Αποστολή στην Γερμανία: H "ηλεκτρική επίθεση" της VW


Στόχος του VW Group είναι η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα έχουν το µέγεθος ενός Golf, θα µπορούν να διανύσουν µε µία φόρτιση 550 km και θα κοστίζουν όσο περίπου ένα καλοεξοπλισµένο diesel. Θα τα καταφέρουν;
 

  • 25/11/2018

Εlectric for all ή ηλεκτρικά για όλους. Αυτό είναι το σύνθηµα της εκστρατείας του οµίλου Volkswagen για την ηλεκτροκίνηση, µε τους ιθύνοντες να µιλούν για τη µεγαλύτερη «ηλεκτρική επίθεση» που έχει γίνει ποτέ µέχρι σήµερα. Μάλιστα, οι ιθύνοντες της εταιρείας συγκρίνουν τη µετάβαση στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης, όπως όταν έγινε το πέρασµα από το αρχέτυπο Beetle στο πρώτο Golf. Εφαλτήριο όλης αυτής της εκστρατείας αποτελεί η ολοκαίνουργιαπλατφόρµα MEB (Modular Electric Drive Matrix) πάνω στην οποία θα βασιστούν όλα τα µελλοντικά ηλεκτρικά µοντέλα της σειράς I.D.

Φανταστείτε κάτι ανάλογο µε την σπονδυλωτή πλατφόρµα MQB για τα συµβατικά αυτοκίνητα, προσφέροντας ευελιξία στο µεταξόνιο και στην τοποθέτηση των µηχανικών µερών. Η MEB έχει πολύ µεγάλη σηµασία για τον όµιλο αφού θα τοποθετηθεί σε διάφορα µοντέλα διαφορετικών σηµάτων, σε hatch και crossover, µε πίσω κίνηση ή τετρακίνηση. 

Η οικογένεια µοντέλων I.D.



Το πρώτο μοντέλο της σειράς I.D. αναµένεται να παρουσιαστεί στα τέλη του 2019 και να κοστίζει κάτω από 30.000 ευρώ. Συγκεκριµένα, η σειρά VW I.D. θα περιλαµβάνει πέντε µοντέλα.

Το I.D. θα είναι το πρώτο, θα έχει το µέγεθος ενός Golf και θα λανσαριστεί το 2020. Θα κατασκευάζεται στο Zwickau (κοντά στα σύνορα µε την Τσεχία) από τα τέλη 2019. Στα τέλη του 2020 θα ακολουθήσει το I.D. Crozz που θα έχει ένα crossover χαρακτήρα και µέγεθος όσο ένα Tiguan, ενώ θα έχει και δύο ηλεκτροκινητήρες για τετρακίνηση και αυτονοµία στα 500 km. 

Το I.D. Buzz θα κυκλοφορήσει το 2022 και θα αναβιώσει το θρυλικό T1 (την γνωστή «κλούβα») µε µήκος κοντά στα πέντε µέτρα, τεράστιους χώρους και δυνατούς ηλεκτροκινητήρες µπροστά και πίσω. Το 2023 θα δούµε ένα µεσαίο sedan µε χώρους ανάλογους ενός Skoda Superb. Αυτό το µοντέλο θα αποτελέσει τον άµεσο αντίπαλο του Tesla Model S. Ένα χρόνο αργότερα θα µπει στην παραγωγή το I.D. Vizzion, το µεγαλύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της VW. Πολύ αισιόδοξα ακούγονται όλα αυτά αλλά αναµφίβολα η επόµενη πενταετία προβλέπεται πολύ ενδιαφέρουσα. 

Τα µυστικά της ΜΕΒ



Το πιο κόµπακτ σύστηµα πρόωσης (σε σχέση µε ένα συµβατικό) προσφέρει µικρότερους προβόλους και µεγαλύτερο µεταξόνιο για αυξηµένους χώρους. Κάτι που σηµαίνει πως το πρώτο I.D. θα έχει το µέγεθος ενός Golf, αλλά θα προσφέρει χώρους ανάλογους ενός Passat.

Πατώντας πάνω στην πλατφόρµα MEB οµολογώ πως µου έκανε εντύπωση η απόσταση του δαπέδου (προσοχή, όχι του κάτω µέρους του αυτοκινήτου από το έδαφος, αλλά εκεί που βρίσκεται το πατάκι για να γίνω πιο σαφής). Λογικό, αφού ακριβώς από κάτω βρίσκεται το πακέτο µε τις µπαταρίες που βρίσκονται ανάµεσα στους δύο άξονες. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται και το χαµηλό κέντρο βάρους.

Ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στο πίσω µέρος όπου µεταφέρεται και η κίνηση, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για δεύτερο ηλεκτροκινητήρα στον µπροστινό άξονα. Ακριβή νούµερα για την ισχύ δεν ειπώθηκαν αλλά εκτιµώ πως το πρώτο I.D. που θα ζυγίζει κάτι λιγότερο από δύο τόνους θα πρέπει να ξεκινά τουλάχιστον από τα 150 kW (204 PS). 

Οι ειδικοί τόνισαν πως η πιο βαριά τετρακίνητη διάταξη θα είναι χρήσιµη µόνο στα crossover. Η καλή κατανοµή βάρους (κοντά στο ιδανικό ισόποσο 50/50) και η δυναµική ισορροπία σε συνδυασµό µε µεγάλους τροχούς (από 20 ίντσες και πάνω, µεγάλη διάσταση σηµαίνει επίσης µικρότερη αντίσταση κύλισης) θα προσφέρουν πολύ καλή πρόσφυση στα πισωκίνητα ηλεκτρικά.

Charging completed



Η MEB επιτρέπει την πιο εύκολη και πρακτική σχεδίαση των µπαταριών. Μέχρι πρότινος υπήρχε µια προσαρµογή αυτών στην πλατφόρµα MQB. Η MEB προσφέρει µια πολύ πιο εύκολη προσαρµογή αφού ουσιαστικά τα στοιχεία των µπαταριών είναι τοποθετηµένα σε ένα υψηλής αντοχής αλουµινένιο πλαίσιο µε διάσταση 1,3x1,4 m και ύψος µόλις 14 cm.

Φανταστείτε ένα πακέτο που, ανάλογα µε την ενεργειακή πυκνότητα των µπαταριών, θα ζυγίζει από 300 kg και θα προσφέρει αυτονοµία από 330 km σε κύκλο WLTP. Η σχεδίαση του πακέτου είναι τέτοια ώστε να προσαρµόζονται µπαταρίες µε πρισµατική γεωµετρία ή ως «πλάκες» που κατασκευάζουν οι LG Chem και Samsung και που έχουν ως βάση το λίθιο (στο θετικό καθόδιο), µε µικρή αναλογία νικελίου, µαγγανίου και κοβάλτιου (ανάλογα µε τη σχεδίαση της µπαταρίας). Τα κυλινδρικά στοιχεία αποκλείστηκαν επειδή καταλαµβάνουν περισσότερο χώρο στο πακέτο. 

Τώρα, σε σχέση µε το e-Golf, το πρώτο µοντέλο I.D. αναµένεται να έχει µπαταρία από τις 35,8 kWh στις 48 kWh, µε βάρος κάπου στα 300 kg. Η κορυφαία έκδοση θα έχει 111 kWh και οι µπαταρίες θα ζυγίζουν περίπου µισό τόνο. Κάτι θετικό αν αναλογισθεί κάποιος πως οι µπαταρίες των 95 kWh του Audi e-tron φτάνουν τα 700 kg. Από την άλλη, oι µπαταρίες στερεού τύπου (solid state) είναι µελλοντικά µία λύση που ωστόσο θα έρθει σε βάθος δεκαετίας και µετά. Αξιοσηµείωτο είναι πως η MEB είναι καθαρά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν µπορεί να χρησιµοποιηθεί για οχήµατα µε κυψέλες καυσίµου.

Τα ηλεκτρονικά ισχύος θα µετατρέπουν το συνεχές ρεύµα (DC) των µπαταριών σε εναλλασσόµενο (AC). Θα υπάρχει ένας µετασχηµατιστής DC/DC και 12βολτη διαχείριση του συστήµατος του αυτοκινήτου, µε ένα µονοβάθµιο µειωτήρα (ουσιαστικά κιβώτιο µε µία σχέση µετάδοσης) να µεταφέρει την κίνηση πίσω. Τα µοντέλα I.D. θα εξοπλίζονται µε σύστηµα φόρτισης εναλλασσόµενου ρεύµατος ισχύος 11 kW. Κάτι που σηµαίνει πως το 80% της µπαταρίας τους θα φορτίζει σε 4-6 ώρες. Προαιρετικά θα υπάρχει τριφασικό µε φόρτιση σε συνεχές ρεύµα και ισχύ έως 125 kW, µειώνοντας τον χρόνο φόρτισης σε λιγότερο από µία ώρα. Μια µονάδα φόρτισης 11 kW (AC/AC) θα κοστίζει περίπου 300 ευρώ συν το κόστος εγκατάστασης, ενώ θα υπάρχουν και ακριβότερες λύσεις άνω των 22 kW (DC/DC) για πιο σύντοµες φορτίσεις.

Τώρα, µε απλά λόγια –χονδρικά– θα υπάρχουν δύο τρόποι φόρτισης: η αργή µε 11 kW AC ή 22 kW DC για το σπίτι ή το γραφείο και η ταχεία µε 125 kW DC ή 11 kW AC για δηµόσια χρήση ή στον αυτοκινητόδροµο, όπως µας επισήµανε ο εκπρόσωπος του δικτύου IONITY (που ανακοίνωσαν οι Ford, Daimler, BMW και VW, πρόκειται για ένα δίκτυο φόρτισης υψηλής ισχύος – High Power Charging ή HPC) που θα είναι διαθέσιµο για κάθε ηλεκτρικό όχηµα στην Ευρώπη και από το 2020 θα αποτελείται από 400 σηµεία).

Μελλοντικοί στόχοι



Η VW πιστεύει πως µπορεί να πουλήσει 100.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον πρώτο χρόνο πλήρους παραγωγής, δηλαδή το 2020. Στόχος είναι η µείωση του κόστους ώστε µέχρι το 2025 η τιµή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να έχει µειωθεί κατά 35%. Σε αντίθεση µε άλλους κατασκευαστές που βασίζουν τα EV τους πάνω σε συµβατικές πλατφόρµες, στόχος του οµίλου είναι σταδιακά να κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα µε την ίδια ευχέρεια όπως κατασκευάζει σήµερα τα συµβατικής τεχνολογίας.