SUV ή Hatchback; Δοκιμάζουμε τα Audi A3 Sportback 1.5 MHEV 150PS και Cupra Formentor 1.5 TSI 150PS


Δύο αυτοκίνητα που δεν συγκρίνονται άμεσα. Μια συνάντηση από ανάγκες του χθες και του σήμερα με τεχνολογίες και design από το αύριο που δίνουν μια πρώτης τάξεως τροφή για σκέψη για την πορεία του form-follows-function της αυτοκίνησης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 3/12/2023

Ανήκουν και τα δύο στο ίδιο Group, βασίζουν πολλά δομικά και μηχανολογικά μέρη τους στην ίδια πλατφόρμα, αλλά απευθύνονται –εκ πρώτης– σε ένα εντελώς διαφορετικό κοινό. Από τη μία, ο ιδρυτής της premium μικρομεσαίας κατηγορίας, το πεντάθυρο hatchback Audi A3 και, από την άλλη, ένα υβρίδιο… συναισθημάτων και πρακτικότητας, το SUV Formentor από μια νεοσυσταθείσα μπράντα, την Cupra, η οποία μάλιστα είναι πλέον έτοιμη να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά για τους Ίβηρες με τη μαμά-SEAT να γίνεται εταιρεία αστικής κινητικότητας (κρίμα!).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
CUPRA FORMENTOR 1.5 TSI 150PS DSG

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ86

Η οποία Cupra, όπως άλλωστε και η Audi, ανήκει στο VW Group. Θέλετε κι άλλους λόγους για συζήτηση; Και τα δύο κινούν τους εμπρός τροχούς τους με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG) 7 σχέσεων, παίρνοντας ζωή από τον, περίπου ίδιο, 1500άρη turbo βενζίνης, αποδίδοντας 150 PS. Η φυσική διαδικασία εξέλιξης ; λοιπόν, το SUV Formentor συναντά το μοντέλο που μετά από γενιές εξέλιξης έχει φτάσει σε ένα υψηλότατο επίπεδο τεχνολογίας και αντιληπτής ποιότητας. Το κερασάκι στην τούρτα του debate είναι ότι αμφότερα έχουν, όπως τα βλέπετε, περίπου ίδια τιμή. Επομένως, και εδώ είναι η τροφή για σκέψη, επενδύουμε στο κύρος και την αρτιότητα ενός premium συνόλου ή στη μη δοκιμασμένη, αλλά, όπως θα δούμε, εξαιρετική συνταγή ενός αυτοκινήτου που προσφέρει πολλά περισσότερα από ό,τι περιμένεις από μια νεόκοπη μάρκα.

Ποιότητα υπεράνω

To Audi ειδικά σε αυτό το “RS3 wannabe” πακέτο S-Line είναι χάρμα οφθαλμών και όσο πρέπει δωρικό για να μη χαρακτηριστεί βαρετό. Για τους φίλους της κατηγορίας των hatchbacks είναι η καλύτερη στιγμή, μιας και προσφέρει όσα premium γονίδια δίνει η μάρκα μαζί με αρκετή τεχνολογία (μια ματιά στα LED Matrix εμπρός και στις φωτιστικές τους ρουτίνες αρκεί). Η ποιότητα υλικών και συναρμογής αψεγάδιαστη με απόλυτα μεγέθη κι όλα τούτα βασισμένα στη MQB Evo πλατφόρμα με μήκος 4,351 m, στην καρδιά των μικρομεσαίων και ένα μεταξόνιο στα 2,63 m, επαρκές για τα δεδομένα των αναλογιών και του χαρακτήρα του αμαξώματος.

Και, από την άλλη, μια μεσογειακή πανδαισία από καμπύλες, ακμές με νόημα και ένα σφηνοειδές αμάξωμα που είναι πιο μεγάλο σε διαστάσεις (μήκος στα 4,46 m,) αλλά όχι ανοικονόμητο, που θυμίζει… θυμωμένο ταύρο λόγω ιβηρικής προέλευσης, αλλά όχι σε υαλοπωλείο, καθώς, όπως θα δούμε παρακάτω, είναι ταύρος για… ντρεσάζ. Παράλληλα, το μεταξόνιο των 2,68 m έχει στρετσάρει την καμπίνα δίνοντας μια ιδανική ισορροπία στις αναλογίες. Με μια πρώτη αποτίμηση συναισθηματισμού, ναι, το Formentor είναι πιο ξεσηκωτικό, ακόμα και σταθμευμένο, κάτι που μας φέρνει στη διαπίστωση ότι ένα SUV μπορεί να είναι ελκυστικό, χωρίς να θυσιάζει κάτι από ένα οδηγικό pedigree υψηλού επιπέδου. Κι αυτή είναι, ίσως, η πιο σημαντική νίκη του segment ολόκληρου.

Τα σαλόνια των δύο αυτοκινήτων, ομοίως, διέπονται από τις αρχές της μάρκας, όσο και από τις επιταγές των κατηγορίων στις οποίες ανήκουν. Οδηγοκεντρικό, κορυφαίο κατασκευαστικά και απόλυτα Premium το σαλόνι του A3, σε κερδίζει, τόσο με το περιβάλλον εργασίας, όσο και με το απεικονιστικό του interface. Είναι εύκολο να βρεις ό,τι χρειάζεσαι και δεν θέλει παρά μερικές ημέρες για να του πάρεις τον αέρα. Οι χώροι τυπικοί της γερμανικής σχολής (θα θέλαμε χωροταξικά να είναι της… ιαπωνικής). Και το Formentor, όμως, δεν κρύβει την προέλευσή του μιας και η θέση οδήγησης, το περιβάλλον, οι αναλογίες και πολλά επιμέρους τμήματα του ταμπλώ, θυμίζουν έντονα το A3 (το αίμα νερό δεν γίνεται).

Όμως εδώ, ανάμεσα στα σπορ γονίδια (πανέμορφο το τιμόνι και τα καθίσματα, δεν βρίσκετε;), υπάρχει ένα πλεόνασμα χώρων (και ένα κάποιο έλλειμα εργονομίας στο Interface). Εντούτοις, το ισοζύγιο είναι θετικό, με χώρους άφθονους για αποσκευές και επιβάτες και με την αίσθηση της πρακτικότητας και της ευρυχωρίας να «καπελώνεται» μόνον κατά τι από τα πίσω μικρά παράθυρα. Κι εδώ, επομένως, δείχνουν τα SUV ότι μπορούν να είναι αυτά που θα πουν την τελευταία κουβέντα.

Ταύτιση απόψεων

Σε ό,τι αφορά στα μηχανικά μέρη, κοινός τόπος σχεδόν στο σύνολο για τα δύο μοντέλα. Τετρακύλινδρος turbo βενζινοκινητήρας 150 PS, γόνατα εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω για τις αναρτήσεις και, βέβαια, ένα εξαιρετικό διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο και παραμετροποίηση λειτουργίας με driving modes. Όμως, υπάρχει μια τόση δα λεπτομέρεια! Το Audi έχει στα… εσώψυχά του μικροϋβριδική λειτουργία με μίζα/δυναμό και μικρή μπαταρία κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού για να βοηθά το αυτοκίνητο σε εκκινήσεις και λοιπές ρουτίνες βοηθώντας στην ευρωστία της απόδοσης βελτιώνοντας, συνάμα, επιδόσεις και κατανάλωση. Το mHEV περιλαμβάνει, επίσης, τη γνωστή πλέον λειτουργία eco-coasting.

Αυτός ο τρόπος λειτουργίας επιτρέπει στο όχημα να «ρολάρει» με τον κινητήρα σβηστό, έτσι ώστε να μην παράγονται εκπομπές ρύπων, ένας σημαντικός παράγοντας στην ικανότητα του κινητήρα να μειώνει την κατανάλωση καυσίμου κατά 0,4 L ανά 100 km. Επίσης, έχει και το Σύστημα Απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων. Μια ματιά μοναχά στα σχετικά στοιχεία (μαζί με το μειωμένο βάρος, κάτι που η Audi επιδιώκει εδώ και δεκαετίες) μάς λέει την αλήθεια: το A3 είναι ένα hatchback που φροντίζει το περιβάλλον, την τσέπη μας, αλλά και τον ανήσυχο οδηγό, μιας και όλο το σετ-απ είναι κορυφαίο για ομαλή ή γρήγορη οδήγηση.

Και, από την άλλη, το Formentor έχει κάνει την έκπτωση του εξυβριδισμού ενσωματώνοντας, όμως, το Σύστημα ACT Απενεργοποίησης των δύο εκ των τεσσάρων κυλίνδρων, όταν έχουμε σταθερό φορτίο γκαζιού για μείωση στην κατανάλωση. Εντούτοις, επιδόσεις και κατανάλωση είναι τυπικά για την κατηγορία και αφήνουν το ισπανικό SUV πίσω, συγκριτικά. Όμως, μην πλανάστε, αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι αυτή τού πιο fun-to-drive (αλλά με τη σοβαρή έννοια του όρου) SUV της κατηγορίας. Δεν θυμίζει καν αυτοκίνητο ελευθέρου χρόνου, τόσο με το ζύγισμα, όσο και με την πειστικότητα με την οποία απαντά σε δύσκολα οδηγικά σενάρια. Κι αυτό είναι άθλος, αν αναλογιστεί κανείς τα πραγματικά μεγέθη του (ύψος, κέντρο βάρους κ.λπ.).

Με ταυτότητα

Η αίσθηση στο τέλος της ημέρας κρύβει κάποια έκπληξη για τους αλχημιστές της Cupra που πήραν μέταλλο, γυαλί και τέσσερα ελαστικά και έφτιαξαν ένα εξευγενισμένο όχημα υψηλών προσδοκιών και ακόμα υψηλότερου WOW Factor. Δεν έχει στις λεπτομέρειες αυτό που δίνει με την politically correct μετριοπαθή της πρόταση η Audi, αλλά θαρρούμε ότι δεν θα «χαλάσουμε τη ζαχαρένια μας» για όσα δεν προσφέρει το Formentor. Επομένως, ναι!, μπορεί ένα SUV να κερδίσει αν είναι φτιαγμένο με γνώση, τσαγανό και συναίσθημα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ AUDI A3 SPORTBACK 1.5 MHEV 150PS S-LINE STRONIC 2023   TIMH €29.990   ΤΕΛΗ €85,76

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.498, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110 (150)/ 5.000-6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.500-3.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,4 sec, τελική 224 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,6 L/100km, 134 g/km

AUDI A3 SPORTBACK 1.5 MHEV 150PS S-LINE STRONIC 2023

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΔΥΝΑΜΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΙ ΠΙΣΩ, ΑΝΕΣΗ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CUPRA FORMENTOR 1.5 TSI 150PS DSG 2022   TIMH €32.290   ΤΕΛΗ €105

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.498, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110(150)/5.000-6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.500-3.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,9 sec, τελική 203 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,6 L/100km, 150 g/km

CUPRA FORMENTOR 1.5 TSI 150PS DSG 2022

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΧΩΡΟΙ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ.

ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, «ΑΝΩΝΥΜΗ» ΥΠΟΜΠΡΑΝΤΑ, ΤΙΜΗ.