Suzuki Grand Vitara: Σταθερή αξία


Η παράδοση της Suzuki στις εκτός δρόμου κατασκευές επαληθεύεται με τη σύγχρονη εκδοχή του Grand Vitara, το οποίο διαθέτει περισσότερα νεανικά στοιχεία και παραμένει το ίδιο μάχιμο με τους προκατόχους του off road.

  • 22/8/2007
Η παράδοση της Suzuki στις εκτός δρόμου κατασκευές επαληθεύεται με τη σύγχρονη εκδοχή του Grand Vitara, το οποίο διαθέτει περισσότερα νεανικά στοιχεία και παραμένει το ίδιο μάχιμο με τους προκατόχους του off road.

Οι τετρακίνητες κατασκευές της Suzuki είναι αυτές που την έχουν καθιερώσει στην ευρωπαϊκή αγορά. Δικαίως, καθώς η ιαπωνική εταιρεία έχει δώσει πολλές φορές τα φώτα της, με σημείο αναφοράς το... μικρό το δέμας, αλλά σκληροτράχηλο Jimny LJ10 (1970), που άλλαξε τις ισορροπίες και την αντίληψη για τα μέχρι τότε ευμεγέθη τζιποειδή.

Στα πιο πρόσφατα πεπραγμένα της εταιρείας εντάσσεται το Grand Vitara. Ηταν το 1998 όταν παρουσίασε το εν λόγω μοντέλο που πήγε ένα βήμα πιο πέρα την κατηγορία των SUV, καθώς προσέφερε μεγαλύτερους χώρους, βελτιωμένες επιδόσεις και πιο προσεγμένη ποιότητα απ ό,τι το Vitara, όμως με πλαίσιο τύπου σκάλας και κιβώτιο κοντών σχέσεων, στοιχεία που το διαχώριζαν κάθετα από τον ανταγωνισμό των οχημάτων ελεύθερου χρόνου, εξ ου η τεράστια εμπορική επιτυχία. Στη 2η γενιά του μοντέλου της, και με δεδομένο τις σύγχρονες απαιτήσεις των οδηγών, η Suzuki επιχείρησε μια στροφή δίνοντας περισσότερα στοιχεία life style υιοθετώντας το αυτοφερόμενο πλαίσιο, ωστόσο διατηρεί το κατ επιλογή σύστημα τετρακίνησης και το κοντό κιβώτιο, ώστε να μην απολέσει το νέο Grand Vitara τον αμιγώς off road χαρακτήρα του.

Αισθητικά το νέο Grand Vitara είναι μοντέρνο, σύγχρονο και πιο δυναμικό.

Είναι διαθέσιμο σε δύο τύπους αμαξώματος, το πιο ευρύχωρο και πρακτικό πεντάθυρο και το πιο σπορ και δυναμικό τρίθυρο.

Το στοιχείο που χαρακτηρίζει και τις δύο εκδόσεις είναι ο δυναμισμός. Οι τονισμένοι θόλοι, οι μεγάλοι τροχοί που είναι τοποθετημένοι στις άκρες του αμαξώματος, το μεγάλο μεταξόνιο και τα φαρδιά μετατρόχια -από τα μεγαλύτερα στην κατηγορία- συνθέτουν ένα εντυπωσιακό παρουσιαστικό με έντονη σπορ εικόνα, που δίνει την αίσθηση της σταθερότητας και της στιβαρότητας.

Αναφορικά με τις διαστάσεις, το μήκος φθάνει τα 4.470 χλστ. στο 5θυρο και τα 4.005 χλστ. στο 3θυρο, το πλάτος τα 1.810 χλστ. και το ύψος τα 1.695 χλστ., με την απόσταση από το έδαφος να βρίσκεται στα 20 εκ. για αμφότερες τις εκδόσεις. Το Grand Vitara αφορά ένα ευέλικτο και πρακτικό αυτοκίνητο τόσο στην πόλη όσο και στους στενούς, δύσβατους δασικούς δρόμους. Χάρη στον πολύ μικρό εμπρός πρόβολο, η ακτίνα στροφής του πεντάθυρου μοντέλου δεν ξεπερνά τα 5,5 μέτρα, ενώ αυτή του τρίθυρου τα 5,1. Παράλληλα, πολύ καλές είναι οι «γωνίες» του αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα, η γωνία προσέγγισης βρίσκεται στις 29ο, ράμπας στις 19ο και αναχώρησης στις 27ο, ενώ αντίστοιχα για την 3θυρη έκδοση στις 29ο, 20ο και 36ο.

Στο εσωτερικό η ποιότητα υλικών ικανοποιεί, όπως και η εργονομία. Το ταμπλό διαθέτει μεγάλα, στρογγυλά όργανα με ευανάγνωστες ενδείξεις. Ολα τα χειριστήρια είναι σωστά τοποθετημένα και εύκολα προσβάσιμα από τον οδηγό.

Οι χώροι επιβατών είναι από τους καλύτερους στην κατηγορία, το μειωμένο ύψος του κεντρικού τούνελ κάνει πιο άνετη τη συμβίωση των πίσω επιβατών, ενώ ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται μεταξύ 398 και 758 λίτρων (στο τρίθυρο από 184 έως και 516 λίτρα).

Οι τιμές για τη βασική 5θυρη έκδοση JLX ξεκινούν από τα 27.500 ευρώ με εξοπλισμό που περιλαμβάνει αιρκοντίσιον, δύο αερόσακους, ABS κ.ά. (η 3θυρη έκδοση με ακριβώς τον ίδιο εξοπλισμό κοστίζει 22.900 ευρώ), ενώ στα 29.500 ευρώ της έκδοσης JLXA παίρνετε επιπλέον 4 αερόσακους (συνολικά 6), προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών κ.ά.

Κινητήρες
Αναφορικά με τους κινητήρες, το πεντάθυρο μοντέλο διαθέτει τον δίλιτρο τετρακύλινδρο 16βάλβιδο κινητήρα, με αυλούς εισαγωγής μεταβλητού μήκους και τροφοδοσία με ψεκασμό πολλαπλών σημείων. Η απόδοσή του φθάνει τους 140 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και η ροπή του στα 183 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Το τρίθυρο Grand Vitara διατίθεται με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.6 λίτρου, με 16 βαλβίδες, σύστημα ψεκασμού πολλαπλών σημείων και σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων εισαγωγής. Η ισχύς του φτάνει στους 106 ίππους στις 5.900 σ.α.λ. και η ροπή του στα 145 Nm στις 4.100 σ.α.λ.

Την γκάμα των διαθέσιμων κινητήρων -και για τα δύο αμαξώματα- συμπληρώνει ένας ντίζελ 1.9 λίτρου common rail, ισχύος 129 ίππων στις 3.750 σ.α.λ. και μεγάλη ροπή 300 Nm στις 2.000 σ.α.λ.

Κορυφαίο στο χώμα
Το Grand Vitara διαθέτει μόνιμη τετρακίνηση, με παρουσία 3 διαφορικών. Αυτό το χαρακτηριστικό, σε συνδυασμό με το χαμηλότερο ύψος, επιτρέπει στο Grand Vitara να κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα αλλά και ασφάλεια στις στροφές. Ο αμιγώς off road χαρακτήρας του ιαπωνικού μοντέλου ενισχύεται με το κιβώτιο με τις κοντές σχέσεις και την προεπιλογή επιθυμητής τετρακίνησης μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη στην κονσόλα, στοιχεία που διαθέτει μόνο η 5θυρη έκδοση. Και αυτή είναι μια σημαντική διαφορά ως προς τις δυνατότητες μεταξύ των δύο εκδόσεων. Σε κανονικές συνθήκες, και πάντα στο 5θυρο μοντέλο, ο διακόπτης βρίσκεται στη θέση 4Η: μακριές σχέσεις μετάδοσης, ελεύθερο το κεντρικό διαφορικό και κατανομή ροπής 47% / 53% εμπρός / πίσω (σ.σ.: στο τρίθυρο η ροπή μεταλλάσσεται αυτόματα από το 47% / 53%, που επίσης βρίσκεται υπό κανονικές συνθήκες).

Από εκεί και ύστερα στη θέση 4Η Lock έχουμε μόνιμη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, σε ποσοστό 50:50 εμπρός και πίσω αντίστοιχα, με κλειδωμένο το κεντρικό διαφορικό. Στην επιλογή 4L Lock μετάδοση όπως στην προηγούμενη περίπτωση και «κοντές» σχέσεις, που εξασφαλίζουν σχεδόν διπλάσια ελκτική ισχύ, μια επιλογή για ακραίες εκτός δρόμου συνθήκες. Στη θέση Ν (Neutral) έχουμε απεμπλοκή του κεντρικού διαφορικού, για την περίπτωση που χρειαστεί ρυμούλκηση του οχήματος.

Ως προς την αρχιτεκτονική των αναρτήσεων οι μηχανικοί της Suzuki σχεδίασαν μια ιδιαίτερα μοντέρνα διάταξη, που εξασφαλίζει ασφαλή οδική συμπεριφορά στην άσφαλτο και κορυφαία πρόσφυση στο χώμα. Στον εμπρός άξονα η αξιόπιστη λύση των γονάτων ΜακΦέρσον έχει συνδυαστεί με ψαλίδια βάσης που εδράζονται σε ξεχωριστό υποπλαίσιο και αντιστρεπτική δοκό. Πίσω μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων με άνω και κάτω ψαλίδια και αντιστρεπτική δοκό στηρίζεται επίσης σε υποπλαίσιο, ώστε να απομονώνονται οι θόρυβοι και οι κραδασμοί και να βελτιστοποιείται η στιβαρότητα.

Στην πράξη το ιαπωνικό μοντέλο, ανεξαρτήτως έκδοσης, ικανοποιεί με την ποιότητα κύλισης και τα ασφαλή οδικά χαρακτηριστικά του. Εκτός δρόμου δεν τίθεται θέμα, ειδικά στην 5θυρη εκδοχή του. Οι μόνη παρατήρηση αφορά την ισχύ των κινητήρων, καθώς η μόνιμη τετρακίνηση «φιμώνει» τόσο τον 1.600σάρη των 106 ίππων, όπως και τον 2λιτρο της 5θυρης έκδοσης με το σαφώς πιο βαρύ αμάξωμα. Και αυτό είναι εμφανές στις ρεπρίζ. Κατά τα λοιπά το Grand Vitara αποτελεί μία από τις πιο σταθερές αξίες στην κατηγορία.