Οικονομικές μετακινήσεις: Τα υπέρ και τα κατά των εναλλακτικών τεχνολογιών!


Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των τεχνολογιών που εξασφαλίζουν μετακινήσεις με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αλλά και κέρδος στην τσέπη του οδηγού. Ποιές είναι οι επιλογές: 

  • 10/12/2021

Πολύς λόγος έχει γίνει τον τελευταίο καιρό για τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel, με αποτέλεσμα οι κάτοχοί τους ή οι ενδιαφερόμενοι γι’ αυτά να είναι ανασφαλείς. Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα είναι μία εναλλακτική, αλλά μάλλον ακόμη ακριβά. Τι άλλο έχει να επιδείξει τεχνολογικά η αυτοκινητοβιομηχανίας για όσους αναζητούν οικονομικές και οικολογικές μετακινήσεις;

Οικονομικά σε κατανάλωση: Τα υβριδικά οχήματα

Η πλέον δημοφιλής εναλλακτική ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου είναι αυτόν τον καιρό τα υβριδικά οχήματα, τα οποία συνδυάζουν έναν ηλεκτροκινητήρα με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης (συνήθως βενζίνης). Φυσικά, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι μικρότερου κυβισμού σε σχέση με έναν απλού αυτοκινήτου με κινητήρα συμβατικής τεχνολογίας. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι σε θέση

-εκτός από κίνηση- να φορτίζει ταυτόχρονα την μπαταρία, που τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα. Πάντως, κατά τα πρώτα μέτρα κίνησης ή σε χαμηλές ταχύτητες τίθεται σε λειτουργία μόνο ο ηλεκτροκινητήρας.

Αυτός ο συνδυασμός των δύο κινητήρων εξασφαλίζει πολύ χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Μία εκδοχή ενός υβριδικού οχήματος είναι η λεγόμενη “Plug-in-Hybrid”, της οποίας η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί και εξωτερικά στην πρίζα αντί μόνο μέσω του κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Αυτοκίνητα με κινητήρες φυσικού αερίου

Λιγότερο διαδεδομένα είναι τα αυτοκίνητα με κινητήρες φυσικού αερίου. Το φυσικό αέριο, που είναι γνωστό και ως CNG (Compressed Natural Gas) έχει τα δικά του πλεονεκτήματα: Ανήκει μεν στα υγρά καύσιμα, αλλά έχει σαφώς χαμηλότερες εκπομπές CO2 και μικρότερες τιμές οξειδίων του αζώτου (NOx) σε σχέση με τους κινητήρες βενζίνης και diesel. Επιπλέον, τα αυτοκίνητα με κινητήρες φυσικού αερίου εκπέμπουν λιγότερα μικροσωματίδια.

Ρίχνοντας μία ματιά στους τιμοκαταλόγους των εταιρειών αυτοκινήτου, βλέπουμε ότι τα μοντέλα με κινητήρες φυσικού αερίου είναι συχνά πιο ακριβά από τα ίδια αυτοκίνητα με κινητήρα είτε diesel είτε βενζίνης. Ωστόσο, το μεγαλύτερο εμπόδιο ως προς την ευρεία χρήση αυτοκινήτων με κινητήρα φυσικού αερίου είναι ο πολύ χαμηλός αριθμός των πρατηρίων καυσίμων, που διαθέτουν στο κοινό φυσικό αέριο. Πάντως, σε περίπτωση ανάγκης, πολλά τέτοια μοντέλα θα εξυπηρετηθούν από την αμόλυβδη βενζίνη, καθώς εφοδιάζονται με το σχετικό ρεζερβουάρ.

Ιδιαίτερα οικονομικό: Το υγραέριο

Μη συγχέετε το φυσικό αέριο με το υγραέριο, που είναι γνωστό επίσης ως LPG (Liquified Petroleum Gas). Το υγραέριο, λοιπόν, είναι είτε προπάνιο είτε βουτάνιο ή ακόμα και μια μίξη από αυτά τα δύο, που προκύπτει ως περιττή ουσία κατά την παραγωγή της βενζίνης. Πάντως, η καύση του υγραερίου γίνεται χωρίς την απελευθέρωση μικροσωματιδίων και εκπέμπονται σχεδόν κατά 95% λιγότερα οξείδια του αζώτου (NOx) σε σχέση με αυτά των κινητήρων diesel, αλλά και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2). Σε επόμενο επίπεδο, το υγραέριο είναι κατά πολύ πιο προσιτό οικονομικά σε σχέση με τη βενζίνη. Είναι χαρακτηριστικό  ότι οι τιμές του LPG στην Ελλάδα κυμαίνονται στα 0,84 ευρώ/lt.

Στη χώρα μας, πάντως, υπάρχει ένα ζήτημα σχετικά με τα αυτοκίνητα τεχνολογίας LPG: Ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν -αν όχι όλα- τα περισσότερα μοντέλα τους με τέτοιους κινητήρες, πολλά από αυτά δε διατίθενται στην Ελλάδα, για προφανείς λόγους: Αφενός έχουν ασύμφορα υψηλό κόστος, αφετέρου η συντριπτική πλειονότητα των ενδιαφερόμενων έχει κάνει ήδη ή προσανατολίζεται στη μετατροπή του συμβατικού κινητήρα του αυτοκινήτου που κατέχουν σε «υγραεριοκίνητο». Εξαιτίας του αισθητά χαμηλότερου κόστους του υγραερίου σε σχέση με το diesel και -περισσότερο- με τη βενζίνη, η απόσβεση του κόστους της μετατροπής γίνεται σε πολύ γρήγορους ρυθμούς, αναλόγως βέβαια και της απόστασης, που διανύει ο καθένας.

Κυψέλες καυσίμου: Αυξημένες δυνατότητες, αλλά αυξημένο και το κόστος

Οι κυψέλες καυσίμου είναι μία ώριμη τεχνολογία, που έχει πολλά πλεονεκτήματα, ωστόσο η εξάπλωσή τους δεν είναι μεγάλη. Τα αυτοκίνητα με κινητήρα αυτής της τεχνολογίας εξασφαλίζουν το ρεύμα για το μηχανικό σύνολό τους από υδρογόνο, το οποίο τοποθετείται στο ρεζερβουάρ. Τα μοναδικά καυσαέρια είναι υδρατμοί, ενώ ο ανεφοδιασμός διαρκεί πολύ λίγα λεπτά. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες κυψελών καυσίμων μπορούν να συγκριθούν και σε ό,τι αφορά την αυτονομία με αυτά, που εφοδιάζονται με κινητήρες diesel ή βενζίνης. Επίσης, αν υποθέσουμε ότι το υδρογόνο παράγεται μόνο με τη βοήθεια ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τότε πολύ καλός είναι και ο δείκτης φιλικότητας προς το περιβάλλον αυτών των αυτοκινήτων.

Το σίγουρο είναι, πάντως, ότι αυτή η τεχνολογία δεν έχει μέχρι στιγμής καθιερωθεί μεταξύ άλλων εξαιτίας του αυξημένου κόστους κτήσης τους. Για παράδειγμα, ένα Toyota Mirai στη Γερμανία κοστίζει σχεδόν 80.000 ευρώ. Ωστόσο, παρότι οι κυψέλες καυσίμου είναι ακόμη ένα ακριβό… σπορ, τα αυτοκίνητα με κινητήρες αυτού του τύπου έχουν σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες εναλλακτικές μορφές κίνησης τις μεγαλύτερες προοπτικές.