Απόσυρση αυτοκινήτων: Έρχονται κίνητρα για την αγορά ΙΧ χαμηλών ρύπων και αντικίνητρα για τη διακράτηση των παλαιάς τεχνολογίας!


Σχέδιο για την απόσυρση των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων ετοιμάζει η κυβέρνηση, αλλά και τη δημιουργία αντικινήτρων μέσω αύξησης των τελών κυκλοφορίας σε όσους δεν τα αποσύρουν. Σε ποια αυτοκίνητα θα δοθούν φοροαπαλλαγές.

  • 22/9/2019

Η Ελλάδα κατέχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων στην Ευρώπη με μέσο όρο ηλικίας τα 15,4 έτη για τα επιβατικά Ι.Χ. (11,1 έτη στην Ε.Ε.) και αυτό δεν είναι μόνον αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και της μείωσης της αγοραστικής δυνατότητας των Ελλήνων, αλλά και της έλλειψης αντικινήτρων για την διακράτηση των παλαιάς τεχνολογίας οχημάτων.

Αυτή είναι η άποψη που επικρατεί στους κόλπους της Κυβέρνησης και πάνω σε αυτή θα εκπονηθεί, ένα νέο, διαφοροποιημένο πρόγραμμα απόσυρσης…

Με δεδομένο τις νέες πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων που θα ισχύσουν από την επόμενη χρονιά στη Ε.Ε., η Ελλάδα θα πρέπει να πάρει τις αποφάσεις της προκειμένου να ανανεώσει τον στόλο της, αλλά και να δώσει κίνητρα για την αγορά Zero and Low Emissions Vehicles (ZLEVs), όπως ακριβώς συμβαίνει και στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. Τέτοια οχήματα δεν είναι μόνον τα ηλεκτρικά, αλλά και εκείνα με συμβατικούς κινητήρες νέας τεχνολογίας που μπορεί να συνδυάζονται και με ένα υβριδικό σύστημα (Hybrid, Plug-in Hybrid) και τα οποία θα δούμε να λανσάρονται κατά κόρον (και στην Ελλάδα) από το 2020 προκειμένου η αυτοκινητοβιομηχανία να εκπληρώσει τον στόχο των 95 gr (CO2) και να αποφύγει το πέναλτυ των 34 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Με όλα αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει ώθηση στην αγορά των ZLEVs μέσα από φοροαπαλλαγές, κίνητρα για την απόσυρση των παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ και πιθανόν αντικίνητρα για σε όσους δεν τα αποσύρουν μέσα από την αύξηση των τελών κυκλοφορίας λόγω αυξημένων ρύπων προκειμένου να είναι ασύμφορη η διακράτησή τους.

Είναι χαρακτηριστικό πώς ετησίως μόλις το 1% των αυτοκινήτων αποσύρεται από τον στόλο, όταν στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό φθάνει το 6%.

Με όλα τα παραπάνω άρχισαν να βλέπουν το φώς τη δημοσιότητας σενάρια για «απόσυρση» όπως το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του "Βήματος της Κυριακής" (φύλλο 22 Σεπτεμβρίου 2019), αλλά και κάποιες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών σε τηλεοπτικούς σταθμούς.

Στόχος είναι να δοθούν κίνητρα για να αντικατασταθούν τα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα, ακόμα και εταιρικά οχήματα, με μειωμένα τέλη ταξινόμησης, μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και μειωμένους φόρους χρήσης.

Το μέτρο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από τη νέα χρονιά στο πλαίσιο της  προστασίας του περιβάλλοντος με καθαρά αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας και κυρίως ηλεκτροκίνητα.

Τι προέβλεπε το προηγούμενο πρόγραμμα απόσυρσης αυτοκινήτων

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχει ζήσει μεγάλες… στιγμές απόσυρσης με την πιο πρόσφατη να αφορούσε οχήματα με πρώτη ταξινόμηση έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2001. Κίνητρο έκπτωση από 50% έως και 100% από το τέλος ταξινόμησης ενός καινούργιου οχήματος με βάση τον κυβισμό.

Πιο συγκεκριμένα

  • Έως 300 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου μέχρι 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας έως 6.000 ευρώ.
  • Έως 960 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 901 μέχρι 1.400 κυβικά και φορολογητέας αξίας έως και 8.000 ευρώ.
  • Έως 1.430 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 1.401 μέχρι και 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 11.000 ευρώ.
  • Έως και 2.800 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτων από 1.601 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 14.000 ευρώ.