Δοκιμάζουμε το νέο Seat Ibiza 1.0 ECO TSI 115 PS


Καλοφτιαγμένο, πλούσια εξοπλισμένο και με εκείνο το μεσογειακό ταμπεραμέντο αναφορικά με τα οδηγικά του χαρακτηριστικά.

  • 13/12/2017

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤΟ: SEAT (Γ. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ)

Στην 5η του γενιά το Ibiza αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση στην κατογορία των σούπερ μίνι και όχι μόνον. Καλοφτιαγμένο, πλούσια εξοπλισμένο και με εκείνο το μεσογειακό ταμπεραμέντο αναφορικά με τα οδηγικά του χαρακτηριστικά.

Μια σύγχρονη μεταφορά του αυγού του Κολόμβου που λέγεται ότι έθεσε ο διάσημος θαλασσοπόρος σχετικά με το πόσο εύκολο ή όχι ήταν να κατακτήσει τη νέα ήπειρο, αποτελεί η δημιουργία της 5ης γενιάς του Ibiza.

Βλέπετε, και το ισπανικό supermini στη νέα του εκδοχή -ως ιδέα- ξεκίνησε από την Ισπανία όπως οι καραβέλες του Κολόμβου και με απλές αλλά θαρραλέες κινήσεις έπραξε αυτονόητα πράγματα που για καιρό άλλοι απλά τα σκέφτονταν. Αλλά πριν δούμε μαζί τι νέο φέρνει το ισπανικό supermini, ελπίζω να μου επιτρέψετε να περιγράψω σε πρώτο πρόσωπο το παρελθόν του Ibiza. Βλέπετε, κατά ένα παράδοξο τρόπο, το SEAT Ibiza έχει μείνει στο μυαλό μου όσο λίγα αυτοκίνητα. Η ιστορία πάει πολύ πίσω όταν στα μέσα του ’80 το οικογενειακό αυτοκίνητο του «κολλητού» μου από Dacia 1310 έγινε Ibiza 1500 με System Porsche με 100 «άλογα» και με σχεδίαση πολύ δωρική (θαρρείς και ήταν ο προπομπός των μελλούμενων). Ήταν αποκάλυψη ο τρόπος λειτουργίας του και είχαμε περάσει τότε, στα νιάτα μας ωραία παρότι δεν τον προσπέρασα ποτέ με το Austin Metro μου. Μετά από χρόνια το Ibiza μπήκε στη ζωή μας ως εξελιγμένο από την SEAT Force το αγωνιστικό παρακλάδι της Τεχνοκάρ με πολλά άλογα και με συμμετοχή στο Ενιαίο Πρωτάθλημα Τύπου στις Σέρρες, τα Μέγαρα, τη Ριτσώνα… Δε θα ξεχάσω ούτε τον «ταύρο στο υαλοπωλείο», την ελληνική διαφήμιση του Ibiza για την οποία η αντιπροσωπεία έφερε από την Ισπανία τον Παρτόλο, έναν τεράστιο ταύρο τον οποίο και…συνάντησα για τις ανάγκες φωτογράφισης της δοκιμής του Ibiza, το 2000.

Μέσα λοιπόν από την εφηβεία, τους αγώνες, τις δοκιμές κατά έναν περίεργο τρόπο το Ibiza είχε έναν τρόπο να προσθέσει μνήμες και εμπειρίες. Αλλά ήταν και το αυτοκίνητο το ίδιο που προσέφερε το κάτι παραπάνω. Ήταν όμως πάνω απ’ όλα ο Giorgetto Giugiaro και η Porsche που έτειναν χείρα βοηθείας στη SEAT για τη δημιουργία του Ibiza πρώτης γενιάς το 1984 κι αυτά έμελλε να στιγματίσουν την πορεία του πιο δημοφιλούς μοντέλου της ισπανικής φίρμας, τόσο δημοφιλούς που για πολλούς το Ibiza είναι η SEAT.

 

Γεωμετρική…πρόοδος

 

Όλα τα προηγούμενα χρόνια η SEAT έχαιρε της εκτίμησης των απανταχού petrolheads όχι μόνο για τα μοτέρ αλλά και για το look. Τώρα όμως στη SEAT θέλουν να έχουν σεξαπίλ και μεταξύ του γυναικείου πληθυσμού. Έτσι, η πέμπτη γενιά του Ibiza εν έτει 2017 μπορεί να μην είναι η πιο καινοτόμα, η πιο brutal ή η πιο φανταιζί. Όμως είναι η πιο ολοκληρωμένη και ένα παράθυρο στο μέλλον του ομίλου ολόκληρου. Οι πυλώνες πάνω στους οποίους «χτίζεται» κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο είναι κι αυτοί που συναντούμε στο νέο Ibiza. Τεχνολογία, συνδεσιμότητα, ευρυχωρία, άνεση και οδική συμπεριφορά με τις ανάλογες, μεσογειακές αναλογίες. Σχεδιαστικά το αυτοκίνητο μας αποκαλύπτει ακμή την ακμή, έναν πιο έντονο χαρακτήρα, χάρη στους… «λεονταρισμούς» του, τη σχεδιαστική του δηλαδή συνάφεια με το Leon. Το νέο πάτωμα όμως έχει δώσει τη δυνατότητα της διαχείρισης των όγκων του Ibiza με μια πιο φρέσκια ματιά, δείχνοντας ταυτόχρονα πιο «πιπεράτο» και hitech, κάτι που το προηγούμενο Ibiza δεν ήταν. Παράλληλα, δεν υπάρχει τρίθυρο αμάξωμα καθώς ένας-ένας οι κατασκευαστές εγκαταλείπουν αυτή τη λύση στα supermini hatchbacks.

Γεωμετρικό, απλό σε σύλληψη αλλά και δομή είναι και το εσωτερικό του. Έκπληξη εδώ προκαλεί το γεγονός ότι το ταμπλό είναι εξ’ ολοκλήρου καμωμένο από σκληρά πλαστικά που ναι μεν έχουν ακριβή όψη αλλά δεν είναι και ανάλογα ακριβά στην αφή. Ακόμη και το -με δέρμα υπενδεδυμένο- τιμόνι δεν έχει κάποια μαλακή αίσθηση. Στα της καθημερινής πρακτικότητας, υπάρχουν αρκετές θέσεις για μικροαντικείμενα είναι όμως περιορισμένες σε μέγεθος καθώς πχ. ένα κινητό κι ένα powerbank δεν χωρούν στον ίδιο χώρο μπροστά από τον επιλογέα. Ως μια καλή «προίκα» τα πρώτα Ibiza εν Ελλάδι έρχονται με τη μεγάλη όμορφη οθόνη αφής 8 ιντσών και πλήρως εξελληνισμένο μενού (με κανα-δυο μικρά, ορθογραφικά λαθάκια), κατανοητό και πλήρες πληροφοριών με μόνο δύο περιστροφικούς διακόπτες να υπάρχουν -ορθότατα – για την αυξομείωση του ήχου και την επιλογή σταθμών. Η απόδοση του ηχοσυστήματος χωρίς να αγγίζει απαγορευτικές στάθμες είναι –παραδοσιακά για την SEAT- θαυμάσιος με δύναμη και ευκρίνεια ενώ αν προτιμήσετε το ηχοσύστημα με 8-κάναλο τελικό ενισχυτή, subwoofer και ηχεία της Beats Audio απόδοσης στα 300 watts τότε θα κάνετε και…mobile party. Στο εσωτερικό όμως οι φωτοσκιάσεις μας αποκάλυψαν το ένα «κλικ» χαμηλότερο επίπεδο συναρμογής (που μεταξύ μας, μάλλον το περιμέναμε) καθώς κάποια πλαστικά δεν… πειθαρχούν στις γραμμές της σχεδιαστικής ομάδας. Αν είναι όμως κάτι στο οποίο το νέο Ibiza κερδίζει την πρωτιά στην κατηγορία αυτό είναι οι εσωτερικοί χώροι. Κι αυτό γιατί το μεταξόνιο είναι 2.564 mm, αυξημένο κατά 95mm ενώ διαθέτει και κατά 60 λίτρα μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (!), φτάνοντας πλέον τα 355 λίτρα, όσα σχεδόν κι ένα Leon. Όλα τούτα δεν είναι τυχαία.

 

Νέα πλατφόρμα

 

Στην καινούργια του γενιά το Ibiza είναι το πρώτο αυτοκίνητο του ομίλου VW που κάνει χρήση της πλατφόρμας MQB A0, της αρθρωτής πλατφόρμας που πρωτοείδαμε στα μικρομεσαία μοντέλα του ομίλου εξ ου και οι τόσοι χώροι. Οι διαστάσεις του αμαξώματος είναι 4,059 mm μήκος, 1,780mm πλάτος και 1,444mm. Σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, είναι σημαντικά πιο πλατύ κατά 87 mm, 2 mm πιο κοντό σε μήκος και 1 mm πιο χαμηλό. Παράλληλα όμως η ακαμψία έχει αυξηθεί κατά 33% με 14% του χάλυβα να είναι υψηλής αντοχής ενώ οι κατασκευαστές του υπόσχονται και μειωμένο βάρος. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο εδώ είναι ότι σιγά-σιγά ο όμιλος VW χτίζει «διαβαθμίσεις». Έτσι τα βασικά μοντέλα από πλευράς ισχύος διαθέτουν 5άρι κιβώτιο και ταμπούρα πίσω, ενώ το «δικό» μας ως πιο αναβαθμισμένο διαθέτει 6άρι κιβώτιο και απλά δισκόφρενα πίσω. Βεβαίως, μπορεί η MQB πλατφόρμα να «σηκώνει» πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, αλλά εδώ στην έκδοση A0 δεν προβλέπεται τίποτε τέτοιο παρά μόνον «ο παλιός, καλός» ημιάκαμπτος άξονας. Το αυτοκίνητο «μας» με τον κινητήρα των 999 cc και 115 ίππων (είναι ο τρικύλινδρος κινητήρας του ομίλου αλλά στη SEAT αποδίδει 115 ίππους) είναι ένα μικρό διαμαντάκι, προσφέροντας κορυφαίες για την κατηγορία –και όχι μόνο- επιδόσεις επιτάχυνσης από στάση και εν κινήσει με το 0-100 Km/h να έρχεται σε 9,5 sec. Σημειώστε δε κατανάλωση 7,3 l/100km με πιεσμένο τέμπο και 5,3 με ήπιο ρυθμό. Παράλληλα, έχει -για τα δεδομένα του ομίλου- έναν σαφή, οδηγοκεντρικό προσανατολισμό. Το τιμόνι του με την ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα είναι αρκετά γρήγορο, ακριβέστερο από το απελθόν Polo ή το Fabia. Όντας ελαφρύ μπορεί να εκτελέσει γρήγορες μανούβρες χωρίς ανεπιθύμητες ταλαντώσεις. Επίσης έχει γίνει σπουδαία δουλειά σε επίπεδο ηχομόνωσης. Με 100 km/h, 6η σχέση στο κιβώτιο και σκάρτες 2.000 rpm σε…παίρνει ο ύπνος. Σε ανοιχτές καμπές από την άλλη, κοντά στο όριο της τελικής του, το αυτοκίνητο κινήθηκε με εξαιρετική ευστάθεια, σωστό πάτημα και καμία ένδειξη πλεύσης ή ανασφάλειας, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο στην κατηγορία. H άνεση λοιπόν να διατηρεί για αρκετή ώρα υψηλό ρυθμό, χωρίς άγχος είναι το «βούτυρο στο ψωμί» αυτού του νέου Ibiza. Αυτό όμως το σταθερό, σπορτίφ πάτημά του στα Bridgestone Turanza T001 ελαστικά του διαστάσεων 195/55-R16 είναι όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς και η «αχίλλειος πτέρνα» του αυτοκινήτου σε επίπεδο άνεσης. Δεν μπορεί το νέο Ibiza να θεωρηθεί εξίσου άνετο με ένα Renault Clio (είναι ο άμεσος ανταγωνιστής του) καθώς σε ταλαιπωρημένα τμήματα ασφαλτόδρομου μπορείς να διαπιστώσεις μεν ότι το πλαίσιο είναι υποδειγματικά άκαμπτο αλλά ταυτόχρονα να νιώσεις όλο το κακό ανάγλυφο να περνά εντός της καμπίνας. Προτιμήστε το λοιπόν με όσο πιο υψηλό προφίλ ελαστικά για να αποφύγετε αυτόν τον οδηγικό…κάματο.

 

Τα πάντα…hola!!!

 

Σούπερ συνδυασμός με οικονομία, δύναμη, ποιότητα κύλισης είναι αυτά που φέρνει το νέο Ibiza. Στη βασική έκδοση των 115 ίππων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, πλήρες ESP, Front Assist με προστασία πεζών, πλειάδα αερόσακων, κλιματισμός CLIMATIC, υπολογιστής ταξιδίου, κεντρικό κλείδωμα, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικοί καθρέπτες, προβολείς αλογόνου με φώτα ημέρας LED, πίσω φώτα LED, ηχοσύστημα με έγχρωμη οθόνη αφής 5", θύρες SD, aux-in, USB Bluetooth και xειριστήρια στο τιμόνι. Παράλληλα προσφέρονται ελκυστικάπακέτα λανσαρίσματος για ανβάθμιση εξοπλισμού με μεγάλες εκπτώσεις. Στα της υλοποίησης, είναι ήσυχο, ποιοτικό έχει χώρους για 4 επιβάτες «χαλαρά» χάρη στο αυξημένο μεταξόνιο, ενώ λαμβάνοντας υπόψη τη νέα τεχνολογία μιας πλατφόρμας που θα δούμε στο μέλλον, η νέα σχεδίαση, η δύναμη και οι επιδόσεις στα 13.550 ευρώ είναι μια εξαιρετική συνταγή για να συνεχίσει η ισπανική φίρμα να είναι τόσο δημοφιλής στη χώρα μας (κι όπως πάει και παγκοσμίως).

 

TECH INFO

 

SEAT IBIZA 1.0 ECO TSI 115 PS

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 3ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO
  • ΚΑΥΣΙΜΟ BENZINH
  • ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 999
  • ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm] 84 (115)/5.000-6.000
  • ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm) 200/2.000-3.500
  • ΚΙΒΩΤΙΟ XEIΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
  • ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
  • ΑΝΑΡΤΗΣΗ (ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ) ΓΟΝΑΤΑ MacPHERSON ΜΕ ΨΑΛΙΔΙΑ ΒΑΣΗΣ, ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ/ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ
  • EΛΑΣΤΙΚA BRIDGESTONE TURANZA T001
  • ΔΙΑΣΤΑΣΗ 195/55-R16
  • ΑΜΑΞΩΜΑ
  • ΜXΠXΥ (mm) 4.059x1.780x1.444
  • ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 2.564
  • ΒΑΡΟΣ (kg) 1.140
  • ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ MIN/MAX (l) 355/Δ.Α.
  • ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ (l) 40
  • ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
  • ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h)* 195
  • ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ (s)
  • 0-80 km/h 6,5
  • 0-100 km/h 9,5
  • 0-120 km/h 13,2
  • 0-400 m 16,8
  • ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ (s)
  • 50-80 km/h (ΜΕ 3η) 4,3
  • 70-100 km/h (ΜΕ 4η) 6,0
  • 80-120 km/h (ΜΕ 5η) 12,4
  • 90-120 km/h (ΜΕ 6η) 11,2
  • ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ (m)
  • 90-0 km/h 31,9
  • 120-0 km/h 54,4
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100km)
  • ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ* 5,8/4,1
  • ΜEΙΚΤΗ* 4,7
  • ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ 7,0
  • ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km)* 108
  • ΘΟΡΥΒΟΣ (dBA)
  • 90 km/h (ΜΕ 4η) 60
  • 110 km/h (ΜΕ 5η) 64
  • 130 km/h (ΜΕ 6η) 68
  • * ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ.
  • ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ΕΥΡΩ)* 13.550
  • ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΕΥΡΩ) 105,8

ΥΠΕΡ

  • ΣΠΟΡΤΙΒ ΑΙΣΘΗΣΗ,

  • ΧΩΡΟΙ,

  • ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ.

ΚΑΤΑ

  • ΑΝΤΙΛΗΠΤΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ,

  • ΑΝΕΣΗ.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ  9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ   9

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ  8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ  9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ  8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ  9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ  9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ  8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ  8

VALUE FOR MONEΥ 9

ΣΥΝΟΛΟ 86