Απόσυρση και πετρελαιοκίνηση για I.X. εξετάζει η κυβέρνηση


Σε αναζήτηση μέτρων που θα έχουν αντίκτυπο στο μέσο πολίτη βρίσκεται το Μέγαρο Μαξίμου.
  • 9/9/2010
Σε αναζήτηση μέτρων που θα έχουν αντίκτυπο στο μέσο πολίτη βρίσκεται το Μέγαρο Μαξίμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός έχει στα χέρια του εισήγηση για ριζικές ανατροπές στο θέμα της αγοράς αυτοκινήτου. Στην κατεύθυνση αυτή το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει τη δραστική μείωση των τελών ταξινόμησης μέχρι και 50% σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου και αγοράς καινούργιου. Συγκεκριμένα: Μείωση του φόρου πολυτελείας και των τεκμηρίων στα αυτοκίνητα, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου, καινούργιων και μεταχειρισμένων, κλείνουν η μία μετά την άλλη. Επιπλέον, μελετάται η αναθεώρηση του συστήματος των τελών κυκλοφορίας, καθώς το χαράτσι του 2009 οδήγησε και αυτό σε υστέρηση εσόδων. Οι πολίτες προτίμησαν να καταθέσουν πινακίδες, παρά να πληρώσουν. Στο παρασκήνιο η κυβέρνηση έχει λάβει σημειώματα από αυτοκινητοβιομηχανίες για απόσυρση με δικά τους έξοδα. Για «πράσινα» αυτοκίνητα, κατά προτίμηση μικρού κυβισμού. Και, το σημαντικότερο, η κυβέρνηση μελετά το ενδεχόμενο να επιτρέψει την πετρελαιοκίνηση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ένα μέτρο που θα συνοδεύσει την εξίσωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης με εκείνης του πετρελαίου κίνησης, ώστε και τα έσοδα να αυξηθούν και το λαθρεμπόριο που ανθεί στον κλάδο να αντιμετωπιστεί. Ειδικά για το τελευταίο, όμως, παραμένει ισχυρό το «λόμπι» των υπουργών που αντιτίθενται στην απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα μεγάλα αστικά κέντρα. Η κυβέρνηση αναμένει εκθέσεις διεθνών οργανισμών για την επίπτωση του καθαρού πετρελαίου στο περιβάλλον.΄ Νέα απόσυρση ΙΧ Παράλληλα το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τη δραστική μείωση των τελών ταξινόμησης σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου και αγοράς καινούργιου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου έχει δώσει εντολές στο επιτελείο του να διερευνήσουν εναλλακτικά σενάρια για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου προκειμένου να ανακοπεί το κύμα κάθετης πτώσης των πωλήσεων, έκρηξης λουκέτων και απολύσεων και δραστικής συρρίκνωσης των εσόδων του Προϋπολογισμού. Το σχέδιο που επεξεργάζονται ήδη στο υπουργείο Οικονομικών αφορά στην παροχή κινήτρων απόσυρσης παλαιών με παράλληλη αγορά νέων Ι.Χ. με τη μορφή της μείωσης των τελών ταξινόμησης, σε ποσοστό έως και κατά 50%. Στην περίπτωση που η εισήγηση γίνει αποδεκτή, για ένα καινούργιο Ι.Χ. 1.600 κυβικών εκατοστών, φορολογητέας αξίας 20.000 ευρώ, που σήμερα έχει τέλος ταξινόμησης 4.000 ευρώ, η φορολογική επιβάρυνση θα μπορεί να μειωθεί έως και στα 2.000 ευρώ με ανάλογο όφελος για τον αγοραστή. Να σημειωθεί ότι τα τέλη ταξινόμησης προκύπτουν σε συνάρτηση κυβισμού του Ι.Χ, της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και της εργοστασιακής αξίας, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο όφελος, εφόσον προχωρήσει το μέτρο, να αφορά τους αγοραστές αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού και υψηλής εργοστασιακής αξίας. Προκειμένου να ενισχυθούν περισσότερο τα μικρομεσαία οικονομικά στρώματα της κοινωνίας δεν αποκλείεται κλιμακωτή μείωση των συντελεστών στα τέλη ταξινόμησης ώστε να ωφεληθούν περισσότερο οι μη έχοντες υψηλά βαλάντια. Ενδεικτικά, στα καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας τα τέλη ταξινόμησης επιβάλλονται με συντελεστές από 5% έως και 50% της εργοστασιακής τιμής και αν μειωθούν στο μισό θα διαμορφωθούν στο 2,5% για Ι.Χ. έως 900 κ.ε., στο 6% από 901 έως 1.400 κ.ε., στο 10% από 1.401 έως 1.600 κ.ε., στο 15% από 1.601 έως 1.800 κ.ε., στο 20% από 1.801 έως 2.000 κ.ε. και στο 25% (από 50%) για μεγάλα Ι.Χ. πάνω από 2001 κυβικά εκατοστά. Πάντως, το μέτρο της απόσυρσης εξετάζεται να προωθηθεί συνδυαστικά με τις αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας Ι.Χ., μέσω των οποίων όσοι έχουν καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα επιβαρύνονται λιγότερο. Σε κάθε περίπτωση, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζουν διορθωτικές κινήσεις μετά το περυσινό κύμα αντιδράσεων και τη μαζική κατάθεση πινακίδων, καθώς κυρίως για παλαιά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού τα ισχύοντα τέλη κυκλοφορίας θεωρούνται εξοντωτικά. Κατά τις ίδιες πηγές, για τα καινούργια αυτοκίνητα, με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2011 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται σε συνάρτηση με τις εκπομπές ρύπων και η χρέωση θα κυμαίνεται από 0,5 έως 2,5 ευρώ ανά γραμμάριο ρύπων που εκπέμπει ο κινητήρας. Για τα παλαιότερα Ι.Χ, με άδεια πρώτης κυκλοφορίας πριν από τις 31/1/2010, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, με μείωση των υφιστάμενων τελών για τα παλαιότερα. Σε ελεύθερη πτώση ο κλάδος Στο μεταξύ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου, 2.000 επιχειρήσεις του κλάδου αυτοκινήτου έχουν κλείσει, 9.000 εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους, η πτώση των πωλήσεων έχει αγγίξει το 65%, ενώ η μείωση του τζίρου έφτασε το 60%. Κατά το ίδιο διάστημα τα έσοδα του Προϋπολογισμού από τα τέλη ταξινόμησης μετά βίας ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ μακράν του στόχου είσπραξης 508 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους.