ANCAP: Βούλιαξες με το αυτοκίνητο... Πώς απεγκλωβίζεσαι;


Πείτε στον κόσμο πώς θα σπάσει το παράθυρο ενός βυθισμένου αυτοκινήτου, αν αυτό δεν ανοίγει, λένε οι Αυστραλοί στους κατασκευαστές.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 7/8/2022

Είναι γνωστό ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποβάλλουν τα οχήματά τους σε crash tests πριν τα οδηγήσουν σε παραγωγή, προκειμένου να ελέγξουν τα επίπεδα παρεχόμενης ασφάλειας σε περίπτωση ατυχήματος.

Η ενεργητική και η παθητική ασφάλεια των αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια και η τεχνολογία έχει συμβάλει αρκετά σε αυτό. Ωστόσο τι γίνεται σε περίπτωση που ένα αυτοκίνητο βυθιστεί σε νερό, είτε από απροσεξία του οδηγού είτε επειδή θα παρασυρθεί λόγω έντονων καιρικών φαινομένων;

Αυτή η παράμετρος, όσο και αν εμφανίζεται, σαφώς, λιγότερο συχνά στις καθημερινές μετακινήσεις, αρχίζει να απασχολεί έντονα την Αυστραλία. Αφορμή στάθηκαν οι δυνατές πλημμύρες που έπληξαν πρόσφατα τη χώρα. Πλέον, θα εξετάζεται και η υποβρύχια ασφάλεια των αυτοκινήτων, η δυνατότητα, δηλαδή, που προσφέρουν στους επιβαίνοντας να βγουν από ένα όχημα που έχει καλυφθεί πλήρως από το νερό.

Η ανεξάρτητη αρχή δοκιμών σύγκρουσης της Αυστραλίας (ANCAP) θα αρχίσει να αξιολογεί τον τρόπο λειτουργίας των οχημάτων υποβρυχίως, ως μέρος των ενημερωμένων πρωτοκόλλων δοκιμών του 2023. Σύμφωνα με την αυστραλιανή ιστοσελίδα CarExpert, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αποδεικνύουν στα τεστ ότι οι πόρτες μπορούν να ανοίξουν για τουλάχιστον 10 λεπτά κάτω από το νερό χωρίς να υπάρχει τροφοδοσία από την μπαταρία και ότι τα ηλεκτρικά παράθυρα μπορούν να λειτουργήσουν ακόμα.

Λειτουργίες των σύγχρονων αυτοκινήτων, όπως το ηλεκτρικό άνοιγμα των θυρών με το πάτημα ενός κουμπιού ή απλά με ένα άγγιγμα, είναι αυτές που προβληματίζουν την ανεξάρτητη αρχή.

Μελέτες έχουν δείξει ότι η διαφορά πίεσης που υπάρχει μεταξύ του εσωτερικού του αυτοκινήτου που είναι βυθισμένο και της ποσότητας του νερού που βρίσκεται έξω από αυτό, μπορεί να εμποδίσει το άνοιγμα των θυρών μέχρι να εξισορροπηθεί η πίεση. Δυστυχώς, η εξισορρόπηση έρχεται όταν η καμπίνα γεμίζει με νερό, αφήνοντας στους επιβάτες πολύ λίγο χρόνο για να ξεφύγουν.

Η ANCAP ξεκαθαρίζει ότι σε περίπτωση που οι κατασκευαστές δεν μπορούν να εγγυηθούν το άνοιγμα θυρών ή παραθύρων, οφείλουν να παρέχουν στους επιβάτες μια μέθοδο για το άνοιγμα ή το σπάσιμο των πλαϊνών παραθύρων!

Ποια θα είναι αυτή; Η επιτροπή δεν την προσδιορίζει, ωστόσο αναφέρει ρητά ότι οι σχετικές προτάσεις θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο βιβλίο χρήσης του οχήματος!