Θα ρισκάρετε ή θα βοηθήσετε στη λύση του προβλήματος;


Οι απαντήσεις που όλοι περιμένατε για το μέλλον των κινητήρων diesel στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Ποιά θα κυκλοφορούν στο κέντρο των πόλεων, που θα γίνουν οι απαγορεύσεις, τι θα γίνει με τα Euro5 και παλαιότερα οχήματα...

 

Κατασκευάζονται τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel με χειρότερες προδιαγραφές πια; Αξίζει ακόμη η αγορά ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου; Επιχειρούμε να ρίξουμε φως στο σκοτάδι αυτής της υπόθεσης και απαντούμε σε -πιθανές- ερωτήσεις σας.

Ακολουθούν οι απαντήσεις στις σημαντικότερες ερωτήσεις που έχουν δημιουργηθεί σχετικά με το μέλλον των κινητήρων diesel σε Ελλάδα και Ευρώπη:

 

Πόσο ριψοκίνδυνη είναι σήμερα η αγορά ενός diesel αυτοκινήτου;

Εννοείται ότι σε αυτά τα θέματα τον πρώτο λόγο έχει η πολιτική. Έχει κάνει κάτι η κυβέρνηση; Όχι, πέρα από την ανακοίνωση της απαγόρευσης της κυκλοφορίας diesel αυτοκινήτων, προδιαγραφών Euro 4 και κάτω στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Επομένως, είμαστε όλοι (δημοσιογράφοι και καταναλωτές) στην αναμονή. Τι να περιμένουμε; Πιθανότατα, όχι την πλήρη απαγόρευση της κυκλοφορίας των diesel αυτοκινήτων, αλλά την απαγόρευση της κυκλοφορίας τους -ας πούμε- στα αστικά κέντρα ή σε κάποια συγκεκριμένα -κεντρικά- σημεία. Εκτός αν κάποιος έχει αγοράσει ένα πολύ φρέσκο μοντέλο, που πληροί τις προδιαγραφές Euro-6-Diesel.

Με τα μεταχειρισμένα τι γίνεται; Καλό θα είναι, εφόσον είστε ενδιαφερόμενος αγοραστής, να επιλέξετε ό,τι πιο καινούργιο υπάρχει (Euro 6), γιατί οι παλιότερες προτάσεις (Euro 4 και κάτω) είναι υπό απαγόρευση, πάντα εντός των ορίων του λεκανοπεδίου Αττικής.

Τι μπορεί να κάνει η πολιτική με το θέμα “diesel”;

Στη χώρα μας έχουμε δει ότι προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια σημαντική δράση. Αντίθετα, στο εξωτερικό, όπου η συζήτηση γι’ αυτό το θέμα είναι μεγάλη, θα ληφθούν άμεσα μέτρα. Αυτά σχετίζονται επί το πλείστον με τις μετατροπές των diesel κινητήρων, που ήδη υπάρχουν, με τέτοιο τρόπο, ώστε να λειτουργούν πιο φιλικά απέναντι στο περιβάλλον. Βέβαια, άλλα τα οικονομικά δεδομένα των Ευρωπαίων και άλλα τα δικά μας... Αυτοί μπορούν να αντέξουν το κόστος μιας μετατροπής. Εμείς;

Πώς αντιδρούν οι κατασκευάστριες εταιρείες;

Ο συγκεκριμένος κλάδος του χώρου του αυτοκινήτου φυσικά και δε συμφωνεί με όλες αυτές τις -αναμενόμενες- αλλαγές. Οι εταιρείες, λοιπόν, βρίσκουν ότι οι μετατροπές είναι τόσο πολύπλοκες όσο και ακριβές. Ωστόσο, η πίεση παραμένει μεγάλη, με αποτέλεσμα να υπάρχει ήδη μία πρόταση από την πλευρά τους, μία software λύση για μοντέλα προδιαγραφών Euro-5, η οποία μειώνει την εκπομπή οξειδίων του αζώτου (NOX) έως και κατά 50%. Πάντως, Audi και BMW σκοπεύουν να κάνουν αυτές τις αλλαγές στα μισά από τα Euro-5 μοντέλα τους. Λιγότερο... εκδηλωτική έχει αποδειχτεί η Mercedes-Benz, αλλά όλα δείχνουν ότι κι αυτή θα ακολουθήσει την ίδια οδό. Επιπλέον, λόγος για τις απαιτούμενες μετατροπές των Euro-6 μοντέλων δε γίνεται, έστω κι αν και γι’ αυτά προβλέπεται μελλοντικά μία software λύση. Σε ό,τι αφορά τα έξοδα, οι κατασκευάστριες εταιρείες θα αναλάβουν μόνο ένα μέρος τους. Η ανάληψη του κόστους της επίσκεψης στο συνεργείο, που για παράδειγμα στη Γερμανία εκτιμάται στα 300 ευρώ, είναι κάτι ανοικτό ακόμη, έστω κι αν οι περισσότερες πλευρές υποστηρίζουν ότι η πολιτική πρέπει να αναλάβει όλο το κόστος.

Μπορούν τα παλιότερα diesel μοντέλα να υποστούν μετατροπή;

Η μετατροπή είναι δυνατό να γίνει σε πολλά παλιά, αλλά και καινούργια diesel αυτοκίνητα. Ωστόσο, η μετασκευή θα μπορέσει να αποτελέσει επιλογή, από τη στιγμή που υφίσταται και το σχετικό νομικό πλαίσιο. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, κι εφόσον ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες, το πρόβλημα των diesel θα πάψει να υφίσταται πια.

Θα αποκλειστούν περιοχές των πόλεων για τα diesel αυτοκίνητα;

Οι μελλοντικές κινήσεις των πόλεων ή των δήμων είναι άγνωστες ακόμη. Δεν αποκλείεται τα diesel αυτοκίνητα να απαγορεύεται να κινούνται σε συγκεκριμένα μέρη ή ζώνες για παράδειγμα κατά τις ώρες, που παρατηρείται αυξημένη κίνηση. Επομένως, μια καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας των diesel αυτοκινήτων είναι μάλλον απίθανη. Το θέμα είναι, βέβαια, αν θα υπάρχει έλεγχος ή πόσο αυστηρός θα είναι αυτός...

Είναι ένα βενζινοκίνητο μοντέλο καλύτερο από ένα diesel;

Το βέβαιο είναι πως μπορεί κανείς να αγοράσει ένα diesel αυτοκίνητο ακόμη. Ειδικά, όσοι διανύουν μεγάλες αποστάσεις (π.χ. πάνω από 10.000 km το χρόνο) πρέπει πάντα να έχουν αυτά τα μοντέλα υπόψη τους. Από εκεί και πέρα, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να έχουν στο στόχαστρό τους τα νέα, και όχι τα μεταχειρισμένα, αυτοκίνητα. Επίσης, δεν αποκλείεται στο όχι πολύ μακρινό μέλλον να εφαρμοστούν περιορισμοί σχετικοί με τα οξείδια του αζώτου (NOX) και στα βενζινοκίνητα μοντέλα, έστω κι αν ο λόγος γίνεται γι’ αυτά που είναι προδιαγραφών «χειρότερων» του Euro 3. Άλλωστε, μόνο τυχαίο δεν είναι ότι στη σύγχρονη εποχή ακόμα και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα έχουν φίλτρο κατακράτησης μικροσωματιδίων!

Δεν αξίζουν τίποτε τα παλιότερα diesel μοντέλα πλέον;

Η συζήτηση για τις απαγορεύσεις κυκλοφορίας ορισμένων αυτοκινήτων έχει επηρεάσει αρνητικά πολλά -ακόμα απούλητα- μεταχειρισμένα. Ένας μεγάλος αριθμός Γερμανών εμπόρων έχει αναγκαστεί να κατεβάσει την τιμή παλιών diesel μοντέλων (3ετίας – προδιαγραφών Euro 5) ακόμα και κατά περισσότερο από 10%.

Έχει το diesel άλλο μέλλον μπροστά του;

Ναι μεν, αλλά όχι πια σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων δε. Μάλιστα, κάποιες εταιρείες έχουν ήδη αποφασίσει ότι δε θα διαθέτουν στο εξής diesel εκδόσεις στη μικρή κατηγορία αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, η Toyota δεν περιλαμβάνει πια μια πετρελαιοκίνητη έκδοση του Yaris στην παλέτα των μοντέλων τής facelift(ed) έκδοσης του αυτοκινήτου της. Άλλωστε, αυξάνεται ταυτόχρονα το κόστος της παραγωγής των diesel αυτοκινήτων, επειδή η τεχνολογία της επεξεργασίας των ρύπων προκαλεί όλο και περισσότερα έξοδα. Από την άλλη, στις μεγαλύτερες κατηγορίες οι εταιρείες «χρειάζονται» το diesel, ώστε να μπορούν να πληρούν τα αυστηρά όρια της ΕΕ περί εκπομπών CO2.