Ο σνομπισμός των ομάδων θα είναι ο θάνατος της Formula 1


Το ήδη κλειστό κλαμπ που είναι το grid της Formula 1 εξελίσσεται σε αίθουσα VIP με κωδικό ασφαλείας και σεκιούριτι – και μόνο αυτό δε χρειάζεται το άθλημα για το μέλλον του.

Είναι γεγονός πως η διελκυστίνδα ανάμεσα σε FIΑ και Formula 1 (ούτως ειπείν ομάδες, promoter και μετόχους) είναι τόσο παλιά όσο και ο θεσμός ο ίδιος. Μπορεί να μοιάζει οξύμωρο, αφού κοινός στόχος είναι η ευημερία του σπορ και η εξέλιξή του με κάθε τρόπο, εντούτοις υπάρχει σαφής διαφορά, αν όχι ιδεολογική σίγουρα ιδεοληπτική, σχετικά με το πώς μπορεί κάθε πλευρά να επιτύχει αυτόν τον κατά τ’ άλλα ευγενή σκοπό.

Με την άνοδο του Mohammed Ben Sulayem στον προεδρικό θώκο της Ομοσπονδίας, το νέο πεδίο μάχης (ούτε δόξης, ούτε λαμπρό, πρόκειται περί λασποπόλεμου) είναι η επέκταση του grid, αρχής γενομένης από το 2026.

(Είναι να απορεί κανείς πώς κατάφεραν να συνεργαστούν οι δύο πλευρές στο θέμα της οριστικοποίησης των κανονισμών των κινητήρων για το ’26 – πιθανώς η δουλειά του Jean Todt να ήταν τόσο καλή που δεν μπορούσε να τη χαλάσει ο Άραβας διάδοχός του.)

Με δεδομένο ότι το 2026 ανοίγει ένα νέο, σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της F1, το κάλεσμα για τον ερχομό νέων ομάδων μοιάζει σχεδόν μονόδρομος. Δεν είναι καν μόνο το ζήτημα της νέας εποχής: το σπορ ευημερεί οικονομικά, έχοντας πλέον ανακάμψει πλήρως από το γερό «χαστούκι» της πανδημίας του Covid-19, ενώ οι ομάδες έχουν ακόμα φρέσκο το μελάνι από τις υπογραφές της νέας Συμφωνίας Ομονοίας, που φυσικά ορίζει το budget cap και την καλύτερη, δικαιότερη κατανομή των εσόδων προς αυτές.

Κι εφόσον υπάρχει η κόντρα-διαμάχη ανάμεσα σε FIA και F1, ήρθε η ώρα να περάσει στο επόμενο στάδιο. Αυτό έγινε στις 2 Ιανουαρίου, όταν ο Ben Sulayem, μέσω Τwitter, σαν άλλος Trump ή Musk, ανακοίνωσε πως ζήτησε από το επιτελείο του να εξετάσει το ενδεχόμενο να ανοίξει τη διαδικασία για να κατατεθούν προτάσεις από ενδιαφερόμενες ομάδες για το grid.

Πριν απ' όλα, πρέπει να τονιστεί πως αυτό από μόνο του είναι μία τεράστια διαδικασία. Ακόμα κι όταν ανοίξει επίσημα αυτή η διαδικασία, κάθε ενδιαφερόμενο μέρος θα πρέπει να καταθέσει τα απαραίτητα έγγραφα, κι αν είναι επαρκή όσα θα δει η Ομοσπονδία, θα κληθεί σε συνέντευξη, θα περάσει έλεγχο και μετά θα αρχίσει η διαδικασία ένταξής του στο grid. Αυτές οι διεργασίες μπορεί να κρατήσουν πάνω από 12 μήνες, οπότε ακόμα και σε ένα ιδανικό σενάριο όπου Liberty Media, ομάδες και FIA βρισκόνταν σε πλήρη σύμπνοια, δεν θα υπήρχαν εξελίξεις μέχρι -πιθανώς- το 2024. 

Η σύμπνοια δεν υφίσταται για έναν βασικό λόγο: το πόσο πολύ προσποιούνται οι ομάδες πως θέλουν να έρθουν νέοι συμμετέχοντες, θέτοντας παράλληλα εμπόδια για να γίνει αυτό.

Ξεκινώντας από το πλέον βασικό: με πρόφαση την ανάγκη διαβεβαίωσης πως το σπορ δεν υποδέχεται έναν αφερέγγο κατασκευαστή, η εκάστοτε νέα ομάδα θα πρέπει να καταβάλει ποσό ύψους 200 εκ. δολαρίων στις άλλες 10. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι μία ταρίφα πολυτελείας για να μπορέσουν οι υπάρχουσες ομάδες να δεχτούν το επόμενο βήμα: τη μείωση του μεριδίου τους από τα τηλεοπτικά και διαφημιστικά έσοδα.

«Η αξία της Formula 1 έγκειται στο γεγονός πως έχει περιορισμένο αριθμό ομάδων, και δεν θέλουμε να ρίξουμε αυτήν την αξία προσθέτοντας έτσι ομάδες,» είχε δηλώσει τον Μάιο του 2022 ο επικεφαλής της Mercedes, Toto Wolff.

Ήταν και πάλι το ενδιαφέρον της Andretti Global να μπει στο grid που είχε κάνει την πλειονότητα των επικεφαλής των ομάδων να μιλήσουν με όρους... μόλυνσης για την πιθανότητα το grid να αποτελείται από 11 συμμετέχοντες, ή αλλιώς όλα να διαιρούνται πλέον διά του 11.

Συνεχώς αναφέρονται στο 'show'. «Τι μπορούν να προσφέρουν στο show;», εννοώντας «πώς θα αυξήσουν τα έσοδα του σπορ έτσι ώστε να μη χάσουμε ούτε δολάρια από τα έσοδά μας».

Στην πραγματικότητα, ο ερχομός μίας ομάδας όπως είναι η Andretti με την Cadillac, ή το φημολογούμενο ενδιαφέρον των Ford και Hyundai, μόνο καλό θα κάνει στο σπορ. Υπάρχει το υπόβαθρο κάθε σοβαρή, μελετημένη, μετρημένη προσπάθεια να μπει και να προσφέρει το κάτι διαφορετικό σε ένα άθλημα που πάντα έμοιαζε (και ήταν) σαν ένα κλειστό κλαμπ πλουσίων και προνομιούχων, αλλά που εξαιτίας του σνομπισμού και της ανάγκης για έσοδα χωρίς ουσιαστικό ενδιαφέρον για το σπορ, έχει περιέλθει σε μία σχετική στασιμότητα που θα πληρώσει μακροπρόθεσμα.