζί με το Kodiaq θεωρούνται από τα ανώτατα στελέχη αυτής ως μια καλή ευκαιρία να επεκταθεί η Skoda σε αγορές που δεν είχε εμπορική εκπροσώπηση έως τώρα, για παράδειγμα αυτή των ΗΠΑ.

Το Superb, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε το 2001, ανέκαθεν είχε ως κύριο πλεονέκτημά του την ευρυχωρία. Η τρίτη «γενιά» του είναι μεγαλύτερο απ' ό,τι η προηγούμενη, κατά 2,1 cm σε μήκος, κατά 4,9 cm σε πλάτος και κατά 0,8 cm σε ύψος. Το μετατρόχιο, το ουσιαστικότερο μέγεθος στο όχημα, επίσης είναι αυξημένο κατά 8,1 cm, τιμή που καταδεικνύει σαφώς την αύξηση του εσωτερικού χώρου προς όφελος των επιβατών.

Το νέο μοντέλο βασίζεται στην πλατφόρμα «MQB» του Ομίλου VAG. Αυτό έδωσε τη δυνατότητα να συγκρατηθεί το βάρος του οχήματος σε «λογικό επίπεδο» (καίτοι αυξήθηκαν οι διαστάσεις του), να γίνει καλύτερη διευθέτηση των όγκων του και να ενσωματωθούν σύγχρονα στοιχεία εξοπλισμού και συστήματα που συμβάλλουν στην άνετη μεταφορά των επιβαινόντων και συνδράμουν τον οδηγό κατά την κίνηση.

Στο καινούργιο μοντέλο έχουν τοποθετηθεί κάποια συστήματα για πρώτη φορά στην έως τώρα ιστορία της Skoda. Για παράδειγμα, τριζωνικός κλιματισμός, άνοιγμα της πίσω πόρτας με την κίνηση του ποδιού κάτω από τον εκεί προφυλακτήρα και το σύστημα «Dynamic Chassis Control» («DCC») το οποίο παραμετροποιεί τη σκληρότητα των αμορτισέρ, την αίσθηση του τιμονιού, την αμεσότητα απόκρισης του «γκαζιού» όπως και αυτή της αλλαγής σχέσεων στο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (όπως εν προκειμένω).

Το «DCC» διαθέτει πέντε διαφορετικά προγράμματα («Eco», «Comfort», «Normal», «Sport» και «Individual»). Στο «Eco», υπάρχει λειτουργία «coasting» όπου απεμπλέκεται η επιλεγείσα σχέση από το κιβώτιο όταν ο οδηγός δεν πατά το πεντάλ του γκαζιού.

«Λιμουζίνα»

Αυτήν τη λέξη σκέφτεσαι όταν το βλέπεις εξωτερικά, αυτό αισθάνεσαι ότι είναι πραγματικά το Superb μόλις καθίσεις εντός του. Ιδίως στην εξοπλιστική έκδοση «Laurin & Klement», η συνολική αίσθηση είναι αυτή μιας επί της ουσίας λιμουζίνας.

Ως συνεπιβάτης, αυθόρμητα θέλεις να καθίσεις στο πίσω κάθισμα για να επωφεληθείς της σχεδόν απαράμιλλης ευρυχωρίας. Μόνο οχήματα της πολυτελούς μεγάλης κατηγορίας -μάλιστα, με επιμηκυμένο μεταξόνιο- παρέχουν αντίστοιχο χώρο για τους επιβάτες.

Γενικά, το Superb εύκολα προσδιορίζεται ως ένα «executive» όχημα σε ό,τι αφορά την εικόνα του. Η άνεση δεν αφορά μόνο στην ευρυχωρία αλλά και στην ανάρτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι είχαμε χρόνια να οδηγήσουμε όχημα με τόσο μαλακή ρύθμιση αυτής. Σίγουρα, θα περιμέναμε από Γάλλους κάτι παρόμοιο και όχι από ένα δημιούργημα του Ομίλου VAG, ωστόσο το αποτέλεσμα είναι αυτό που δικαιώνει έμπρακτα την επιλογή των ανθρώπων της Skoda. Σε αυτό συμβάλλει και το σύστημα «Dynamic Chassis Control», όμως ακόμα και στη «Sport» επιλογή η ανάρτηση εξακολουθεί να είναι άνετη.

Ο δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας έχει πολύ καλά χαρακτηριστικά λειτουργίας και στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι στην ισχυρότερη διαθέσιμη εκδοχή του. Κινεί ικανοποιητικότατα το μεγάλων διαστάσεων όχημα και σε συνδυασμό με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη προσδίδει στο όχημα καλές τιμές επιτάχυνσης.

Κάποιος, μπορεί να παρατηρήσει ότι οι αλλαγές των σχέσεων είναι σχετικά αργές, ιδίως με επιλεγμένο κάποιο από τα προγράμματα λειτουργίας «Eco», «Comfort»ή «Normal», όμως αυτή μάλλον είναι μια αυστηρή επισήμανση. Ας μην ξεχνάμε τον «χαρακτήρα» του Superb που είναι ασύμβατος με κάθε έννοια «σπορτίβ». Ως επέκταση του τελευταίου, η οδική συμπεριφορά είναι καλή με την άνεση να είναι η κυρίαρχη αίσθηση.

Πάντως, για την περίπτωση που χρειαστεί, υπάρχει το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα «XDS plus» (προσομοιώνει τη λειτουργία «μπλοκέ» διαφορικού), χάρη στο οποίο περιορίζεται το φαινόμενο να χάσει την πρόσφυσή του κάποιος από τους εμπρός τροχούς αλλά και να μεταφερθεί η ροπή σε αυτόν που έχει την καλύτερη πρόσφυση κάθε στιγμή.

Συμπερασματικά

Το Superb δεν περνά απαρατήρητο ωστόσο η γενικότερη σχεδίασή του είναι σχετικά διακριτική. Το ίδιο συμβαίνει και με την πολυτέλεια της έκδοσης «Laurin & Klement». Δεν είναι «κραυγαλέα», ούτε «εξόφθαλμη», ωστόσο αμέσως καταλαβαίνεις την πολύ καλή ποιότητα υλικών και κατασκευής.

Το αυτοκίνητο είναι τεχνολογικά εξελιγμένο, τόσο δομικά, όσο και σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό του και έχει πλεονεκτήματα που το κάνουν μοναδικό. Βεβαίως, η συγκεκριμένη έκδοση είναι η κορυφαία του μοντέλου, παραπέμποντας στην απαρχή της ιστορίας της Τσεχικής εταιρείας και στους ιδρυτές αυτής. Ωστόσο, υπάρχουν και οι φθηνότερες εκδόσεις του Superb οι οποίες δεν διαφοροποιούνται στα ουσιαστικά στοιχεία του.

Το αυτοκίνητο θεωρείται «μοναδικό» στην αγορά και πραγματικά πληροί επάξια τον εν λόγω προσδιορισμό χάρη στην ευρυχωρία και την καλή ποιότητα κατασκευής.