Τα αυτοκίνητα που έσωσαν τις εταιρείες τους από το χείλος του γκρεμού


Από το Skoda Favorit και το Nissan Qashqai μέχρι το Peugeot 205. Αυτά τα μοντέλα έδωσαν το φιλί της ζωής σε γνωστές μάρκες αυτοκινήτων που κινδύνευαν να χρεοκοπήσουν.

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ
  • 23/3/2024

Στον γαλαξία της αυτοκίνησης έχουν εμφανιστεί εκατοντάδες μάρκες ως διάττοντες αστέρες, που έλαμψαν για κάποιο διάστημα, για να εξαφανιστούν στη συνέχεια κάτω από το βάρος κακών επιλογών και του σκληρού ανταγωνισμού. Την τύχη τους μπορεί να είχαν ενδεχομένως και πασίγνωστες εταιρείες, που εξακολουθούν να λειτουργούν ακόμα και σήμερα με τεράστια επιτυχία και εκατομμύρια ετήσιες πωλήσεις.

Ωστόσο, σώθηκαν την ύστατη στιγμή από τη χρεοκοπία, την αφάνεια ή την εξαγορά από κάποιον αντίπαλο, επειδή είχαν την έμπνευση –ή την τύχη– να λανσάρουν ένα εμβληματικό μοντέλο, χάρη στο οποίο στάθηκαν πάλι όρθιες στους… τροχούς τους και επανήλθαν δυναμικά στο προσκήνιο. Μερικές φορές, μάλιστα, συνωμότησε το σύμπαν για να συμβεί αυτό, όπως μπορείτε να δείτε και σε ορισμένα από τα δέκα χαρακτηριστικά παραδείγματα που παραθέτουμε με αλφαβητική σειρά.

Αudi 100 (1968-1976)

Το 1964 εξαγόρασε ο όμιλος VW την –τότε– Auto Union, με την πρόθεση να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της στο Ίνγκολσταντ της Γερμανίας για αύξηση της παραγωγής της. Η Audi προοριζόταν για ένα συμπληρωματικό ρόλο με ελάχιστες προοπτικές, καθώς όλα τα νέα μοντέλα του γερμανικού ομίλου θα σχεδιάζονταν και θα εξελίσσονταν από τη Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ. Ωστόσο, ο τεχνικός διευθυντής της, Λούντβιχ Κράους, δεν συνεμορφώθην προς τας… υποδείξεις και έδωσε εντολή να εξελιχθεί υπό άκρα μυστικότητα το πρώτο Audi 100. Το τελικό αποτέλεσμα άρεσε στη διοίκηση της VW, το Audi 100 πρώτης γενιάς πούλησε πάνω από 100.000 μονάδες σε μία οκταετία και άνοιξε τον δρόμο για τα επόμενα επιτυχημένα μοντέλα της μάρκας με σήμα τα τέσσερα δαχτυλίδια, όπως η σειρά 80.

ΒΜW 700 (1959-1965)

Το 1959 είχαν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες εξαγοράς της BMW από τη Mercedes, όμως στην τελευταία και κρίσιμη Γενική Συνέλευση των μετόχων ανακάλυψε ένας δικηγόρος ένα σημαντικό λογιστικό λάθος στον ισολογισμό της βαυαρική μάρκας. Η συνέλευση αναβλήθηκε και έτσι πρόλαβε και πέρασε στο τιμόνι της BMW η σημερινή ιδιοκτήτρια εταιρεία Κβαντ. Το φιλί της ζωής στη BMW έδωσε εκείνη την εποχή το μοντέλο 700 με πίσω τοποθετημένο κινητήρα και πάνω από 180.000 πωλήσεις το διάστημα 1959 έως 1965. Το BMW 700 αποτελούσε την εναλλακτική σπορ πρόταση απέναντι στον Σκαραβαίο της VW και γέμισε τα ταμεία των Βαυαρών με τα απαραίτητα γερμανικά μάρκα, ώστε να εξελίξουν τη σειρά compact μοντέλων γύρω από τη BMW 1500, 1600 ti, κ.λπ.

Fiat Uno (1983-2014)

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 η Fiat  βρισκόταν ένα βήμα πριν την πτώχευση, αφού τα μοντέλα της είχαν τεράστια προβλήματα αξιοπιστίας και ποιότητας, η γκάμα της δεν κάλυπτε τις ανάγκες του αγοραστικού κοινού, ενώ οι εργαζόμενοι στα εργοστάσια της ιταλικής μάρκας βρίσκονταν συνεχώς στα κάγκελα. Η σωτηρία ήρθε στις αρχές του 1983 με το μικρό Uno, που είχε σχεδιάσει ο Giugiaro και τους υπερσύγχρονους κινητήρες FΙRE από το 1985 και μετά. Το Fiat Uno ψηφίστηκε το 1984 «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» και κυριάρχησε επί χρόνια στις πανευρωπαϊκές πωλήσεις, ενώ κατασκευαζόταν ως το 1995 στην Ιταλία και ως το 2014 στη Βραζιλία ως ‘’Mille’’. Συνολικά πωλήθηκαν πάνω από 8,8 εκατ. Fiat Uno, που κράτησαν όρθια τη μητρική εταιρεία σε μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο.

Ford Focus (1998-2004)

To Ford Escort πουλούσε ακόμα σχετικά καλά, κυρίως από κεκτημένη ταχύτητα, ωστόσο το μέλλον της Ford φαινόταν το 1998 μάλλον δυσοίωνο. Η εταιρεία τόλμησε, όμως, να παρουσιάσει ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο με το ριζοσπαστικό ‘’New Edge Design’’, νέο όνομα και απολαυστική οδηγική αίσθηση. Το Focus πρώτης γενιάς κυκλοφόρησε σε όλον τον κόσμο με τεράστια επιτυχία, κατέκτησε το 1999 τον τίτλο του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» και αντικαταστάθηκε το 2005 από το μοντέλο δεύτερης γενιάς, αφού είχαν παραχθεί προηγουμένως σχεδόν πέντε εκατομμύρια τέτοια οχήματα.

Nissan Qashqai (2006-2013)

To 1999 επισφραγίστηκε η συμμαχία της Nissan με τη Renault και η ιαπωνική μάρκα άρχισε να εμφανίζει από το 2001 και πάλι κέρδη. Ωστόσο, το big bang έγινε το 2006 με το λανσάρισμα του κορυφαίου SUV, Qashqai, που έσπασε ταμεία, ενώ συμπληρώθηκε το 2008 με την επίσης επιτυχημένη έκδοση Qashqai 2, με 21 εκατοστά μακρύτερο μεταξόνιο και δυνατότητα μεταφοράς έως επτά επιβατών. Το επιτυχημένο SUV κυριάρχησε επί χρόνια και στην Ελλάδα, ενώ οι πωλήσεις του μοντέλου πρώτης γενιάς άγγιξαν τα 2,5 εκατ. μονάδες μέχρι το πέσιμο της αυλαίας το 2013.

Peugeot 205 (1993-1998)

Στον όμιλο της PSA ονομάζουν  το 205 ‘’Le sacré numero’’, δηλαδή «ο ιερός αριθμός», επειδή χρωστούν σε αυτό το μοντέλο την επιβίωσή τους. Το Peugeot 205 λανσαρίστηκε το 1983 σε μία δύσκολη φάση για τη γαλλική μάρκα, που προσπαθούσε να ενσωματώσει τη Citroën και είχε χάσει πολλά χρήματα με την εξαγορά της Simca και μετέπειτα Talbot. Το γαλλικό μοντέλο εξελισσόταν επί 9 χρόνια, γνώρισε μεγάλη επιτυχία από την πρώτη στιγμή και χάρη στον διαχρονικό σχεδιασμό του κατασκευαζόταν έως το 1998 με συνολικές πωλήσεις σχεδόν 5,3 εκατ. μονάδων. Διάδοχός του ήταν το Peugeot 206, που κατάφερε να ξεπεράσει σε πωλήσεις το 205.

Porsche Boxster (1996-2004)

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990   η Porsche βρισκόταν με την πλάτη στον τοίχο και η πτώχευσή της έμοιαζε απλά με υπόθεση χρόνου. Ο νέος CEO της μάρκας, Βέντελιν Βίντεκινγκ, άλλαξε ριζικά την γκάμα και τη διαδικασία παραγωγής, ενώ έπιασε το τζόκερ το 1996 με το λανσάρισμα της μικρής και προσιτής Boxster με τιμές εκκίνησης από 76.000 γερμανικά μάρκα. Το σπορ coupé και το roadster μοιράστηκαν τους ίδιους προβολείς με την Porsche 911 του 1997 για λόγους εξοικονόμησης κόστους, ενώ τίμησαν το DNA της μάρκας με τους κεντρικά τοποθετημένους κινητήρες τους και τη δυναμική αίσθηση οδήγησης. Η Boxster πρώτης γενιάς κατασκευαζόταν έως το 2004, την προτίμησαν περίπου 100.000 αγοραστές, ενώ σήμερα κυκλοφορεί η 718 Boxster, που θα παραδώσει τη σκυτάλη σε εξηλεκτρισμένους διαδόχους.

Renault 19 (1988-1997)

Το 1984 κατέγραψε η Renault ζημιές δισεκατομμυρίων γαλλικών φράγκων, οπότε κινδύνευε να περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Λίγο αργότερα ξεκίνησε το Project X-53 για την εξέλιξη ενός νέου μοντέλου, που θα διαδεχόταν τα Renault 9 και 11. Aυτό έγινε το 1988 με το Renault 19, που εξελίχθηκε σε λίρα εκατό για τους Γάλλους και παραγόταν έως το 1997, οπότε έκλεισε τον κύκλο του με συνολικά 3,2 εκατ. πωλήσεις. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μετά την επανένωση της Γερμανίας πωλούνταν στα πρώην ανατολικογερμανικά κρατίδια περισσότερα Renault 19 παρά Volkswagen Golf.

Skoda Favorit (1987-1994)

Το Skoda Favorit σχεδιάστηκε από τον Bertone, κυκλοφόρησε το 1987 και αποτελεί τον σωτήρα της τσέχικης μάρκας, αφού της επέτρεψε να επιβιώσει μετά τη μεγάλη πολιτική αλλαγή του 1989. Οι Τσέχοι μόλις είχαν προλάβει να αντικαταστήσουν τα παρωχημένα μοντέλα τους με τους πίσω τοποθετημένους κινητήρες με το πιο μοντέρνο Favorit και την έκδοση στέισον βάγκον. Το Favorit έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόφαση της VW να εξαγοράσει το 1991 τη Skoda και κατέγραψε έως το 1994 πάνω από ένα εκατομμύριο πωλήσεις, πριν αντικατασταθεί από τη Felicia. Η Skoda εξασφάλισε στη συνέχεια το μέλλον της, με τη νέα Octavia του 1996, που βασιζόταν στο VW Golf τέταρτης γενιάς.

VW Golf (1974-1983)

To VW Golf κατάφερε να ξεπεράσει στην επετηρίδα των πωλήσεων της γερμανικής μάρκας τον θρυλικό Σκαραβαίο και αυτό αποτελεί από μόνο του ένα μεγάλο επίτευγμα. Πολύ σημαντικότερο επίτευγμα ήταν, ωστόσο, το εντυπωσιακό του ντεμπούτο το 1974, χάρη στο οποίο βγήκε η Volkswagen από μία χρόνια και επικίνδυνη κρίση. Το μοντέλο πρώτης γενιάς σχεδιάστηκε από τον Giugiaro, ήταν ουσιαστικά ένα Audi 50 με σηματάκια της VW και κατέγραψε έως το 1983 έξι εκατομμύρια πωλήσεις. Πολλοί πιστεύουν ότι η ονομασία του προέρχεται από το γνωστό άθλημα ή από το ρεύμα του Κόλπου (Gulfstream ή Golfstrom, στα γερμανικά), η αλήθεια είναι, όμως, ότι έτσι ονομαζόταν το άλογο ενός μάνατζερ της Volkswagen.