Η «προίκα» της Ford στον... γάμο με την Red Bull και η Honda που ψάχνει νέο ταίρι


Η Ford επιστρέφει στη Formula 1 για να συνεργαστεί με τη Red Bull, δείχνοντας το μέλλον των συνεργασιών στο σπορ. Την ίδια ώρα, η Honda μοιάζει να είναι σε στενωπό.

Η Ford επιστρέφει στη Formula 1. Αυτό που προέκυψε ως φημολογία προ μερικών εβδομάδων, έγινε πραγματικότητα. Το «μπλε οβάλ» έχει πλούσια παράδοση και ιστορία στο motorsport, και δη στη Formula 1, που έχει γνωρίσει τεράστιες επιτυχίες με τον θρυλικό κινητήρα DFV τη δεκαετία του '60 και του '70.

Με τους νέους κανονισμούς που θα τεθούν σε ισχύ το 2026 για τους κινητήρες, οι Αμερικάνοι είδαν την ευκαιρία να εμπλακούν ξανά στο σπορ, για πρώτη φορά μετά το 2004, όταν πούλησαν στη Red Bull την Jaguar, που τότε ήταν εταιρεία ιδιοκτησίας τους.

Είναι εξαιρετικά ελκυστικό το περιβάλλον για κάθε εταιρεία που θέλει να εμπλακεί στο σπορ: νέοι κανονισμοί που προωθούν περισσότερο την ηλεκτρική ενέργεια (καθώς το 50% της ισχύος των νέων κινητήρων θα προέρχεται από την μπαταρία), εμπορική απήχηση και δημοφιλία άνευ προηγουμένου, και ελεγχόμενα έξοδα. Μία εταιρεία που λειτουργεί με σαφή και λελογισμένη οικονομική πολιτική, όπως είναι η Ford, θα ήταν τουλάχιστον αφελής να μην εξετάσει -έστω- την επιλογή αυτή.

Με την κατάρρευση του deal Red Bull-Porsche, η Ford είδε την ευκαιρία της. Και το να έρθει συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν ήταν καν τόσο δύσκολο - ήταν -παραδόξως- πιο εύκολο από όσο θα περίμενε κανείς.

Οι ανάγκες των δύο πλευρών ταίριαξαν τέλεια: η Red Bull θέλει να κατασκευάσει δικό της κινητήρα μέσω της Red Bull Powertrains, αποκτώντας για πρώτη φορά στην ιστορία της αυτονομία σε αυτόν τον τομέα. Η δε Ford θέλει να εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία της F1 συνδέοντας το όνομά της με μία επιτυχημένη ομάδα, αλλά και να προσφέρει τεχνογνωσία, ειδικά στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και του λογισμικού, στο οποίο οι Αμερικανοί έχουν αρκετή εμπειρία μέσω των επιβατικών οχημάτων τους.

Όπως εξήγησε κι ο γενικός διευθυντής της Ford, Mark Rushbrook, το ζητούμενο για την εταιρεία είναι να μπει στο άθλημα τώρα που αυτό αλλάζει προς όφελος των αυτοκινητοβιομηχανιών: «Δεν θα εμπλεκόμασταν (αν δεν άλλαζαν οι κανονισμοί). Αν απλά συνεχίζονταν οι ίδιοι κανονισμοί, θα ήταν σαν να κάνουμε ένα βήμα πίσω.»

Έτσι, η Ford κερδίζει προβολή και εμπλουτίζει τις γνώσεις της σε αυτόν τον νευραλγικό τομέα (αφού θα αποφύγει να κάνει απλώς ονοματοδοσία στο μοτέρ, όπως η Alfa Romeo), και η Red Bull συνεχίζει να είναι αφεντικό του εαυτού της, μην χάνοντας ούτε ποσοστό της κυριαρχίας της στο όνομα, την ομάδα και τις εγκαταστάσεις της. 

Ίσως άθελά τους, οι δύο εταιρείες δείχνουν το μέλλον των συνεργασιών στη Formula 1. Με τον παράγοντα της ηλεκτροκίνησης να παίζει τόσο κεντρικό ρόλο στις μονάδες ισχύος του 2026-2030, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα θελήσουν να εμπλακούν με το άθλημα και να βάλουν τα χέρια τους στα μοτέρ, για να κερδίσουν τεχνογνωσία και να αξιοποιήσουν αυτήν που ήδη έχουν, επαναφέροντας το μάντρα που θέλει αυτό που κερδίζει την Κυριακή στην πίστα, να γίνεται ανάρπαστο τη Δευτέρα στην αντιπροσωπεία.

Και η Honda;

Οι Ιάπωνες, που αυτή τη στιγμή συνεχίζουν να συνεργάζονται με τη Red Bull και θα το κάνουν ως και το 2025, έχουν δηλώσει κι επίσημα το ενδιαφέρον τους να κατασκευάσουν κινητήρα το 2026.

Ωστόσο, δεν έχουν ομάδα να προμηθεύσουν το κατασκεύασμά τους. 

Αποκλείεται ήδη το σενάριο να κατεβάσουν δική τους ομάδα. Η Honda δεν θέλει να επενδύσει τόσο πολύ στο σπορ, όσο επιτυχημένη κι αν είναι τελικά μετά το 2019, οπότε θα πρέπει σίγουρα να βρεθεί μία ομάδα χωρίς κινητήρες που να θέλει να φορά το «H» στην πλάτη της.

Ίσως η Panthera, μία ομάδα εξ Ασίας που φημολογείται εντόνως πως θα καταθέσει αίτηση για να μπει στο grid το 2026, να είναι μία καλή περίπτωση.

Αλλά, είναι απόλυτα πιθανό σενάριο (ίσως και το πιθανότερο όλων) η Honda να αποφασίσει την τελευταία στιγμή να απόσχει, να αποσύρει το ενδιαφέρον της, και να μην εμπλακεί. Κι αυτό θα είναι όλο δικό της φταίξιμο, αφού μετά την απόφαση του 2020 να αποχωρήσει επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον της στα ηλεκτρικά μοντέλα, επέλεξε να γυρίσει με τον πιο άχαρο και ημιτελή τρόπο.