Σαν τρελό φορτηγό...


H ημιαυτόνομη οδήγηση έρχεται με πιο εμφατικό από ποτέ τρόπο στο προσκήνιο.

Συγκλονισμένος -όπως και ο υπόλοιπος, σώφρων κόσμος- παρακολουθούσα τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής 15/7 τα έκτακτα δελτία του BBC για το "τυφλό" χτύπημα στη Νίκαια της Γαλλίας που στοίχισε τη ζωή δεκάδων ανθρώπων και πλήγωσε για άλλη μια φορά -το τελευταίο διάστημα- την ήδη λαβωμένη Γαλλική Δημοκρατία.

Οι συνθήκες του συμβάντος όπως αποτυπώθηκαν από τα smartphones των αυτοπτών μαρτύρων είναι μάλλον «ομιχλώδεις» σε σχέση με το επίπεδο ασφαλείας σε έναν χώρο με μεγάλη προσέλευση κόσμου σε έναν δρόμο που θα έπρεπε να είναι κλειστός σε αυτοκίνητα. Κι όταν λέμε κλειστός, εννοούμε με το…ελληνικό σύστημα της κλούβας σε διάταξη ψαροκόκαλου.
 
Όμως ο προβληματισμός μου πήγε λίγο παραπέρα –άλλωστε δε θα γίνω τροχονόμος κανενός-. Το θέμα μου είναι ότι είδα ένα φορτηγό να κινείται ανεξέλεγκτα με μεγάλη ταχύτητα προς ένα πλήθος ανθρώπων.

Να λοιπόν που η ημιαυτόνομη οδήγηση έρχεται με πιο εμφατικό από ποτέ τρόπο στο προσκήνιο.

Οδηγούμε αυτοκίνητα και σας τα παρουσιάζουμε για το εύρος της τεχνολογίας και την ωφέλεια στην ασφάλεια που προσφέρει το Active City Stop, το City Emergency Braking ή τόσα άλλα συστήματα που επινοούν και εξελίσσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που με χρήση αισθητήρων αντιλαμβάνονται πεζούς, ποδηλάτες, άλλα αυτοκίνητα ή εμπόδια και επεμβαίνουν αυτόματα στο σύστημα πέδησης του αυτοκινήτου αν διαπιστωθεί κίνδυνος ατυχήματος.

Μήπως θα έπρεπε τέτοιες τεχνολογίες να είναι στάνταρ σε αυτοκίνητα και ιδίως σε φορτηγά και να μην δύνανται να απενεργοποιηθούν ή να δεχθούν hacking από επίδοξους τρομοκράτες;

Ξέρω ότι πολλοί εξ υμών δε βλέπετε τέτοιες τεχνολογίες με καλό μάτι μιας και καταλήγουν σε οδήγηση με ψηφιακές «παρωπίδες». Η τεχνολογία όμως είναι εδώ ως απόσταγμα της ανθρώπινης σκέψης και σοφίας, εξελίσσεται και βοηθά την ανθρωπότητα να πάει λίγο πιο μπροστά κάθε φορά. Και το αυτοκίνητο το ίδιο είναι μια τεχνολογική επινόηση και δέχεται αργά αλλά σταθερά την εξέλιξη.

Κάποιοι μπορεί να φέρετε ως παράδειγμα αποφυγής χρήσης τέτοιων συστημάτων τα πρόσφατα προβλήματα που ενέσκηψαν με το AutoPilot της Tesla και το γεγονός ότι συστήματα ημιαυτόνομης (ή μελλοντικά, αυτόνομης) οδήγησης δεν είναι πανάκεια. Μπορεί να είναι έτσι. 

Όμως την επόμενη φορά που ένα παιδί το οποίο έτρεξε απρόσεκτα στο δρόμο θα σωθεί από κάποιο τέτοιο σύστημα, ή που κάποιος επίδοξος μακελάρης θα βάλει στο μάτι την οποιαδήποτε συγκέντρωση και θα έχει αποτύχει θα ξέρω/ουμε ότι μάλλον θα πρέπει η επόμενη Κοινοτική οδηγία για τις μεταφορές να αφορά στη θέσπιση ύπαρξης τεχνολογικών συστημάτων προστασίας όπως τα αυτόματα συστήματα πέδησης.