ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ Κ.Ο.Κ.: Εξετάζονται ξανά οι οδηγοί άνω των 74


Οι οδηγοί, 74 ετών και άνω, καλούνται να ανατρέξουν στις... σημειώσεις τους, ώστε να πείσουν αν είναι σε θέση να οδηγούν!

 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 11/9/2018

Οι οδηγοί άνω των 74 χρόνων, σύμφωνα με το νέο Κ.Ο.Κ., θα ανανεώσουν το δίπλωμά τους, μόνο αν αποδείξουν πως ξέρουν να οδηγούν και να σταθμεύουν, αλλά και έχουν τα αντανακλαστικά για σωστή πορεία οδήγησης.

 

Το υπουργείο Μεταφορών με εγκύκλιο του προς τις αρμόδιες διευθύνσεις και υπηρεσίες βάζει «φρένο» στους ηλικιωμένους, που κυκλοφορούν στους δρόμους και έχουν μειωμένα αντανακλαστικά, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος. Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, οι ηλικιωμένοι θα πρέπει να δώσουν ξανά εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μόλις συμπληρώσουν το 74ο έτος της ηλικίας τους και μάλιστα να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία κάθε τρία χρόνια, εκτός από τις ιατρικές βεβαιώσεις που θα προσκομίζουν. Όσοι είναι πάνω από 80 ετών, θα πρέπει να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα ανά διετία!

 

Σύμφωνα με το υπουργείο, οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης και δε θα δίνουν όλο το πρόγραμμα των εξετάσεων (π.χ. σήματα οδήγησης). Σε ανανέωση διπλώματος υποχρεούνται και οι οδηγοί άλλων χωρών, που ζουν και κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Επίσης, όσοι απορρίπτονται σε θεωρητικές εξετάσεις πάνω από 4 φορές έχουν δικαίωμα επανεξέτασης με την παρέλευση 14 ημερών.

Όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, Θάνος Βούρδας, το υπουργείο εξειδικεύοντας τις αλλαγές που έγιναν στον ΚΟΚ με τον πρόσφατο νόμο 4530/18, προχώρησε στον καθορισμό της διαδικασίας για την επανεξέταση της ικανότητας οδήγησης των πολιτών άνω των 74 ετών. «Στόχος μας είναι να λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο που εγγυάται μεγαλύτερη οδική ασφάλεια αλλά και προστασία των οδηγών» τόνισε και πρόσθεσε πως οι διαδικασίες που προβλέπονται εισάγουν και την πρακτική άσκηση, εκτός από τις ιατρικές εξετάσεις που υπήρχαν μέχρι σήμερα, προκειμένου να είναι έμπρακτη η απόδειξη της ικανότητας.

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Μεταφορών προβλέπεται πως όποιος κάτοχος άδειας οδήγησης οποιασδήποτε κατηγορίας, που την ανανεώνει μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 74 ετών, στην αίτηση-υπεύθυνη δήλωση συμπληρώνει την/τις κατηγορία/ες που επιθυμεί να ανανεώσει και υποβάλλει: α) μία πρόσφατη φωτογραφία τύπου διαβατηρίου, για κάθε ΔΕΕ που εκδίδεται προκειμένου να συμμετάσχει σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για την αντίστοιχη κατηγορία που επιθυμεί να ανανεώσει. Για κάθε κατηγορία, που ο ενδιαφερόμενος θα εξεταστεί, εκδίδεται και αντίστοιχο ΔΕΕ. β) αποδεικτικό, για την καταβολή του προβλεπόμενου ποσού για κάθε προγραμματισμό δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς οδηγού κάθε κατηγορίας που επιθυμεί να ανανεώσει.

Μετά από την έκδοση του ΔΕΕ η αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών προγραμματίζει τη δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς του ενδιαφερομένου κατ' αναλογία της παραγράφου 3 του άρθρου 24. Ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται και σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς. Η παραπάνω διαδικασία διενεργείται με οποιοδήποτε όχημα της αντίστοιχης κατηγορίας, που επιθυμεί να ανανεώσει ο ενδιαφερόμενος, το οποίο πληροί τα κριτήρια των διατάξεων του άρθρου 3 του π.δ.51/2012.

Για αυτό το όχημα πρέπει να διατίθενται όλα τα έγγραφα για τη νόμιμη κυκλοφορία του (άδεια κυκλοφορίας, δελτίο τεχνικού ελέγχου, κάρτα καυσαερίων, ασφαλιστήριο συμβόλαιο ή ειδικό σήμα ασφάλισης, απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας). Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς πραγματοποιείται χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών. Σε περίπτωση που το όχημα που χρησιμοποιείται στη δοκιμασία δεν ανήκει στον ενδιαφερόμενο, απαιτείται παραχώρηση του οχήματος από τον ιδιοκτήτη του στον ενδιαφερόμενο με υπεύθυνη δήλωση.

Ο ενδιαφερόμενος που είναι κάτοχος άδειας οδήγησης πάνω από μία από τις κατηγορίες ΑΜ ή Α1 ή Α2 ή Α, διενεργεί τη δοκιμασία στη «μεγαλύτερη» που επιθυμεί, καλύπτοντας και τις μικρότερες που έχει στην κατοχή του.

Σε κάθε περίπτωση ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να εξεταστεί και σε μικρότερη κατηγορία δικύκλου που δεν κατέχει, αλλά μπορεί να οδηγήσει σύμφωνα με τις διατάξεις περί ισοδυναμίας μεταξύ κατηγοριών αδειών οδήγησης. Η καθοδήγηση του οδηγού στη δοκιμασία γίνεται με ασύρματη επικοινωνία. Το δίκυκλο ακολουθείται από όχημα κατηγορίας Β, εφόσον διατίθενται όλα τα έγγραφα για τη νόμιμη κυκλοφορία του (όπως, άδεια κυκλοφορίας, δελτίο τεχνικού ελέγχου, κάρτα καυσαερίων, ασφαλιστήριο συμβόλαιο ή ειδικό σήμα ασφάλισης, τέλη κυκλοφορίας), στο οποίο επιβαίνει η εξεταστική επιτροπή. Σε κάθε περίπτωση ο ενδιαφερόμενος έχει την δυνατότητα εφόσον το επιθυμεί, να ανανεώσει μέρος των κατηγοριών που κατέχει και στην περίπτωση αυτή εξετάζεται σύμφωνα με τον παραπάνω πίνακα για τις κατηγορίες που επιθυμεί να ανανεώσει.

Μετά την επιτυχή δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς σύμφωνα με το παρόν άρθρο, στο νέο έντυπο της άδειας οδήγησης ανανεώνονται οι κατηγορίες στις οποίες έχει εξεταστεί καθώς και οι υπόλοιπες που καλύπτονται από τις διατάξεις περί ισοδυναμίας μεταξύ κατηγοριών αδειών οδήγησης, με τη συμπλήρωση της στήλης 11 στις αντίστοιχες κατηγορίες. Σε περίπτωση εξέτασης σε κατηγορία που δεν κατέχει ο ενδιαφερόμενος, αλλά μπορούσε να οδηγεί σύμφωνα με τις διατάξεις περί ισοδυναμίας μεταξύ κατηγοριών αδειών οδήγησης, τότε συμπληρώνεται και η στήλη 10 με την ημερομηνία επιτυχούς εξέτασης της κατηγορίας αυτής. Η/Οι κατηγορία/ες που δεν επιθυμεί να ανανεώσει παραμένει/ουν ληγμένη/ες. Εφόσον η ημερομηνία ισχύος του νέου εντύπου (4α) είναι αυτή της συμπλήρωσης των 74 ετών και μετά, ο ενδιαφερόμενος υπόκειται υποχρεωτικά στις διατάξεις του παρόντος άρθρου.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Οι αντιδράσεις του Πανελληνίου Συλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης για τις αλλαγές στον Κ.Ο.Κ.